Kontrollrummet

Tokai - Houseboat

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Håller på och fixa till alla mina låtar, framför allt ny sång men också annat, mixning, t.ex med utgångspunkt från kritik här på forumet. Jag kommer att byta ut dom låtar som finns mot nya versioner. Vore inte så kul om nån skulle vilja bumpa en av mina gamla låtar nu när det finns bättre versioner. Har lyssnat in mig rätt mycket på skivor och försökt anpassa mig därefter vad gäller frekvenser, kompression å så.
Ok, en låt kan jag nog bumpa  - den är ju ändå omgjort, en gammal goding: Housebout. Wernborg tyckte att det brast i de lägre registren i sången. Det är fixat med ny sång. Yllet störde sig på triangeln (ska vara fingercymbal) - den är lite dovare, osv, osv...
Detta är nu inte mastrat utan mer direkt från mixen förutom lite limiter.

Housetboat http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=11493.msg85999#msg85999
« Senast ändrad: 10.09.2009, 23:33:05 by tsmalmbe »


Avslappnad

  • Gäst
Är mycket svag för sydafrikansk musik, gillar rytmen och stämningen och inte minst de underbara plockade gitarrerna och den pumpande basen. Denna är inget undantag tycker, rätt stämning, bra instrumentering, körer som kommer och går. Gillar och tycker att du lyckats mycket bra om jag jämför med det jag har hört och lyssnat på förut. :)

Enda lilla randanmärkningen är tempot skulle kunna öka någonstans för att sedan gå tillbaka till sin lunk.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lika bra som förut. Jag har inte lyssnat på förra versionen parallellt så jag hör inte skillnaden.
Men som sagt bra hantverk - och inspirerande (du vet)!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Snyggt och kul!
Tänker på Paul Simon
Enakordsstuket gör att det blir lite mantraaktigt
Jag skulle önska ett något högre tempo och kanske ett stick som förlöser det hela
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Ja just låten som inte kom med på Graceland. Kommer ju ihåg denna och gillade den då också. Skickligt att få till det sydafrikanska soundet. Jag har försökt men inte lyckats lika bra.
Ligger nog ett egenvärde att mala på med samma ackord just för genretrovärdigheten, menar jag. Snygg mix och klart dansvänlig låt!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Kul låt och snyggt arrad/mixad! Fina trummor/percussion!
Tycker inte egentligen att det behövs fler ackord i och med att det händer en hel del annat i kompet! (Men två ackord är det väl?)
Ett alternativ hade kunnat vara att "ta ner" låten lite tidigare till bara trummor och sedan dra igång igen och även förstärka med lite blås!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Tokai!
Vilken härlig låtidé detta, gungar på alá bananaboat stil! LIKEIT!
Om nåt ska sågas på så e et kanske mixen... Den känns efter tredje lyssningen lite överkomprimerad, äter onödigt av dynamiken och gör att "essen" i sången blir lite vasssa.
Ett delay på sången eller varför inte på hela utgången skulle ge detta en mera "live" känsla, känner ju att jag ligger en mörk afton på halvljummen vit sandstrand och detta snygga alster uppför av ett liveband, romdrinken i min hand håller på att varmna, glömt att insupa det , bara lyssnar på musiken! :)
GREAT JOB!

h. johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tack för alla kommentarer. Syftet med detta var att tala om att jag lägger upp nya versioner på dom låtar som finns utlagda, eftersom jag tycker dom är bättre och är ett resultat av tidigare kritik. Att den här kom upp på tapeten var en engångsföretelse, resten av låtarna tänker jag inte basunera ut som nya versioner. Kommer bara meddela med röd text att en ny version är upplagd (där låten ligger begravd i arkivet)

Jag svarar bara dom som inte var med på den första vändan (om ni ursäktar)

Avslappnad
Vet inte hur jag ska öka takten? Var? Refrängen lägger till rytmer som skapa illusion av rörelse. Detta var experiment, att testa lite annorlunda prylar. Kul att du gillar!

cykeln
P Simon tänkte nog jag också på, eftersom jag inte lyssnat så mycket på afrikansk musik - däremot Graceland.
Jag gör inte om låten, så tempot får bli där. Kanske nåt stick, vem vet?

asti
Kan tyckas som om det är fler ackord, men det är 7:a och nåt som kan liknas med ett sus-ackord (rätt namn? t.ex G/med C i basen) Originalet innehöll fler ackord men jag ville skala ner för att testa - och så blev det lite afrikanskt

mahan
Det är rätt mycket delay (inte reverb) på sången. Vad gäller kompression så ska jag se över det. Håller nu på att slutmixa alla mina låtar (en cd kanske?) och har mycket att lära mig.
Tanken var att det skulle låta som en gäng afrikanska musiker som spelar in i en lite risig studio, alltså inte live på nån beach. Tackar så mycket för lyssning!




Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lysande Staffan!

Det har jag tyckt tidigare iofs,ville bara visa att jag var här igen  :)
Denna måste bara sejvas,så ruskigt skön..Tänkte inte på att harrribaa pryl ¨ide´rna kom från en annan världsdel,så du har rätt.

Funkar kanon på mig denna läckra dänga.

Mike