Kontrollrummet

Harmonica mike/JT - Furious fusion

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:Furious fusion (arbets namn - acid jazz)
Artist:Hm och JT
Kompositör:Avslappnad alias Jay Thomas/JT
Ev,medverkande:Jag på bas och hammond,JT på synthar och piano samt gura på introt
Tillverknings år:2009
Format:mp3
Status:Färdig låt
##################

Hej gott folk.

Lirat på JT:s skiss,originalet hittar ni här:http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=18483.0
Började med att jag lirade in lite spontan bas på JT:s låt,finns nog en test i hans tråd.Han tyckte det svängde så jag fixade till trummorna och lirade en sväng Hammond.

Basen:Warvick 5 strängad,körde jag genom en Mackie mixer,lajnad rätt in.Komprimerat och lagt Ampeg pluggen med ett litet chorus that´s it.
Hammond:Min kära B4:a
Trummorna:Ja som vanligt ez:s vintage kit.Loopade lite samt lirade lite keys fills
Mixen:Tar jag också på mig  :)

#####################

NY MIX 080909        OBS!!!

Detta har jag gjort:

Drog ned lite bas och baskagge,sänkte JT.s moog prylar en aning och sänkte orgeln,kanske för lite...
Lättade lite på master kompressorn och donade lite med virvel soundet.

Nu till den stora frågan:

Har jag mixen?



Fast ni får ju göra som vanligt,det vill säga:

SÅGA PÅ!

Mvh
Mike och JT
« Senast ändrad: 08.05.2018, 08:31:34 by Harmonica mike »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Detta låter bra tycker jag, och det svänger

Men personligen tycker jag att trumman är lite för dov och lite mer rum behövs - men  det är ju alltid bara en smaksak.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou guuubar!
Ett snyggt Nord-Sydväst samarbete, kunde ju nästan känna att ni satt i samma studio!
Introt hmmm, låter som om ni plockat med intrumentens uppstämnings stund, mycket stök o fumlande. Men sen kommer vi igång med snygga trummor och en väljobbande bas. B4:ans insats gillas oxo. Och "moogen" kunde inte vänta på sin tur utan hoppade in på B4:s snygga solodel. Men när "moogen" sen slapp igång på riktigt så kändes den riktigt välkommen och väckte vintage känslor.
Men varför har ni sparat det sämsta till slutet, byt ut det kassa flöjtsoundet mot.... whatever, rhodes eller sax, nåt som passar in i helheten på detta annars snygga clubuppträdande! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Avslappnad

  • Gäst
Hej
Detta låter bra tycker jag, och det svänger

Men personligen tycker jag att trumman är lite för dov och lite mer rum behövs - men  det är ju alltid bara en smaksak.

Ha det gott
Gurano

Tack Guran! :) Kul att även du tycker att det svänger. Mina öron är oftast inte så mixkritiska, så jag är definitivt nöjd med Mikes mix. :)


Tjou guuubar!
Ett snyggt Nord-Sydväst samarbete, kunde ju nästan känna att ni satt i samma studio!
Introt hmmm, låter som om ni plockat med intrumentens uppstämnings stund, mycket stök o fumlande. Men sen kommer vi igång med snygga trummor och en väljobbande bas. B4:ans insats gillas oxo. Och "moogen" kunde inte vänta på sin tur utan hoppade in på B4:s snygga solodel. Men när "moogen" sen slapp igång på riktigt så kändes den riktigt välkommen och väckte vintage känslor.
Men varför har ni sparat det sämsta till slutet, byt ut det kassa flöjtsoundet mot.... whatever, rhodes eller sax, nåt som passar in i helheten på detta annars snygga clubuppträdande! :)

h.  johan

Tack Johan för lyssning och din utförliga kommentar. :) Att flöjten skulle vara det sämsta håller jag inte med om. Tycker att Mellotronflöjt definitivt hör till den tidseran där låten hör hemma. :) OM det nu skulle vara sax, får det inte vara samplat... ;)

Tycker att HM har lyft låten många snäpp och resan till "färdiga" har varit kalaskul! :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gott jam nu. Vilket lyft med EZ-looparna.

Basen låter dock som gitarrist som lånar basen för ett jam.  :ph34r: Inte mycket grund att stå på tyvärr.

Men fasen vilken spelglädje ändå.

Gillar "flöjten".


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jo denna käns väl igen och det har hänt en del och det mesta till det bättre. Elguran i introt låter lite vasst? Vore det inte bättre med jazz-ljud på denna? Sen gillade jag ursprungsnivån på den mycket skönt slamriga trumloopen. Nu hamnar pianot i förgrunden. Hammonden!  :wub: Makalöst bra Micke! B4? Natives? Vilket ljud på den? Synthen med benden bra! (vill också ha pitch-bend  <_< -_-) Skitbra gubbar! Vilket kunnande!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lite comments nice.

Eq - Mikey:

Japp det är Natives B4:a,gillar sounden i den som sjutton.Har man ingen äkta så funkar den kanon!
Kommer inte ihåg vilket preset jag använde,modifierade förinställningarna en del,kollar upp det.Kul att du tyckte liret funkade,jag hade lite problem att lira i Cmoll..F:et och F#:et ligger för nära varandra solo mässigt för mina sargade fingrar då det går rätt snabbt,men jag tycker att jag fick ihop det ändå.
Pianot skall JT lira om före Hammond inträdet,så det blir en liten uppgradering där..Håller med om trumsoundet,gillade också det skitiga/överstyrda soundet på de förra trummorna - men det går ju att fixa..Detta är ju en renare variant och med fler fills/variationer.

Wernis:

Basen ja..Ja den är ju ett kapitel för sig,någon basist blir man väl aldrig.Jag tänker för mycket "single notes" solo typ,kul ändå att du uppgraderade mig till gitarrist  :lol: OBS:Skämt..
Basliret är samma som jag spelade mot JT:s loop,förutom i början och på slutet.Givetvis så skulle det behöva liras om mot nuvarande trummor..men risken är väl att lite av charmen går förlorad..?
Vid 1.44 lirar baskaggen frenetiskt,kanske bättre om jag modifierar trumloopen på orgel partiet och lirar basen snabbare och med korta toner som rullar mot ett mera sammanhängande baskagge lir..? Jag är inte riktigt nöjd med drumsen där..Det tar liksom fast på var och varannan takt.
Kul att du tyckte att jag lyckades limma ihop looparna,massor med trummidi fills i ez.Några lätt modifierade på keys,lite mer cymbaler och kraschar..Spelglädjen,jo den lyser igenom på denna.
Definitivt inte min genre,lyssnar aldrig på sånt här.Så ser man det från det perspektivet,så har jag haft lite tur :D

Johan också:

Ja detta är ju en ide´som JT kom med för nån vecka sedan.Jag lirade lite bas på skoj,och han gillade det så jag lirade lite hammond och klippte in lite ez midi.Dock mot min första basgång,så det är väl inte hundra på basen kontra trummorna,snarare 110  :lol:
Visst kan man städa upp lite i liret och ge alla deltagarna var sin del,men charmen kan gå förlorad då..Nu är det ett stökigt/välordnat kaos som på nåt märkligt sätt ändå hittar hem.Kul hade jag i vart fall,och det är det viktigaste samt att JT gillade det.
Flöjten blir kvar  :)

###############################

Till er alla:

Stort tack för kommentarerna,summa summarum:Vi hade kul på denna och en smärre uppgradering kommer så småningom.

Mike/JT


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Ganska rörigt i början. Kanske in med en typ hihat redan där, som marker takten eller lättare cymbalträffar. Sen blir det go feeling. Men när den där hemska gitarrimitationen på synten - då drar jag åt mig öronerna. Gud, vad jag hatar det ljudet. Har hört det många gångar och lika förfärligt varje gång (tycker jag ialla fall)
Snälla, ge mig ett annat sound varifrån det nu kommer, moog kanske?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
POFF!!!! Det blev plötsligt 1972 i mitt vardagsrum Egba stod i ena hörnet och blängde avundsjukt. Kanonbra detta grabbar nådde helt det ideal som ni var ute efter alla ljud perfekta att vintage kunde låta så hade jag inte en aning om, Nu e mitt batteri slut.......
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Avslappnad

  • Gäst
Ganska rörigt i början. Kanske in med en typ hihat redan där, som marker takten eller lättare cymbalträffar. Sen blir det go feeling. Men när den där hemska gitarrimitationen på synten - då drar jag åt mig öronerna. Gud, vad jag hatar det ljudet. Har hört det många gångar och lika förfärligt varje gång (tycker jag ialla fall)
Snälla, ge mig ett annat sound varifrån det nu kommer, moog kanske?

Tack för feedback Tokai! :) Men en stilla fråga, var hör du en gitarrimitation? I början? I sådana fall är det en Les Paul vi pratar om. Senare är det en moog, men inte låter det väl gitarrimitation?

POFF!!!! Det blev plötsligt 1972 i mitt vardagsrum Egba stod i ena hörnet och blängde avundsjukt. Kanonbra detta grabbar nådde helt det ideal som ni var ute efter alla ljud perfekta att vintage kunde låta så hade jag inte en aning om, Nu e mitt batteri slut.......


