Hej
cykeln! Hank Williams har jag inte lyssnat så mycket på, men antagligen ligger hans musik nånstans i bakhuvudet.
Visst, en riktig Västernfiol vore mums.
Hallo
ydderF! Tack för lyssningen (sorry att jag lät lite irriterad i mitt inlägg till din sitarlåt)
Någon dobro finns inte med här - men det vore väldigt kul om du kunde lägga på en! Men hur ska det gå till? Du har ingen mejladress, min är också dold) Men vad är det då för instrument om inte en dobro? Följ tråden ner så får du veta...
Eko - tjena! Du har nog inte hört den här på detta forum. Denna version är lik den tidigare bortsett från ny sång och att jag bytt ut ljudet på vissa instrument (samplade). Sången blir oftast bra när texten betyder något för en själv och att den passar in i melodin. (Och det är inte alltid fallet tyvärr)
Hej
equality! Jo, du har den förut och om jag inte minns fel tyckte du likadant angående anslaget på ettan - men det ska rättas till i ny version, förhoppningsvis med en äkta dobro. Och nej, det är ingen banjo. Så vad är det? Svaret avslöjas längre ner...
Hallå där
Dividend! Mycket tack för dina kommentarer. Ja det låter lite som brus, men det är visparna. Har försökt med olika filtreringar, men det är svårt - trumkompet är en loop.
Hejsan
asti! Trummorna består av två loopar, den ena spelar ett komp, den andra olika fills och breaks. Så det är lite svårt att göra något åt dem eftersom de är sas färdiga. Mandolin? Svar: nej. Så vilka instrument är det?
De är två: Oud och Moorin Khur. Två tämligen udda instrument som egentligen inte hör hemma i countrymusik, men som lät spännande i mina öron. Ouden är den som spelar plonk på ettan och lite annat, men också spelar tremolo (det som låter som en mandolin. Ouden har en mörkare klang än mandolinen) En Oud är en persisk luta.
Moorin Khur är en mongolisk fiol. Jag gillar kärvheten i soundet.
Bägge instrumenten kommer från det fantastiska samplingsbiblioteket Ethno World 4.
Tjena
MaxB! Oj, jag rodnar...

Har själv inte kollat i några laptops men det var ju bra att låten funkar även där.
Men var inte Django Reinhardt från Frankrike? Men jag förstår tanken, he-he!