Kontrollrummet

Avslappnad - Oak Trees

gäst · 20 · 2413

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Avslappnad

  • Gäst
Satt och tittade på ekarna hemma vid frukosten och tänkte att de är allt mäktiga träd. Det blev någon slags ambient hyllning till dessa mäktiga träd. Och ett ambient stycke för första gången på relativt länge. Stycket är gjort i en slags James Johnson anda, en av mina förebilder i denna genre.

Tyck gärna till om komposition och mix!


Oak Trees

[mp3=200,20,0,center]http://www.oceanmusic.se/early/oak%20trees-22.mp3[/mp3]

Och självklart ett stort tack till Marr och Divi för "göken"! :D

**Ny version 090914**

Tagit till mig av återkopplingarna. Lite omgjord om än diskret. Blev det till det bättre månne?

Oak Trees V27

[mp3=200,20,0,center]http://www.oceanmusic.se/early/oak%20trees-27.mp3[/mp3]


« Senast ändrad: 14.09.2009, 09:25:34 by Avslappnad »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låten passar ditt namn mycket väl - Avslappnad -
skön behaglig stämning infinner sig, i alla fall hos mig.

Men jag tycker oxå att det infinner sig lite för mycket dimma - å då menar jag brusljudet (synthen ?) - blir lite jobbigt i mina öron i längden - men jag har taskiga öron å andra sidan :)

Ett skönt stycke och en solklar hyllning!

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo det var snyggt. Lite som ett soundscape. Tycker nog som Gurano att padljudet stjäler alldeles för mycket av utrymmet. Det blir svulstigt onyanserat vilket är lite synd eftersom det finns vackra harmonier och ansatser i bakgrunden.  :)


Avslappnad

  • Gäst
Låten passar ditt namn mycket väl - Avslappnad -
skön behaglig stämning infinner sig, i alla fall hos mig.

Men jag tycker oxå att det infinner sig lite för mycket dimma - å då menar jag brusljudet (synthen ?) - blir lite jobbigt i mina öron i längden - men jag har taskiga öron å andra sidan :)

Ett skönt stycke och en solklar hyllning!

Ha det
Gurano

Tack Gurano! :) Vad glad jag blir av att du tycker namnet passar, då valde jag ju rätt. ;) Är ju lite hemmadöv men jag ska kolla om jag kan minska brusljudet från synten eller tom hitta en annan atmosfär. :)

Jo det var snyggt. Lite som ett soundscape. Tycker nog som Gurano att padljudet stjäler alldeles för mycket av utrymmet. Det blir svulstigt onyanserat vilket är lite synd eftersom det finns vackra harmonier och ansatser i bakgrunden.  :)

Tack egghuvud! :) Soundscape är nog en alldeles rätt beskrivning på detta, det tar jag till mig. :) Jag ska minska svulstigheten och ta fram det som du fint säger "vackra harmonier och ansatser i bakgrunden". :)

Tack bägge för lyssning och återkoppling och tips. :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Världens äldsta (?) ek finns här i trakterna, rätt så imponerande träd det där. (Eller kanske nån av stormarna tog den?)

Trevligt att den gökflöjten kom till användning, och kvartstoner också :) Själva låten låter som nåt av Vangelis längre verk, i valet av tongångar och instrument. JAg hade satsat på en tung ljudlig bas, downbeats enbart eller nåt annat enkelt. Inte så vangelis, men hade kanske verkat stabiliserande i den flödande påhittiga omgivningen.

Tyckte det var helt okej, men hade nog jobbat vidare med vissa melodier här och var, t ex känns vissa drillar och avslut konstiga.

Bra.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Gillar, padden stör mig inte alla. Perfekt musik att lyssna till då man ligger bekvämt på en soffa i ett nästan mörkt rum...
Veri najs :D

Space
Life is too short to remove USB safely


Avslappnad

  • Gäst
Här hade det hänt lite! :)

Världens äldsta (?) ek finns här i trakterna, rätt så imponerande träd det där. (Eller kanske nån av stormarna tog den?)

Trevligt att den gökflöjten kom till användning, och kvartstoner också :) Själva låten låter som nåt av Vangelis längre verk, i valet av tongångar och instrument. JAg hade satsat på en tung ljudlig bas, downbeats enbart eller nåt annat enkelt. Inte så vangelis, men hade kanske verkat stabiliserande i den flödande påhittiga omgivningen.

Tyckte det var helt okej, men hade nog jobbat vidare med vissa melodier här och var, t ex känns vissa drillar och avslut konstiga.

Bra.

Tack Divi! :) Nu finns det en annan version i trådhuvudet dock utan beats som jag tror stycket klarar sig utan. Tror att den börjar närma sig färdiga.


Proffsigt som alltid. Låter bra!


Tack bow35! :)

Gillar, padden stör mig inte alla. Perfekt musik att lyssna till då man ligger bekvämt på en soffa i ett nästan mörkt rum...
Veri najs :D

Space

Tack space! :) Låten är nog gjord med din beskrivning i åtanke... ;)

Nu finns som sagt en ny version i trådhuvudet, hoppas att låten kom ett snäpp vidare... :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lyssnar på nya versionen. Tycker melodi(erna) funkar bättre den här gången. Om du inte ändrat dem, så skyller jag på inlärningströskeln :D

Skitbra, faktiskt...

Bra avslut på en period av musikskapande :)
https://soundcloud.com/user7789882


Avslappnad

  • Gäst
Lyssnar på nya versionen. Tycker melodi(erna) funkar bättre den här gången. Om du inte ändrat dem, så skyller jag på inlärningströskeln :D

Skitbra, faktiskt...

Bra avslut på en period av musikskapande :)

Tack Dividend! :) Är riktigt nöjd själv med version "2". Känns som det är bra sätt att ta paus på. :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou JT!
Jisses vika megamastodonta proddar... 15 Mb :o
Ingen chans för mig att ladda ner, läste dock infotexten och tyckte den var snygg, lite höstaktiga känslor, samma här! :)
Får följa med utvecklingen av låten, kanske den når mina gränser snart (max7Mb) :D

Kör hårt i skärgårn! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Avslappnad

  • Gäst
Tjou JT!
Jisses vika megamastodonta proddar... 15 Mb :o
Ingen chans för mig att ladda ner, läste dock infotexten och tyckte den var snygg, lite höstaktiga känslor, samma här! :)
Får följa med utvecklingen av låten, kanske den når mina gränser snart (max7Mb) :D

Kör hårt i skärgårn! :)

h.  johan

Kan du inte kör den via KR-spelaren? 15Mb = kodat i 320MB. ;)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou JT!
Jisses vika megamastodonta proddar... 15 Mb :o
Ingen chans för mig att ladda ner, läste dock infotexten och tyckte den var snygg, lite höstaktiga känslor, samma här! :)
Får följa med utvecklingen av låten, kanske den når mina gränser snart (max7Mb) :D
Kör hårt i skärgårn! :)
h.  johan
Kan du inte kör den via KR-spelaren? 15Mb = kodat i 320MB. ;)
Ei perkele onnistu! =
Förtvivelns myller, det lykkas ei!
 :lol:
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Avslappnad

  • Gäst
Ei õnnestu? Kahju, kahju! ;) Du får väl ta en lytt när du är tillbaka i tasavallan hemhuset. :D


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Riktigt avkopplande..skön helhet! vad är det för padljud? B)


Avslappnad

  • Gäst
Riktigt avkopplande..skön helhet! vad är det för padljud? B)


Tack Clemens! :) Padsen är egentligen 3 till antalet. En Halion One, en Majkens Chimera och Embracer. Den senare är rejält nedskruvad då den har ett luftljud som kan uppfattas som brus.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Förmodligen begriper jag inte sån här musik helt enkelt. Paden (paddarna i plural?) Är ack så avslappnande, lite drömska, och är inledningsvis lite suggestiva och mystiska. Sen kommer det pianoklink som för min del "slår lite mot trumhinnan" där man sitter och halvtrynar till de mjuka padsen. Jag tycker inte melodier och baklgrund gifter sig riktigt.

Antar att jag vill ha mer att hänga upp fantasin på, något som är mer suggestivt och kanske ödsligt. Nu känns det som en blandning där beståndsdelarna tar ut varandra. typ.





https://soundcloud.com/secondary-protocol


Avslappnad

  • Gäst
Emu, möjligt att du har rätt men jag kommer inte att göra något mer med denna låt. Inte på ett bra tag i vilket fall. Tack för lyssning och åsikt. :)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Mäktigt och kontemplativt stycke, det här funkar fint att meditera till :)

Du borde filma några stora ekar..nu så här på hösten..när de fått lite annan färg på löven :P

Synd att inte gökflöjten fick vara med på den senaste mixen-NOT!!!Kul att du släppte in den ett tag iaf, men liite svårt att göra nåt kreativt på den!

Ha det så fint under pausandet.

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Avslappnad

  • Gäst
Mäktigt och kontemplativt stycke, det här funkar fint att meditera till :)

Du borde filma några stora ekar..nu så här på hösten..när de fått lite annan färg på löven :P

Synd att inte gökflöjten fick vara med på den senaste mixen-NOT!!!Kul att du släppte in den ett tag iaf, men liite svårt att göra nåt kreativt på den!

Ha det så fint under pausandet.

/Marr

Tack Marr! :) Inte alls en dum idé med ekarne, ska kolla om det blir snyggt framför huset om ett tag. :)  Flöjten kommer säkert att komma till sin rätt i andra sammanhang. ;)