Kontrollrummet

Cykeln och Plinka - Sång med Positiv (v2 091011)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
LÅTNAMN: Sång med Positiv
ARTIST/GRUPP: Cykeln och Plinka
GENRE: Visa
LÅTLÄNGD: 4.01
KOMPOSITÖR: Stefan Olsson
TEXT: Erik Axel Karlfeldt
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE: Plinka
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg

Detta är nr 6 i mitt lilla EAK-projekt
En dikt som först publicerades i Strix 1909 med titeln Sjömansvisa - så nu 100 år senare är det dags igen!
Jag tycker att EAK här förebådar E Taubes "dialogvisor" som Rosa på bal och Havsörnsvalsen

Stort tack till Plinka som gör en härlig gestaltning av Tobakshandlerskan  :wub:

11/10 - v2 - Sjungit in i framsidan av micken samt försökt skruva en del på eq med handledning av HM. Om det nu skulle låta bättre är det hans förtjänst. Annars är det helt mia culpa. Skruvat lite på stråkar, en gura och lite klippiteklapp.

Sång med positiv
Erik Axel Karlfeldt

En dam av ädel vandel
som står i tobakshandel,
hon sjunger mellan kaggarna i Ljunglöfs mörka bod:
Min vän är skön och god.
Han rider över gärdet
med sporrarna och svärdet;
melo, melo, melodikum, det spelar i mitt blod.
Jag vet hans vissa kosa,
då aftonen är när;
sitt hjärta och sin dosa
han till mitt altar bär.

Du ädla mö i handel,
jag är en man av vandel,
en första klassens sjökapten på London och Bordeaux,
där hajarna de slå.
När masten börjar vekna
och alla gastar blekn,
melo, melo, melodikum, då sjunger jag: låt gå!
Men landar jag vid Pekings tull,
vid Stockholms lugna sluss,
då kräver jag för hälsans skull
ett hjärta och en buss.

Den ädla damen svarar:
Bevars, bevars för karlar,
de tränga mina unga år, att väl jag sucka må,
som böljorna de gå.
Dock skall du ej förtvina,
du stolte man av Kina,
melo, melo, melodikum, din hugnad skall du få.
Jag är den unga rosen
som doftar friskt bland snus,
konstapeln och matrosen
de vädra kring mitt hus.

Hav tack, hav tack, min sköna,
din godhet vill jag löna,
ditt lov skall flyga seglens vög från Stockholm till Shanghaj,
till neger och malaj.
Hvar vind jag mött i natten
som söker nordens vatten,
melo, melo, melodikum, skall sucka vid din kaj.
Så mötas vi bland dosorna
som blänka vid din knut,
mot aftonen, då rosorna
och lyktorna slå ut.

« Senast ändrad: 11.10.2009, 19:55:16 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
Härligt, jag var på väg att brista ut i en spontan applåd, men kom på att jag var kvar på jobbet!  :)
Väldigt smittande och befriande, vilket behövs där jag sitter och svär över vårt IT-system.
Jättebra sång av båda och precis lagom avpassat komp! Detta är den EAK-låt som tilltalat mig mest!


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Kjempe fint!!!
Nydelig liten vise :)

Det distade lite ibland på min högtalare.
Kanske fler änn mig har varit för hård på kompressor'n? ;) :P


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Mycket bra! Kul att kanske duettformen inspirerade Taube till de alster du nämner. Tycker dina melodier och arr är helgjutna i ditt EAK-projekt.
Tycker att den något klämtjäcka melodin passar texten utmärkt. Snygga växlingar. Sångframförandet av er båda gillar jag skarpt. Den enda invändningen
jag har (måste det komma en sån??) är lite osäker andrastämma på slutet. Kan nog helt skippas. Aningens dist hör jag också. Annars jättebra och jag köper plattan.
« Senast ändrad: 18.09.2009, 19:28:37 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Avslappnad

  • Gäst
Snyggt, riktigt snygg. :) Rösterna kontrasterar alldeles utmärkt för både melodi och text. :)

Kul samarbete! :)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
asti
Åhhh tack förde fina orden - applåd - kan det bli bättre?!?
Smittande och befriande är precis de känsla jag fick av dikten

ydderF
Mange takk kaere nabor!
När det gäller kompressorn så är det som med allting annat, att jag inte har en susning hur det fungerar - så du har säker rätt
Tack för lyssning !

Dividend
Ahh ... tack för det!

equality
Tack för de fina orden - helgjutna - en bra början på fredagkvällen!
Klämtjäck var ordet!  :D och kul att sången gillas!
Andrastämman - eftersom Plinka var snäll att sjunga in en sådan ville jag prova att ta med den - blev lite mer schvung och tyckte inte det lät fel - men ska kolla igen
Dist - Trist!
Köper plattan - kul! - (Plinka nu kan vi sluta jobba och leva på skivrojaltys  :D)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick

Köper plattan - kul! - (Plinka nu kan vi sluta jobba och leva på skivrojaltys  :D)

Så mycket tänker jag inte betala!  :blink: :P Skämt åsido  tror jag absolut det skulle finnas ett intresse för ett conceptalbum av denna typ.
Själv visste jag knappt ett jota om denne store skald och att få honom presenterad på detta gedigna sätt känns ju som man höjt sin allmänbildning
en smula förutom att ha fått en härlig musikalisk resa till livs. Jag kan tänka mig att fler vill uppleva det. Skicka plattan till Felicia i P2!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Så härligt det här blev då :P

Perfekta röster till denna, bägge två..och  Plinka, du verkligen gör det här rättvisa som tobakshandlerska, jag brukar inte orka lyssna på långa texter, men det här fångar intresset.
Bra jobbat Stefan-men jag har ju hört denna förut, och nu är den helt perfekt i sitt framförande av er :D

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Avslappnad
Tack så mycket för det! Verkligen kul att det gillas - det är ju kanske inte den vanligast musikstilen på KR
Yepp Plinka är prefekt här!

equality
 :D
Vad kul att ha spritt lite kunskap om EAK - visste själv inte mycket innan jag började.
Ska verkligen fundera på Felicia - Har väl 5 eller 6 kvar att spela in varav två eller 3 är de jag gillar bäst

Marre
Kul att du gillar den! och du har rätt - Plinka är tobakshandlerskan!
Det här är väl ingen lång text - jag säger bara Värdshuset!  ;)
Tack för lyssning
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Vad betyder egentligen "melo, melo, melodikum"? alltså melankoli, sorgsenhet? Eller helt enkelt melodi, tralla på en låt, typ? Gillar mollpartiet eftersom det bryter av mot det glatta. Plinkas röst passar jättebra in. Faktiskt tycker jag, ljudtekniskt sett, att den låter bättre än cykelns som saknar lite substans. Använder ni samma mikrofon?
Kompositionsmässigt mycket bra disponerat med växelsång och duett mot slutet.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag höll på att trilla av stolen av skratt, trodde hela tiden att du stod för texten Stefan. Jag undrar jag hur mycket EAK hade inmundigat i form av hemliga substanser innan han skrev detta - helt fantastisk text OCH otrooooligt bra framförd av er bägge. Garvade extra mycket åt hästskolätena och pizzicatona - väldigt bra arrat.
Förgyllde kvällen - ja det skojigaste jag hört på KR tror jag faktiskt - helt otippat när EAK är inblandad i alla fall för mig.
Kanon folkens
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tokai
Det betyder det du vill att det ska betyda - fast det är ett instrument, bl.a trakterat av James Taylor
Nej vi använder olika mikrofoner - grisinfluensan du vet  :D Det är säkert så att min röst saknar substans - jag är en ganska tofflig sångare som inte vet ett dugg om hur man spelar in sång. Man får bara be om överseende. Det tar tid för gamla hundar att hoppa över ån.  :D
Kul att kompositionen gillas - du är den som uppmärksammat detta.

Eko
Det är en sann glädje att få glädja andra!
Men snälla nån - att bli trodd för att vara nobelpristagare - det är väl ändå att ta i!
Javisst är texten fantastisk med hundra år på nacken.
Lyssna på Gösta Ekman den äldres uppläsning från 1923

http://ejnar.se/7192/1923.html

Tack för kanonen - ska komma väl till pass.

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Hihi, ja det var väldigt roligt att få vara tobakshandlerskan i denna! Visste inte heller något om EAK, så det var allmänbildande för mig med. Tycker precis som Eko att kompet är jättehärligt med hästskolätena och allt!  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack för fint framförd visa!
Plinka var trevligt att höra här - mycket skön stämma till denna text.
Och cykeln, du har många stämband på din lyra - god avslappnad sång från dig, som bär fram texten bra!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Plinka
Snart känner jag mig som en folkbildare  :D
Tack för fin sång!

MaxB
Kul att du gillar den!
Ja, vissst är Plinkas stämma skön.
Tyvärr har jag inte förmågan att få mina stämband att låta riktigt bra - men kul att du ändå uppfattar den som god!
Kanske man ska hålla sig till en genre (och bli någorlunda bra) och inte ge sig på allt från visor, rock, klassiskt, maskin, dansband .... men jag har svårt att hålla fingrarna i styr.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Cykeln, din röst är förträfflig till denna visa! Min man blev också mäkta förtjust i din stämma!
Plinkar på en låt...


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Plinka
Tack för dina vänliga ord - och hälsa till din man.
Har nu sjungit in den igen - denna gång i framsidan på mikrofonen
samt försökt skruva en del på eq med handledning av HM.  :wub:
Om det nu skulle låta bättre är det hans förtjänst. Annars är det helt mia culpa.
Skruvat lite på stråkar, en gura och lite klippiteklapp.

Bättre?????
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu du låter din röst förträffligt bra - till och med kanske aningens för hög. Jag tror inte man kan höja Plinka så mycket möjligen öka något på närvaron med EQ var det nu kan ligga någonstans 7-900 hz eller nåt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja men visst Biken!

Riktigt bra detta,fin sång av er båda och inspelningen av de samma låter kanon!
Tonsättningen till texten - Mycket bra.

###################

Kul att höra din röst när den verkligen kommer till sin rätt Stefan.Nu har du en bra parameter för hur grejerna bör vara ställda då du sjunger nästa gång,memorera inställningarna - gärna på papper..Minns Herbecks(Ulf) tips också om deessern,in med den före reverbet så kommer du att glädja oss alla med dina fina låtar och din varma sång.Nu hör man hur bra du sjunger,kul att jag kunde bistå med lite tips kring sånginspelnings problematiken.

Lysande collab och bra mix/lir av låten.

Mike


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Härligt att få höra lite klassisk visa, speciellt när det är så här fantastiskt bra! Heder och medalj åt alla inblandade! :) ^_^

Vad gäller instrumentet melodikum så trodde jag först att det var den moderna melodikan som avsågs (s k "trynorgel", trakterad bla på Beatles "Love me do"), men troligen är det detta instrument det handlar om (ur Sv akademins ordbok):

MELODIKON
(förr) (av dansken RIEF­FELSEN 1803 konstruerat) tangentinstrument med stämgafflar stämda i kromatisk följd, där ljudet alstrades därigm att vid nedtryckning av en tangent en läderbeklädd hammare slog an motsvarande gaffel.

Alltså ett slags akustisk föregångare till elpianot!!! :blink:
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Eko
Tack för det - jag ger dig rätt i att jag är lite för hög här - ska vridas ner. Det där med att öka närvaron på Plinka med hjälp av eq låter intressant - måste provas - tack!

Harmonica Mike
Kul att jag börjar fatta något av eq-inställningarna - men jag har mycket kvar - det är så d-la många olika rattar.
Har kollat deessern - tyvärr har ju den också en massa vred, knappar mm - suck! och så sen kompressorn!!
Tack för bra handledning!

morgonte
Välkommen hit! Vad kul att du gillar visor och tack för de fina orden!
Kul med informationen om Melodikum - var upp en fråga tidigar om den.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ah, nu kom din röst fram bättre! Härligt! Det där med deesser, det kan ju föstöra ljudet lite också. Vad man annars kan göra, men det krävs att man gör det redan vid inspelningen, är att dels vinkla micken lite frammåt och sätta fast en penna framför membranet med ett gummiband, så går de högsta frekvenserna förbi!  :D
Plinkar på en låt...