Kontrollrummet

Loudness Maximizer

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
...jo, alltså... vad gör den egentligen och varför skall jag använda den (eller inte använda den) :unsure:
Kanhända detta är självklart för nån men jag satt och lekte med en igår men blev liksom inte du med den

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
En maximizer, eller Limiter som egentligen är samma sak använder du helt enkelt för att få upp volymen på enskilda spår, eller på exempelvis masterbussen i ditt inspelningsprogram, utan att insignalen styr över den digitala 0:an. Problemet med en sådan plugg är att den ofta missbrukas, vilket gör att din tidigare (förhoppningsvis) dynamiska inspelning blir en pumpande oigenkännlig smörja :)

Se:


eller:


« Senast ändrad: 14.09.2009, 17:35:47 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
En maximizer, eller Limiter som egentligen är samma sak använder du helt enkelt för att få upp volymen på enskilda spår, eller på exempelvis masterbussen i ditt inspelningsprogram, utan att insignalen styr över den digitala 0:an. Problemet med en sådan plugg är att den ofta missbrukas, vilket gör att din tidigare (förhoppningsvis) dynamiska inspelning blir en pumpande oigenkännlig smörja :)

Se:


eller:




Fast det känns relativt omotiverat att beskylla själva maximizern för detta.

Det finns maximizers/limiters utav väldigt varierande kvalitet, och man kan väl säga att det är ett instrument/verktyg som vilket som heldst, går att använda för välljud eller oljud.

Det är mer beroende utav vem som rattar verktyget än själva verktyg i sig m.a.o
« Senast ändrad: 14.09.2009, 23:20:47 by Osse »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Vilka fabrikat är då bra maximizers?
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j

Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Eh jaha vad hade den youtubelänken med det att göra?  :huh:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
En maximizer, eller Limiter som egentligen är samma sak använder du helt enkelt för att få upp volymen på enskilda spår, eller på exempelvis masterbussen i ditt inspelningsprogram, utan att insignalen styr över den digitala 0:an. Problemet med en sådan plugg är att den ofta missbrukas, vilket gör att din tidigare (förhoppningsvis) dynamiska inspelning blir en pumpande oigenkännlig smörja :)

Se:


eller:




Fast det känns relativt omotiverat att beskylla själva maximizern för detta.

Det finns maximizers/limiters utav väldigt varierande kvalitet, och man kan väl säga att det är ett instrument/verktyg som vilket som heldst, går att använda för välljud eller oljud.

Det är mer beroende utav vem som rattar verktyget än själva verktyg i sig m.a.o
Tackar så ödmjukast för dessa videos! :D
Har alltid undrat vad det är för nått hittepå, det där volymkriget... aldrig fattat vad folk menat. xD


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Citera
Fast det känns relativt omotiverat att beskylla själva maximizern för detta.

Det finns maximizers/limiters utav väldigt varierande kvalitet, och man kan väl säga att det är ett instrument/verktyg som vilket som heldst, går att använda för välljud eller oljud.

Det är mer beroende utav vem som rattar verktyget än själva verktyg i sig m.a.o

Jag har inte beskyllt maximizern för någonting :) Citat: "Problemet med en sådan plugg är att den ofta missbrukas, vilket gör att din tidigare (förhoppningsvis) dynamiska inspelning blir en pumpande oigenkännlig smörja "
« Senast ändrad: 15.09.2009, 12:48:36 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
för att svara på frågan...

som ganska okunnig inom mastering... tycker jag t ex ozones loudness maximizer i transparent läge får saker och ting att låta som jag vill...
dvs att den inte fuckar upp alla basfrekvenser utan den ursprungliga mixen är kvar fast med högre ljudnivå...

det är vad en amatör tycker :)
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
för att svara på frågan...

som ganska okunnig inom mastering... tycker jag t ex ozones loudness maximizer i transparent läge får saker och ting att låta som jag vill...
dvs att den inte fuckar upp alla basfrekvenser utan den ursprungliga mixen är kvar fast med högre ljudnivå...

det är vad en amatör tycker :)

Yepp den är bra. Vad som dock är viktigt att tänka på (i fall du inte hobby mastrar hemma med ex ozone) är att alltid ha headrum kvar i din mix innan du lämnar den till proffesionell mastring. Många verkar tro att man måste ligga nära 0:an i inspelningsprogrammet i 24-bit, vilket är helt absurt. Att lämna -6 db på hela mixen är en bra utgångspunkt vad jag förstått?

/Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
undertecknad tror att man måste ligga nära 0:an :)

okunskap har jag förstått. å andra sidan tycker jag att när jag är klar ska ingen annan peta i mina mästerverk :)
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
undertecknad tror att man måste ligga nära 0:an :)

okunskap har jag förstått. å andra sidan tycker jag att när jag är klar ska ingen annan peta i mina mästerverk :)

Jag kommer att skriva om bl.a just detta "fenomen" i min nästa artikel, som kommer att heta något i stil med "Att mixa i datorn" eller "Yllets mixtips" eller "Yllets kontroversiella mixskola del 2" . Har ännu inte bestämt mig. Detta var inte någon självklarhet för mig själv heller för ett tag sen, utan något jag snappat upp ganska precis.

Nyligen har jag börjat att normalisa alla inspelade spår till mellan -12db och -8db för att inte mixa för starkt. Men mer om detta senare...

/Jon
« Senast ändrad: 15.09.2009, 14:53:46 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Eh jaha vad hade den youtubelänken med det att göra?  :huh:

ja han ger bandet reklam









https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad tsmalmbe

Att mixa till -6dBFS eller till 0dBFS, och sen dra ner -6dB i masteringen torde ge ungefär likadant resultat eftersom det teoretisk headroomet man får i båda ger lika resultat. Poängen är att inte limitera mot något (vare sig det är -6dBFS eller 0dBFS), för då förstör man dynamiken och det är det som masteringgubben arbetar med. man kan tänka sig att om man måste dra ner 6dB till att börja med så förlorar man ju något - det är sant - men å andra sidan om man mixar mot -6dBFS så har man ju int det med från början heller. Det är alltså fråga om några bitar nere i det obetydliga man missar.

Att normalisera alla filer för att inte mixa för starkt låter igen helt bakvänt och missförstått. Normalisering är samma som att dra i volymregeln, så varför normalisera. Det ger inte något varken till eller ifrån, ur matematisk synvinkel. Har man inspelat något väldigt lågt betyder det att man har ett realbitdjup som är mindre än det teoretiskt maximala. En svag inspelning kan ha 8 relevanta bitar och allt ovanom det är nollor (16 nollor om man har 24-bitars inspelning). Normalisering betyder att man lägger till ettor i "bottnet", alltså stärker amplituden. Den verkliga signal-to-noise ration hålls dock exakt samma. Har man svaga filer så att DAWens gain inte räcker till är det således lättare och smidigare att köra med en enkel gain-plugin (tror att det t.ex finns en i GVST-serien) för att höja nivån.

Om man har spelat in fågelsång och skall göra en naturljuds-CD eller göra en sample av inspelningen som skall distribueras/brännas på CD och man INTE vill göra nivåändirngar eller ljudbehandling med sin DAW så bör man givetvis normalisera för att få peak-nivån till -0dbFS. Annars så ska man skita i normalisering.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Att mixa till -6dBFS eller till 0dBFS, och sen dra ner -6dB i masteringen torde ge ungefär likadant resultat eftersom det teoretisk headroomet man får i båda ger lika resultat. Poängen är att inte limitera mot något (vare sig det är -6dBFS eller 0dBFS), för då förstör man dynamiken och det är det som masteringgubben arbetar med. man kan tänka sig att om man måste dra ner 6dB till att börja med så förlorar man ju något - det är sant - men å andra sidan om man mixar mot -6dBFS så har man ju int det med från början heller. Det är alltså fråga om några bitar nere i det obetydliga man missar.

Att normalisera alla filer för att inte mixa för starkt låter igen helt bakvänt och missförstått. Normalisering är samma som att dra i volymregeln, så varför normalisera. Det ger inte något varken till eller ifrån, ur matematisk synvinkel. Har man inspelat något väldigt lågt betyder det att man har ett realbitdjup som är mindre än det teoretiskt maximala. En svag inspelning kan ha 8 relevanta bitar och allt ovanom det är nollor (16 nollor om man har 24-bitars inspelning). Normalisering betyder att man lägger till ettor i "bottnet", alltså stärker amplituden. Den verkliga signal-to-noise ration hålls dock exakt samma. Har man svaga filer så att DAWens gain inte räcker till är det således lättare och smidigare att köra med en enkel gain-plugin (tror att det t.ex finns en i GVST-serien) för att höja nivån.

