Kontrollrummet

Avslappnad - Duck Pond

gäst · 22 · 2969

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Avslappnad

  • Gäst
Har varit risig och hemma. Trist men inspirationen bara kom. Se detta som ett slag sjukterapi och en musikalisk riktning. Tror dock att det kan bli något i slutändan men behöver lite tips om vad som kan fixas. Gitarrerna ska spelas in med mik istf för att lainas och samtidigt styras upp lite bättre.


Duck Pond

[mp3=200,20,0,center]http://www.sundsbacken.se/files/duck%20pond-09.mp3[/mp3]

Uppdatering 27/9-09

Duck Pond Fusion-Prog Edit

[mp3=200,20,0,center]http://www.sundsbacken.se/files/duck%20pond-24.mp3[/mp3]


En rejäl uppdatering. Klar? Mja det behöver nog poleras lite mer men riktigt känns tydligare nu. :)


« Senast ändrad: 27.09.2009, 23:03:21 by Avslappnad »


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Vackert och stämningsfullt detta.. Men visst tusan saknar jag lite sång.. Det går inte att komma ifrån  :rolleyes:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Avslappnad

  • Gäst
Vackert och stämningsfullt detta.. Men visst tusan saknar jag lite sång.. Det går inte att komma ifrån  :rolleyes:

Tack hogge! :)

Håller med dig. Sången passar jag dock till någon annan, liksom textskrivandet men visst vore det kul med ett samarbete. ;)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Quack quack. Jodå snygga harmonier. Gitarrena mår nog bra av att bli lite mer uppstyrda.  :)


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
luta flöjt cembalo och cello ? är detta från ett verk av Händel ?  :D - får medeltidsvibbar här haha....skön stämning !  B)



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lyllos dig som inte kan låta bli att spela på instrumenten! Kul att höra!
Här finns ganska mycket stämning och en del sökande på instrument.
Hoppas du allri slutar!  :rolleyes:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Sköna ljud, men lite ostrukturerat tycker jag! Tror att det kunde bringa lite mer ordning att lägga in ett trumkomp att starta ungefär där flöjten kommer in!
Den plockande gitarren är lite för vass och ligger för högt i mixen, liksom kompgitarren, som kunde sänkas lite grann.
Elpianot är härligt!


Avslappnad

  • Gäst
Quack quack. Jodå snygga harmonier. Gitarrena mår nog bra av att bli lite mer uppstyrda.  :)

Hehe, tack egghuvud! :) Försökte få gitarrerna att må bättre men konstaterade att det blir till att träna lite först... Uppstyrd spontanitet är inte helt lätt. ;)

luta flöjt cembalo och cello ? är detta från ett verk av Händel ?  :D - får medeltidsvibbar här haha....skön stämning !  B)


Tack K-T! :) Något fel århundrade men varför inte? :)

Lyllos dig som inte kan låta bli att spela på instrumenten! Kul att höra!
Här finns ganska mycket stämning och en del sökande på instrument.
Hoppas du allri slutar!  :rolleyes:

Tack MaxB! :) Risken finns... ;) (till vissas förtret)


Sköna ljud, men lite ostrukturerat tycker jag! Tror att det kunde bringa lite mer ordning att lägga in ett trumkomp att starta ungefär där flöjten kommer in!
Den plockande gitarren är lite för vass och ligger för högt i mixen, liksom kompgitarren, som kunde sänkas lite grann.
Elpianot är härligt!

Tack Asti! :) Dina observationer stämmer överens med mina, absolut. :) Trumkomp försökte jag med men då gitarristen var något påverkad av Earl Grey, lät det milt sagt illa. När väl verkan av teet är borta, görs det nog ett nytt försök. :D
Elpianot är det alldeles nyss inköpta Mr Ray 73 Mk II, suveränt piano.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Har varit risig och hemma. Trist men inspirationen bara kom. Se detta som ett slag sjukterapi och en musikalisk riktning. Tror dock att det kan bli något i slutändan men behöver lite tips om vad som kan fixas. Gitarrerna ska spelas in med mik istf för att lainas och samtidigt styras upp lite bättre.


Duck Pond

Fin musik-riktning här..bra att vara sjuk ibland..så då får du tiden..och inspirationen åter ;) Bara du strukturerar det hela lite mer så blir det här kanon :D

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Avslappnad

  • Gäst
Har varit risig och hemma. Trist men inspirationen bara kom. Se detta som ett slag sjukterapi och en musikalisk riktning. Tror dock att det kan bli något i slutändan men behöver lite tips om vad som kan fixas. Gitarrerna ska spelas in med mik istf för att lainas och samtidigt styras upp lite bättre.


Duck Pond

Fin musik-riktning här..bra att vara sjuk ibland..så då får du tiden..och inspirationen åter ;) Bara du strukturerar det hela lite mer så blir det här kanon :D

/Marr


Tack Marr! :) Struktur is da shit! :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det här är bra Jay. Alla ljuden är i det närmaste perfekta - har aldrig hört din gitarrsida förut - väldigt fint - men som många säger ostrukturerat. Ta bort guran - lägg på trummor och bas och lägg därefter till guran i en nyinspelning - så har du en utmärkt grund för att bjuda in en sångare till detta drömska stycke. Mina tankar går till The Lord Of The Ages med du vet vilka!

Edit: trúmmor behövs kanske inte här är en länk till Magna Cartas Lord of the ages

« Senast ändrad: 25.09.2009, 20:45:46 by Eko »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Lite trevande, lite otajt men jag gillar verkligen din spontanitet! Skön känsla i musiken du gör. Försök att ta vara på de bästa idéerna i detta och disciplinera dig till en färdig låt och det kommer att bli jäkligt bra. Växlar snyggt i intensitet men grötar ihop sig på några ställen. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Avslappnad

  • Gäst
Det här är bra Jay. Alla ljuden är i det närmaste perfekta - har aldrig hört din gitarrsida förut - väldigt fint - men som många säger ostrukturerat. Ta bort guran - lägg på trummor och bas och lägg därefter till guran i en nyinspelning - så har du en utmärkt grund för att bjuda in en sångare till detta drömska stycke. Mina tankar går till The Lord Of The Ages med du vet vilka!

Edit: trúmmor behövs kanske inte här är en länk till Magna Cartas Lord of the ages



Tack Eko! :) Dina önskemål är på gång men då händerna är slut av murning så blir det inget gitarr/basspel på ett par dagar. ;) Men det kommer. Najs länk. :)

Lite trevande, lite otajt men jag gillar verkligen din spontanitet! Skön känsla i musiken du gör. Försök att ta vara på de bästa idéerna i detta och disciplinera dig till en färdig låt och det kommer att bli jäkligt bra. Växlar snyggt i intensitet men grötar ihop sig på några ställen. 

Tack Equality! :) Spontant är nog precis vad stycket var... Medhörningen var åt skogen så jag spelar den första gitarren i någon slags halv bak(fylle)takt.   <_< Håller på att rensa men som ovan sagt, fingarna är trötta och behöver vila.


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Sitter och avnjuter din låt med en kopp kaffe en skön låt! :)


Avslappnad

  • Gäst
Sitter och avnjuter din låt med en kopp kaffe en skön låt! :)

Tack synth! :) Hoppas att kaffet smakade extra bra. ;)

Nu finns det en rejäl uppdatering i första inlägget. Och eftersom jag knappt fixar piano längre så jag bestämde mig för att ta fram både elbas och elgura som jag behärskar än mindre... ;) Då det dessutom är kryddat med lite EZ, känns det som om en helt annan låt. Stämningsfull? Mja, mer fusionfull... :)
« Senast ändrad: 28.09.2009, 11:36:36 by Avslappnad »


Avslappnad

  • Gäst
Jag bumpar denna då jag känner ett behov av feedback innan jag kan gå vidare med låten. Är det rätt riktning eller är ursprungsmyset borta och det borde vara tillbaka till ritbordet?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Pilleri pillera på blåsinstrumetet som kommer in. Visa toner på det tas som bara ett klaviatur klarar. Det gäller på något ställe för både flöjt och blåsinstrumentet som kom före.

Det är verkligen en jamsession det här.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Avslappnad

  • Gäst
Pilleri pillera på blåsinstrumetet som kommer in. Visa toner på det tas som bara ett klaviatur klarar. Det gäller på något ställe för både flöjt och blåsinstrumentet som kom före.

Det är verkligen en jamsession det här.

Tack MaxB! :) Jamessesion var ordet. :) När det gäller tonerna har jag dock hållit mig inom de begränsningar som det samplade instrumentet tillåter.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Tog ett tag innan jag hörde att saxen var samplad men bra låter den för att vara sådan. Gillar nog introt bäst med gitarrerna. Elpianot där är för starkt i mina öron och skulle nog backa generellt när de andra instrumenten solar. Jäkligt snyggt när "saxen" kommer in också. Skulle nog hållit mig till högst några få instrument. Blir lite rörigt med vem som gör vad. Trummorna höjer när de kommer in. Blir de inte väl intensiva även när instrumenten i övrigt spelar lugnt? Men den sköna stämningen finns där rakt igenom. Mysigt stycke!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Avslappnad

  • Gäst
Tog ett tag innan jag hörde att saxen var samplad men bra låter den för att vara sådan. Gillar nog introt bäst med gitarrerna. Elpianot där är för starkt i mina öron och skulle nog backa generellt när de andra instrumenten solar. Jäkligt snyggt när "saxen" kommer in också. Skulle nog hållit mig till högst några få instrument. Blir lite rörigt med vem som gör vad. Trummorna höjer när de kommer in. Blir de inte väl intensiva även när instrumenten i övrigt spelar lugnt? Men den sköna stämningen finns där rakt igenom. Mysigt stycke!


Tack equality! :) Dessvärre(?) har jag precis lyssnat på Wernborgs senaste däckrökarlåt och konstaterar att min måste tillbaka till ritbordet. Inte minst för att jag lyckat detuna instrumenten sinsemellan ganska ordentligt.  <_< Men skam den som ger sig. Kul att du fortfarande uppfattar mysigheten i den. :)

Gällande instrumenten tycker jag själv att det är ovanligt sparsamt, trummor, en akke, en elgura, en elbas, ett elpiano, en sax och en en tvärflöjt - totalt vill säga. Oftast är det bas, elpiano, trummor, elgura + ett blås men jag kanske ska kolla över det också... Kan ju ha med en grötmix att göra mer än antal instrument. Är ju inte riktigt van att mixa "riktiga" instrument.
« Senast ändrad: 29.09.2009, 11:16:41 by Avslappnad »


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Lät inte fy och skam andra versionen heller! :)


Avslappnad

  • Gäst
Lät inte fy och skam andra versionen heller! :)

Tack synth! :) Det glädjer mig att även du inte tycker att jag tog stämningen av daga i version 2. :)