Kontrollrummet

Speedy Motors - Excuses

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hemmansaegarn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
    • SpeedyMotors - En man, en gitarr, en bas, en dator - Neo-klassiskt 4-band?
LÅTNAMN: Excuses
ARTIST/GRUPP: Speedy Motors
GENRE: Poprock eller är det rockpop..?
LÅTLÄNGD: 2:29
KOMPOSITÖR/PRODUCENT/MEDVERKANDE: Hemmansaegarn
INSPELNINGSÅR: sep 2009
FORMAT: mp3

Jaha, ett nytt alster som vill ha lite kritik. Skulle väl ligga på halvfärdiga demon egentligen då mixen inte är helt klar och låten eventuellt behöver ett b-tema. Men där får man ju inte det fina "bifoga" alternativet så det får bli här... och den kan ju faktiskt vara klar... eller vad tycker ni? 

Ny version som dock är lite hög i mixen, men förutom det är jag rätt nöjd. Lagt ny sång och arrangerat om lite med trummorna.

En ännu nyare version med mindre kompression etc...
« Senast ändrad: 22.09.2009, 21:49:43 by Hemmansaegarn »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Fräsig och rockig låt!

Mixen lite odefinierbar i brist på bättre ord.Virveln ligger lite lågt i ljudbulden,sen grötar det frekvensmässigt runt området cymbaler synthar.Sången kryper också in i det området.
Lösningen,skära och lägga till frekvensmässigt för att separera de olika delarna åt.
Rätt grötigt i botten också,rätt outnyttjad mix runt 100-600hz där finns det mycket att göra för att få till en bra ljudbild i låten..Förenklat kan man säga att din mix ligger i nedre mellan registret och diskanten.

Så här hade jag gjort:

Dragit av alla effekter på allt,på master och alla separata kanaler.
Börjat med trummorna och gett baskaggen rätt register mot basen.
Fortsatt med virvel och cymbaler.
Sålunda,trummor och bas först sedan sången då den är det viktigaste i en mix tillsammans med trummor och bas - resten är kryddor och solon runt stommen.
Letat mig uppåt i frekvens kedjan och infogat de olika delarna succesivt.
Skurit/lagt till för att bibehålla den fina ljudbilden jag skapade med bas och baskagge och sång.
Utnyttjat så stor del som möjligt ur frekvens ramen som mina instrument/pålägg åstadkommer - givetvis efter att jag lagt till dragit ifrån vissa frekvenser.
Sen när mixen låter bra,då kikar jag på effekteringen.

Reverberandet/delayandet för att få hela bandet på samma scen.Panoreringar etc.. för att åstadkoma en komplett ljudbild.
Reverbet är den viktigaste effekten tycker jag.Där kan man förstöra mycket eller få upp bandet på samma scen och inbördes bestämma positionerna i djupled för alla medlemmarna.Lägger man till genomtänkt panorering på det så har man ett bra utgångsläge för att lyckas med sin mix.

Nu är ju detta mitt tillvägagångs sätt och det finns andra som förmodligen jobbar på ett annat sätt,men det funkar för mig.

Ta nu inte detta som en totalsågning,jag gillar låten och tycker att den förtjänar en bättre mix.

Rock on mate

Mike


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Måste bara kolla var du tog vägen?

Jag skrev ju ett långt inlägg i största välvilja och har lyssnat på låten flera gånger.Du har komprimerat/limiterat ljudbilden lite för hårt på mastern,mycket av det jag skrev ovan kan försvinna om du lättar lite på komprimeringen.Prova det först och låt oss lyssna igen..

Mike


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Låter som om detta kan bli något bra så småningom, men just nu är mixen så pass grötig (hittar inget bättre uttryck) att det är svårt att höra musiken - om Du förstår vad jag menar.. Det är bara en ljudmassa..
Jag kan inte detta med mixning så jag kan inte ge några tips tyvärr.. Men H-Mike är ju ett proffs, så kör på hans rekommendationer..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Gillar inte ljudet på bastrumman, för komprimerat och låter inte som det hör till trumset'et
Sången påminner om Julian Cope, gillar jag, liten gnutta svengelska men inget som stör.
Annars låter det svängigt och bra, hade passat med ett stopp i låten snarare än att fade:a ut enligt min smak.
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Hemsk mix men själva låten inte alls tokigt! :)


Utloggad Hemmansaegarn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
    • SpeedyMotors - En man, en gitarr, en bas, en dator - Neo-klassiskt 4-band?
Tjenare.

Fräsig och rockig låt!

Mixen lite odefinierbar i brist på bättre ord.Virveln ligger lite lågt i ljudbulden,sen grötar det frekvensmässigt runt området cymbaler synthar.Sången kryper också in i det området.
Lösningen,skära och lägga till frekvensmässigt för att separera de olika delarna åt.
Rätt grötigt i botten också,rätt outnyttjad mix runt 100-600hz där finns det mycket att göra för att få till en bra ljudbild i låten..Förenklat kan man säga att din mix ligger i nedre mellan registret och diskanten.

Så här hade jag gjort:

Dragit av alla effekter på allt,på master och alla separata kanaler.
Börjat med trummorna och gett baskaggen rätt register mot basen.
Fortsatt med virvel och cymbaler.
Sålunda,trummor och bas först sedan sången då den är det viktigaste i en mix tillsammans med trummor och bas - resten är kryddor och solon runt stommen.
Letat mig uppåt i frekvens kedjan och infogat de olika delarna succesivt.
Skurit/lagt till för att bibehålla den fina ljudbilden jag skapade med bas och baskagge och sång.
Utnyttjat så stor del som möjligt ur frekvens ramen som mina instrument/pålägg åstadkommer - givetvis efter att jag lagt till dragit ifrån vissa frekvenser.
Sen när mixen låter bra,då kikar jag på effekteringen.

Reverberandet/delayandet för att få hela bandet på samma scen.Panoreringar etc.. för att åstadkoma en komplett ljudbild.
Reverbet är den viktigaste effekten tycker jag.Där kan man förstöra mycket eller få upp bandet på samma scen och inbördes bestämma positionerna i djupled för alla medlemmarna.Lägger man till genomtänkt panorering på det så har man ett bra utgångsläge för att lyckas med sin mix.

Nu är ju detta mitt tillvägagångs sätt och det finns andra som förmodligen jobbar på ett annat sätt,men det funkar för mig.

Ta nu inte detta som en totalsågning,jag gillar låten och tycker att den förtjänar en bättre mix.

Rock on mate

Mike

Tjena Mike,

Vart lite upptagen av diverse annat...

Det är alltid kul att läsa dina initierade kommentarer.
Jag vet bara inte riktigt hur jag ska ställa mig för jag gillar en lite grötig ljudbild där allt INTE är riktigt definierbart och urskiljbart. Jag vill till viss del ha att det flyter samman. Nu säger jag INTE att detta är tipp topp mix på något sätt där jag är skitnöjd med allt för så är det definitivt inte.
Jag ska sätta mig med dina råd nån kväll och kolla vad som händer när jag använder din metodologi (fint ord va?) som säkert är bra. Frågan är bara om JAG är tillräckligt bra för att kunna använda den. Jag ska ge det ett seriöst försök i alla fall och blir det nåt som jag anser bättre lägger jag upp en nyare version.

Än en gång, Tack Mike, det är alltid kul när du lyssnar och ger råd.


Utloggad Hemmansaegarn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
    • SpeedyMotors - En man, en gitarr, en bas, en dator - Neo-klassiskt 4-band?
Gillar inte ljudet på bastrumman, för komprimerat och låter inte som det hör till trumset'et
Sången påminner om Julian Cope, gillar jag, liten gnutta svengelska men inget som stör.
Annars låter det svängigt och bra, hade passat med ett stopp i låten snarare än att fade:a ut enligt min smak.


Hej,

Du har skrivit det där med svengelska en gång förut på en av mina alster. Är det mitt uttal eller är det texten som du menar?

Mvh // Hemmans


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Peter!
Ujujuj va packat detta låter... hela paketet lider av kompressoroverdrive! :mellow:
Så kolla genast upp mixen och släng kompressorn i diket, låten i sig själv det man kan urskilja ur mangeln låter ju snygg. Blir ju stressad av att lyssna på detta, prövat nu i tre rundor, så PLEASE Peter, släpp kompressorn och låt det dynamiska o snygga i denna låt komma fram, hela arret försvinner nu i ett tjockt täcke.
Detta skriver jag i helt positiv anda, och väntar mig en mindre komprimerad version genast! ;)
Och med mindre kompression så kommer hoppeligendom snygga stämmorna o gurorna att höras bättre.

Snygg låt med klart Irish vibes som bör ses över med ömmare touch! :)

h.  johan
« Senast ändrad: 21.09.2009, 23:19:32 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Hemmansaegarn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
    • SpeedyMotors - En man, en gitarr, en bas, en dator - Neo-klassiskt 4-band?
Sådär!

Nu är jag trött men tycker detta känns bra. Har fetat till basen och fått ett bättre tryck samt balans tycker jag själv.

Eller?

Tog bort denna mix.
« Senast ändrad: 22.09.2009, 21:46:10 by Hemmansaegarn »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Peter!
Innan jag laddar ner (tar typ 2 timmar med min usla mobil) så frågar jag om du släppt på kompressorn som jag nämnde i min kommentar?

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Hemmansaegarn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
    • SpeedyMotors - En man, en gitarr, en bas, en dator - Neo-klassiskt 4-band?
Tjou Peter!
Innan jag laddar ner (tar typ 2 timmar med min usla mobil) så frågar jag om du släppt på kompressorn som jag nämnde i min kommentar?

h.  johan

Tjena,

Njae, det var inte kompressorn som var problemet tror jag. Jag hade tryckt volymen på trumpluggen i botten. Klantigt, men så är det när man är trött. Det är jag nu med men tror det är OK.

HA det bra // PS


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Då skall vi se:

Jajamen,nu har du hittat lite botten i låten.Klart bättre! Sångljudet låter som de problem cykeln hade med sin mick kolla in denna tråd:

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=18982.msg137317;topicseen#new

Det "burkar" om sången,och har du inte rattat till det ljudet medvetet så har du en väg mot lösning i den tråden.

Master bussen:

Vad har du där?
Nånting lägger en diskantfilt över hela låten..Limiter eller för hård komprimering,kan också vara för högt lyft i diskanten.Lätta 4-5 decibel på ljudtrycket,tror det gör underverk för hela mixen..Allt man gör på master kanalen är oerhört känsligt,det påverkar hela mixen.Minsta korrigering med eq:n/kompressorn/limitern kan förstöra en bra mix.

Jag såg ditt svar på mina funderingar om den förra mixen.Visst,alla har sina egna ljudideal,men om kritiken är samstämmig...Mina råd är ju i all välmening då jag gillar din låt,men som sagt det är råd och behöver inte slaviskt följas.
Kanske inte alltid så lätt att mixa om man inte sysslat så mycket med det,men där kommer KR in som är en bra källa att ösa kunskap ur.

Mina två års första mixar var betydligt sämre än den sista här,så du går mot rätt håll.

Får du lust att öppna projektet,på´n igen!

Mike


Utloggad Hemmansaegarn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
    • SpeedyMotors - En man, en gitarr, en bas, en dator - Neo-klassiskt 4-band?
Tjenare.

Då skall vi se:

Jajamen,nu har du hittat lite botten i låten.Klart bättre! Sångljudet låter som de problem cykeln hade med sin mick kolla in denna tråd:

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=18982.msg137317;topicseen#new

Det "burkar" om sången,och har du inte rattat till det ljudet medvetet så har du en väg mot lösning i den tråden.

Master bussen:

Vad har du där?
Nånting lägger en diskantfilt över hela låten..Limiter eller för hård komprimering,kan också vara för högt lyft i diskanten.Lätta 4-5 decibel på ljudtrycket,tror det gör underverk för hela mixen..Allt man gör på master kanalen är oerhört känsligt,det påverkar hela mixen.Minsta korrigering med eq:n/kompressorn/limitern kan förstöra en bra mix.

Jag såg ditt svar på mina funderingar om den förra mixen.Visst,alla har sina egna ljudideal,men om kritiken är samstämmig...Mina råd är ju i all välmening då jag gillar din låt,men som sagt det är råd och behöver inte slaviskt följas.
Kanske inte alltid så lätt att mixa om man inte sysslat så mycket med det,men där kommer KR in som är en bra källa att ösa kunskap ur.

Mina två års första mixar var betydligt sämre än den sista här,så du går mot rätt håll.

Får du lust att öppna projektet,på´n igen!

Mike

Du är för jävlig Mike!! Bra alltså. Jo jag HAR vänt miken åt fel håll, såg det igår kväll, hade inte en aning om att det gjorde skillnad. Nyinköpt sak och jag håller på att lära mig. Men valde att inte lägga om sången i nuläget eftersom jag ska fixa till texten lite. En god vän & engelsman har tittat lite på den och kommit med lite invändningar i formuleringar etc som jag måste få till. Jag lägger på ett mastering filter - Mackies nånting som kommer med Tracktion. Vet inte hur man rattar det så jag kör med det förinställda. Ska ta en titt till på det - kanske ikväll.

Och du har faktiskt stor del i äran här. Jag följde ditt råd och började med trummor, sen bas och sen sång för att fylla ut med gitarr och synth. En god Metodologi helt enkelt och du ska ha ett stort tack för det.

Om jag ska förklara mitt ljudideal så har jag mitt hjärta i punken/grungen och vet ingen låt som har bättre ljud/mix/tryck/etc än Holes "Celebrity Skin".

Än en gång, tack Mike, du är en Klippa!


Utloggad Hemmansaegarn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
    • SpeedyMotors - En man, en gitarr, en bas, en dator - Neo-klassiskt 4-band?
Happ,

En ännu nyare version av detta alster....

// Hemmans


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Ja då åker vi igen,jag har ju följt denna från början så jag ger inte upp  :)

Jag tycker att du fått hyfsad ordning på det instrumentala nu,botten hörs fint och jag kan urskilja alla instrument.
Virveln skulle jag vilja ha lite fetare i ljudbilden och något högre volym på,men det är ju smaksaker.

Däremot essar och Scchhar sången lite för mycket.Om du kör med SB1:an(Studio projects micken),dra ned reglaget som sitter på baksidan i botten.Det reglaget som är på framsidan har du högst upp.Numera vet du ju att man sjunger mot loggan  :)

Om du har någon annan mick så kan jag inte hjälpa dig mer än att påpeka det jag skrev ovan.
Samt att du provar att sjunga från olika vinklar in i micken.Tänk micken ungefär som när du käkar glasstrut,ha den vinkeln när du testar och prova sjung lite över den,givet beroende på hur den är konstruerad...Vet inte om det kommer att funka då jag inte har en susning om vad du ylar i.
Nu är det inte master effekterna som påverkar sången nämnvärt negativt utan nåt du har på spåret - möjligen svagt påverkat av det som finns på mastern.Resten av mixen låter ju hyfsat nu...Har du en kompressor där också? Isåfall har du varit på den lite för mycket..
När jag lägger sång,så försöker jag alltid att lägga sången så rakt jag bara kan och så nära nollan som möjligt.Det kräver lite pill och några tester men är garanterat värt det i slutänden..Allt för att slippa hård komprimering på sången.De största peakarna brukar jag automatisera ned i volym först..Sedan lägger jag en svag komprimering på spåret,med betoningen på svag..Inga limiters eller nåt annat,inte heller några eq justeringar.Med tiden så lär man sig att frekvens bestämma före innan man sätter de olika instrumenten via en separat mixer eller direkt i dawen...Sen kör jag ut sången till ett gruppspår där jag lägger ett reverb eller dylikt för att gifta ihop sången med resten av bandet/instrumenten.

Mitt arbets sätt med frekvensbestämningen är lite krångligare,men det underlättar enormt vid mixningen..

Summasumarum,bara sång soundet kvar att fixa,sen har du den.

Mike


Utloggad Hemmansaegarn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
    • SpeedyMotors - En man, en gitarr, en bas, en dator - Neo-klassiskt 4-band?
Tjenare.

Ja då åker vi igen,jag har ju följt denna från början så jag ger inte upp  :)

Jag tycker att du fått hyfsad ordning på det instrumentala nu,botten hörs fint och jag kan urskilja alla instrument.
Virveln skulle jag vilja ha lite fetare i ljudbilden och något högre volym på,men det är ju smaksaker.

Däremot essar och Scchhar sången lite för mycket.Om du kör med SB1:an(Studio projects micken),dra ned reglaget som sitter på baksidan i botten.Det reglaget som är på framsidan har du högst upp.Numera vet du ju att man sjunger mot loggan  :)

Om du har någon annan mick så kan jag inte hjälpa dig mer än att påpeka det jag skrev ovan.
Samt att du provar att sjunga från olika vinklar in i micken.Tänk micken ungefär som när du käkar glasstrut,ha den vinkeln när du testar och prova sjung lite över den,givet beroende på hur den är konstruerad...Vet inte om det kommer att funka då jag inte har en susning om vad du ylar i.
Nu är det inte master effekterna som påverkar sången nämnvärt negativt utan nåt du har på spåret - möjligen svagt påverkat av det som finns på mastern.Resten av mixen låter ju hyfsat nu...Har du en kompressor där också? Isåfall har du varit på den lite för mycket..
När jag lägger sång,så försöker jag alltid att lägga sången så rakt jag bara kan och så nära nollan som möjligt.Det kräver lite pill och några tester men är garanterat värt det i slutänden..Allt för att slippa hård komprimering på sången.De största peakarna brukar jag automatisera ned i volym först..Sedan lägger jag en svag komprimering på spåret,med betoningen på svag..Inga limiters eller nåt annat,inte heller några eq justeringar.Med tiden så lär man sig att frekvens bestämma före innan man sätter de olika instrumenten via en separat mixer eller direkt i dawen...Sen kör jag ut sången till ett gruppspår där jag lägger ett reverb eller dylikt för att gifta ihop sången med resten av bandet/instrumenten.

Mitt arbets sätt med frekvensbestämningen är lite krångligare,men det underlättar enormt vid mixningen..

Summasumarum,bara sång soundet kvar att fixa,sen har du den.

Mike

Ska ha dina goda råd i åtanke när jag lägger om sången. Har trixat lite för att försöka att få bort essen men inte lyckats utan att få skitljud. Nu spelar det mindre roll eftersom jag ändå sjunger om.
Micken är för övrigt JJLabs BCM2 från www.jam.se. Sitter två switchar på, en växlar mellan 0 och -10db, inte så svår att begripa, men vad ska man tänka på när man använder den? Den andra switchar mellan ett rakt streck och en med nånting som ser ut som klockan kvart över sju, en vinkel alltså. Vad gör den och hur använder man den (är det ett enkelt HP filter?)?

Är det mer botten i virveln du efterlyser eller mer tryck sas?

Tack Mike!!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Jaha,,okej - jag trodde du lagt om sången..Den mick du beskriver har i princip samma funktion som en SB1:a..Du skall sjunga mot den sida där decibel reduceringen är.Det är fronten,förmodligen sitter det en logga där.
Ha alltså noll på db:n..På baksidan drar du ned det andra reglaget i botten.Vad det är för en manick vet jag inte men det påverkar soundet starkt..förmodligen nån sorts filter eller nån sorts omni/njure grunka..kass på sånt,jag litar på mina öron  :)

Sen när du sjunger,ligg - stå menar jag :) en decimeter från micken och använd ett puffskydd.Närheten gör att du reducerar den naturliga rumsklangen,och står du inte i ett väldämpat utrymme så är det säkrast att göra så.Nu bör du få ett helt annat utgångsläge för sången då det är dags att mixa.Gör en test inspelning av sången så du ser att det inte går över nollan på de starkaste partierna.Sedan en eventuell korrigering på insignalen,sen är det bara att åka..

Litet sido tips:
Be någon utomstående som känner din röst väl,typ äkta hälften eller nån av polarna bekräfta att det du spelat in låter som din naturliga röst - dock helt utan effekter.Ju närmare du kommer "originalet" desto roligare kommer du att få när du mixar och effekterar din röst.

Som sista fundering kan jag säga:
Har man ett kasst inspelat sångljud,så finns det ingen mixare i världen som kan rädda dig.

Virveln hade jag velat ha dovare/fetare med mer tryck och lite mer volym.Virveln är ju pulsen i musiken,så den skall höras.Men men,virvlar är ju en smak och ljudideal fråga för oss mixar nördar..Tycker du att den låter bra - kör så det ryker.
Lyssnar man på virveln i den senaste mixen,så finns det gott om utrymme att feta till/höja den lite.
Alltså skära lite topp och höja lite botten.Men det är små justeringar som gäller..Tänk hela din mix som en meterlång ribba som ligger ned,på den ribban skall du foga in de olika frekvensdelarna så att dom ryms på hela ribban.Ju mindre dom överlappar varandra desto bättre för det färdiga resultatet.

Jag har sett en sån där "ribba" med alla upptänkliga instrument infogade och vilka frekvenser dom olika instrumenten huserar i,och det var nyttig läsning för mig.Det finns en tråd om det på studioforumet..tror inte det finns nån här,åtminstone har jag inte sett nån.Skall forska i ämnet.

Mycket av det jag tagit upp här är basic knowledge,men inte för den som inte visste - hoppas du får till sångljudet.Nu har du en bra ram för att lyckas.

Missar jag din nästa mix,dra ett pm.För jag vill definitivt höra hur det gick med sången.

Mike