Kontrollrummet

Heder åt Laila Bagge!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tidigare tittade jag på idol med döttrarna mer eller mindre mot min vilja och kunde flyga i taket när juryn förnedrade 16-åringar inför svenska folket. Nu är ungarna utflugna, juryn snällare och jag får erkänna att jag tittar själv allt som oftast.  :rolleyes: Det som är fascinernade är om juryns bedömning sammanfaller med min om vad som är en talang eller inte. Oftast men inte alltid stämmer det. Det trista tycker jag är att det verkar finnas nån slags mall över hur idolkandidaterna skall se ut och låta. Weylande sång till sönderspelade hits verkar vara ett extraplus ända tills i fredags då en udda fågel i form av egen låtskrivare, Joy Himmelmark dök upp och shit vad begeistrad jag blev! Egen låt, suveränt framförd till snyggt gitarrspel och skulle naturligtvis sågas av Anders Bagge när Laila d:o grep in och tyckte att "det är det här Idol handlar om". Sedan fälldes nån raljant kommentar om att låtskrivare är knäppa i största allmänhet men det kunde jag svälja. Kul att nånting annat än att sjunga covers premieras!
Kolla själv: http://tv4play.se/noje_och_humor/idol
Sen fattar jag inte riktigt varför jag bryr mig...  :blink: Seger för kulturen kanske...?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Thnx Wernis!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Är någon annan på direktlänken ju...
Men det är Robert Häggström du menar?


Utloggad Nordenstam

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
Visst, det var trevligt, men det jag frågar mig är varför många ser Idol som enda sättet att bli något nuförtiden?

Varför inte bara fixa ihop en vettig demo, skicka runt den överallt, spela överallt så ofta som möjligt, synas höras och gå den, ursäkta uttrycket, "riktiga vägen"?

Hon var ju inte fullständigt välkommen av juryn förrän hon bevisat att hon kunde sjunga en wailcover heller. Läskigt!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Är någon annan på direktlänken ju...
Men det är Robert Häggström du menar?
Skumt. Nej menar inte Robert Häggström.


Utloggad Strummindude

Cool tjej! :)

Men om man får lov att vara litet cynisk så bryter hon ju mot konceptet, och jag tippar att hon inte kommer längre än till Globen. Hoppas att jag har fel...

Men syftet med Idol är ju rätt och slätt att plocka fram just "Idoler". Alltså inte "Artister" - jag tror inte att namnvalet är en slump. Dessa Idoler ska sedan förses med låtar från Bolagets stall av låtskrivare och göra plattor i Bolagets studior, producerade av Bolagets hottaste demonproducenter. SonyBMG i centrum hela vägen till banken, således. När de stackars Idolerna så småningom kramats ur - DÅ kan de bli artister! :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ibland är det skönt att bara vara talanglös så man aldrig behöver bry sig  :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hon var ju inte fullständigt välkommen av juryn förrän hon bevisat att hon kunde sjunga en wailcover heller. Läskigt!

+1
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Direktlänk...

He, typiskt va!? TV4-folket utelämnar helt hennes egen låt och lägger bara upp en coversnutt i det här klippet!  <_<

Emulatorn, du snackar strunt!  -_- :D Och du har varit min idol i flera år!
« Senast ändrad: 21.09.2009, 00:39:33 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Ja ibland stämmer inte bedömningarna men oftast tycker de som jag   :rolleyes:
Tycker det är ganska kul underhållning, om man spolar förbi all reklam och trailers.  <_<
Skall bli skoj att se hur det går för Mehmed i nästa steg, jag tyckte han var skön  :)
http://tv4play.se/noje_och_humor/idol?videoId=1.1200288&renderingdepartment=2.34558
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
Direktlänk...

He, typiskt va!? TV4-folket utelämnar helt hennes egen låt och lägger bara upp en coversnutt i det här klippet!  <_<

typiskt tvsprten att bara lägga in klipp på bandyspelare under en bandymatch ;) det dom söker är en "ta mig ha o sätt mig där"- mäniska med slät, helt oitressant sångröst och då är det det man går vidare på. sedan spelar det ingen roll om skulle platsa som hajpad singersomwrajter i musikbyron porgram interjuvad på balkongen i nya lägenheten i newyork av hon som nu mer är programledare för kulturnyheterna.

söker man til idol så lär man ju vilja bli idol, ugefär som att söka jobb på bank gör man ju inte om man vill jobba på grisfram.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Förstod inte helt liknelsen med TV-bandy. Vad jag tycker är kul är att en singer-songwriter gick vidare i Idol. Om hon sen hamnar på en balkong i New York struntar jag i.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Jo, man blir ju lite smått förvånad över alla kids i programmet som säger att de har som största mål i livet att komma med i Idol, men som aldrig stått på en scen eller varit med i nåt band...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ja ibland stämmer inte bedömningarna men oftast tycker de som jag   :rolleyes:
Tycker det är ganska kul underhållning, om man spolar förbi all reklam och trailers.  <_<
Skall bli skoj att se hur det går för Mehmed i nästa steg, jag tyckte han var skön  :)
http://tv4play.se/noje_och_humor/idol?videoId=1.1200288&renderingdepartment=2.34558


Uj, uj! Kul!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
Ja ibland stämmer inte bedömningarna men oftast tycker de som jag   :rolleyes:
Tycker det är ganska kul underhållning, om man spolar förbi all reklam och trailers.  <_<
Skall bli skoj att se hur det går för Mehmed i nästa steg, jag tyckte han var skön  :)
http://tv4play.se/noje_och_humor/idol?videoId=1.1200288&renderingdepartment=2.34558


Uj, uj! Kul!

nej han hade inte rätta "ungdomsavdelningen i ellos katalogen modell utseendet" för att bli idol. :P


cpg

  • Gäst
Fatta hur ni orkar se skiten...........tre fjantar som får en kick av å knäcka ungdommar.........????????????


asti

  • Gäst
Fatta hur ni orkar se skiten...........tre fjantar som får en kick av å knäcka ungdommar.........????????????

Håller med till viss del! Visst, ibland är man väldigt nedlåtande och t.o.m. hånande i bedömningen, vilket jag tycker är onödigt, men jag tror de flesta vet vad dom ger sig in i efter att programmet körts ett antal år. Det finns ju också en och annan som enbart driver med juryn!
Jag följer Idol och tycker det är värt "besväret" just för att få höra dom guldkorn som då och då faktiskt dyker upp!  :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Fatta hur ni orkar se skiten...........tre fjantar som får en kick av å knäcka ungdommar.........????????????

Det var värre förr...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag brukar inte se... men blev nyfiken på länken nu.
Bra om det finns alternativ till "det smala spåret" och plats för alternativ.

Hon hade en behaglig röst.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jag tycker det jätteroligt att följa programmet, brukar även se amerikanska versionen. Framförallt att se oslipade talanger sjunga utan dessa playback, autotune mm. Att få höra rakt upp och ner utan ackompanjemang som det låter i verkligheten. När man efter säsongsavslutningen får höra dom som kommit till slutet göra sina skivinspelningar och jämföra före och efter... :D


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Jag tycker det är skoj att titta på :). På något sätt tycker jag ljudet alltid är torrare på de som skall framstå som sämre och lite mer reverb på de som man skall tycka wow om, men det kanske är något jag inbillat mig  :D. Det finns många duktiga och jag tycker nog juryn träffar ganska rätt i att hitta folk som inte bara har bra sångröst utan även känsla, karaktär och utstrålning.
www.myspace.com/staffanjonsson


DåligtGehör

  • Gäst
Laila Bagge, Anna Anka, kändisfjantjungeln, Linda skugga kom å bugga... jag vill bort till långtbortistan där det rinner läskeblask i floderna.

Snälla låt Farmen och naken-janne komma tillbaka!


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Altså,hur faan orkar ni kolla in detta skit? :ph34r:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Laila Bagge, Anna Anka, kändisfjantjungeln, Linda skugga kom å bugga... jag vill bort till långtbortistan där det rinner läskeblask i floderna.

Snälla låt Farmen och naken-janne komma tillbaka!

 :D allt e förlåtet  :lol:
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
Altså,hur faan orkar ni kolla in detta skit? :ph34r:

men va då, ni är väl musik intresserade? tycker det är skitkul med musikprogramm på tv. INTE! :D
nej, jag har inte sätt mer än på länkarna i den här tråden.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Laila Bagge, Anna Anka, kändisfjantjungeln, Linda skugga kom å bugga... jag vill bort till långtbortistan där det rinner läskeblask i floderna.

Snälla låt Farmen och naken-janne komma tillbaka!

 :lol:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Altså,hur faan orkar ni kolla in detta skit? :ph34r:

Man spelar in det och zappar förbi reklam och trailers.
Hyfsat underhållande tycker jag, finns värre program..
Nu börjar det också bli bättre i och med fler o fler sållas bort och mer 'kvalite' blir kvar.
Jag började "stödkolla" förförra säsongen med "familjen" men nu är det mest
jag o sambon ensamma i soffan ;)

Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ibland är det skönt att bara vara talanglös så man aldrig behöver bry sig  :lol:
+1
Samt att man är för gammal och ful.
Å så vill jag inte heller. -_-
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Varken kungens hästar eller soldater kan dra mig från TV:n då Idol sänds. Möjligen yngsta sessan, men hitintills har hon inte knackat på under Idol  :(
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Avslappnad

  • Gäst
Jag har sett Laila Bagge och Niklas Wahlgren köpandes och ätandes glass i Gustavsberg! :D De varken sjöng eller dansade men verkade vara hyfsat rena i nyllet efter glassintaget.  :lol:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Visst, det var trevligt, men det jag frågar mig är varför många ser Idol som enda sättet att bli något nuförtiden?

Varför inte bara fixa ihop en vettig demo, skicka runt den överallt, spela överallt så ofta som möjligt, synas höras och gå den, ursäkta uttrycket, "riktiga vägen"?

Hon var ju inte fullständigt välkommen av juryn förrän hon bevisat att hon kunde sjunga en wailcover heller. Läskigt!

Förr i tiden var det svårt att få någon att lyssna på en demo, det var snarare personliga kontakter om du verkligen skulle komma någonstans, rent generellt. Och sedan var det ju åännu bättre om du hade ett färdigt paket som skivbolaget kunde sälja; ung, snygg, sjunga, smörig så du kan gå hem hos en massa folk, dansa etc. Tja, du vet... gitarrmusik är ute, skivbolagen har ju koll på vad som gäller!

Och med tanke på att det var så förr... så är det inte lättare idag. Tyvärr tycker jag det känns som att musik har blivit en total slitoslängvara sedan den stora illegala nerladdningen började. Och nej, jag vill inte starta en piratdebatt om rätt o fel, men jag tror inte att man vårdar o uppskattar sin musiksamling när allt är tillgängligt hela tiden utan att kosta något. Fast det är för privatpersoner. För skivbolag... tja, de spring ju mest runt som yra höns utan huvuden. Men det är ju så. Kan man ge en artist 300 miljoner dollar för att bli av med henne (M.Carey) så kanske man inte har riktig koll på läget. Det kanske skulle löna sig att satsa lite på gitarrmusik ändå?


asti

  • Gäst
Laila - är det den i juryn utan skägg?
« Senast ändrad: 27.09.2009, 12:22:21 by asti »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Laila - är det den i juryn utan skägg?

Utan att veta gissar jag att det är den utan basröst - men jag kan vara ute och cykla...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google