Kontrollrummet

Har jag mördat min dator?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Hej hej forumvänner!

Jag tröttnade på att min processorfläkt lät så mycket så jag köpte mig en ny. Jag gav mig på att byta den själv vilket jag trodde gick bra tills jag försökte starta upp datorn efteråt. Nu är den helt död. Det är precis som om strömsladden inte sitter i datorn. Inte ett pip gör den. Jag såg till att avjorda mig då jag bytte fläkten (tog på chassi och jordeni uttaget). Jag är trots det lite orolig att jag råkat ge datorn en stöt av statisk elektricitet. Då det var trångt i datorchassit så fick jag böka en del innan processorfläkten kom på plats. Vid något tillfälle tryckte jag nog en del på själva fläkten istället för på skruvarna (jag pratar om socket 775). Kan jag ha råkat trycka sönder processorn?

Jag är otroligt tacksam för eventuell hjälp för jag känner mig lite rådlös.

Mvh Kristoffer


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Fast det låter ju konstigt att den skulle vara helt död om du råkat komma åt någon del på modernkortet. Spontant så låter det som strömförsörjningsproblem. Kom du åt sladdarna till strömmen på något sätt?


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Tjena,

Precis som egghuvud skriver så verkar det ha med strömförsörjningen att göra, dvs förmodligen nätaggregatet. Steg nummer ett är att kolla om lampan på baksidan av nätaggregatet lyser, den sitter ofta i närheten av själva kontakten för strömkabeln.

Är den svart är det mer eller mindre solklart. Det intressanta är att den kan lysa trots att nätagget har gått åt fanders och då behöver du testa ett nytt nätaggregat. Om du har en förhållandevis modern dator har du en anslutning med 24 pinnar och en liten fyrkantig med 4 hål på moderkortet, båda dessa måste vara anslutna för att det ska fungera(du behöver inte ansluta hårddiskar och kringutrustning under tiden du testar, vi behöver bara veta om det kommer ström till själva moderkortet och då räcker det med de två förstnämnda kablarna.

Vilket nätaggregat du ska testa med spelar ingen större roll. Även om du får tag på ett som har en annan styrka i Watt så kommer det kunna driva moderkortet i testsyfte och du kan inte skada något på detta sätt. Problemet kan vara att vissa äldre nätaggregat saknar 24-pins anslutningen och istället har 20, eller att de saknar den med 4 helt och hållet.

Ett nytt nätaggregat borde du kunna få tag på för några hundralappar på din lokala datorbutik. :)


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Det är inte så att nätagregatet har en egen av/på förutom den som sitter på fronten?
Om du har råkat tryckt på den i '' stridens '' hetta.Det gjorde jag när jag byggde min och sambons nya datorer.......det var svettigt ett tag där....Annars,kjell och company är bra och billiga på datordelar,du hittar en ny nätdel för 2-300 :- utan problem.
Lycka till i alla fall!! :)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Datorn går väl heller inte igång om processorsfläkten saknar strömförsörjning? Inget tjall där?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Datorn går väl heller inte igång om processorsfläkten saknar strömförsörjning? Inget tjall där?

Jodå, datorn bör gå igång utan processorfläkten i testsyfte, men viktigt är att man stänger av den så fort man konstaterat att den startar överhuvudtaget. Processorn kan ta skada utan kylningen.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
IT'S ALIVE!!!!

Tack så jättemycket för svaren. Visst sjutton var det den stora kabeln från nätaggregatet till moderkortet som ramlat ut. Nu känner jag mig dum som inte upptäckte det redan igår men den satt kvar på rätt ställe fast inte i kortet. Jag var nog så stressad igår och fokuserad på CPUn. Vilken tur att ni hade huvudet med er och insåg vart felet kunde ligga. Vilken tur att kontrollrummet finns med dess kompetenta användare!

Nu är jag glad igen. :) Datorn verkar ha blivit betydligt tystare också. Lysande!

