Kontrollrummet

Tokai - Leave it behind

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
LÅTNAMN: Leave it behind
ARTIST/GRUPP:The Tokai Brothers
GENRE: Country
LÅTLÄNGD: 4:03
KOMPOSITÖR: Tokai
PRODUCENT: Tokai
EV. MEDVERKANDE: Anonym
INSPELNINGSÅR: 2005, mixat, ny sång 2009
FORMAT: mp3

Leave it behind är en av många låtar som jag håller på att fixa till.
Den här låten inte har varit uppe på Kontrollrummet förut, men forumdeltagare sen tidigare känner nog igen den. Nu med ny sång och ny mixning.
En låt som jag personligen känner mycket för. Ganska enkel låt men med bra text som finner sin plats i melodin, tycker jag.
Har jag lyckats att få countrystuk på detta? Jag vet att låter som lite gammal country, men det är vad jag vill.
« Senast ändrad: 16.09.2009, 17:14:42 by Tokai »


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jag diggar verkligen det här stuket - jättesnyggt!
Lite åt Hank Williams-hållet
Det här är country - mycket känsla - långt ifrån den plastsmet som idag presenteras som country
Visparna är snygga
gillar gitarren med de mörka "bo-dum"tonerna
Nice laydback solo
En riktig fiddle skulle höja ett snäpp

The Tokai Brothers - nice  :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Jättefint!! Nice låt och det låter gammalt.

Men jag hör en dobro här, hvis du vil kan jag prova lite ;)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tveksam till om jag har hört den förut - kanske fast i så fall i en helt annan tappning. Det här är en skön 50-talstappning med tighta visptrummor - gillas mycket - sången är bra och nära. Låter fint det här men om Freddy känner dobrofeeling så skulle i alla fall jag ta emot den utsträckta handen - vad månde det bliva mån tro?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag har lite halvdana lyssningsbetingelser. Tycker mig känna igen denna från Studioforumet. Skönt countrystuk och jag gillar den musiken allt mer. Tycker om melodi och text. Du sjunger verkligen bra här. Jag tycker anslaget på ettan med gitarren (banjo?) är lite hårt/starkt. Skulle vilja ha det lite mjukare där. Kanske skulle låta mer Grand ole opry med fler genretrogna instrument och nån tjejkör men det funkar bra så här också.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Börjar också gilla country mer nuförtiden. Vissa låtar är bra, känner dock itne till så många artister och skulle aldrig få för mig att köpa en skiva.
Det var helt underbart tycker jag. Det brusar dock här, är det visparna?? Bättre än den mesta i popstuket jag hört på sistone. Vet inte ens varför.
Får kolla upp Hank :)
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Riktigt skön låt med bra sång och stämningsfullt arr! Gillar fiolen och.....är det en mandolin? Vore kul att se vilka instrument som används!
Visparna tycker jag ligger på lite för konstant, kanske du kan variera dom aningen mer.......?
Jag gillar en hel del countrymusik, speciellt bluegrass, så det är kul att fler gör låtar i den här genren!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kanonskönt!
Ljudet från alla instrument går även fram bra i laptopens högtalare! Det låter gammal country och jag hör även sydamerikanska influenser - Django Reinart eller vad han nu heter. Tokai, jag tok-älskar dina låtar!  :wub:

Just leave it behind...

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej cykeln! Hank Williams har jag inte lyssnat så mycket på, men antagligen ligger hans musik nånstans i bakhuvudet.
Visst, en riktig Västernfiol vore mums.

Hallo ydderF! Tack för lyssningen (sorry att jag lät lite irriterad i mitt inlägg till din sitarlåt)
Någon dobro finns inte med här - men det vore väldigt kul om du kunde lägga på en! Men hur ska det gå till? Du har ingen mejladress, min är också dold) Men vad är det då för instrument om inte en dobro? Följ tråden ner så får du veta...

Eko - tjena! Du har nog inte hört den här på detta forum. Denna version är lik den tidigare bortsett från ny sång och att jag bytt ut ljudet på vissa instrument (samplade). Sången blir oftast bra när texten betyder något för en själv och att den passar in i melodin. (Och det är inte alltid fallet tyvärr)

Hej equality! Jo, du har den förut och om jag inte minns fel tyckte du likadant angående anslaget på ettan - men det ska rättas till i ny version, förhoppningsvis med en äkta dobro. Och nej, det är ingen banjo. Så vad är det? Svaret avslöjas längre ner...

