Kontrollrummet

Gurano - Tugg

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Gokväll gott folk

Sitter här framför natt-tv´n å plinkar samtidigt på instrumenten. Har tåtat ihop detta stycke på 1,40 min och vet inte vad jag ska tycka? Ibland tycker jag att det låter intressant och ibland som ett sjuhelvetes segtugg. Jag vet att önskvärda instrument saknas och att takten e lite hawaisvaj :)

Skulle gärna vilja ha lite input från er om ... typ ....allt  :unsure:

Ha det gott
Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/test1.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 28.09.2009, 02:03:00 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Hej Gurano..
Jodå.. Jag tror att det där kan bli riktigt spännande om Du bara få fila lite till på det.. Lycka till  :)
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Bra tänkt här,lite sunkig ljudbild,och det går att utveckla till en egen låt men:

Plötsligt slog det mig,din förra låt ringer fortfarande i mitt huvud.Och du funderade ju på att utveckla den lite.Här har du en ide´som skulle kunna funka som stick eller ett rockigare cresendo mot slutet om du modifierar det lite - givet med sång till..Testa det.

Eller skriv en fristående låt.

Mike


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tja!

Tack Hogge - kul att du gillar - jag lägger nog inte detta utkast på hyllan.

HM: Jo ljudbilden är inte den bästa och takten svajjar lite (la först gurorna - utan trummor eller metronom). Satt uppe i natt och la på grejorna lite snabbt utan att fundera på bilden, bara för att inte glömma bort idén jag hade.
Har inte tänkt tanken att detta kan passa som ett crescendo till förra låten - men varför inte! Ska testa och fundera lite på det. Tack för tipset - jag gillar crescendon  :D

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja kommer ide´rna så skall man spela in.Jag tänkte mest på att det var så olika nivåer/ljud på grejerna..orgeln låg alldeles för högt osv..Sunkig ljudbild var väl kanske inte så bra benämning på en skiss ide´..Sorry för that..

Kul att du hörde det jag hör att det kan funka till förra låten..För egen del när jag skrivit en låt så blir näst följande skisser väldigt lika,antar att "tänket" från förra låten sitter kvar mellan öronen.Och i det här fallet vore det ju lysande om det funkar..

Ser med spänning fram emot vad som komma skall..

Mike


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Föruom att ljudbilden är lite skränig och trummorna lite låga så lät det väl som ett riff typ. Borde gå att göra något av.  :)


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Skränig var den mina öron gillar inte sådant men själva låten i sig kan nog blir nåt av om du fortsätter och jobba på den! :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Då jag lyssnar på låten i lurar kommer jag på att jag också vill ha sånt här ljud på gitarren (kompet).
Sen kommer orgeln på förhållandevis alldeles för hög volym. Och sen trummor som inte låter tajta till allt annat.

Jag tycker det här är ett skönt intro till en kommande sånginsats men ratta gärna ner volymen på orgeln och lyssna både med låg och hög volym för att kolla att allt kommer fram oavsett volym.
Om du spelar in trummorna först och gör om allt på samma sätt med bra balans i volymen är det bara att lägga en text efter det här och se till att kanske alla instrument dämpar sig vid sånginsatsen. Jag tror stark på det här!

Häftigt kompgurasound!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Egghuvud: Jo trummorna kan nog vara låga - egentligen så är inga instrument satta vare sig ljudmässigt eller i relation till varandra ännu - det kommer :)

SYNTH: Jo jag ska jobba vidare med den - vi får se hur den blir på slutet. Skränigheten - ja det är en smaksak

MaxB: Som jag skrev till Egghuvud så är inga instrument satta ännu, därav låga trummor, hög orgel osv - detta kommer naturligtvis att rättas till. Trummorna är hur otajta som helst - jag vet det och ska rätta till det oxå :)
Kul att du gillat soundet på guran!

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Måste säga att jag tycker det låter som ett bra intro, till nåt som ska komma sen..  :)
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ljudet som det är nu är lite för stickigt - men det är ju en idé
och det ligger en bra idé här!
Börja om med några tunga trummor och bygg på med gurorna
renodla riff och melodier
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Gitarintrot låter ioförsig rätt spännande,men sen kommer en orgel som dränker allt och spelar skitkonstigt här och där,och den där 'trummisen' skulle i alla fall jag sparka omedelbumms..   :unsure:
Förlåt inte meningen att slakta,men du  behöver styra upp detta en hel massa.. :huh:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Uriah: jo du har helt rätt. Det finns en hel del att styra med å jag håller på så sakteliga. Jag är väl medveten om bristerna du påtalar. Trummisen var hög som ett höghus men han har landat nu :)
Du behöver inte vara orolig för att slakta - jag tål det, i alla fall så länge jag håller med  B) Stycket är dock bara en 1:a idé där jag inte brytt mig om att sätta något rätt, mer än att få grundidén på pränt. Jag bjuder på bristerna ;)

Cykeln: Kul att du gillar. Stickigt ljud - menar du då gitarrerna? Tror inte att jag kommer att ha så tunga trummor, men vi får se. Jag har en version nu där lätta trummorna spelar bättre i takt och där andra halvan nästan endast spelas med cymbaler. Dessutom laborerar jag med att använda det som en förlängning av förra låten jag la upp på forumet. Men denna version törs man nog inte lägga upp ;)

Mixuz: Tack. Roligt att du gillar

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Cykeln: ........Dessutom laborerar jag med att använda det som en förlängning av förra låten jag la upp på forumet. Men denna version törs man nog inte lägga upp ;)

Eeeeh jo jag vågade visst  <_<
Nu nyare version med orgeln lite lägre å trummorna lite fastare i köttet! men det finns fortfarande fel å brister (tex vissa grejor ska nog spelas om ) - ba´så ni vet. Detta är dock inte versionen som förängningen på "Love you more than ever"

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!