/Kristoffer


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Skönt att det löste sig.  Datordöden är inget roligt alls :)


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Preparerade du CPU med ny kylpasta vid bytet? Det kan vara en god idé annars, du kan få ner CPU-temperaturen och därmed fläktens RPM ganska rejält, vilket i sin tur håller bruset nere.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Det följde med kylpasta till den nya fläkten. Efter att ha tagit bort den gamla från processorn drog jag på det. Jag kollade lite Youtube-klipp innan så jag kände mig hyfsat förbered. Jag kollade också upp lite inlägg här där bl.a. Claes nämnt kylpasta och att många smetade på för mycket. Hoppas jag fick dit precis lagom. Det tycks dock fungera bra. Tror jag fick ner CPU temperaturen från 56 c till 32 c. Hinner inte testa någon tung applikation just nu men lite senare idag skall jag göra det. Med gamla fläkten låg jag på 73-74 grader.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Tumregeln är väl en droppe kylpasta av ett okokt riskorns storlek, men det kanske varierar beroende av fabrikat. Det brukar finnas instruktioner på tillverkarnas hemsidor annars.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Det värsta med denna incident är att min ganska datorokunniga fästmö igår tjatade på mig om att jag borde kolla alla sladdar o.s.v. Jag svarade gång på gång att det inte kunde vara det och att alla sladdar som jag dragit ur nu var ditsatta. Idag kommer jag att få höra "vad var det jag sa" och "du lyssnar aldrig på mig" hela dagen! :D Det blir skamvrån för min del.


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Det värsta med denna incident är att min ganska datorokunniga fästmö igår tjatade på mig om att jag borde kolla alla sladdar o.s.v. Jag svarade gång på gång att det inte kunde vara det och att alla sladdar som jag dragit ur nu var ditsatta. Idag kommer jag att få höra "vad var det jag sa" och "du lyssnar aldrig på mig" hela dagen! :D Det blir skamvrån för min del.

 :lol: Känner igen detta.....Välkommen i gänget då...... ;)
Jag fixar våra datorer,hon vet vad som är felet när de inte bootar....   :lol:
Lyssna alltid på din kvinna.......det gör inte jag   :lol:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jag får försöka komma ihåg att lyssna på min kvinna i fortsättningen.
Förövrigt är jag otroligt nöjd med fläktbytet. Förrut låg jag på 73-74 grader efter att ha spelat grafikttungt spel. Nu verkar CPUn ligga på 36 grader. Fläkten låter bara obetydligt mer då datorn belastas. Nu ångrar jag nästan att jag dröjt så länge med att byta. Dels kommer datorn att störa musikinspelningen mindre. Dels låter det inte som en industrilokal när man skriver skolarbete. Väl investerade pengar!


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Jag får försöka komma ihåg att lyssna på min kvinna i fortsättningen.
Förövrigt är jag otroligt nöjd med fläktbytet. Förrut låg jag på 73-74 grader efter att ha spelat grafikttungt spel. Nu verkar CPUn ligga på 36 grader. Fläkten låter bara obetydligt mer då datorn belastas. Nu ångrar jag nästan att jag dröjt så länge med att byta. Dels kommer datorn att störa musikinspelningen mindre. Dels låter det inte som en industrilokal när man skriver skolarbete. Väl investerade pengar!
Kör du AMD?
Jag hade ungefär samma tempskillnader när jag byggde våra nya putters,runt 55-65C på de gamla,de nya,med AMD Dualcore 2,8ghz,efter flera timmars drift 42C med stängda fönster,öppnar jag fönstret blir det under 40c utan problem.......
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hej hej forumvänner!

Jag är otroligt tacksam för eventuell hjälp för jag känner mig lite rådlös.

Mvh Kristoffer
Och datorn var inte trådlös :lol:
Kul att det fixade sig.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jag får försöka komma ihåg att lyssna på min kvinna i fortsättningen.
Förövrigt är jag otroligt nöjd med fläktbytet. Förrut låg jag på 73-74 grader efter att ha spelat grafikttungt spel. Nu verkar CPUn ligga på 36 grader. Fläkten låter bara obetydligt mer då datorn belastas. Nu ångrar jag nästan att jag dröjt så länge med att byta. Dels kommer datorn att störa musikinspelningen mindre. Dels låter det inte som en industrilokal när man skriver skolarbete. Väl investerade pengar!
Kör du AMD?
Jag hade ungefär samma tempskillnader när jag byggde våra nya putters,runt 55-65C på de gamla,de nya,med AMD Dualcore 2,8ghz,efter flera timmars drift 42C med stängda fönster,öppnar jag fönstret blir det under 40c utan problem.......
Jag har en intel quad 2.4 q6600 tror jag den hette. Kanske var det för mycket kylpasta på originalfläkten.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Hej hej forumvänner!

Jag är otroligt tacksam för eventuell hjälp för jag känner mig lite rådlös.

Mvh Kristoffer
Och datorn var inte trådlös :lol:
Kul att det fixade sig.
Finurligt! :D


Aettan

  • Gäst
När jag fjonkar på med allt möjligt så går tempen sällan över 50 grader på min q6600 och då kör jag mot allas inrådan med original fläkten som följde processorn. Kör ju mac os oxå på den och det borde ju innebära varmare tycker man men inte då. Kan det vara nån inställning i Bios som reglerar fläkthastigheten som måste meckas med på din dator, jag menar om den gick varm förut?

Jag körde för ett tag sedan (osx äkta köpt 10.6.0 Snow Leo) en dvd film på en skärm + quicktime (med inspelning av skrivbords aktiviteter på rec och samtidigt min webcam igång, oxå på rec) + ett gäng safari fönster + Logic med ett projekt på runt 60 kanaler med tunga pluggar och även en musikvideo som ingår i projektet, allt på en och samma gång på tre skärmar och cpu tempen runt 50 C


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Det verkar nästan som om något var fel med min dator förut eftersom den gick så varm. Nu fungerar allt väldigt bra så jag är lite motvillig att gå in och rota i något nu.


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Det verkar nästan som om något var fel med min dator förut eftersom den gick så varm. Nu fungerar allt väldigt bra så jag är lite motvillig att gå in och rota i något nu.

''If it works,don't fix it''      ;)
Rullar den,låt det vara.
Min förra dator,som ochså hade en AMD dog just värmedöden,nu vet jag varför,mina datorer har aldrig sidorna på (för kylning),men,och detta är rätt skoj,vi har 5 st katter (Maine Coon),de är pilliga och jävligt nyfikna,(dessutom otrolig intilligenta)någon av dem lyckade pilla bort fläktens nedre fäste så
att den satt kvar i det övre,men,den hade inte full kontakt med proppen,bara kylpastan höll den kvar,så till slut vart det för varmt,tjoff........ :lol:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det verkar nästan som om något var fel med min dator förut eftersom den gick så varm. Nu fungerar allt väldigt bra så jag är lite motvillig att gå in och rota i något nu.

''If it works,don't fix it''      ;)
Rullar den,låt det vara.
Min förra dator,som ochså hade en AMD dog just värmedöden,nu vet jag varför,mina datorer har aldrig sidorna på (för kylning),men,och detta är rätt skoj,vi har 5 st katter (Maine Coon),de är pilliga och jävligt nyfikna,(dessutom otrolig intilligenta)någon av dem lyckade pilla bort fläktens nedre fäste så
att den satt kvar i det övre,men,den hade inte full kontakt med proppen,bara kylpastan höll den kvar,så till slut vart det för varmt,tjoff........ :lol:
Men då så - då fick du väl ut den nya datorn på Agria-försäkringen eller ..... ?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
 :lol:
Näru,fick minsann pynta den själv....... :D
Fast,katterna är faktiskt försäkrade via AGRIA...... :lol:
Missarna skiter big time i husses och mattes datorer....  ;)
Fast jag vill inte vara utan dem,de är helt underbara!!! :wub:
Att vakna på morgonen med 5st snusande,spinnade ljuvliga katter går över det mesta...... :wub:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972