Hallå där Dividend!  Mycket tack för dina kommentarer. Ja det låter lite som brus, men det är visparna. Har försökt med olika filtreringar, men det är svårt - trumkompet är en loop.

Hejsan asti! Trummorna består av två loopar, den ena spelar ett komp, den andra olika fills och breaks. Så det är lite svårt att göra något åt dem eftersom de är sas färdiga. Mandolin? Svar: nej. Så vilka instrument är det?

De är två: Oud och Moorin Khur. Två tämligen udda instrument som egentligen inte hör hemma i countrymusik, men som lät spännande i mina öron. Ouden är den som spelar plonk på ettan och lite annat, men också spelar tremolo (det som låter som en mandolin. Ouden har en mörkare klang än mandolinen) En Oud är en persisk luta.
Moorin Khur är en mongolisk fiol. Jag gillar kärvheten i soundet.
Bägge instrumenten kommer från det fantastiska samplingsbiblioteket Ethno World 4.

Tjena MaxB! Oj, jag rodnar...  :wub: Har själv inte kollat i några laptops men det var ju bra att låten funkar även där.
Men var inte Django Reinhardt från Frankrike? Men jag förstår tanken, he-he!



Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Tokai,

jag laddar ned din låt, slänger den inn i Cubase. Spelar lite dobro på den.
Mixar och gjer dig en MP3 fil. Om du gillar det, så får du dobro filen av mig som du kan mixa själv ;)
Hur enkelt som helst. PM mig din mailadr.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra låt Staffan.

Snyggt lirat,bra sjunget.Funkar fint med munspel också  :) Fast Freddys dobro kommer nog att sitta gjutet på denna,ser fram emot den.

Mike


Utloggad Hemmansaegarn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
    • SpeedyMotors - En man, en gitarr, en bas, en dator - Neo-klassiskt 4-band?
Skööön låt! Mycket bra!!! Gillar MUCHO!

Det enda jag tror som kanske skulle kunna höja låten ett extra snäpp är om trumloopen(?) med visparna kommer in lite senare i låten. Kanske vid trumbrytet 39-40 ("I took my bag..."). Kanske skulle ett hihat-lyft på 2an och 4an kunna hålla beatet innan dess?

Hur som helst: Toppbetyg!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Tokai!
Det är ju en känslofull countryladdning detta. Det som kunde lyfta låten ett par snäpp till kunde vara användning av slide (eller vad det heter, rörstumpen) på gitarrkompet. Sången går stundom på "svengelska" (äänimore) men det e bara en tilläggskrydda, stämmorna kunde upplyftas aningen.
En lugn o riktigt hyfsad countryjazzlåt, som gillas. Sångens lilla trevande här o där kunde övas och sliden bandas och då kommer det att bli kalas. Ups, märker att detta ligger på "färdiga" så du har kanske lämnat låten redan, så du får ta min kommentar hur du vill, bra jobbat i varje fall! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Harmonica mike, mors! Får se om det blir nåt munspel också. Det börjar bli lite tjockt i mixen. Tack ska du ha.

Hemmansaegarn, Hej där! Testade med att ta bort visploopen fram till refrängen, men det funkade inte så bra, men tack ändå!

mahan Hejsan och Tjou! Ingen färdig demo är ingen färdig låt, som jag ser det. Har nu dragit upp volymen på andra stämman. Vad gäller svengelska så är detta en internationell låt: Persisk luta, Mongolisk fiol, Norsk dobro och Amerikansk komposition + svensk sångare!


asti

  • Gäst
Dobron var pricken över i:et! Låten är ju hur skön som helst!
Jag njuter för fullt! Grattis båda två!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Dobro... :wub:

Såld på soundet och liret,grymt bra Freddy! Minsann kan jag inte ana en liten bluesman där bortåt norge gränsen  :D

Skitbra detta boys.Staffan,du sjunger grymt bra här,och låten minner om svunna country tider..Nu håller dom mest på att försöka rocka till det,inget fel med det men det här är äkta genuin country för mig.

Hank williams/Tokai brothers - yes!

Högsta betyg för låt och framförandet 5/5

Mike


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Oj vilket lyft av en redan högkvalitativ låt med slide-dobron! Det vill jag också ha , vill ha, vill ha, vill ha  :wacko: i mina låtar!!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
"Jag hör dobro ..... hvis du vil kan jag prova lite"  -  :wub:
När man hör resultatet kan man konstatera att det det väl är årets underdrift
Fy f-n vad snyggt
och som sagt på en redan härlig låt!
Utsökt
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kanonskönt!
...Tokai, jag tok-älskar dina låtar!  :wub:
...

Då jag idag pratade med Eko i telefon och berättade hur mycket jag älskar din låt avslöjade han att det ligger en dobro där.

ydderF, jag tok-älskar dobro. Jag spelade på en dobro i musikaffären häromdagen, det lät skit.

Men den här spelar underbart, mmmm!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Tackar tackar jag :)

Jätteskön låt at spela på. Och dobro måste ut til folket.
Repeat after me:
Dobro til folket! Dobro til folket! Dobro til folket! :lol:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Dobro till folket!!!

Hur rattar man ljudet? Inte en torr dobro, den låter väl ganska tomt?
Skruvar man på lagom med reverb för att dess magi ska komma fram?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Ååå nej du,

detta instrument låter aldeles skönt helt tort. Men lite reverb skadar inte.
Speciellt i ballader.
Men jag tror inte Tokai har nåt reverb på den här, eller hur Tokai?
Jag rattar aldrig nånting på mina dobro.
Men som med alla andra instrument, så måste det ju vara bra.
En dålig dobro, låter dålig.. Så är det ;)
« Senast ändrad: 17.09.2009, 21:54:25 by ydderF »


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
asti
Harmonica mike
equality
cykeln
MaxB


Tack, men all credit till ydderF!

Att få någon att medverka i min låt, som skulle kunna vara studiomusiker i Nashville, är grymt! Jag är oerhört glad att ha fått den förmånen.

ydderF
Lite reverb la jag på, ungefär samma dos som andra instrument, för att få det att samspela i samma rum. Däremot ändrade jag inget i filteringen, bara lite volymautomatiseringar samtidigt som jag gjorde liknade med Ouden, den persiska lutan.


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Tack för det, Tokai.

Jag tycker du har mixat den fint.
Och som sagt reverb är inte farligt. Jerry Douglas ( dobro gud no1 ) använder en del reverb på ballader när han spelar långa toner.
Och det så himla snyggt ;)

Jag har faktisk varit studiomusiker i Nashville ;) I en vecka :lol: :lol:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tycker du har mixat den fint.
Och som sagt reverb är inte farligt. Jerry Douglas ( dobro gud no1 ) använder en del reverb på ballader när han spelar långa toner.
Och det så himla snyggt ;)
Jag har faktisk varit studiomusiker i Nashville ;) I en vecka :lol: :lol:

Tack Tokai för att du inspirerar med underbar sång och musik.
Mycket trevligt att det understöds så bra med en inspirerad dobro - tack även du ydderF
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Fan mannen, du får skippa (ersätta?) de där visparna, med grädde eller nåt. Men det kanske skall vara så?

SKitbra låt nu iaf, och det var den redan innan. Kul att följa denna!
https://soundcloud.com/user7789882


riskokarn

  • Gäst
jäklar! det här låter superbra! snygg virveltrumma!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Dividend,
Jag antar att du vet att vispar kan spelas på olika sätt. I min låt så spelar trummisen vispen runt, runt virvelkaggen, oavbrutet, med avbräck från några breaks. Detta är ju väldigt vanligt i långsamma jazzlåtar. Men jag förstår vad du säger. Själv skulle jag önskat mig en loop där markeringarna hörs tydligare: svisch...dät, svisch... dät. (med baskaggen emellan: bom bom) Men har ingen sån, men jag letar vidare.
Whip i good!

riskokarn,
vet inte om du har Dividends inlägg här i tankarna, virvelkaggen hörs mest i breaken eller fillsen, men tack! Härligt att du gillar!



cpg

  • Gäst
Shit vicken nice slajdgura! Lite mossit annars för min del. Contry e inte min bag!