Kontrollrummet

The Rubberband Band - Pablo Picassos Painting

gäst · 26 · 3076

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Avslappnad

  • Gäst
Låtnamn:Pablo Picassos Paintings
Artist:The Rubberband Band
Kompositör:Avslappnad alias Jay Thomas/JT
Ev,medverkande:Harmonica Mike på bas, JT på resten
Tillverknings år:2009
Format:mp3
Status:Färdig låt



Ursprunglig tråd:

Undrar helt kort om denna crossoverskiss fungerar eller inte?

Pablo Picassos Painting

Så där, nu borde det vara den slutliga mixen/versionen. Lite annorlunda instrumentering men i stort sett samma låt. Och självklart med Harmonica Mikes underbarar boppande bas! :)

Pablo Picassos Paintings Long

[mp3=200,20,0,center]http://www.oceanmusic.se/coops/ppp_long-06.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 10.09.2009, 21:00:23 by Avslappnad »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba JT.

Skön början där jag önskade att ett fet komp kom in..också gjorde det det!
El pianot låter helt underbart!! Ett sånt måste jag bara ha i burken.
Vidare så är det den biten som inspirerar mig mest,svänger stört skönt!
Där måste det bara på en bas..Kanske lite trumfills också;garanterat halleluja moment då.Men bas i första hand.
Inget fel på de andra delarna,dom bildar en märklig kontrast som gör att helheten ändå går hem hos mig.

Inte så tokigt tänkt med andra ord,det finns potencial helt klart.Men är stycket färdigt,näe jag tycker inte det.Lite bas på elpiano delen - då... :D
Jag testar..

Mike


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hmm jag tycker att ineldningen låter trevande och det känns mest som staplade toner och ljud utan någon direkt musikalisk idé. Blir det intressantare när elpianot komer in? Nej tyvärr. För mig funkade det inte alls. Jag fattar inte idén eller tanken det låter som en massa toner som förvisso är snygga men utan sammanhang.  :)


Avslappnad

  • Gäst
Tjabba JT.

Skön början där jag önskade att ett fet komp kom in..också gjorde det det!
El pianot låter helt underbart!! Ett sånt måste jag bara ha i burken.
Vidare så är det den biten som inspirerar mig mest,svänger stört skönt!
Där måste det bara på en bas..Kanske lite trumfills också;garanterat halleluja moment då.Men bas i första hand.
Inget fel på de andra delarna,dom bildar en märklig kontrast som gör att helheten ändå går hem hos mig.

Inte så tokigt tänkt med andra ord,det finns potencial helt klart.Men är stycket färdigt,näe jag tycker inte det.Lite bas på elpiano delen - då... :D
Jag testar..

Mike

Tackar och bockar HM! :) Misstänkte nästan att mellanpartiet skulle få igång dina strängar. ;) Kontrasten ÄR märklig och jag tycker som du att det just är därför det (kan) fungerar. Ser verkligen fram emot basen. :)

Mellanpartiet är förutom elpianot, som är ett Mr Ray 73, helt uppbyggt med Loopmash. En alldeles finurlig funktion i C5. Inte helt lätt att hanter men efter genomläsning av workshopen i MM så kändes det lite lättare. :)


Avslappnad

  • Gäst
Hmm jag tycker att ineldningen låter trevande och det känns mest som staplade toner och ljud utan någon direkt musikalisk idé. Blir det intressantare när elpianot komer in? Nej tyvärr. För mig funkade det inte alls. Jag fattar inte idén eller tanken det låter som en massa toner som förvisso är snygga men utan sammanhang.  :)

Det är helt ok att du tycker det. :) En musikalisk idé något väldigt relativt och vi kan väl konstatera att din och min uppfattning skiljer sig där. :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Mitt stycket med bas på då..Kunde inte hålla mig och slängde på en kort bonus hammond i början,en tagning så det är inte perfekt.

