Kontrollrummet

Fråga om spelteknik på gitarr

gäst · 16 · 5367

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lnetzel

  • Gäst
Tja, som den nybörjare jag är letar jag så klart igenom internet efter en del tips och tricks för att spela gitarr.

Min fråga handlar om de övertoner han får till under en sekund (1:13 - 1:14) i videon.



Jag kan få till övertoner med att lägga fingret lätt mot E strängen, men bara när jag kör den öppen.

I denna video lyckas han dessutom lägga till vibrato... hur tusan gör han det? Jag ser ingen svajarm och om man skall lägga fingret lätt mot strängen, hur tusan lyckas man då göra en "bend" samtidigt. Då måste man ju trycka ned strängen.

Någon som kan förklara detta trick?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag ser att han slår på A-strängen med plektrumet och samtidigt lägger sidan av högerhandens tumme löst mot strängen. Där kommer övertonen fram. Vibratot kommer från vänsterhandens bändande av tonerna C och H och vibratot låter även på övertonen.

Jag tycker det skulle vara kul att kontrollera den här tekniken men det gör jag inte. Jag kan teorin och får till det ibland men inte med precision som några andra på KR.
« Senast ändrad: 21.09.2009, 12:43:13 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ja, precis som MaxB säger ska man använda tummen. Eller ska förresten. Jag gör det.

Man får hålla plektrumet så att man precis efter ha slagit an strängen slår an den igen. (ja alltså, typ nästan samtidigt)

Det underlättar också om du har lite koll var på strängen du slår an. På vissa ställen, där dom naturliga flageoletterna finns är det lättare att åtstadskomma övertonerna.

Har alltid kallat detta för skriktoner, sedan jag var liten, men det finns säkert en mer korrekt benämning. Någon?


lnetzel

  • Gäst
Tackar! Visste väl att KR skulle leverera svar på frågan:)

Det låter rackarns lurigt, men då vet jag vad jag skall försöka lära mig då.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tackar! Visste väl att KR skulle leverera svar på frågan:)

Det låter rackarns lurigt, men då vet jag vad jag skall försöka lära mig då.

Det finns en gubbe som är ganska raffinerad i sin teknik, Eric Johnson.
[ Invalid YouTube link ]&aq=3&oq=eric+johnson
Han får gitarren att låta som klockspel, harpa eller japanska instrument med olika varianter på denna teknik.
« Senast ändrad: 21.09.2009, 14:58:18 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad kiefz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
    • www.myrstrom.se
Har alltid kallat detta för skriktoner, sedan jag var liten, men det finns säkert en mer korrekt benämning. Någon?

Jag vet inte säkert men jag tror den korrekta benämningen är "konstflageolett".


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Det han gör är inte flagioletter, det är ... det... är... fan vet om jag vet vad det heter egentligen. Du slår an strängen lite snett med plektrumet. Bättre än så kan jag inte förklara det men det är så jag gör det - en halvträff som resulterar i ett "skrikande" ljud.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det han gör är inte flagioletter, det är ... det... är... fan vet om jag vet vad det heter egentligen. Du slår an strängen lite snett med plektrumet. Bättre än så kan jag inte förklara det men det är så jag gör det - en halvträff som resulterar i ett "skrikande" ljud.

Det där namnet vågade jag inte skriva för jag tror inte jag kan stava det rätt "flageolett".
Å ena sidan var jag ganska säker på att det var det han gjorde på videon men nu när du säger "halvträff" med plektrumet funderar jag. Blir det sånt ljud utan att nudda strängen med sidan av högerhandens tumme?

Det är nog så jag försökte få till dessa ljud 2005 då jag ville lyckas...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det han gör är inte flagioletter, det är ... det... är... fan vet om jag vet vad det heter egentligen. Du slår an strängen lite snett med plektrumet. Bättre än så kan jag inte förklara det men det är så jag gör det - en halvträff som resulterar i ett "skrikande" ljud.

Min gamla benämning - skriktoner - håller alltså.


Utloggad kiefz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
    • www.myrstrom.se
Det han gör är inte flagioletter, det är ... det... är... fan vet om jag vet vad det heter egentligen. Du slår an strängen lite snett med plektrumet. Bättre än så kan jag inte förklara det men det är så jag gör det - en halvträff som resulterar i ett "skrikande" ljud.

Jo, det är visst en form av flageolett, även i det fallet du beskriver. :)


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Finns olika sätt att träffa dessa "höga-toner"....
Antigen att man träffar strängen lite "fel", dvs. snett med plektrumet eller att en "dämpning" kommer farande efter anslaget med plektrumerVanligtvis får jag till dessa "by-mistake" och sällan kan jag upprepa detta men....
Träning ger färdighet säger dom så enträgen vinner säkert   :D
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Becker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Vad jag har lärt mig så heter det "pinch harmonics" men vad det heter på svenska vette tusan. I vilket fall finns det en bra lektion här


Överdriv i början så kommer kommer tekniken sitta tillslut och då går det av bara farten.
Jetlag - Progressive Trance - www.myspace.com/jetlagmusic


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Tar ett litet tag få kläm på det där men sen går det som på räls. Jäpp det heter konstflageolett(eng. artificial harmonics). Andra sätter där man knäpper på strängarna, som när man t ex intonerar, heter naturflageolett.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
En aning förvirrande att det heter nästan likadant när det är två nästan helt olika saker men ... well. Det är ju inte första gången mänskligheten lyckas röra ihop det för sig!  :D


lnetzel

  • Gäst
Engleska snubben som Becker länkade till var ju grymt bra lektion, jag lyckades få till det lite då och då. Fullkommligt Random men nu fattar jag och det är ju bara att öva öva öva. Det är första gången jag fick höra ett bra argument att hålla i plektrummet på det sättet, själv håller jag inte alls på det sättet vilket göra att jag fick kramp för att kunna följa med:)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Engleska snubben som Becker länkade till var ju grymt bra lektion, jag lyckades få till det lite då och då. Fullkommligt Random men nu fattar jag och det är ju bara att öva öva öva. Det är första gången jag fick höra ett bra argument att hålla i plektrummet på det sättet, själv håller jag inte alls på det sättet vilket göra att jag fick kramp för att kunna följa med:)

Superbra lärofilm, jag har den i telefonen och har kollat några gånger och testat med akustiskt gitarr. Ska nog gå att få till med mer precision.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google