Om man har spelat in fågelsång och skall göra en naturljuds-CD eller göra en sample av inspelningen som skall distribueras/brännas på CD och man INTE vill göra nivåändirngar eller ljudbehandling med sin DAW så bör man givetvis normalisera för att få peak-nivån till -0dbFS. Annars så ska man skita i normalisering.


Korrekt... jag normaliserar endast för att få nivån svagare (dvs det blir ingen märkbar, om ens någon, försämring av ljudet), dvs jag spelar aldrig in svagare än -12db, men jag tycker det är ett bra riktmärkte att ha alla spår i samma nivå, när man sedan kör "trim-tricket" eller "gain-tricket" eller vad du vill kalla det. Detta underlättar ju enormt  när man te.x ska automatisera. Dessutom så slipper man oroa sig för att kompressorn, vare sig det är plugg eller hårdvara, får arbeta för hårt. Du kan desstuom dra hur mycket du vill i alla reglar i inspelningsprogrammet, men kompressorn jobbar exakt lika dant oavsett volym...

Rätta mig gärna om jag har fel, då detta är en relativt ny teori som jag testar. Detta var såklart ingen detaljerad beskrivning av fenomenet, men du som är insatt borde förstå vart jag vill komma.

mvh Jon

« Senast ändrad: 15.09.2009, 17:56:26 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad tsmalmbe

Betyder det att du kör någon slags inline normalisering eller? Att normalisera varenda ett spår man har offline tycker jag verkar ett verkligt drygt jobb. Angående kompressornivåer kör jag oftast kompressorer som insert pre-fader, i vilket fall de jobbar konstant oberoende av fadern.

Så jag ser kanske vart du vill komma, men tycker det fortfarande låter som ett komplicerat sätt att göra det man kan göra med pre-postfader inställningar och om man vill ha alla reglar "på noll" så kan man ju padda med t.ex den inbyggda gain-knappen i Cubase, eller hur?

Hur det underlättar automatiseringen förstår jag inte riktigt. Vi talar om automatisering av fader/volym då, eller något annat?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Betyder det att du kör någon slags inline normalisering eller? Att normalisera varenda ett spår man har offline tycker jag verkar ett verkligt drygt jobb. Angående kompressornivåer kör jag oftast kompressorer som insert pre-fader, i vilket fall de jobbar konstant oberoende av fadern.

Så jag ser kanske vart du vill komma, men tycker det fortfarande låter som ett komplicerat sätt att göra det man kan göra med pre-postfader inställningar och om man vill ha alla reglar "på noll" så kan man ju padda med t.ex den inbyggda gain-knappen i Cubase, eller hur?

Hur det underlättar automatiseringen förstår jag inte riktigt. Vi talar om automatisering av fader/volym då, eller något annat?

Ok ett enkelt och snabbt exempel:

Jag spelar in 4 spår med: Gitarr, sång, bas och en shaker
Efter detta normaliserar jag alla 4 spåren till -12db så att den starkaste peaken på varje spår är lika stark.
Efter detta sätter jag exempelvis Sonalksis FreeG (Trim eller gainplugg vad man nu vill kalla det) först i kedjan på alla spår. Detta innebär nu att: Oberoende hur mycket jag än drar i reglarna i cubase så kommer den starkaste peaken alltid att vara -12db på alla effekter jag sätter in efter Gain-pluggen. Och jag slipper oroa mig för att mixa för starkt, eller att kompressorn får jobba på högvarv. Angående automatisering så funkar det så i cubase, att om du gör en volym-automatsering och sen ändrar på volymreglen så ändras den genast tillbaka, detta kan man nu undvika om jag istället ställer volymen i gainpluggen... Vidare är att det enklare att göra grovmixar, när man vet på ett ungefär hur start allt är inspelat... etc etc...

Det finns även andra fördelar med detta arbetssätt, men det kommer jag skriva mer om sedan... Rätt eller fel? Inte vet jag :)
Denna idé är fortfarande på idéstadiet för mig...

Nu jobbar jag med Cubase, kanske också viktigt att poängtera.

/Jon

 
« Senast ändrad: 15.09.2009, 19:00:31 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad tsmalmbe

Låt mig försöka förstå, och kreativt ifrågasätta.

Det förblir mig lite oklart hur den där gainpluggen gör något alls. Du normaliserar till -12dBFS och ja, du har du ingångssignal som är lika stark. Vad gör gainpluggen där där som första plugg, den nullifierar ju inte volymregeln? Detta blev lite oklart.

Sedan lite motfrågor. Att mixa för starkt verkar vara ett problem i ditt arbetssätt som du "motarbetar" med denna metod, eller hur? För faktum är att Cubase har en riktigt ordentligt headroom på varje kanal (32 bitar intern upplösning), så du kan gaina så in i fan utan problem. Med volymregeln och gainen har du ju kring 30dB gain. Och det överstyr inte. I praktiken kan man inte mixa för starkt, begreppet är tekniskt sett inte giltigt alls. Vad betyder detta på mastern? Ju, den kan man överstyra, men man förlorar absolut inget att dra neråt på mastern. Därför finns den regeln där.

Att villa köra in -12dBFS i pluggarna är något absolutvärde i ditt arbetssätt verkar det som. Normalt kör man ju t.ex kompressorer som insert. Då ställer man antingen input gain eller threshold, beroende på signalstyrka. Så vad är orsaken att vill köra -12dBFS eftersom man ändå måste ställa t.ex threshold enligt situationen, enligt pluggen och enligt materialet? Dessutom har ju t.ex kompressorer output gain, vilket betyder att du nullifierar din normaliseringsoperation genast efter första pluggen, om du inte specifikt koncentrerar dig på unity gain genom hela kedjan - vilken är verkligt arbetsdrygt och svåruppnått. En kompressor på mastern hamnar man oberoende ställa in på samma sätt, så att kompressorn jobbar på högvarv är oberoende en inställningsfråga just kring threshold och input gain och det är ganska obetydande huruvida man har en inputsignal på -12dBFS eller något annat. Och hur du än normaliserar i början av kedjan så ser du inget av det på mastern mera efter all processering och summering du gjort. Och om signalen verkligen är för hård kan man ju lägga en gainplugg just där den behövs i detta fall, som första plugg på mastern då.

Angående automatiseringen. Den fungerar väldigt dåligt, just pga att den "drar" i reglarna. Finns det inget "relative mode" - åtminstone har jag inte hittat nåt sånt. Gainpluggen som sista insert fungerar verkligt bra som medicin mot det.


Jag motsätter mig nu inte ditt arbetssätt direkt. Men jag tycker den helt analytiskt sett inte har någon annan motivering än att den är ditt arbetssätt - och fungerar det för dig så är det ju perfekt. Kvalitativt eller matematiskt sett eller ur tidsbesparingssynvinkel sett tycker jag dock att motiveringarna inte håller. Som en lösning på någon viss problemscenario kan den fungera. Men som en generell gör-så-här köper jag inte metoden. I min värld har jag klippaklistralimma, omtagningar, massor av audiospår. Att normalisera allt vore bara en massiv och onödig operation.

Om man spelat in med peakar över -12dbFS kommer du i själva verket har peakar på -2dbFS och normaliserar "ner" mot -12dBFS så förlorar du 10db headroom på direkten, alltså en hel del bitar som du kastar bort med andra ord. Så länge du processerar filer jobbar du med 24bitar, genast då du gör det "online" i relatid i din DAW jobbar du med 32bitar *). Åt andra hållet (normalisering "uppåt") är det fråga om en "bitwise padding", och SNR hålls konstant.

Nu har jag skrivit en massa hit och dit, med risk för att jag inte ännu heller förstod exakt vad och hur du uppnår något konkret. Jag tog närmast kompressorer som pluginexempel, eftersom det är vanligt med dessa på inserten. På sendsidan har denna diskussion ju ingen relevans alls, eftersom man tappar en delsignal dit "med örat".

Jag tycker man helt motiverat kan jobba mot 0dBFS på varje kanal i Cubase istället för att göra en hel del jobb för att komma till -12dBFS, eftersom man helt tyggt kan ligga ett antal dB över nollan på varje kanalregel. När du summar dina exempelvis helt orörda -12dBFS kanaler ihop, kommer du ändå att få göra inställningar på mastern. Och jobbar du med pluggar på mastern, skall du ännu ställa in saker där.