Mike
« Senast ändrad: 17.09.2009, 08:38:46 by Harmonica mike »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Det blev nån sorts synkop lir på basen,,Kanske snyggt om du förändrar/slänger in nåt extra slag som matchar det...
Alternativt så spelar jag om det till veckan och rakare..

Mike


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Har haft låten på i bakgrunden här i snart 15 minuter. Känns som du befinner dig i trance-kvarteren litegrann. Inte för att det låter standard-trance eller dylikt, som jag inte kan med. Lyssnade igenom 2gb trance-mp3or och det gör jag inte om. Detta är rätt händelserikt och trevlig lyssning. Jag behövde inte ens fokusera för att gilla.

Å andra sidan vet jag inte hur ofta jag får för mig att lyssna om på såna här låtar. Kanske återkommer :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
..ja men..det är bra :D Den där wawa-effektliknande synten gillar jag..uppbyggnaden sen..vid 1:30 börjar det svänga ordentligt, det beatet gillar jag bäst..skön orgel där och när blåset går in och markerar är det som bäst..mer sånt :P
Crescendot från från 3:15 lyfter fint där, schysta trummor.Sen vid 3:41 blir det crescendo för att sen dala ner till outro, lixom som introt.Snyggt!
Jag gillar oftast dina experimentella grejer, det här är inget undantag ;)
Det enda jag tycker saknas så är det mer fräckt blås.

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Många influenser här. Från 55 tänkte jag på en Manchester grupp som heter (eller kanske hette) 808 state. Sen blev det lite acid jazz (jazzig orgel till dominanta trummor). Sen tillbaka till electroica ala England. Jag blev lite nostalgisk. Lyssnade mycket på dessa musikstilar under sent 80 och tidigt 90-tal. Vet dock inte om du får ihop dessa två musikstilar helt bra i denna låt. Blir lite abrupta break för mig. Du kanske borde jobba på några snygga övergångar.

HMs bas är perfekt.


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Kan inte stilen men det svängde gött. HMs bas smällte in fint. Håller med bow om att jobba mer med övergångarna mellan partierna. Att låta nått element, typ melodin följa med en bit in i nästa parti. Vad vet jag?


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Sådärja..lite skön vandrande bas svängde till det hela än mer..bra Micael..tycker jag då :rolleyes:

Nu bands det hela ihop med denna gedigna basgrund.

Svängigt killar :P

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Avslappnad

  • Gäst
Har haft låten på i bakgrunden här i snart 15 minuter. Känns som du befinner dig i trance-kvarteren litegrann. Inte för att det låter standard-trance eller dylikt, som jag inte kan med. Lyssnade igenom 2gb trance-mp3or och det gör jag inte om. Detta är rätt händelserikt och trevlig lyssning. Jag behövde inte ens fokusera för att gilla.

Å andra sidan vet jag inte hur ofta jag får för mig att lyssna om på såna här låtar. Kanske återkommer :)

Tack Divi! :) Nog tänkte jag lite åt trance hållet men ändå inte. Kul att det även funkar(!) i bakgrunden.

..ja men..det är bra :D Den där wawa-effektliknande synten gillar jag..uppbyggnaden sen..vid 1:30 börjar det svänga ordentligt, det beatet gillar jag bäst..skön orgel där och när blåset går in och markerar är det som bäst..mer sånt :P
Crescendot från från 3:15 lyfter fint där, schysta trummor.Sen vid 3:41 blir det crescendo för att sen dala ner till outro, lixom som introt.Snyggt!
Jag gillar oftast dina experimentella grejer, det här är inget undantag ;)
Det enda jag tycker saknas så är det mer fräckt blås.

/Marr


Tack Marr! :) Stanley Morgan möt Louise DeBlanc tänkte jag med detta och det tycks ju fungera bra. :) Blås absolut men då live och inte tröttsamplat. ;)


Många influenser här. Från 55 tänkte jag på en Manchester grupp som heter (eller kanske hette) 808 state. Sen blev det lite acid jazz (jazzig orgel till dominanta trummor). Sen tillbaka till electroica ala England. Jag blev lite nostalgisk. Lyssnade mycket på dessa musikstilar under sent 80 och tidigt 90-tal. Vet dock inte om du får ihop dessa två musikstilar helt bra i denna låt. Blir lite abrupta break för mig. Du kanske borde jobba på några snygga övergångar.

HMs bas är perfekt.

Tack Bow35! :) 808State är mig bekant och de gjorde rackarns bra grejer när det begav sig, så det tar jag åt mig. :) Tack för tipset om övergångarna ska kolla om jag kan softa upp det hela lite.

Kan inte stilen men det svängde gött. HMs bas smällte in fint. Håller med bow om att jobba mer med övergångarna mellan partierna. Att låta nått element, typ melodin följa med en bit in i nästa parti. Vad vet jag?

Tack zzeb! :) HM's bas rockar grymt, eller hur! :) Och övergångarna ska kollas upp, får fundra lite om hur jag gör.

Sådärja..lite skön vandrande bas svängde till det hela än mer..bra Micael..tycker jag då :rolleyes:

Nu bands det hela ihop med denna gedigna basgrund.

Svängigt killar :P

/Marr

Kul eller hur med basen, det blev en riktig helhet nu. :)

Stort, stort tack till HM som la basen och knöt ihop mellanpartiet så fint! :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena JT.

Ja det verkar som om basen gick hem då  :)
Tar bort orgeln,tyckte inte den passade, och skickar över basfilen.Sen håller jag med Maria,lägg på mera blås grejer där "jazz" delen är..Strunta i synth soundet,vi sysslar ju med midi för att vi saknar riktiga instrument/kunnande,det funkar galant..Du har några läckra blåsgrejer på G där som kan utvecklas tillsammans med elpianot som jag gillar helskarpt både i lir och sound..Men MERA av de båda varorna så blir den delen perfa!

Mike


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Gillar det jazziga mellanpartiet bäst - utveckla med mer blås, sax
och det avslutande partiet på del 3 svänger bra!
Är inte så förtjust i synthljud ex det inledande (men det är ju tycke och smak)
Snygg och groovy bas
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Inledande ljud lite jobbiga. Gillar när stuffet kommer igång. Elpianodelen gillas, skönt funkigt drag. Trummorna låter lite spinkiga men tänker inte på det efter ett tag. För mig var behållningen elpianopartiet. Utveckla gärna det till en riktig låt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Avslappnad

  • Gäst
Gillar det jazziga mellanpartiet bäst - utveckla med mer blås, sax
och det avslutande partiet på del 3 svänger bra!
Är inte så förtjust i synthljud ex det inledande (men det är ju tycke och smak)
Snygg och groovy bas

Kul och tack cykeln! :) Blås är på G. Ska "bara" hitta lite tid, inspiration och rätt ljud. Sedan så... ;) Början ska ses över.

Inledande ljud lite jobbiga. Gillar när stuffet kommer igång. Elpianodelen gillas, skönt funkigt drag. Trummorna låter lite spinkiga men tänker inte på det efter ett tag. För mig var behållningen elpianopartiet. Utveckla gärna det till en riktig låt.

Tackar Equality! :)  Har samma funderinger även om jag egentligen gillar det kontrastrika. Och som ovan nämnts, syntarna ska ses över. Elpianodelen blev imho väldigt groovy, ja. :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou JT!
Lyysnar tredje gången och nu börjar låten funka, synthjazztrancepopfunk.
Introts röst med "hei" typ gillas och vidare in i låten diggas synthbasen från 0:54 framåt. Sen från 1:26 framöver saknar jag en stadig funkbass, gillar kompet, lite mera upp med blåsartiklarna.
Trumsoundet i funkdelen gilla åxå. Vid 2:40 gör basen ett försök men uteblir, kasta in en funky bass här.
3:13 släpps housebandet lös och vid 3:42 kommer äntligen basen med! LIKEIT!
Detta alster är en säregen blandning av olika genrer men i mina öron funkar det fint! HYVÄ! :)

h.  johan
« Senast ändrad: 08.09.2009, 20:07:19 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Avslappnad

  • Gäst
Tjou JT!
Lyysnar tredje gången och nu börjar låten funka, synthjazztrancepopfunk.
Introts röst med "hei" typ gillas och vidare in i låten diggas synthbasen från 0:54 framåt. Sen från 1:26 framöver saknar jag en stadig funkbass, gillar kompet, lite mera upp med blåsartiklarna.
Trumsoundet i funkdelen gilla åxå. Vid 2:40 gör basen ett försök men uteblir, kasta in en funky bass här.
3:13 släpps housebandet lös och vid 3:42 kommer äntligen basen med! LIKEIT!
Detta alster är en säregen blandning av olika genrer men i mina öron funkar det fint! HYVÄ! :)

h.  johan

Kiitos Johan! :) Arbetet med den fortsätter mellan murningar och annat jox (typ dagligt arbete). Kommer en ny version om ett tag. Tack för utförlig beskrivning! :)


Avslappnad

  • Gäst
Jo, nu känns den färdig. Lite omgjord efter förslagen ovan, tackar och bockar! :)

Länk i trådhuvudet.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Ingen skillnad vilken avdelning man länkar in på så hittar man PPP. Först i utförande av AS och nu mitt i alltsammans med TRB, blir riktigt YIS av detta. Men eftersom låten ligger på FD så måste den säkert var OK, annar kan det bli GOHLINSUD! :P

Översättningshjälp:
YIS = yr i skallen
GOHLINSUD = gör om hela låten innen ni sätter upp den


Sorry kunde inte låta bli efter att läst de olika förkortningarna i trådbörjan! :D
Låten har jag kommenterat och gett min GK!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba JT.

Som tidigare så gillar jag mitt delen bäst.Och som du har fått till det! Där svänger låten grymt.
Blåset är ju helt underbart,dels låter det bra och är snyggt lirat.Svängigt som s&#¤n!
Eq ville ju ha en egen låt av det och jag är böjd att hålla med.Nu hör jag andra grejer på basen som skulle svänga till det än mer..Antar att jag blev inspirerad av ditt sköna blås  :)
Dock skulle trummorna behöva fixas lite mot det..Får nog investera i C5 vad det lider så vi snackar samma språk  B)

Mixen bra,och nu svänger det katten!

Mike


Avslappnad

  • Gäst
Tackar och bockar HM! :) Tror nog att det finns en möjlighet att göra mellanpartiet till en egen låt. ;)
Kul att blåset funkar! Kontakt 3 innehöll ju tom svängigt blås. :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Svänger som tusan det här är lite tveksam till det som händer efter 207 på KR-spelaren det suddar liksom bort groovet och det tycker jag är lite synd. Såg att ni funderar på att göra mellanpartiet till egen låt - ja gör det men jag tycker nog inledningen ska vara kvar riktigt sköna syntljud där. Och Sax-ljudet wow! vad är det för nåt? Basen kompletterar underbart i mitten. MER MER.....
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Jag håller väl i stort med tidigare kommentarer - partiet som börjar efter ca 95 sekunder är bra! Snyggt elpiano och fin bas! Trummorna låter aningen "hårt" i mitt tycke!
Blåset är inte så tokigt heller..............!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Då tycker jag
Korta inledningen
Del två - jazzdelen är ren svänglycka
Basen sitter tight - Bra HM!
Gillar oxå blåset som kommer in där
Trummorna är lite för discoaktiga
Slutpartiet är rätt tufft men lite för synthljudigt för mina öron
Men det där med ljud är en smaksak förstås
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten