Kontrollrummet

Jugas - Sleep

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
LÅTNAMN: Sleep
ARTIST/GRUPP: Jugas
GENRE: eeeh...
LÅTLÄNGD: 7:23
KOMPOSITÖR: Jugas
PRODUCENT: Jugas
EV. MEDVERKANDE: Nej
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Efter att ha hört Freddys o Åsas brillianta demo så borde jag väl välja en låt som ligger så långt ifrån deras som bara möjligt...men.... Den här har väl inte heller så mycket gemensamt med deras förutom att den har en relativt akustisk ljudbild - om än mycket skitigare med massor av stränggnissel - o så slajdar jag (eller ska man säga halkar omkring och rasslar)...
Mina låtar får ganska ofta en svans...eller del två...beroende på att jag jobbar ganska improvisatoriskt, så mycket på stundens ingivelse som det går i en inspelningssituation...så dom blir lite långa ibland...I det här fallet är del två helt klart ett tillägg som kommer när låten egentligen är färdig men jag känner för att låta det vara kvar........
Nog svamlat för denna gång!!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jäddrans vad läckert detta var!
Gillar den avspända, liveaktiga, lite jam-session-aktiga stämningen
Bra spelat, bra sjunget, bra ljud - du kan dina saker.
Tycker att det känslan är ungefär samma som när jag lyssnar på Levon Helms senaste (som är hur bra som helst)
Vilken entre´!
Texten då ??? Hmmm.... ;)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Börjar med att hälsa dig välkommen till ett kanon forum.

Låten,ja jag är svag för sånt här..Lite country,blues feeling samt gospel..Får mig att minnas den här

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=10292.0

Skön stämning du målar upp i denna,lite stökig live feeling och sånt gillas.Det behöver inte alltid vara så polerat.Däremot har du pannat lead sången lite vänster,sången i mitten som grundregel..Körer kan man alltid bredda lite med.

Annars tipp topp tycker jag,och som sagt låten gick hem hos mig.

Micael



Utloggad Herbeck

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Stränggnissel och flöjt, coolt.
Lite Levon feeling i fillsen också.

Texten då ??? Hmmm.... ;)

Den kommer att bli klockren när jag har gjort en bearbetning. :D



Ulf
Jag var ung, jag var fri, jag var full, jag var kär, och så vet ni hur illa det går.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Åh vilken skön ljudbild. Man bara åker med.


Utloggad Herbeck

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Hej Jugas,

Som Harmonica mike säger "Skön stämning du målar upp".
låten är 7:23 min lång kanske inte så radio vänligt, men tack och lov så behöver ju inte
all musik vara radio vänlig.

Jag gillar den så kallade svansen, och du får ihop det hela till en bra helhet.
Det blir som en liten resa och som Wernborg säger "Man bara åker med".
Jag tycker dock att du kunde "målat" lite mer med texten, det hade gjort resan ännu mer intressant.


Ulf
Jag var ung, jag var fri, jag var full, jag var kär, och så vet ni hur illa det går.


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Tack gubbar för vänliga ord...känns ju riktigt gött!! Även om mina låtar har fått ligga till sig över sommarn så är dom ju ens hjärtebarn...o när mina ungar får beröm så blir jag stolt!!

Cykeln... du snackar om Levon Helm...jo jag tackar....men hörru, vad då texten...nu blir jag nervös, är det payback time??

Mike...ja jag har nog pannat så på dom flesta av mina låtar...har liksom en bild av ett band på scen när jag mixar o då brukar leadsångaren(jag) hamna lite till vänster...men om det är ett störande kardinalsfel så är det tack o lov relativt enkelt att åtgärda...
men du, vad hände med din bluesgospel som du hade länkat till??... gjorde du alldrig färdigt den??. Synd i så fall, för där fanns ju underlag för en riktig höjdare!!...tyckte du var långt på väg...bara att jobba genom vissa saker o knyta ihop säcken!!

Wernborg...gött å höra...tack!

Herbeck...nej med 7:23 lär man inte hamna på många topplistor hehe...och texten...tja, I'm a man of few words...jag har svårt att flöda på med orden. Det är ofta ett problem när jag skriver låtar...en kort vers och en refräng..sedan är jag färdig/tom/har sagt mitt...jag brukar få brottas länge innan jag får ihop text till en hel låt ...


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Hej Jugas
skön bluesig låt
Men i min lyssning och tycke så är det lite mer mix jobb på denna och specielt när man lyssnar med lurar
total pannorering på gitarren och utan djup blir lite pinpong i huvudet :wacko:
Men det är ju ifo en smaksak
men i mitt tycke så tycker jag att du bör mixa om och inte vara skraj för att använda lite reverb

Btw välkommen till kr  :)

Mvh
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Okej,lead sångaren till vänster..

Jag blir lite förvirrad,mixar du dig medvetet snett då du lirar/sjunger live i PA:t ?

Eller är det en fiktiv scen du menar?

