Kontrollrummet

Musik. Är det på lek eller allvar?

Omröstning

Musik. Är det lek eller allvar?

Lek
12 (27.3%)
Allvar
3 (6.8%)
Både och
26 (59.1%)
Inget av det
3 (6.8%)

Antal personer som röstat: 41

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Musik. Är det lek eller blodigt allvar? För mig började det nog som blodigt allvar. Musiken gav mig en identitet och ett mål i livet som jag inte kunde finna i något annat. Jag skrev massor av låtar och repade sönder fingrarna för att kunna uppnå mina mål.
Men sedani tak med att jag blev äldre så blev det mindre och mindre allvarligt. Idag så är det nästan bara en lek. Jag känner inte mycket perstationsångest (...host host  :wub:) över de saker jag gör och det är aldrig tvunget att det skall leda fram till en färdig produkt.
Jag kan ägna flera timmar åt att försöka göra intressanta trumkomp eller att analysera dragspelsharmonik.

Samtidigt så känns det fortfarande viktigt och mitt liv skulle vara ett halvt liv om inte musiken fanns där.

Så lek eller allvar?  :)



Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Jag är såpass gammal att alla förhoppningar om en musikerkarriär sedan länge är borta.. Men visst har det varit blodigt allvar en gång i tiden (eller nåja?). Nu är det en rolig hobby. Men visst vore det kul om man kunde bli riktigt duktig på sin hobby och så småningom och kunna få fram både bra och välproducerade låtar.
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
"Blodigt allvar"? Man kan överleva utan musik men inte utan blod. Därför måste det vara en lek, allvarligt talat.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
utan musik så skulle livet vara bra tråkigt och det är allvar det  :D
tänk tanken att bli döv  huuualigen  :(
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Underteckar helt Hogges kommentar! en beror det ju på om man ställer frågan till en amatör eller enmusiker som får sitt bröd av musiken.

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Både och.
Det är en hobby, så då kan man säga att det är "lek" - men samtidigt är det j-t noga att låtarna blir så bra det är möjligt att få dem, så ur den konstnärliga synvinkeln är det blodigt allvar trots att det "bara" är en hobby... ;)
Det är i alla fall inget tvivel om att musik är den roligaste hobby man kan ha. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


DåligtGehör

  • Gäst
Även om jag sa till mig själv när jag började om att det enbart skulle vara en avslappnad lek så har det åter fötts lite mer ambitioner. Framför allt känner jag hur mycket mer jag trivs med musik och "konstnärlig/hantverk" verksamhet än att vara i den IT-värld jag heller aldrig fick något ordentligt jobb inom. Gud vad jag inte vill jobba med sådant eller liknande längre.

Visst skulle jag gärna tänka mig och jobba för att mer seriöst spela och skapa musik, musik/teater m.m. även om det kanske inte blir mer än en del av tillvaron. Så på det sättet kan jag känna ett slags allvar som kan generera bättre skärpa när man tränar och utvecklar sig. Lusten för mig är nog framför allt att sitta och komma på och utveckla nya låtidéer, det går av sig själv utan att kännas ansträngande.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag kan också kastas emellan de båda polerna lek och allvar. Jag måste göra musik. Det går inte att leva annars. Det är som att äta eller andas. Det finns hela tiden där och jag tänker minst lika mycket i toner som i ord tror jag. Jag har i perioder varit mindre aktiv med musiken men det har alltid lett till att jag mått sämre. Så på ,det sättet är det ju allvarligt.  :)


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Både lek och allvar, uttalar mig inte som musiker då eftersom jag inte skapar musik i den bemärkelsen. Men nog vore mitt liv väldigt torftigt utan sången. "Lek" på så sätt att jag "inte vill nånstans", det är bara så otroligt roligt och givande. Allvar på det sättet att jag alltid vill bli nöjd, veta att jag gjort vad jag kan och blir jädrigt frustrerad och arg när det inte går bra  :D. Nog behövs det vara en kombination av dom två för att intresset ska leva vidare och ge energi tror jag.
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lek för mig!
Det är kul om det är fler än jag som tycker något jag gör låter bra men det är inget krav. Och inkomster räknar jag inte med, huvudsaken att jag får leka med de olika momenten:

komponera
spela
spela in
spela andra instrument
spela in
mixa
lyssna
ändra

lyssna och njuta
...  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
För mig är det, och har nog alltid varit, en lek. Visst .... ibland en allvarlig lek, men inte så blodig att man inte klarar sig utan den. Världen skulle kännas fattig utan musik (för att inte säga: utan någon av alla sköna konsterna - fy) men det går att leva ändå :)

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Avslappnad

  • Gäst
För mig är det nödvändigt skapande som lika gärna kunde yttra sig i möbelsnickeri eller fotograferande. Lek mao, ibland lite mer seriös lek men ofta en "lätt" lek med toner och stämningar. Dock ligger nog svårigheten i om någon som tar musiken på blodigaste allvar ska tolka en lek, kan lätt bli fel då.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Musik är ingen lek för min del, det är blodigt allvar, men en hobby. Om en hobby vore en lek, t.ex att lära sig franska skulle jag bli underkänd.
Det är inte så att jag offrar allt för denna hobby - på så sätt är det mindre allvar - men som alla som sysslar med olika verksamher, typ måleri, skulptur, hantverk så känner man att ju bättre man blir desto mer blodigt allvar
« Senast ändrad: 09.09.2009, 18:28:36 by Tokai »


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Va filosofiska alla blev helt plötsligt. Ingen hittils som svarat "blodigt allvar". På något sätt verkar det som att de flesta är lite både och. Måste det finnas lekfullhet? Kanske det. Det är inte så många av oss som lever på musiken förståss. Vad säger en hårdkokt kulturarbetare? Har vi några sådana?  :)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Va filosofiska alla blev helt plötsligt. Ingen hittils som svarat "blodigt allvar". P

Skrev nyss


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Va filosofiska alla blev helt plötsligt. Ingen hittils som svarat "blodigt allvar". P

Skrev nyss

Jo jag kollade pollen och ingen hade kryssat bara allvar  :)

För att svara på ditt inläg så känner jag nästan tvärt om. Ju bättre jag blivit destom mer lekfullt har det också blivit.  Mitt mest allvarliga projekt de sensate åren var när jag försökte mig på att skriva en kort symfoni till en vän som fyllde jämt. Då kunde jag känna att det blev något annat än lek. Plötsligt så blev det en slutprodukt som skulle berätta något. Det var blandade känslor kan jag säga. Min självkritiska sida ville aldrig släppa ifrån mig det jag gjort och än idag finns det strofer eller bitar som jag skulle vilja utveckla eller förändra. För tjugo år sedan hade jag aldrig fått för mig att göra något sådant. Dels för att jag inte skulle kalra av det och dels för att det skulle bli för "stort" på något sätt... äsch jag svammalr lite men ni fattar kanske hur jag menar.   :)
« Senast ändrad: 09.09.2009, 19:09:22 by egghuvud »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag svarade lek. Musiken är ju enbart en hobby för mig. Annars kan jag väl skriva under på Eggets beskrivning i mycket. För ville jag ju såklart bli rockstjärna och allt det där, men nu är det mest meningsfull fritid.

Någon har svarat varken lek eller allvar. Hmmm. Vad betyder det. Kan det kvitta då, gör man det för att man inte har något bättre för sig?  :D


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Dom låtarna som jag gjort som jag tycker är bäst är 100% lek och helt random egentligen. Är på bra humör, sätter mig och hammrar på synthen i några minuter. Klipper ur de bästa och håller på så tills jag har nått som håller sen blir det allvar;) Den förbannade jädra mixningen och sången huuuuva.
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Som sångerska har jag genomgått 3 olika faser.
Den första var när jag i rätt många år, fram till slutet av 90-talet sjöng i olika rock/popband där man märkte av att det egna materialet inte höll, för så snart vi körde covers så var publiken lyrisk  :angry: -_-

Det kan jag le åt idag, materialet höll väl inte måttet-men då var det blodigt allvar, jag la ner musiken en kort period p g a detta. Det blev en frustrerad tid, där jag insåg hur allvarlig musiken som uttryck är för mej.
Sen kom fas 2 där jag började sjunga med komp samt med stämsång till i Kultur i vården, det gör jag fortfarande f.ö. Där började jag att leka, där finns inga stora ambitioner mer än att ha kul-väldigt befriande  :)

Nu befinner jag mej i fas 3, där jag dels sjunger professionellt då & då, samt gör underbara collabs här på KR, och jag har nog aldrig haft så roligt som nu!! Thanx kr-folks :wub:

Så utan musik blir det blodigt allvar, men med den så är det en lek, iaf numera.

/Marr

https://soundcloud.com/tokstollan


DåligtGehör

  • Gäst
 :ph34r: :ph34r: :ph34r: :ph34r: :ph34r: :ph34r: :ph34r: :ph34r: :ph34r: :ph34r: :ph34r:
Sen kom det duktigt folk från trakten,
vars arbetsdiciplin är hård.
Här hör ni dom som håller takten
dom jobbar, som man säger på ackord.
 :ph34r: :ph34r: :ph34r: :ph34r: :ph34r: :ph34r: :ph34r: :ph34r: :ph34r: :ph34r: :ph34r:


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Visst måste det väl andå finnas lite allvar med, precis som Tokai skrev.
Själv gör jag alltså musik på fullt allvar på lek.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ännu en sån där tråd  :D

Javisst är det lek och en riktigt kul hobby.Men när det kommer till collab - då blir det blodigt allvar och förväntningarna skruvas upp.Då gäller det att göra sitt bästa,inte längre på lek då för mig i alla fall.

Så ser jag på det;därför röstade jag både och.

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jag svarade åxå det 'Tråkiga alternativet' Både och... :wacko:
Visst är det på Lek,men en dödligt allvarlig sådan,visst skulle man 'överleva' utan,men allvarligt,man skulle
bara vara en halvlobbotomerad Zombie utan..Va Fn.. ska man då lägga alla pengar på ? :huh: :lol:
Man skulle iof sig kunna häng på en massa musikforum och 'tycka om allt och alla' (Ops ! där är man ju nästan :blink: :D)
Nä nu måste jag Leta vidare efter 'det där soundet' på Stratan,så jag hinner färdigt med senaste låten innan jag går i graven... :unsure:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
För min del är det lek och avkoppling,hemma spelar jag inte alls,det blir med bandet i stället.
Fast där gäller både och,lira för att det är kul,men även ut och gigga för att bevisa att vårt mtrl håller.... :) För det gör det. B)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Allvar för mig.. Musik har gett mig bröd på bordet och tak över huvudet i nästan tjugo år.
En dag i 1990, gick jag rakt förbi skolan och rätt på replokalet. Sedan var jag aldrig mer på den skolan.
Jag skulle bara driva med musik. Jag gav mig själv inga val..

När det är sagt, så älskar jag at leka med musik.
Och jag är så tacksam för at jag kan leva av det.



asti

  • Gäst
Det bör väl vara bådadera - att lekfullheten finns med även i ett seriöst projekt! Men man får inte bli så allvarlig så att man blir för pretentiös, tycker jag!
Speciellt vad gäller texter blir det lätt pekpinnar och schablonartade moralkakor.
Själv bedriver jag ju det enbart som en fritidssysselsättning, men jag skulle ha svårt, för att inte säga omöjligt, att vara utan det.
Tycker nog att jag börjat känna lite prestationsångest inför nya projekt, i stället för att experimentera och leka, och då blir man lätt kvar i samma mönster.
Det viktiga för min del är spänningen i att komponera och försöka hitta nya klanger, harmoniföljder, arrangemang, texter, samarbeten etc, och känna att man lär sig och utvecklas. Men det är väl också floskler som känns igen antar jag?  :)


Aettan

  • Gäst
Lek och med god distans och en nypa salt annars blir det jobbigt.


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Hobby för mig, mest lek, men i och med att man går in för det såpass mycket och lägger ned mycket tid så menar man ju nån slags allvar också, det blir lätt en arbetsvecka på en låt om man räknas skisser, slasktagning, riktiga tagningar, mixning, trumredigering osv osv :)


Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag svarade inget av det. För mig handlar det om självförverkligande, att få långsiktiga drömmar att gå i lås.  I takt med att de gör det så blir det nya mål. Kan vara att göra något i en viss genre, eller få en viss feedback på det jag gör.
DON'T PANIC


Utloggad Strummindude

Musik måste ju vara på allvar, det är ju en del av livet - en viktig del. Att själva skapelseprocessen innefattar en hel del lek, experiment, givande samarbeten, galna infall etc är inget konstigt eller nåt som gör musiken mindre "på allvar". Hela skapelseprocessen är ju dessutom inte nån lek heller - den innefattar en hel del frustration, eftertanke, grundforskning, lärande och bryderier. Det tenderar man att glömma bort.

Men visst är det förbannat skoj!! :D
____

http://strummindude.com


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ett svar blir ju väldigt individuellt förstås. Funderade en del på det här tidigare idag.
Frågan är ju vad man menar med så allmänt hållna ord som "lek" och "allvar". Skall inte bli för tungrodd här nu men...

För mig hänger skapande samman med att hitta strukturer i vardagen, och hänger nära ihop med problemlösande. Något så enkelt som ett skämt (särskilt av den innovativa, kreativa typen) har samma effekt på folk som att göra färdigt ett jobb för dagen, eller ett projekt eller att hitta nåt vackert i nån musik. Förlösande.
Speciellt tror jag att musikskapande (som som JT säger egentligen kan vara vilken form av skapande som helst så länge det funkar lika) tilltalar mig eftersom det är väldigt ordnat ("allvar"), och en (godtycklig) portion oordning ("lek") och infall. Det hela sammansatt blir en stark känsla/passion för musiken som sysselsättning. Jag är väl inte Aspergare, men teckning eller målning fyller inte samma funktion för mig för det är mer fritt. Försöker balansera det genom att oftast teckna geometrisk abstrakt, och det funkar sisådär.
Gillar att knepa och knåpa med noter helt enkelt. Det är kul. Och det leder ibland till oväntat snygga resultat, eller att man hittar oväntade sidospår som tar en på nya höjder, eller bottnar. Tror det är samma om man spelar i en grupp, eller vad som.
Det är resan som är trevlig.

Jag hade nog haft svårt att klara mig utan det. Troligen hade jag hittat på något eget sätt att "knepa och knåpa" vidare, kanske hade ägnat mycket tid åt programmering eller nåt annat, men musik tilltalar ju inte bara nördar. :) Det säger nåt till de flesta och det är lite intresant

Dagens introspektion avslutad :)
https://soundcloud.com/user7789882


DåligtGehör

  • Gäst
Äh, musik eller smörknivar i ene, de går på ett ut ungefär.