*) Om du spelar in eller konverterar dina filer till 32bit är detta förstås inte mera korrekt, men då tar filerna mera utrymme, processen ännu mer arbetsdryg och det tar ännu mera tid - för att uppnå i min syn ingenting.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad oweson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
Jag får ta och hålla med Tsalmbe här. Jag löser alltid problemet med en stark mix med en gainplugg som första insert på masterbussen.

/oweson
http://open.spotify.com/artist/5PpgEzsmpu9lpdHRM1pZ7u


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Öh... jaha, detta var ju utömmande :blink:
Yotube-länkarna i början av denna tråd redde nog ut begreppet. Tack för det :)
Den fortsatta diskussionen blev ju, hmm... intressant, även om jag trillade av kälken vid nåt skede :unsure:

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Ska snart skriva ett uttömmande svar, är på jobbet...  :lol:

Men bara för att klargöra en viktigt punkt: Jag har inga problem med att jag mixar för starkt (snarare tvärt om i såfall!), det är inte därför jag TESTAR detta arbetssätt. Utan det är hur pluggarna reagerar på för stark insignal, oberoende av pluggens gain/threshhold.

Lite tänkvärd läsning för den intresserade: http://www.massivemastering.com/blog/html/blog_files/Proper_Audio_Recording_Levels.html

Ett utdrag:

"Stop recording so hot. Instead of trying to get your tracks to peak at -2dBFS, have them peak between -20 and -12dBFS and your recordings will almost undoubtedly sound better. Mixing will be easier. EQ will be more effective. Compression will be smoother, more manageable and predictable. You're in the age of 24-bit digital recording - Relax and enjoy the headroom. Even if your only concern is the volume of the finished product (which would be a shame, but it happens), recordings made with a good amount of headrom are almost undoubtedly better suited to handle the "abuse" of excessive dynamics control. QUIETER recordings have more potential to be LOUD later. It's because they're usually better sounding recordings in the first place. "


Och ett litet test från samma sida:

"Here's your experiment -- You'll need a few Y-cables (let's not get into the technical aspects of splitting a mic signal - It's an experiment) and at least one stereo (2-channel) preamp.

Record a song using as many tracks as you feel fit. The more, the more apparent. You're going to split the mic signal and record each twice simultaneously. On one channel of the preamp, set the gain so it peaks between -18 and -12dBFS at the converters and record them to odd numbered channels. On the other, set it as high as possible without clipping and record them to even numbered channels. Record some guitars, drums, maybe piano, of course some vocals, keyboards, go nuts.

Set all the odd numbered ("normal" level) channels to unity and toss up a rough mix to a stereo buss - Which should be a piece o' cake. Switch over to the even numbered channels and figure out how much you're going to have to attenuate them all so the main buss isn't clipping constantly. It might be a lot. Could be a 10-15dB cut on all channels before you can even think of starting to do anything else. Send those to a stereo buss. Solo the busses, one at a time, and try to match the levels between the mixes. You'll probably immediately notice that the "normal" mix is much more open, dynamic, airy, clear, clean, with much more "sonic space" between the instruments than the "hot" mix.

Now, add a limiter on the main buss. Run the "hot" mix into it and bring the level up until it starts to obviously distort and fall apart sonically. Then switch over to the "normal" mix - which should now be "rammed" by the same amount. If your experience is pretty much like everyone else's, the "normal" mix is *still* much more open, airy and dynamic with less distortion and more "crankability" than the other. "

eller

http://www.gearslutz.com/board/high-end/420334-reason-most-itb-mixes-don-t-sound-good-analog-mixes.html

Men återigen, detta är mycket nytt för mig och jag håller på att läsa in mig/testa för tillfället. Så jag är ytterst tacksam för inlägg som tsmalmbes och övriga motargument för mina "teorier"


Ett av många citat från gearslutz: "When I started tracking with PT peaks between -15 and -10 dBFS instead of all the way up there I noticed a massive difference in my mixes.

Equally, when I started bringing ALL the faders down by 6dB as the first thing I did in a mix, therefore hitting the master bus with peaks around -10dBFS I noticed and equally massive difference.

Then when I started using subtractive EQ almost as the rule I noticed another huge improvement. I haven't boosted anything by more than about 3dB recently and my mixes sound more balanced and natural and just as bright as the competition.

Say what you want about PT summing but the three points above have opened up my ITB mixes imeasurably.

On the brickwall limiter thing, I use the Massey L2007 plug and I think it is absolutely fabulous. The most transparent limiter I have ever used. Does it destroy my mixes? Hell no. Would I better without? That depends if you're a purist or not. There have been umpteen discussions about how the loudness war is killing music but at the end of the day it is just a fashion and it's fate is uncertain. But given that it is here and happening, I'm sticking with my Massey."

Och andra sidan finns det motargument:

"As noted above, there are only a few reasons this could be the case.

- You are clipping within some plugins along the way. But this has nothing to do with master bus levels, it's just that by lowering the faders you got rid of it
- You don't have good converters so you are pushing them too hard, which may be because you have them misconfigured perhaps. But, this has nothing to do with the levels on the master bus sounding better lower.
- You fail to turn down the monitor levels to compensate so that you are then monitoring louder and it sounds more harsh, or your speakers sound harsher when pushed harder. But that also has nothing to do with the numbers on the master bus.

The numbers on the master bus are numbers. They don't strain as they get bigger. There's zero difference in the tonal quality of a DAW summing engine when the peaks are near 0dB or if they are at -15dB. It's just numbers. The only thing that can affect are possibly plugins being clipped or possibly pushing the converter, speakers, some analog outboard gear, or your ears too hard."

Så vart står man i detta läge? Inte vet jag :)

/Jon
« Senast ändrad: 16.09.2009, 13:53:55 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad tsmalmbe

Snabbt: jag skriver under det första, då vi talar om huruvida man skall köra den analoga sidan maximalt hett eller icke. AD och preampen fungerar ofta bättre på mindre heta signaler. Då vi är innte i DAWen så är detta spel redan förlorat (eller vunnet, om man är positivist..), och som där sägs huruvida man summerar här elelr där så är det bara numbers i slutändan. Nu vet ju ingen hur en plugg är byggd, men man antar att input gain är först, utan ens en galvanisk kontakt då som man har i analoga världen.

Att någon plugg kan låta annorlunde beroende på insignal KAN vara sant. Då vill man kompensera just för den pluggen med ett gainsteg. I din modell, genom att normalisera, så hjälper du fortfarande bar den första pluggen och inget annat. Så om man vet/är orolig för huruvida en specifik plugg fungerar dåligt på heta signaler (detta borde nog på riktigt mätas och instrumenteras förrän man kastar sådant ur sig), kan man fixa det  just där med en gainplugg.

At mixa med reglarna på "minussidan" istället för på plussidan kan vara ett bra arbetssätt, men jag förstår fortfarande inte hur man skulle vinna något att normalisera mot en viss teoretisk nivå, och göra det på inputfilerna. Som sagt, satsa hellre på ett vettigt upprepbart arbetssätt på analoga sidan, och korrigera insertarnas output-nivåer för att hålla kanalerna i styr, så man inte överstyr mastern - om man tycker det är ett problem.

Jag måste nog få matematisk bevisföring för att detta skall gå igenom.

Det KAN vara skillnad mellan summeringsalgoritmer på PT och Cubase.

Detta sagt, skall jag definitivt prova att köra mindre tryck på mastern bara för att allt måste testas. Men fortfarande: att du normaliserar i en lång kedja för att få mindre på mastern är långsökt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
En maximizer ska ju dock inte bara förknippas med en "Dynamikdödare" utan är ju idiotisk användbara grejer i vissa sammanhang.

"Loudness" för mig är en bas + diskanthöjjare, som fanns förr i tiden på alla förstärkare :)  och så funkar ju inte mina maximizers iallafall.

Man kan om man vill ha supertight vocal, lägga 1 eller 2 kompressorer , sen eq, och sist i ledet en maximizer .. då får du ju übertight och väldigt odynamisk röst, om man önskar.. finns ju massa fördelar med limiters/maximizer, men jag tycker inte det där jävla youtube klippet är korrekt.

Dom tar ju bort dynamik i klippen via en "loudness" funktion, och det känns som dom överdrivit allt, har tom för mig att dom normaliserade på youtubeklippet?

Limiter/Maximizer rokkar!!

/Marcus
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se