Kontrollrummet

Mossman - Common Enemy

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mossman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
LÅTNAMN: Common Enemy
ARTIST/GRUPP: Mossman
GENRE: Rock/Pop
LÅTLÄNGD: 4:56
KOMPOSITÖR: Mossman
PRODUCENT: Mossman
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg

[mp3=200,20,0,center]http://www.mossman.se/common_enemy.mp3[/mp3]

Jag känner mig klar... men är jag det?

Jag behöver mixhjälp och hjälp med soundet överhuvudtaget.
« Senast ändrad: 11.09.2009, 00:10:38 by mossman »


Utloggad Hemmansaegarn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
    • SpeedyMotors - En man, en gitarr, en bas, en dator - Neo-klassiskt 4-band?
OK, nu har jag lyssnat 3-4 gånger och det här tycker jag:

- Positivt: En bra låt i grunden, men den behöver en del slipning tycker jag. Behåll refrängen och första halvan av versen som är riktigt bra, men slipa på delen med "But how can we learn..." som inte riktigt funkar. Gillar det avskalade ljudet. Fina gitarrer. Du har en bra sångröst.

- Negativt: Sången är ganska sur på "But how can we learn..." delarna. Med bättre sång och lite mer intressanta körer kan det kanske funka, men det känns inte som de delarna tillför något och det kan vara läge att skippa dessa delar (kill your darlings!). Då låten känns aningens för lång skulle det kunna bota två åkommor sas. Trummorna behöver spelas om, ganska tråkiga och dessutom rejält otajta på sina ställen. Sången är rätt sur ibland, men på andra ställen låter det kanon. Rätta till detta. Sticket med "Brother..." behöver du också lägga ner mer jobb på, funkar inte som det är nu.

Summa: Kämpa på - du har en bra ram, en bra melodi! Men klar - nej, det tycker jag inte du är.


Utloggad tsmalmbe

Mixbalansen låter väldigt snabbt ihopkastad, mycket "demokänsla". Tungt för öronen -> kolla äver frekvensbalansen. Nu saknas det värme och låter skramligt.

Sången spottar en par gånger riktigt illa i mikrofonen.

Dessutom finns det ingen bas överhuvudtaget.

Arrangemangsmässigt behöves det en större skillnad mellan refräng och vers. Nu tuffar tåget det rakt på hela vägen bara utan någon speciell höjdare.

Och så håller jag med Hemmansagern i hans kommentering.

Det kan säkert bli bra med mera jopbb det här dock. Färdigt i mina öron, nej.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag ger inga synpunkter på mix, det har andra samanfattat ganska bra.
Jag vet att sångaren kan bli tonsäkrare än i den här versionen men jag förbiser det då jag tycker att låten har många sköna delar i sig. Om du hade varit proffs skulle jag kommenterat annorlunda men nu nöjer jag mig med helheten i min känsla då jag lyssnar. Jag gillar mycket i det här! Lyssnar gärna på mer från Mossman.

Spelar du alla instrument?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tjaba Mossman
Du är långt ifrån klar.
Alstret är lovande och riktigt genialt i vissa delar men mixen är inte bra du befinner dig i ett stadirum som jag var för 1½ år sedan - tyckte det lät bra så var det fint med det. Det är sant att dina delar är bra  och trevliga men det hänger inte ihop. Att förklara vad det handlar om är allt för omständligt - du skulle inte ta in det i alla fall (som jag för 1½ år sedan) så här kommer ett förslag:
Fråga Yllet om han har lust att mixa och om han svarar ja se till att han får alla spåren på wave om han svarar nej så är jag beredd att göra ett försök men det blir inte lika bra som om Yllet hade gjort det men betydligt bättre än vad du har just nu vågar jag lova.

Conclusion : bra låt bra delar felaktigt mixat.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mossman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Citera
Spelar du alla instrument?
Yepp, försöker iaf. :-)  :P

Hej, tack för alla synpunkter. Jag får nog ta och se över detta lite till. Spela/sjunga om vissa delar och försöka mixa annorlunda.

Jag gör ett nytt försök under de närmaste dagarna och postar igen.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citera
Spelar du alla instrument?
Yepp, försöker iaf. :-)  :P

Hej, tack för alla synpunkter. Jag får nog ta och se över detta lite till. Spela/sjunga om vissa delar och försöka mixa annorlunda.

Jag gör ett nytt försök under de närmaste dagarna och postar igen.

Gör det! Mer från Mossman ska vi ha!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Du har grunden till en bra låt här - eftersom det är en pop-låt så tycker jag den tjänar på att korta ner till ca 3 min.
Jobba en del på sången och kanske någon kör, stämmor skull funka
I övrigt håller jag med det som sagts om arret och mixen
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten