Kontrollrummet

Erik - Mitt i Naturen

gäst · 17 · 1785

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

riskokarn

  • Gäst
Tjena! hoppas ni har det fint! här kommer ytterligare en liten låt från mig!
Säg gärna vad ni tycker!

LÅTNAMN: Mitt
ARTIST/GRUPP: Jag
GENRE: Folkmusik
LÅTLÄNGD:  3:32
KOMPOSITÖR: Jag
PRODUCENT: Jag
EV. MEDVERKANDE: Bara Jag
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3
« Senast ändrad: 14.09.2009, 16:46:50 by tsmalmbe »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tjena. Fint stycke.

Fint spelat på stråken. Får mig att jämföra med den värdelöst artificiella cellon i min senaste låt, låter inte alls bra :(
Slutet låter jättebra.
Trummorna skall nog upp lite för rätta reggea känslan, och kanske mer reverb?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter bra - lite som Groupa när det begav sig.

men jag skulle önska ett instrument som sticker ut och ger en extra knorr (en mer intressant slinga el trudelutt), annars finns en risk att den bara gungar vidare i sakta mak och hamnar i klassisk tradfolkfålla -- men det är ju naturligtvis bara en fråga om smak - Låter egentligen bra!

Gurano

Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Fint Erik.

Dina fiol låtar får mig alltid lite nostalgisk..Tänker tillbaka på min bortgångne Far...30 år sedan han gick bort i en tragisk olycka,han var en okrönt mästare på ditt instrument.Bra lirat på denna,tyckte mig höra några konstiga klipp på guran i början.Men det kanske skall vara så,inget som störde dock - bara en reflektion i fall det är nåt du missat då du mixade..

Tack igen för din fina musik.

Mike


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 393
    • Visa profil
    • SoundClick
Som alltid snygga grejor du lägger upp. Schyssta tonartsbyten! Skön takt och fina melodier med mycket känsla och värme.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


riskokarn

  • Gäst
Tjena. Fint stycke.

Fint spelat på stråken. Får mig att jämföra med den värdelöst artificiella cellon i min senaste låt, låter inte alls bra :(
Slutet låter jättebra.
Trummorna skall nog upp lite för rätta reggea känslan, och kanske mer reverb?

Tack vad kul o höra! aj då.. hoppas det bli bättre då..
Mer reverb, ok.. ska fundera på det!
tack för tipsen Dividend!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Erik!
Jamen tammetusingen vad jag blev på gott humör av att lyssna på din låt! :wub:
En verklig gobit, sitter ju själv som bäst mitt ute i naturen på stugan.
Jisses vad härligt du får stråkarna att böja sig, och ackeliret visar att du inte håller den låddan första gången i famn. Vad är instrumentet med dom "långa" utdragna tonerna, låter snyggt och uppfyllande. Och arret o mixen... ja dom kunde ju inte sitta bättre!
Första lyssningen gav en liten väntan på en sångprestation, men efter tredje varvet så sitter det hmm.. kanske bättre utan för jag hittar varje gång nåt nytt i låten. Sköna mjuka sound som pricken på i:t! :)

Kan inte bli annat än 5/5 av detta! SNYGGT :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


riskokarn

  • Gäst
Låter bra - lite som Groupa när det begav sig.

men jag skulle önska ett instrument som sticker ut och ger en extra knorr (en mer intressant slinga el trudelutt), annars finns en risk att den bara gungar vidare i sakta mak och hamnar i klassisk tradfolkfålla -- men det är ju naturligtvis bara en fråga om smak - Låter egentligen bra!

Gurano



tack! okej på mellandelen då tänker du eller? tack för kritiken!


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Fin låt det här!!
Tycker endå at det manglar nåt.. Vet inte helt vad. Kanskje lite reverb, som Dividend föreslog?
Et instrument til? Piano/dragspel/tramporgel?
hmmm.. just one man's opinion ;)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Din början med lite andra influenser påminner om Groupa (de hade ju en period med lite afro-feeling och annat)........eeh när jag tänker efter så kanske jag menar Filarfolket egentligen.

Jag lyssnade mycket på folkmusik under 80-talet/tidigt 90-tal. Vad jag menar med extra knorr är nog lite svårt att eg precisera - ett försök dock: låten är ganska jämn i hela sin produktion/i sina slingor/nivåer och jag skulle behöva ett par markörer i låten som får mig att hoppa till och vakna. Något som, för mig, gör det spännande - annars är det för mig en folklåt bland många folklåtar. Hoppas att du förstår mig rätt, för det är ju helt klart att du vet vad du gör när du trakterar ditt instrument - det låter bra.

Ha det gott
Gurano
 

Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
mysigt, men lite pausmusik över det - som att gå omkring bland folk på nåt gille nån stans ...barn som äter glass å vuxna med en bit renkorv i näven, nån hund som skäller nånstans och solen på väg ner en av de sista augustikvällarna.  :P


riskokarn

  • Gäst
Fint Erik.

Dina fiol låtar får mig alltid lite nostalgisk..Tänker tillbaka på min bortgångne Far...30 år sedan han gick bort i en tragisk olycka,han var en okrönt mästare på ditt instrument.Bra lirat på denna,tyckte mig höra några konstiga klipp på guran i början.Men det kanske skall vara så,inget som störde dock - bara en reflektion i fall det är nåt du missat då du mixade..

Tack igen för din fina musik.

Mike

Tack vad kul! okej, roligt att höra att du fick dig att tänka på det även om det är sorgligt.  Precis klippen i början blev faktiskt för krångliga att ta bort utan att det skullelåta onaturigt.. Tack själv för att du lyssnade och tyckte till!
Mvh Erik


riskokarn

  • Gäst
Som alltid snygga grejor du lägger upp. Schyssta tonartsbyten! Skön takt och fina melodier med mycket känsla och värme.

tack!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Åh, din musik får mig att smälta! Folkmusik går ju hand i hand med naturen, ängar, värmländska kullar, svenska molniga skyar och mellankoli, men denna blir man verkligen glad av! Du är duktig du!
Plinkar på en låt...


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Underbart att höra riktiga fioler när man sitter här och försöker med samplade dylika. Riktigt skönt att höra.
Coola harmisar!  Blir sugan att bara tanka ner det i Cubase och bygga vidare med sång. Vad sägs?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du har ett skönt gung! Jag gillar verkligen det här, trots att en viss dynamik saknas.
Reverb hmm beror nog på i vilket sammanhang det presenteras.
Lyssnar i bakgrunden på nått spelamansgille, då skulle man ha lite reverb och gärna sampla in skorna som får golvtiljorna att knaka i takt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


riskokarn

  • Gäst
Underbart att höra riktiga fioler när man sitter här och försöker med samplade dylika. Riktigt skönt att höra.
Coola harmisar!  Blir sugan att bara tanka ner det i Cubase och bygga vidare med sång. Vad sägs?


Ja prova och kontakta mig när du är nöjd! skitkul!