Kontrollrummet

Finns det några knep när man förlorat allt självförtroende och all lust??

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Huvva... Har försökt nu ända sedan jag kom tillbaka från semestern men får inte fram någonting vettigt alls ur mitt Cubase.. ALLT låter skit..
För att trösta mig själv så har jag struntat i egna låtar och försökt lägga lite sång på andras alster, men samma även där - ALLT låter skit...
Pratade med frun i morse om att sälja utrustningen, men det känns lite väl drastiskt..
Därför: finns det någon som vet hur man gör när det känns såhär??? Förstår att det inte finns några patentlösningar, men fler borde ha varit med om samma känsla?!? Hur gjorde Ni?
 :(
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Finns som du själv säger inga universiella svar. Det enda jag kan komma med är att ha tålamod och vänta. Inspirationen går inte att tvinga fram, men den kommer tillbaka det lovar jag. Sen när du e på G igen och lyssnar på dina grejor som du gjorde under din svacka så kommer du märka att dom nog inte va så dåliga ändå, att du trots allt sådde några frön till något som kan bli riktigt bra.

Håll ut och sälj för allt i världen inte din gear!!!!

Må väl

Micke


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil

Utloggad tsmalmbe

Glöm utrustningen. Stäng dörren. Ta endast ut din gitarr och spela några amoll nu och då. Försök bli av med tvångsprestationskänslan och dåligt samvete "för att du borde få något gjort när utrustningen en gång är anskaffad". Slå några andra ackord nu och då. När du vid något skede märker att du har ett bra riff du leker med flere kvällar i rad, då är det tid att gå in i rummet igen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Strummindude

Förmodligen är det skit, det du spelar in. Inget konstigt med det. Om du har varit ifrån ett tag så måste du ge dig själv utrymme att träna dig upp i nivå med där du var innan semestern, så är det bara. Den teknik du använder befinner sig alltid på samma nivå. Den behöver du inte trimma eller uppgradera. Jobba stenhårt! Förbättra dig! Du är inte ett geni - du är en talang som blir ett geni genom att utnyttjna dina gudagívna förutsättningar på ett optimalt sätt!!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
tsmalmbes svar låter bra, tycker jag. Stäng dörren, stressa inte över icke komponerad musik. Gör lite nytta istället  ;)

Tillåt dig att spela ett Am några minuter på akustiska guran - lägg undan den när du vill. Ett Am i tio sekunder räcker.

Nån gång kanske du vill byta ackord. Tillåt dig att göra det då men tvinga inte fram ett ackordsbyte, fortsätt med Am ett tag till. Då du blir sugen att göra mer, acceptera det, men kräv inte mer av musikern Hogge. Han hinner...

och det är bra att ha grejerna kvar då han vill...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jag har inga knep ... kan bara säga  att det där känner jag igen alltför väl.
Det kommer i perioder denna känsla av värdelöshet och att det som fyffes bananer smakar skit redan i munnen.
Nådde en botten på 80-talet då jag sålde all jag hade. slutade tom lyssna på musik.
Det krävdes att jag flyttade från stan (sthlm) och efter ett tag tog fram en dammig nylon - fortfarande inget skoj ..men harvade på ...
En fest för en arbetskamrat med ett inövande och framförande av Ramels Turistflamenco samt att skriva en låt på väg i en minibuss med ett gäng rektorer för en person som skulle sluta var det som fick upp min lust igen.
Inga råd som sagt men känner så väl igen ....
Det är som kärlek .. inget man kan få fram genom någon metod
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Det är viktigt att man fortsätter spela lite fast det inte känns riktigt kul
Man blir så ringrostig annars
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
TACK TILL ER ALLA...
Vilka bra råd... Precis så är det givetvis. Det går i svackor.. Det vet jag också. Men under hela sommaren i båten så har jag haft så sjukt mycket idéer som jag ville förverkliga.. Sen kommer jag hem och inget funkar..
Men det är inte värst. Att jag varken kan komponera (mer än hjälpligt) musik, det visste jag. Att jag inte kan mixa den lilla musik jag gör (det vet alla!!) kan jag också acceptera, men jag har åtminstone kunnat hjälpa olika (duktiga) musiker med sångpålägg och det är nog det som knäcker värst.. Får inte fram en riktig ton längre.. Som om lusten att försöka bara dött..

Oj sån snyfthistoria detta blev... Förlåt. Det var inte min mening.. Ville bara ha goda råd och det har jag fått.. Jag ska stänga ner detta (aaltså Cubase) och plocka fram min akustiska gura och sätta mig med några öl i soffan..
 :rolleyes:
Tack... Snälla, snälla ni...
« Senast ändrad: 12.09.2009, 01:37:01 by hogge »
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Känner igen dina tankar....Tack och lov så hade min kompis Badlands andra planer för mej...
Det blev Missing Pieces,och det räddade min lust till musiken  :)
Men som MaxB och andra säger,tag det lugnt,sitt med 1 ackord,spela det,och till slut kommer känslan tillbaka..... :)
Jag gör ingenting eget just nu,men jag tar hand om bandets inspelningar,leker lite med B4/hammondklonen emellanåt,lusten att skapa nått eget sover just nu.... ;)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Ja - gör absolut inte så att du säljer prylarna, för det skulle du ångra bittert. Jag har en kompis som har gjort det misstaget tre gånger, när inspirationen har försvunnit för en tid. Sedan är det bara att köpa på sig nya prylar igen när det känns bättre igen. Fruktansvärt slöseri med pengar!
Gör som andra redan har föreslagit - och packa ner prylarna och glöm bort dem ett tag. Börja sedan känna på det om något halvår igen, utan att ställa några krav på dig själv att göra nya fantastiska låtar, utan tillåt dig själv att bara plinka för att det är kul. Så småningom rinner kreativiteten till igen och då är du glad att du behöll prylarna trots allt. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Tjena Hogge vet prixis hur det känns  :(

jag tror det kan vara så att du har klivit upp några trappsteg och förlorat lite fokus på de du såg när du stod på marken.

oooooh haja du den  :D


kort och gott prestationsångest i en ond spiral
ta fram leken igen och strunta i resultatet

mitt tips  :)
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Tack...
Precis så är det.. Eller var det.. Jag köpte den här utrustningen utan några som helst förväntningar. Hade ju ett uppehåll på 22 år (näee, då fanns det inga hemstudios på den tiden) och ville bara göra musik.. Mina tre första låtar blev (enligt mig) bra -Dangerous, Lullaby etc. (finns här på KR) även om själva mixningen var obefintlig - men sen så måste nån form av prestationsångest inträtt, för nu duger ingenting..

Men jag får hoppas att Ni har rätt. Att det är en övergående fas. För det här är bland det roligaste jag gjort så jag hoppas att jag kan komma igång igen... Men som sagt - jag ska "klinka" lite på guran i lugn och ro så får vi se.. Det var ett bra tips..
 :)
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Tjena Hogge vet prixis hur det känns  :(
jag tror det kan vara så att du har klivit upp några trappsteg och förlorat lite fokus på de du såg när du stod på marken.
oooooh haja du den  :D
kort och gott prestationsångest i en ond spiral
ta fram leken igen och strunta i resultatet

mitt tips  :)

Tjena Guran. Ditt svar kom in under tiden jag skrev mitt svar och JAAAAA.. Jag håller med.. Jag tror det är precis så...
« Senast ändrad: 12.09.2009, 02:10:20 by hogge »
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Kan bara säga hur jag har gjort när jag har haft svackor.
Jag gör helt annan musik än va jag tycker om kort sagt. Då lägger jag inte en sån press på mig att det ska bli superbra utan nöjer mig med rätt kass kvalitet, men bara om låten gav nått (Typ humor).
Har ju haft lite studioförfester här nu de senaste och gjort lite plojlåtar och det har ju hjälpt att ha en annan med sig som man kan bolla lite idéer med.
Ibland räcker det att han tar 1 ackord eller skriver 1 ord så är man där och säger typ "Det låter kanske bättre om vi gör såhär":)

_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Appegiator, Autotune, Melodyne och Dubbningar är bra för självförtroendet har jag hört annars:)

skrev ett lite mer seriöst inlägg innan det här som finns på första sidan.
« Senast ändrad: 12.09.2009, 02:15:09 by Lyxvarianten »
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Förmodligen är det skit, det du spelar in. Inget konstigt med det. Om du har varit ifrån ett tag så måste du ge dig själv utrymme att träna dig upp i nivå med där du var innan semestern, så är det bara. Den teknik du använder befinner sig alltid på samma nivå. Den behöver du inte trimma eller uppgradera. Jobba stenhårt! Förbättra dig! Du är inte ett geni - du är en talang som blir ett geni genom att utnyttjna dina gudagívna förutsättningar på ett optimalt sätt!!

Fasinerande svar!   ;)

Sitter i England for tillfallet sa jag har inga tre sista bokstaver om ni undrar over stavningen...
Jag ar sjalv i samma sits pa satt och vis faktiskt. Har aldrig tid att sitta ner och jobba med mujsiken ordentligt och de ganger nar jag val sitter saknas inspirationen helt och hallet.

En sak som jag markt har fatt mig tillbaks pa sparet igen ar att testa att gora nagot helt nytt. En synthlat tex, eller nagot som du aldrig testat att gora innan och som du darfor kan referera till tidigare verk med. Lyssna pa hur andra sadana latar ar gjorda, forsok att kopiera och bara lek istallet. Brukar funka for mig iaf. Helt plotsligt gor man nagot som faller pa plats och sa ar man tillbaks utan att tanka pa det.

Good luck man!!   B)


/ Andreas
Me, Myself & I


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Tack Kornstad, Lyxvarianten och Ni andra...
Jag tänkte precis som Ni och skippade rocken helt.. Tänkte att helt nya grepp kanske va ett bra trick och försökte mig på lite syntpop (kanske det kan kallas) men det är ju inte riktigt "my cup of tea"
:wacko:
Men man får ju ta till alla metoder för att försöka hitta tillbaka..
« Senast ändrad: 12.09.2009, 09:11:31 by hogge »
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Finns som du själv säger inga universiella svar. Det enda jag kan komma med är att ha tålamod och vänta. Inspirationen går inte att tvinga fram, men den kommer tillbaka det lovar jag. Sen när du e på G igen och lyssnar på dina grejor som du gjorde under din svacka så kommer du märka att dom nog inte va så dåliga ändå, att du trots allt sådde några frön till något som kan bli riktigt bra.

Håll ut och sälj för allt i världen inte din gear!!!!

Må väl

Micke
Jag håller med här. Har själv varit med om det flera gånger, fast då gällde det mitt gitarrspel. Jag satsar ju väldigt mycket där, med ibland känner man sig bara kass och har ingen lust alls. Men det är bara att vänta och hitta på annat under tiden, så kommer inspirationen tillbaka förr eller senare. :)


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
känner åxo igen mig alltförväl
det brukar ofta hänga på att man glömmer att det ska vara kul
sälj inte prylarna iaf

det släpper snart  ;)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tack Kornstad, Lyxvarianten och Ni andra...
Jag tänkte precis som Ni och skippade rocken helt.. Tänkte att helt nya grepp kanske va ett bra trick och försökte mig på lite syntpop (kanske det kan kallas) men det är ju inte riktigt "my cup of tea"
:wacko:
Men man får ju ta till alla metoder för att försöka hitta tillbaka..

Jag tror det handlar om fokus - du har inte det just nu - men hitta på en liten truddilutt och börja peta med såsmåningom kommer Dr Musik själv fram och kräver fokus. Och då blir det skojigt igen :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Har inga vidare knep att komma med, stressa inte bara.. man har inte energi och vilja till allt, jämt. Men nynna lite då och då så du sköter om din fina röst  :) Ha det så bra och ta hand om dig!

« Senast ändrad: 12.09.2009, 16:27:32 by Åsa »
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Tack alla.. Bra tips och vänliga ord.. Men det är väl så - jag har bott på båten i flera månader och inte haft möjlighet att varken spela eller sjunga och sen kommer man hem och är hur laddad som helst och då kommer det bara fram en massa skräp..
 :wacko:
Vad gäller sången (tack Åsa - Du är för gullig..) så är det väl så att man kan inte vara tyst i tre månader och sen tro att det ska låta bra när man väl tar ton..
 :huh:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


DåligtGehör

  • Gäst
Jag vet inte riktigt din situation och hur du musicerar, men ibland är det inte riktigt som man tror.

Jag trodde efter att ha gått ut systemvetarprogrammet i den djupaste dal att jag ensam i arbetslöshet skulle skapa ett bra projekt som visade vad jag hade tillägnat mig. Det blev inget mer än att jag läste in mig djupare på några saker.

Jag trodde - lite senare i tiden  nu - att jag snart skulle sätta igång med inspelningar och förverkliga eller åtminstone ge en viss röst åt alla de musikaliska idéer jag har. Har inte blivit mycket av det.

Problemet är inte för min del brist på nya och gamla och omstöpta idéer utan att jag tycker det är för segt att sitta själv med det och förverkliga det på en dator. Jag menar inte att det behöver vara samma för din eller någon annans del men att det inte alltid är så lätt att förstå vad skon klämmer. Jag har för min del märkt att jag behöver människor mer än maskiner (datorer). Antagligen därför att jag haft så lång tid med ensamprojekt och är mer trött på det än jag kunde ana. Njuter därför av att repa och möta människor även om det inte är min egen musik och kanske inte heller min innersta musik vi spelar. Visst hoppas jag fortfarande att jag skall komma loss och utveckla lite vid datorn - kan säkert ge en hel del - men det är inte där jag känner mig inpirerad just nu.


Aettan

  • Gäst
Det här ska ju vara skoj typ en riktigt riktigt ovanligt vettig hobby så se det på det sättet.

Har varit precis där jag oxå och jag kom på att fan vad jag sitter och klipper och klistrar och försöker mastra och hit och dit men helgötta jag kan ju knappt lira en tre ackordslåt från början till slut med bra feeling och uttryck längre. Kort sagt jag gick över till att lira in filmer live, jag lirar och sjunger i ett svep gura och sång och skiter rent ut sagt i hur det låter och även ser ut för den delen.

Ja typ på nåt sätt låter musiken göra jobbet och tillför själv då bilden som ett extra element. Det blir lite häftigt lofi Alternative på nåt sätt och det är inte fy skam.

Påt så det blör bara. Lycka till


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tror Aettan slår huvet på spiken - skit i vad andra gör och jämför absolut inte det du gör med någon slags norm för "hur det ska vara"! Vad vill du göra?

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag har alltid tänkt att "Vad skönt att man inte har musiken som jobb - att tvingas hitta på nånting när man egentligen vill göra nånting helt annat." Att bara få sätta sig med guran för att man själv vill och har lust tror jag för mig är förutsättningen för att det skall bli någon musik ö h t. När inte inspirationen eller lusten infunnits sig har jag helt enkelt låtit bli. Det lustfyllda är den själva kreativa processen från det första ackordet i låten är påhittat till dess att sista intrumentpålägget är gjort. Själva mixen och mastringen tycker jag inte är särskilt kul. Jag tror inte du behöver vara orolig för att kreativiteten är borta. Har man en gång plöjt upp den fåran finns alla förutsättningar för att den skall komma tillbaka. Prestationstänkande och att tänka i banor vad "alla andra" skulle tycka är bara hämmande för kreativiteten. Det är väl härligt att ha en hobby där man bara får tänka på att gotta sig själv i det man gör så mycket som möjligt?  :P Med ökat hantverkskunnande blir ju också sträckan från känsla-tanke-färdig låt allt kortare.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 685
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Håller med om mycket av det som skrivs här. Det är nog sunt att inte sätta för stor press på sig själv. Man får försöka hitta den där känslan att musik ska vara nånting som man älskar, något som talar direkt till ens inre. Jag tycker man kan få tillbaka den känslan genom att titta på riktigt bra musik live. Det funkar även med TV och video så varför inte besöka närmsta bibliotek o låna hem lite dvd:er. För mig brukar inspirationen komma tillbaka förr eller senare. Bara att ta det lugnt  o vänta.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Många kloka inlägg här!
Och det är uppenbarligen många som besökt den plats där jag just nu befinner mig..

DåligtGehör: Tror (vet, faktiskt) att det ligger mycket i det Du skriver.. Jag saknar också människorna. På den tiden då jag var aktiv (80-talet) så träffades man i en replokal, eller hemma i soffan och satt och jammade fram låtar.. Det blev lite lättare att vara kreativ, och inte minst så var det roligare..

Aettan: "Påt så det blör bara. Lycka till".. Hehe.. Tack! Jag ska försöka...  :P

Jocke: "skit i vad andra gör och jämför absolut inte det du gör med någon slags norm för hur det ska vara" Word! Jag lyssnar mycket på andra för att lära mig och få inspiration, men har märkt att jag bara får det svårare och svårare.. Eftersom jag inser att jag förmodligen aldrig kan skriva de låtar som jag tycker är sååå bra, eller spela så som de spelar, sjunga som de sjunger och mixa så det låter vettigt... Men egentligen fattar jag inte varför - jag är väl medveten om att detta inte ska bli en karriär utan enbart är en lek. Ändå så blir det konstigt...
Jag får försöka ta mig ur det där - eller så får folket här på KR börja göra sämre grejer helt enkelt  :rolleyes:   

equality: Mycket klokt där också.. Men mitt problem är mer att jag verkligen VILL göra något, men inget av det jag gör duger.. Men jag tror att jag kanske (tack vare dessa svar) har kommit på ett arbetssätt som kan vara vettigt..

martinm: Jag tror också att inspirationen kommer så småningom.. Ska försöka lära mig att ha lite tålamod bara  :rolleyes:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Många kloka saker i den här tråden faktiskt. Själv tänker jag lite på inlärning. Min förmåga igger också alltid snäppet under vad jag skulle vilja prestera. Det blir aldrig riktigt som jag tänkt mig och det där har jag nog en tendens att fastna i. Har lätt för att blio självkritisk och tycka att saker borde låta bättre. Det låter ju liksom annorlunda innuti huvudet.
Inlärning som jag har fattat det går i trappsteg. Man står still och stampar och sedan plötsligen så lossnar det och man kan spela saker som inte var möjliga bara för någon vecka sedan. Men det där stillaståendet kan vara drygt. Det tråkiga med datormusik är ju allt hantverk man tvingas lära sig på kuppen. Man skall helst vara lite av en datornörd och ingenjör för att få systemet att kunna prestera det som hörs i huvudet. Hantverket tar lång tid. Mixning och ljudbilder och sådant är liksom bara att försöka jobba vidar emed. Till sist blir det bättre, men det är lite trist om man inte har en teknisk läggning.
Samarbete är ett bra sätt att jobba vidare. Man lär sig av andra och får lite kickar av att faktiskt ta itu med saker också.

Säger ungefär som alla andra. LÅt det vila ett tag, jobba på, "svettas med skiten" och för eller senare så lossnar det igen.

 :)




Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja det är inte så lätt detta Hogge,att komma med nåt vettigt svar.

Jag får också lite prestations ångest då jag hör vissa låtar här på KR.Några låtskrivare här är ju så förbenat duktiga musiker så hälften hade räckt..Men kanske jag bara tänker fel..Liksom dig..Musiken finns ju i själen på nåt sätt,och det måste ju bara ut.Sen om det håller är ju upp till lyssnarna att bedöma..Vissa gillar det och andra inte,så är det bara.Min genre är ju rätt snäv här på Kr.Inte så många blues/soul/gospel lirare(eller vad det nu är jag håller på med)som gillar dylik musik.Men men,jag försöker ändå få det att låta eget.Låt säga att ingen skulle lyssna på mina låtar eller kommentera,jag skulle fortsätta att skriva låtar ändå.Det måste ut,blir liksom inte lugn i själen förrän jag har spelat in skissen eller hela låten.

Tänk enklare,testa annan genre eller nåt.Lira nåt som du inte brukar lira i vanliga fall..Collabba med någon annan,det senare brukar ställa krav på en och är man två som spånar eller fler så hjälper man varann att utveckla alstret.Lira in en cover.Testa att ge den en egen touch utifrån din genre där du huserar vanligtvis.
Sista tipset,gör som jag gjorde i fjol.Klipp av internetlinan och ta ett break från allt vad musik heter.Lite desperation det sista,men det hjälpte mig.Tog inte i mina instrument på ett halvår drygt.Men tanken på att sälja/skiljas från dom fanns inte på tapeten.Tror det senare skulle vara ett stort misstag som du ångrar senare.

Vänta helt enkelt tills lusten att skapa infinner sig,den kommer så småningom.Man kan också bli utbränd i denna bransch även om det är en hobby,vilket jag fick erfara i fjol..

Hang in there mate.

Mike


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Tack för Era goda råd.. Jag tycker att det (som jag skrivit flera gånger redan) getts vansinnigt många kloka tips här.. Jag har dock övergivit tanken på att sälja prylarna. Jag ska nu försöka följa de råd jag fått och tillika bygga mig ett enklare sångbås. Som jag har det nu så får jag inga som helst tillfällen att sjunga då det på dagtid är ett jäkla liv i huset (som går in i micken) och på natten väcker jag övriga familjemedlemmar genom mitt ylande..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jo, det är trist att förlora inspirationen. Ett praktiskt råd är kanske att syssla med nåt annat kul ett tag :) Då fokuserar man inte på föremålet (musiken) som skapar deppighet just då. Det är sällsynt att förmågan liksom försvinner :) Den brukar komma tillbaka efter ett tag..

För de flesta gör den ju det...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
...

Jocke: "skit i vad andra gör och jämför absolut inte det du gör med någon slags norm för hur det ska vara" Word! Jag lyssnar mycket på andra för att lära mig och få inspiration, men har märkt att jag bara får det svårare och svårare.. Eftersom jag inser att jag förmodligen aldrig kan skriva de låtar som jag tycker är sååå bra, eller spela så som de spelar, sjunga som de sjunger och mixa så det låter vettigt... Men egentligen fattar jag inte varför - jag är väl medveten om att detta inte ska bli en karriär utan enbart är en lek. Ändå så blir det konstigt...
Jag får försöka ta mig ur det där - eller så får folket här på KR börja göra sämre grejer helt enkelt  :rolleyes:   


Inspiration kan komma från så mycket annat än musik! När jag gör låtar lyssnar jag knappt på något annat. vet aldrig vad det ska bli när jag börjar....  :wub: Så när jag har "flow" så sparar jag ner alla tokiga idéer så jag kan jobba på dem när inte inspirationen infinner sig. Ärligt talat så är inspiration bara korta gudomliga ögonblick som man får försöka "arkiver" för "sämre tider"! :)

Låt grejerna stå  - gör något annat ett tag. Gå och bläng på instrumenten - svär en ramsa - eller vad du vill, man kan inte tvinga sig till kreativitet!

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag har hållt på med egna inspelningsprojekt varvat med band i över 20 år. Har haft inspirationssvackor ibland då det inte har blivit någon musik, och då har jag hållit på med något annat ganska intensivt. Långdistanscykling som exempel. Även ägnat mig åt runstensforskning och rollspelslive...  :rolleyes:

Jag hade en lång dipp på tre år utan musikskapande . Istället renoverade jag en veteranbil för att få utlopp för skapande. Var en ganska skön time-out då. Men visste nog att musikintresset skulle komma tillbaka, så det var aldrig aktuellt att göra sig av med grejerna.

De sista 6-7 åren har jag nog lyckats hålla musikintresset vid liv utan större svackor, och nyckeln till det är variation och att faktiskt unna sig att ibland köpa något nytt instrument, inspelningsutrustning, piggare dator eller ljudbibliotek etc. Samt naturligtvis att utvecklas genom att lägga ut demos för recension här, och internetsamarbeten. Tycker man att en låt är skaplig men ens röst låter skit (vilket man gör emellanåt) så är det riktigt kul att få någon annat sjunga låten.  :)

Lycka till!  :)

DON'T PANIC