Kontrollrummet

MaxB - It's all there

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
LÅTNAMN:                It's all there from Shivas Electronics - favourites from the past
ARTIST/GRUPP:        MaxB
GENRE:                    Pop
LÅTLÄNGD:              3.16
KOMPOSITÖR:          Håkan Mårtensson
PRODUCENT:            MaxB
EV. MEDVERKANDE:  MaxB
INSPELNINGSÅR:       2009
FORMAT:                  mp3

Kompisen Håkan gjorde flera fina låtar på 1980-talet, då även jag bodde i Göteborg.
Här är min tolkning av hans låt "It's all there"

Nu även på video!

It's all there!
Text och musik: Håkan Mårtensson 1980-talet

Well some people call it nonsense - some call it sense
But whatever they say, whatever they see, it's all there
No matter what you hear - no matter what you think
It's all there my old friend - It's all there my old friend

(Yes) some people call it Christ - (and) some even call it Buddha
But whatever they feel, whatever they tell, it's all there
No matter what we're going through - no matter if it's me or you
It's all there my old friend - It's all there my old friend

And some people call it body - or even spirit heart or mind
But whatever they smell, whatever they taste, it's all there
No matter where you are - wherever you may go
You've allways been there my old friend (en takt extra) -
you've allways been there my old friend

MaxB Its All Here 03.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB _plays_Crux_ItsAllHere_03_nor m_wavehammer.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 02.10.2009, 15:32:32 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare Max.

Jo men den här gillar jag! Bra text också,denna skall du definitvt göra klar.Tycker inte det är så tokigt nu.Lite mix/lir fix så..Sen tycker jag att du kan bjuda på en munspels vers,skulle sitta gjutet  i denna.Du trakterar instrumentet väl och det är roligt för mig att lyssna på..Vad jag vet så är det väl bara du och jag som spelar munspel..Jo,cykeln har väl blåst på nån låt också..

Mike


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Yepp ska du def fortsätta på
Jättebra låt/text.
Tycker du ska göra den med lite sparsmakad instrumentering - typ Jonny C sista skivor
Orgeln låter lite murrig mörk - kanske ett munspel istället eller en något ljusare tramporgel
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Fin låt!!
Men nån av instrumenten är lite out of tune, tror jag... Basen kanskje?


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Fin låt!!
Men nån av instrumenten är lite out of tune, tror jag... Basen kanskje?

Njaee är de tinte gitarren.- Snygg ansats men mycket arbete återstår. Lite kort så tycker jag att sången är lite vass och det stör att det är ostämmt på något vis.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fin låt!!
Men nån av instrumenten är lite out of tune, tror jag... Basen kanskje?

Njaee är det inte gitarren. - Snygg ansats men mycket arbete återstår. Lite kort så tycker jag att sången är lite vass och det stör att det är ostämt på något vis.

Gitarren stämd på gehör och basen via POD2, så det är nog gitarren som är "off"...
Jag har lyssnat trehundrafemti gånger sen igår kväll och har en plan...

Vill börja låten med pad eller orgelljud och bas men utan gitarr (kanske munspelmelodi i introt om det känns rätt)
Hela första versen utan gitarr men släppa på en gitarr i början på andra versen.
Kanske ska det vara elgitarren med c:a fyra plinkande toner per ackord, annars akustisk gitarr, får se...
Nått sånt kan jag tänka mig.
Och lägga om sången så klart...
« Senast ändrad: 28.09.2009, 14:02:39 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Avslappnad

  • Gäst
Max Dylan eller Bob Backström? ;) Lät mysigt, en riktig bras-visa. :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu tror jag den är klar redan. Tacksam för synpunkter på mix eller annat!

MaxB Its All Here-03.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_plays_Crux_ItsAllHere_03_norm_wavehammer.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 01.10.2009, 01:03:28 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Ja du Max,vad skall jag säga om detta då?

Munspelet i introt fick mig att spetsa öronen ordentligt.Jag bad ju om det och det satt perfekt.Sen drar ett välordnat och mycket snyggt komp igång.Texten i denna är riktigt bra och du tolkar den väl.Sen när munspels solot kommer första gången så reste sig nackhåren på mig.Utan över/understatement,det här är det bästa du har spelat in i mina öron,dels för att jag tar till mig låten och mixen av densamma låter kanon!
Vilken ljudbild.Något har fått dig att tänka till,för så här ren och fin ljudbild har jag aldrig hört på dina alster,enorm utveckling där.Sen bjuder du på ett lika snyggt munspel till,ja jag kapitulerar och drar ut denna direkt på skiva.Detta måste jag ha med mig idag då jag åker ut med bilen och njuta av i fulla drag.

Jizes mate,fullständigt lysande!

Mike


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Jättefin låt. Vilken text! Bra framfört, spelat och mixat. Instämmer med HM, det bästa jag hört från dig!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja du Max,vad skall jag säga om detta då?
Munspelet i introt fick mig att spetsa öronen ordentligt.Jag bad ju om det och det satt perfekt.Sen drar ett välordnat och mycket snyggt komp igång.Texten i denna är riktigt bra och du tolkar den väl.Sen när munspels solot kommer första gången så reste sig nackhåren på mig.Utan över/understatement,det här är det bästa du har spelat in i mina öron,dels för att jag tar till mig låten och mixen av densamma låter kanon!
Vilken ljudbild.Något har fått dig att tänka till,för så här ren och fin ljudbild har jag aldrig hört på dina alster,enorm utveckling där.Sen bjuder du på ett lika snyggt munspel till,ja jag kapitulerar och drar ut denna direkt på skiva.Detta måste jag ha med mig idag då jag åker ut med bilen och njuta av i fulla drag.
Jizes mate,fullständigt lysande!

Tack HM och Eq.
Kul att munspelet fungerade, trots att jag var skeptisk i början.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Herbeck

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Hej Max,

Jag skulle vilja höra en version med reverb på munspelet(tänk western).
Och på sången delay istället för reverb(tänk Lennon).
Det kanske är en helt galen ide, men så hör jag det(i mitt galna huvud).


Ulf
Jag var ung, jag var fri, jag var full, jag var kär, och så vet ni hur illa det går.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag kan svära på att jag lyssnade på den här i går när jag upptäckte den (mitt i festivalyran) - men var lite stressad och hann inte svara då. Nu har den ju fullständigt exploderat med Trummor Mellotron Körer och alltihopa över natten - har du tagit ledigt idag eller....?
Speciellt strofen No matter where you are - gav mig Jamaicavibbar  (den första av dom)
Strålande utveckling på denna MaxB
Kan mycket väl vara din bästa i alla fall en av dom.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag skulle vilja höra en version med reverb på munspelet(tänk western).
Och på sången delay istället för reverb(tänk Lennon).
Det kanske är en helt galen ide, men så hör jag det(i mitt galna huvud).
Ulf

Det du beskriver låter intressant, så där hör jag också ibland då jag lyssnar på egen eller annans låt. Jag har däremot ingen bra koll på hur man plockar fram Lennon-delay i mitt Cubase VST 32. Och jag vågar inte ändra för mycket på nuvarande ljudbild heller.

Jag bad om tips och fick ett av dig - åsså vill jag inte prova det... :unsure:
Ett eget tips till mig (efter att jag säkert lyssnat på den här 50-100 gånger senaste dagarna) är att sjunga låten flera gånger och välja bort de dåliga tagningarna av vers, mening eller ord och på så sätt klippa ihop de bästa. Men jag hoppar över det. Dags att gå vidare tror jag. Ditt tips tar jag med mig till kommande produktioner.
Tack för det!

...fullständigt exploderat med Trummor Mellotron Körer och alltihopa över natten - har du tagit ledigt idag eller....?

He,he inte tagit ledigt men det har blivit några sena nätter. En natt höll jag på till tre och en annan till ett för att som vanligt gå upp kl 5.30 nästa morgon.
Ere många som lämnat bidrag till Festivalen?
« Senast ändrad: 01.10.2009, 01:05:37 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Herbeck

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Hej Max,

Du har en lite mer folklig och lyrisk ton i munspelandet än vanligt.
(Dom flesta är bluesigare och mer aggresiva i sitt spel.)
Det var detta jag ville lyfta fram med en gnutta reverb.
Att försöka förstärka din personliga stil.

Det där med Lennon-delay kann jag inte förklara logiskt, jag bara hör det.

Hur som helst, din mix funkar hur bra som helst.


Ulf
Jag var ung, jag var fri, jag var full, jag var kär, och så vet ni hur illa det går.


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Bra jobbat! Jag lyssnade på första versionen du la upp men hade liksom inget att komma med då.. men nu är den ju klar, vips bara! Väldigt fint ljud, ljudet på sången är jättebra, några vassa ss.. men det gör faktiskt inget. Jag kan ha lite svårt för munspel, men det här var jättefint spelat tycker jag  :) Lagom och bra känsla.

Det här är inget jag lyssnar på annars alls, men du fick mig ändå att lyssna hela låten och faktiskt gilla det  :)
Säker, bra sång måste jag tillägga också  :D
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
jättefin låt - både text o musik - som du tolkar jättebra...ett par småsaker dock, jag gillar inte mellotronstråkarna på introt...orgel vore bättre, dessutom är det nåt skumt med allra sista tonen/ackordet i sista munspelssolot(2:46) och jag tror att det är basen som går ner till C...jag tror att F hade blivit bättre...

annars...gött!!!

PS  fick lite Roy Orbinson vibbar....


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
jättefin låt - både text o musik - som du tolkar jättebra...ett par småsaker dock, jag gillar inte mellotronstråkarna på introt...orgel vore bättre, dessutom är det nåt skumt med allra sista tonen/ackordet i sista munspelssolot(2:46) och jag tror att det är basen som går ner till C...jag tror att F hade blivit bättre...
annars...gött!!!
PS  fick lite Roy Orbinson vibbar....

Tack för alla snälla ord!
Roy Orbinson cool  B)

Har kollat sista munspelstonen. Den ska vara där tycker jag. Även om det finns många toner i munspelandet som borde göras om, går jag vidare till nästa projekt.

Vad det gäller mellotronen. Det finns ingen som kan få mig att ersätta den med något annat.
Jag och mellotronen är kära och har ett livslångt förhållande - kolla musikvideon får du se :lol:
 
« Senast ändrad: 02.10.2009, 15:14:47 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Avslappnad

  • Gäst
Mellotron.  :wub: Munspelet.  :wub: Detta gillade jag skarpt. Nästan så att jag tror att du klättrade upp för berget för att få inspiration till tolkningen. ;) I mina öron väldigt läckert serverat med bra balans på allt. :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nästan så att jag tror att du klättrade upp för berget för att få inspiration till tolkningen. ;)

Du har så rätt!  :P

« Senast ändrad: 02.10.2009, 15:26:37 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
jättefin låt - både text o musik - som du tolkar jättebra...ett par småsaker dock, jag gillar inte mellotronstråkarna på introt...orgel vore bättre, dessutom är det nåt skumt med allra sista tonen/ackordet i sista munspelssolot(2:46) och jag tror att det är basen som går ner till C...jag tror att F hade blivit bättre...
annars...gött!!!
PS  fick lite Roy Orbinson vibbar....

Tack för alla snälla ord!
Roy Orbinson cool  B)

Har kollat sista munspelstonen. Den ska vara där tycker jag. Även om det finns många toner i munspelandet som borde göras om, går jag vidare till nästa projekt.

Vad det gäller mellotronen. Det finns ingen som kan få mig att ersätta den med något annat.
Jag och mellotronen är kära och har ett livslångt förhållande - kolla musikvideon får du se :lol:
 

munspelet var prima!!...jag syftade på basen som jag tycker borde lägga ett F istället!!....mellotron kan vara underbart...men inte där ;)...blir som en ohelig allians mellan Dylan/Springsteen o King Krimson :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...nåt skumt med allra sista tonen/ackordet i sista munspelssolot(2:46) och jag tror att det är basen som går ner till C...jag tror att F hade blivit bättre...
Har kollat sista munspelstonen. Den ska vara där tycker jag. Även om det finns många toner i munspelandet som borde göras om, går jag vidare till nästa projekt.

munspelet var prima!!...jag syftade på basen som jag tycker borde lägga ett F istället!!....mellotron kan vara underbart...men inte där ;)...blir som en ohelig allians mellan Dylan/Springsteen o King Krimson :D

OK, nu vet jag vad du menar - sorry spelade fel på basen och sen försökte jag mörka det...
Gissa varför gitarrerna inte är med på det där partiet  B)

Nu tycker jag det är en bra effekt att gitarrerna inte är med där - men du har rätt. Jag kommer inte att ändra men du kom på mig!  :P

Låten skrevs ursprungligen av Håkan som en "låtsas-Dylan-låt". Och Dylan eller The Band körde kanske inte med mellotron. Men i vår musik är oheliga allianser tillåtna.

Dylan / King Crimson
Christ / Buddha
Orgel / Mellotron

It's all there...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
har just kollat videon...allt är förlåtet!!!...klart det ska vara mellotron/mini magitron!! :)   och det är klart att oheliga allianser inte bara är tillåtna...dom bör egentligen uppmuntras!!(ämen om man själv inte alltid klarar att ta resultaten)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Nästan så att jag tror att du klättrade upp för berget för att få inspiration till tolkningen. ;)

Du har så rätt!  :P



Så bra låt detta Max,en av mina favvisar på Kr och videon gjorde det hela ännu bättre - vilken känsla!

Däremot såg jag en detalj då du sjöng som jag vill att du tänker på till nästa inspelning av sång:

Du har ju inget isolerat sångbås,så puff skyddet är för långt ifrån micken.Mycket av rumet följer med om du kör på det sättet.Sätt puffskyddet några centimeter från micken och sjung Max-imalt en decimeter ifrån densamme så kommer ditt sång ljud att växa flera kilometer.

Annars bra och en kanonlåt som sagt.En sån låt som man önskar att man hade skrivit..

Mike


Avslappnad

  • Gäst
Så otroligt j*vla koolt! :) Visste väl att berget skulle komma till användning. ;) Magitronen är magisk, dessutom snygg. :D

Snyggt jobbat med ljud och bild.  :wub:


Utloggad Herbeck

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
En låt som växer för varje lyssning. :)

Men nu har ju jag av någon konstig anledning tagit på mig rollen som textbearbetare.
Så ett litet förslag.

(Yes) some people call it Christ - (and) some even call it Buddha

some even call it Buddha?   Det låter som att det skulle vara lite märkligt.

byt ut even mot people eller nått.


Ulf

Jag var ung, jag var fri, jag var full, jag var kär, och så vet ni hur illa det går.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Så inihimskans läckert med videon. En redan bra låt får ett större djup - det värsta är väl att du har satt en ny standard man måste göra en video till låtarna nu också  :D Du o Aettan och ja Jon icke att förglömma. (säkert någon fler som jag inte kommer ihåg känn er inte förfördelade)

Riktigt dunderbra detta - har han som skrev låten sett/hört din tolkning han borde vara mäkta stolt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Skön låt med fin text! Munspelandet är riktigt bra, tycker jag! Ett instrument jag önskar att jag kunde traktera.
Tyckte först att sången låg lite högt i början, men är osäker nu......
Bra jobbat!


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
skitbra.. håller absolut med om att det växer iom att man får se tagningar från inspelningen
bra levererat,fin låt & jag vill åxo ha en sådan melotron!
/Larsson
:)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
en skön låt och text maxB  :)
sammanfattar lite shitt happens  :D
skoja lite bara  ;)
tänkvärd text
rock on

mvh
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou MaxB!
Snygg låt o bra arrat o lirat. Lite sågning på mixen tänkte jag...