Jag förstår din tanke om det är så,men lyssnar man i lurar så blir det inte samma höjdarupplevelse för lyssnaren.Inte heller i stereon..Sång går ju ut i ett PA live,genom högtalarna oberoende på var man står på scenen,annat är det med o uppmickade guror/trummor/bas och övrigt slammer så där har du en point.
Leadsången i mitten(eller svagt pannad lika mycket åt båda håll för en schysstare ljudbild)är en grundregel som folk/mixare och andra ljudnördar dunkat in i mitt medvetande sedan jag började spela in  :D

Min låt då:

Jo ide´rna rann liksom ur skallen..Det brukar bli så tyvärr mellan varven.Inte så mycket att göra egentligen,bara skippa sista liret och låta det rinnande pianot avsluta så har jag den..Det allra sista tillför egentligen inget till låten.Har väl en 30-40 alster som skulle behöva en kvarts mixning/lir per låt för att kallas färdiga :)

Men det får bli senare,det är roligare att spela in nya låtar.

Rock on

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Välkommen Jugas
Bra röst och bra ljud har du och bra spelar du men som sagt kanske lite för spretigt jag liksom H-Mike blev lite störd av vänster sången och guran i vänster var lite för hög.
Men skön låt som du gärna får ta ett varv till med för att få ihop den liksom.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Välkommen hit jugas!
Det här lät ju kalas riktigt skön låt. :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
De ganska hårt pannade gitarrerna blir lite fladdriga mellan höger och vänster i mina lurar. Säkert bättre i monitorer. Tänker inte alls på dem när allt fler instrument kommer till. Inspelningen i övrigt är lite åt lo-fi-hållet och som sådan skönt befriad från allt vad midi heter(?) Spelet (slajden!) sången och körerna låter mycket bra. Instrumentalpartiet med snygga nedgångar på gurorna och vindspelet ger en mysig utomhusatmosfär och jag tänker mig en Tom Waits med galande tuppar och knarrande pinnstolar på någon veranda i Mississppi. Låten som sådan är en kompott av country, folk, soul och blues. Jag tycker det är lysande! Mycket snyggt framfört och att det känns live bidrar till en relaxad, anspråkslös atmosfär som jag jag sjunker allt djupare i. Jag gillar också mer straighta sista delen, tycker den skänker en smula variation utan bryta av för mycket. Mycket snygg återgång till den bluesiga delen och grand final! Ingen uppfattning om att 7½ minut har passerat, den skulle kunna hålla på flera minuter till...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Tja o välkommen. Kul med en ny figur / röst på forumet. Skön feeling i låten. Gillade inte sången i början om jag ska vara ärlig men det växte till sig under låten.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt avskalad country! Roligt med del två som ger en skön fortsättning.

En sak jag inte gillar: I whanna slee -  heep
Skulle föredra ett kortare och rakt: I whanna sleep

Känns verkligen som en gäng som sitter och jammar och man skulle gärna vilja vara där, sitta och relaxa och hänga på sig en gura och vara med på jammet. Störtskön känsla på så sätt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Hjärtligt kollektivt tack till alla för välkomnande och visad uppskattning och kritik!

Jahapp...verkar som man blir tvungen att öppna upp projektet igen då...det var ett tag sen sist...å ratta lite panorering hehe. Får nog kolla upp den biten på mina andra låtar också....

Det är ju iof sig ett bra tillfälle att komma igång o känna på Cubase4...har bara kört LE hitills på en trött gammal(9år) hemdator.  Nu har jag helt nyligen snubblat över en två år gammal, knappt körd Frostdator m reggat Cubase4 och Pro Tools, Reason och Logic. Spännande men lite läskigt, nu kan jag inte skylla på grejerna lika lätt!! ;)

Guran o Mike o Eko o allihop.....jag tänkte mig fiktivt ett band på scen ganska unplugged i en intim lokal. Trummor o bas i mitten, ett par gitarrer på flankerna...leadsångaren lite till vänster...kören aningen till höger och sliden o tremguran lite till vänster resp höger....jomen så ungefär tänkte jag men uppenbarligen har jag dragit isär gitarrerna för mycket o leadsången kanske ska va i mitten rätt o slätt......Guran, jag kan lova att det ligger reverb på i stort sett allt utom basen...men jag var ute efter en närhet så jag höll igen på värde och framförallt på nivå...men det finns där, o det gör skillnad.

Equality...har du aldrig funderat på att skriva musikkritik på "riktigt"??? din recension är grymt bra...höhö...

Martinm....tur att det växte till sig...kul!

MaxB...vissa sångmanér kan vara j-ligt störande ...ska lyssna med det i åtanke när jag går in o petar i mixen...

Tack igen allihop för responsen!! :)


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Verkligen livekänsla, hade jag inte vetat bättre skulle jag trott att det var live..  :)
Skön låt, man vaggades in i den liksom.. skruva till leaden bara som tidigare sagts och låt kören stå bredvid/bakom så blir det jättebra  :)
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs