Kontrollrummet

Strummindude hittar till Kontrollrummet

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Strummindude

Hejsan!

Ja, hit borde jag ju ha hittat för länge sen, det hade säkert spart en del huvudbry! Men bättre sent än aldrig antar jag...  ^_^ Har browsat en del bland trådar och artiklar och är djupt imponerad av all den kunskap och erfarenhet som samlats här - rena gottisboden!  :P

Själv betraktar jag mig som glad och intresserad nybörjare när det gäller hemstudioinspelning. Har väl iofs haft Cubase installerat och "testat lite" nån gång då och då under årens lopp, men nån riktig styrfart när det gäller inspelandet blev det först i början av förra året. Då hittade jag en artikel, tror det var på Slashdot av alla ställen, om en online-utmaning att spela in en platta. The RPM Challenge hette den. Utmaningen var alltså att spela in en hel platta själv, med originalmaterial, 10 låtar eller minst 35 minuter musik, under Februari månad. Sen skicka in en cd med poststämpel senast 1 mars, som bevis på att man grejade det. 2 500 anmälde sig, och vi var 800 som fullföljde.

Det var precis vad jag behövde. En spark i röven och en deadline. Visserligen en helt frivillig, och inget att vinna förutom mallighet och självberömmelse, men i alla fall en anledning att komma igång på allvar med inspelandet och göra nåt målinriktat, istället för att halvhjärtat sitta och skruva och fila på nåt som aldrig blir färdigt.

Jag hade en vag plan...  <_< Väldigt vag, visade det sig. För att illustrera nivån så kan jag säga att det dröjde ett tag innan jag insåg att jag skulle bli tvungen att gå och handla ett externt ljudkort till den laptop jag tänkte använda mig av.  :rolleyes: Vad jag hade förutom laptopen var en liten Eurorackmixer och en hygglig kondensatormick, AKG C1000S. När jag snopet insåg att maskinen saknade line-in så blev det till att panikinköpa ett Phonic Firefly 302 externt firewire-ljudkort. Och medans jag var i affären så passade jag på att köpa en ny mik, TSM mt87s, och ett par Beyerdynamic DT250-lurar. En bekant skänkte mig en DVD-skiva med programvaror av oklart ursprung och legitimitet, och nu återstod endast att bestämma var jag skulle hålla till. Eftersom jag antog att det skulle bli fråga om en del sena nätter så skulle det helst vara lite avskilt, så till slut bestämde jag mig för att det fick bli till att ockupera bastun! Efter att ha städat bort högarna av smutstvätt, som bastun tjänstgjorde som avstjälpningsplats för, och lite sågning för att få in el, så åkte det gamla campingbordet fram för att husera utrustningen. Då såg det så här fint ut därinne:


All set!  :P

Lärokurvan blev ganska brant, men med god hjälp av tålmodiga vänner över telefon, och moralisk support av communityn på http://rpmchallenge.com, så gick jag till min egen stora förvåning iland med projektet! Plattan postades den 1 mars efter en gigantisk slutspurt bestående av trumprogrammering, mixning och "mastring" av hela plattan på 36 timmar...  :blink: Jo - jag tog ut ett par semesterdagar från jobbet. För den nyfikne så finns detta alster publicerat på min lilla sajt. Jag döpte plattan till "The Sauna Tapes". Förstås!  :lol: http://strummindude.com/?page_id=24

Äventyret gav mersmak, och i februari i år gjorde jag om samma utmaning igen. Stärkt av fjolårets formidabla succe :) så vågade jag i år även blanda in en del av mina musikervänner i projektet. Den nya plattan heter "Writing On The Wall" och finns nåt klick bort på samma sajt.

Varför bryta en god vana? I februari tänkte jag utmana mig själv igen! Tills dess hoppas jag att den nya studion står klar. Studio Bastun! Just nu är det byggarbetsplats därinne. Nästa vecka kommer elmontören och drar fram erforderlig ström, sedan återstår endast mattläggning och möblemang. Jo - bastun blev studio "på riktigt"! Ser verkligen fram emot detta - just nu håller jag på och samlar låtmaterial.

Ja - det var litegrann om mej! Ber om överseende med längden på detta, ska försöka fatta mig lite kortare framöver... :P

Strummindude AKA Jana Persson


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tjena Strumpan o välkommen hit.
Lyssnade runt lite på dina låtar från första skivan och det var väldigt kompetent måste jag säga. Vilken plats kom du på i tävlingen?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
kul läsning! välkommen :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Välkommen till ett utmärkt forum.. Du skriver att Du är nybörjare.. Jo man tackar..  Dina låtar lät ju precis hur bra som helst  :lol:
Riktigt bra mixning tyckte jag också..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Strummindude

Ojsan! Upptäckte att jag glömt kolla av eventuella svar på mitt lilla intro. Ber om ursäkt för min ohövlighet! Jag räknade nog med att jag skulle få nån notifikation via epost eller så... :/

Tjena Strumpan o välkommen hit.
Lyssnade runt lite på dina låtar från första skivan och det var väldigt kompetent måste jag säga. Vilken plats kom du på i tävlingen?

"Strumpan" hahaha!! :D Nja, det var ju ingen tävling på så vis. Den man utmanade var väl mer sig själv än sina "medutmanare". Så man kan väl säga att alla "vann" som gjorde klart en platta. Det var runt 800 stycken av de 2500 som anmälde sig första året jag var med som grejade det. Andra året har jag inte riktig koll på, men har för mig att det var nåt liknande.

Men en kul grej första året var ju att en dj på National Public Radio, en organisation som producerar program för alla reklamfria radiostationer i USA, plockade upp en låt från Sauna Tapes och gjorde en feature på den i sin dagliga show. Det var en del i en serie där han lyssnat igenom en låt från alla 800 plattorna och valt ut 20 som han gillade. Då växte man ju nån decimeter... :D

Tack för kommentarerna - skitskoj att ni gillade vad ni hörde! Jo - jag räknar mig nog ändå som ganska mycket nybörjare i hemstudiosvängen. Men jag har förstås nytta av att jag en gång i forntiden sysselsatte mig som musiker på frilans både i studio och på vägarna, och sen aldrig riktigt släppt taget, så spela musik och komponera och så är jag ju rätt van vid. Men därifrån till att få ifrån sig nåt på egen hand som låter okej på platta är steget ändå rätt långt, och jag hajar ju fortfarande knappt en bråkdel av vad jag sysslar med när jag spelar in. Mycket trial-and-error blir det, och så får man försöka lita till öronens vittnesbörd och skruva till bäst man kan. Eller i nödfall ringa nån kompis och gråta ut... :D

För övrigt så heter jag Jana Persson till vardags, och är en grånad gube på 48 bast som bor ute på Mälaröarna i Stockholm med sambo och två tonårsdöttrar.