Kontrollrummet

3:31

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Just lagt grunderna klart i den 2:a av tre låtar till min "nya" demo. Det är som jag skrev en slaskmix utan sång, bas och sologitarr. Ingen EQ eller några som helst kompresorer eller liknande använt, än. Trumprogrammeringen är inte heller klar jag ska göra en sista finputsning på det också. Allting är tvärmixat och tvärmastrat, drog på George Young's W1 Limiter och dither bara i förbifarten sådär. Den är rätt lång, en sisådär 8:53,  så härda ut så länge ni orkar  :lol:.

Här är låten, ös på med kommentarer. All kritik är bra kritik.

*edit* märker att den pumpar lite ibland och att den slutar ca 10 sekunder tidigt. Men det är ju som sagt bara en slask.
*edit 2* Nu är det en ny version med sång uppe, samma länk. Samma pump och lite avhuggen i början. Men det är ju inte mixen jag vill ha kommentarer på, inte än så länge iallafall. Ändrade ämnet på tråden, det var ju fel låtnamn.
« Senast ändrad: 29.04.2007, 19:51:16 by Bone »
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hejssan!

Vet ju inte riktigt hur du har tänkt sätta upp låten. Den består ju av ett antal intressanta partier och på sätt och vis ett tema som går genom hela låten. :)

Men i nuläget blir det hjälplöst långtråkigt då partierna räcker typ 1 minut styck. Antingen bör du förkorta dom eller så måste det hända mer för att hålla intresset uppe.

Pianodelen e ju väldigt dramatisk, fin atmosfär, lite hmmm begravningfölje...
Tror nog att detta kommer att bli fint för här finns otroligt mycket potential.
Väntar ivrigt på följande version :)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
efter bara några sekunder så vill jag att det skall vara mer variation, (säger en syntnisse som jag)

Förväntar mig lite tonartsförändring på gitarrplocket i början. Möjligt att det löser sig med sången som kommer i nästa version? För det blir väl sång??!!

Gillar inte pianoljudet. Inte heller leksakspianot.


Låter det som om jag sågat låten? Men det har jag inte gjort, utan detta är klart spännande, dock så krävs det att låten blir lite mer spännande hela tiden!

Sång, lite tonartsförändringar på plock'et os.v.

Bra låt och intressant stämning




Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Instämmer i vad dom andra skriver men som du skriver är den i slaskstadiet så fortsätt att jobba vidare med! :)


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Ok tack för era synpunkter.

Monton alltså....jag gillar ju tyvärr det. Den kommer nog att bli lite mindre enformig när sången är lagd. För det ska vara sång nästan hela vägen från start fram till pianodelen. Där det är tänkt, om jag får till något, att det ska ligga en gitarr som slöspelar  :rolleyes: lite melodiskt/soloaktigt. Sen sång när hi-haten kommer in fram till de lite ösigare trummorna då det ska vara som det men med ett lite annorlunda slut.

Vet inte om jag kommer att lägga in något tonartsbyte, jag får se. Däremot kan jag inte göra så mycket åt pianot. Har inget dyrt bra piano, har inte råd. Inte än iallafall, funderar på Pianoteq 2. Jag har försökt maskera det men det låter kanske bara dansband bakom alla effekter  :lol:  Leksakspianot får jag se över, tips på annat "flummigt" ljud som skulle passa där?
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Mutz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Låter snyggt och bra... men oj vad segt det blev tillslut. Känns lite som postrock men med lite för lite melodier. Lite mer sköna slingor och liknande. Sedan är det klart att blir skillnad när sången kommer på.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Ny version med sång uppe. Bara slask och inte fixat den så mycket. Men nu hör ni hur det ska vara. Kom gärna med mer kommentarer och tips om ni orkar.

Ska lägga bas och gitarrsolo ikväll. Ny version kommer sen. Antingen här, eller om jag känner mig nöjd, i färdiga demo sektionen.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Sitter o lyssnar och överväger kommenterandet eftersom du säger att det är bara slask, men ok..
(Troligtvis version 2 jag kommenterar)

Betydligt mer intensitet nu, med solot i intron och sången. Fint jobbad sång, saknar den dock efter halva låten, kanske det kommer mera. Basen kommer att göra susen med stadigt botten åt låten. Lite svårt att uppfatta textens innehåll, söker en bindning till plinkeplonk pianot, om låtens atmosfär absolut måste ha det kvar så ok, annars tycker jag du ska söka ett annat sound, kanske mer klock, ja kanske t.om kyrklocksound.
Trummorna kanske kommer att bli ett litet problem, att få EZ att sitta i en stor ljudbild är inte lätt, nu ede ju för mycket "room".
Och partiet 7:00-8:13 behöver en noggrann kollning, lite rörigt, allt lixom påvarann.

Men fortfarande gillar jag helheten och ideén i låten, mångsidig och kräver mycket j0bb. :)
Väntar på the final result!


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Trevligt och skön känsla och inlevelse.

Det funkar bättre med gitarrplocket nu när det är sång på! (Men bara "bättre"!)

Om du kan variera cymballjudet i ton och anslag så blir det en rejäl höjning av totalkvaliteten tror jag. Men det är ju jag och vad vet jag om trummor? Roland gjorde bra trummor på 80-talet, och Linn oxo! (TR-808 och Linndrums)  hehe


DåligtGehör

  • Gäst
Mycket är snyggt och vemodigt skönt i den här låten!

Början är riktigt bra! Den långsamma sången känns helt rätt. De smutsiga stråkarna passar faktiskt.

Den här pianoprylen som börjar efter 4 min tycker jag kunde få vara lite mer händelserik. Behåll grunden men lägg till lite i högerhanden. Korta snabba fraser med mycket pauser. Ibland tätt ibland bara enstaka. Leksakspianot som kommer in senare är inte så kul här. Det blir även för mycket stelmonotont över partiet så som det låter och utvecklas. T.o.m. trummorna och gitarrer kör bara rakt. Skall partiet vara så långt så låt stråkarna komma in och göra något mer spännande och skippa ta-ta-ta-ta gitarren.

Tycker nog annars att partiet kunde vara kortare och att du lät sången åtarvända.

Detaljer:

Ett djupare trumljud hade nog varit att föredra. (Inga "synttrummor" bara för allt i världen).

Låt "trummisen" spela lite "jazzigare". Exempelvis lite mindre monotont på riden. Lägg även lite triolflams istället för vanliga slag ibland om det går med det du har. Låt trummisen ibland göra mer smyckningar med olika cymbaler. Gärna småcymbaler.

Jag hade nog försökt att variera gitarrapreggiot. Det blir lite statiskt och väl repetativt. Ett alternativ är att upprepa det direkt när det är färdigspelat, som ett eko/delay (kanske på ett annat instrument) och sedan ha ett lite längre uppehåll innan nästa arpeggio. Fylla ut med en annan lite mindre påtaglig sak om det behövs.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
du har ju givti dig på en skitsvår låt.  först upplever jag den som skittråkig, och ointressant, sen startar sången, och efter en sekund tycker jag det blev gigantiskt långsamt.

Sen lyssnar jag mer.

Sången låter ju rätt bra...personlig, släpande långsamma känslofulla toner. Hela bakgrunden rättar sig till stämningen och backar upp med stort vemod.

dåligt gehör skriver bra om trumspelet, jag kan bara hålla med.

Skulle gärna se lite jazz/blues-gitarr på detta, ganska långt bakom som skickar små slingor samtidigt som du sjunger. Alltså en mer "levande" gitarrbakgrund än vadd som ligger där nu.

Eller trumpet ala bo kaspers? Leller munspel? Harmonika mIke skulle säkert kunna lägga på en ensam släpigt melankoliska soloslinga från de norrländska vidderna.

Synpratet vete fanken....ena halvan tycker att de passar skitsåligt in, andra halvan gillar dem.

Oerhört intrerssant sak detta, men för att fler skall finna den utan att stänga av bör den bli lite....utfylld med små lockande saker.


https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Tack för alla tips och kommentarer.

Det verkar som att de flesta tycker att sången är bra vilket är skönt eftersom jag är grymt osäker på sång och på min egen röst. Sen verkar atmosfären och känslan i låten funka.

Vad jag har märkt både här och bland mina polare är att det som generellt uppfatts som negativt är att den är långsam/monoton, trummorna behöver lite mer arbete, de flesta tycker att leksakspianot låter illa, vissa tycker att samplingen inte låter bra och att sista pianodelen känns lite för händelselös.

Men det jag tänkte kolla över är:
  • Jag ska försöka mig på att lägga en David Gilmour (*Hell dig*  :D) "utfyllnadsgitarr" men det känns svårt.
  • Trummorna ska jag ta en titt på och se om jag kan svänga till dom lite. Angående trumljudet så gillar jag det "rummiga", men jag ska testa att köra det lite torrare och se om jag gillar det.
  • Leksakspianot ryker nog, hade det bara där för att testa melodin och sen fick det vara kvar av bara farten. Vet dock inte vad jag ska ha för ljud där istället, ska testa era förslag.
  • Fortfarande inte lagt bas eller sologitarr. Basen ska läggas på två spår. Ska splitta signalen och köra in en i Jmp-1:an och dista den och en ska in i min bascombo och mickas med en SP B1:a, har testat och det lät schysst. Ska nog göra ett lågpassfilter på den mickade och ett högpassfilter på den distade, får se. Sologitarren är ett annat kapitel. Bara intro gitarren tog mig ett par timmar att fixa pga att jag inte är någon gitarrist och att jag inte klarar av att improvisera, utan jag måste veta exakt vad jag ska spela och helst testat det 100 gånger.
  • Slutligen så har jag testat att ta bort bitcrushern och disten på samplingen och det lät, enligt mig, bättre. Så den blir kvar men med mindre effekter på. För den som vill veta vad det är som sägs så är det Genesis 6:5-7. Den passar rätt bra in i texten i övrigt (jag var nog rätt bitter när den här texten skrevs).

Blev ett långt inlägg. Trevligt att ni orkar lyssna och tack för den konstruktiva kritiken.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"