- sången ligger aningen högt, kanske en liten kompressor kunde sitta schmäck
- på några ställen korsar munspelet o orgeln varann, båda lirar lixåm på samma tonhöjd och det lite skär sig
- kolla baskaggenivån, tycker den kunde dras ner aningen

Lite gnäll från Obbnäs alltzå, men låten gillas! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Yes, nu låter det snyggt :)
Skönt munnspel! När ooooh köret sätter inn så manglar det kanske nåt? En el gura som bara drar över akkorderna?
Men det är bara flisespikkeri som vi säger på norska ;)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Helskönt! Gillar till MAX! Håller med om att ljudkvaliteten har blivit mycket bättre. Det svajar lite om sången, men det finns karaktär i den.
Cool video också. Sitter du alltid på verandan och spelar Mellotron? :D


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Yess på alla fronter och medier!
Du lyckas verkligen fånga denna fina låt med ditt spel och sång
Varmt och innerligt
Du har fått till ett riktigt fin ljud
Videon är hur bra som helst - tack för den!
och vilket fint munspelslir!
Rakkarns bra - grattis till en fullträff!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack alla för alla bra kommentarer. Det är jättekul att läsa!

Citera
Harmonica mike
Du har ju inget isolerat sångbås,så puff skyddet är för långt ifrån micken.Mycket av rumet följer med om du kör på det sättet.Sätt puffskyddet några centimeter från micken och sjung Max-imalt en decimeter ifrån densamme så kommer ditt sång ljud att växa flera kilometer.

Kanske får titta på sångmiljön om jag nu kommit lite framåt med mixeriet. Närmare micken ger mer bas i ljudet?
Jag ska experimentera med det och kanske titta på alternativ dämpning runt sångmiljön. Tack för tips på avstånd.

Citera
Herbeck
Men nu har ju jag av någon konstig anledning tagit på mig rollen som textbearbetare.
Så ett litet förslag.
(Yes) some people call it Christ - (and) some even call it Buddha
some even call it Buddha?   Det låter som att det skulle vara lite märkligt.
byt ut even mot people eller nått.

Det är ju inte min text så jag har inte rätt att ändra i den...
men, det känns som att ordet "even" är ett medvetet val. Det handlar troligen inte om att vissa kallar "det" Jesus och andra kallar det Buddha... utan ligger på ett lite djupare plan än så.
Säg till om du vill att jag ska utveckla det resonemanget! 

Citera
Larsson
...jag vill åxo ha en sådan melotron!

Du kan bygga en. Den behövs ju inte för att få mellotronljud men jag är kär i den som den är: http://max.shivas.se/musik/utrustn/mini-mellotron.htm

Citera
mahan
- sången ligger aningen högt, kanske en liten kompressor kunde sitta schmäck
- på några ställen korsar munspelet o orgeln varann, båda lirar lixåm på samma tonhöjd och det lite skär sig
- kolla baskaggenivån, tycker den kunde dras ner aningen

Jag har inte lärt mig att använda kompressor trots att jag läst massor av tidningsartiklar om hur den kan användas. Men snart är det kanske dags för mig och gå vidare med att lära mig det också. Munspel och orgel korsar varandra... det är nog möjligt. Jag har inte tänkt på det men om jag skulle vilja putsa mer så borde jag göra något åt det. Vill du vara snäll och ge exempel på tidpunkter där du lagt märke till det?

Citera
ydderF
Skönt munnspel! När ooooh köret sätter inn så manglar det kanske nåt? En el gura som bara drar över akkorderna?

Perfekt tips! Körerna är ensamma, nakna och utelämnade där och det du föreslår skulle betyder jättemycket för helheten i dynamiken i låten. Jag blir sugen att testa ditt tips och får se om jag får tid till det. Superbra idé!

Citera
Tokai
Det svajar lite om sången, men det finns karaktär i den.
Cool video också. Sitter du alltid på verandan och spelar Mellotron?

Ja sången svajar på flera håll och jag är sugen på att lägga om den, så att den dels taktmässigt blir bättre och dels att rösten känns stabilare. Å andra sidan finns den där karaktären som leder till att det "gör lite ont" i den som lyssnar, att det berör, för att det inte är så perfekt som det skulle kunna vara. Får se om det blir tid.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google