Tackar eko! :) Vad kul att dina associatoner prickade rätt, åtminstone i min värld. :D Egba, det var verkligen då det, lite för ung för att uppskatta det då det begav sig men i efterhand så. ;)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ganska rörigt i början. Kanske in med en typ hihat redan där, som marker takten eller lättare cymbalträffar. Sen blir det go feeling. Men när den där hemska gitarrimitationen på synten - då drar jag åt mig öronerna. Gud, vad jag hatar det ljudet. Har hört det många gångar och lika förfärligt varje gång (tycker jag ialla fall)
Snälla, ge mig ett annat sound varifrån det nu kommer, moog kanske?

Tack för feedback Tokai! :) Men en stilla fråga, var hör du en gitarrimitation? I början? I sådana fall är det en Les Paul vi pratar om. Senare är det en moog, men inte låter det väl gitarrimitation?

POFF!!!! Det blev plötsligt 1972 i mitt vardagsrum Egba stod i ena hörnet och blängde avundsjukt. Kanonbra detta grabbar nådde helt det ideal som ni var ute efter alla ljud perfekta att vintage kunde låta så hade jag inte en aning om, Nu e mitt batteri slut.......


Tackar eko! :) Vad kul att dina associatoner prickade rätt, åtminstone i min värld. :D Egba, det var verkligen då det, lite för ung för att uppskatta det då det begav sig men i efterhand så. ;)
Ja det är sant jag tyckte nog lika dant om Egba just då - väldigt mycket expriment och liten verkstad först efteråt har jag fattat hur bra det verkligen var. Men det som var bra då var de olika trummisar som fanns och dessa har ni lyckas återvinna på bra sätt - kommer inte på några namn nu - men man lyssnade ju på ett fem-tal vid den tiden som lirade i Gamla Stan i olika kombinationer...
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag vet inte riktigt hur jag skall förhålla mig till den här musiken. Intressanta harmonier, men känns som ett ändlöst sökande. Fast det kanske är det som är tanken :)

Välspelat iaf. SKön bas. mycket som händer. OCh det gillar jag. :) Men som helhet förstår jag mig inte på det, efter 2 lyssningar. Ger gärna den flera om ni fortsätter jobba på den.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad johan s

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
  • amatör sångare ,trummis o gitarrist
    • Visa profil
jaa vad ska man säga musikaliskt e det ju helt klart


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Gött groove! Gillar speciellt hammondliret. Trummorna funkar bra, en hel del jobb nerlaggt där misstänker jag.
Enligt min smak skulle svänga ändå mer med lite funkigare bas istället för så mycket bas solo.


Avslappnad

  • Gäst
Jag vet inte riktigt hur jag skall förhålla mig till den här musiken. Intressanta harmonier, men känns som ett ändlöst sökande. Fast det kanske är det som är tanken :)

Välspelat iaf. SKön bas. mycket som händer. OCh det gillar jag. :) Men som helhet förstår jag mig inte på det, efter 2 lyssningar. Ger gärna den flera om ni fortsätter jobba på den.


Tack Divi! :) Och det kommer vi. Mer på g helt enkelt. ;)

jaa vad ska man säga musikaliskt e det ju helt klart

Tack Johan, det räcker för att gör mig glad! :) Då kommer ju faktiskt glädjen vi hade när vi lirade in detta fram. :)

Gött groove! Gillar speciellt hammondliret. Trummorna funkar bra, en hel del jobb nerlaggt där misstänker jag.
Enligt min smak skulle svänga ändå mer med lite funkigare bas istället för så mycket bas solo.

Tack zzeb! :) Javisst är en svängig Hammond skön och HM hanterar den som det vore ett munspel. :) Basen kan jag delvis hålla med om men det är mer på g så... ;)



Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oj,här har det rasslat på  :)

Nåväl boys and girls:

Lyssnat på denna typ 429ggr..Synd att jag lade bas först och fixade trummorna sedan mot det - borde ha varit tvärtom.Försökte fixa drumsen mot basliret,inte så lyckat kanske..Alldeles för mycket jobb för att fixa nya trummor och ett mera funkigt baslir..Dels kan jag inte lira funkbas(antar att det är slapbass som avses),det tar för lång tid att träna in och så måste jag ha nån som visar hur man gör - konkreta exempel alltså.Så vi får leva med denna i nuvarande tappning förutom ett pianofix som JT fixat,och det slänger jag in under morgondagen.Kul att orgeln gick hem samt trummorna,personligen tycker jag att det finns en grym tanke med basliret mot JT:s prylar.Det är alltså ingen slump att jag lirade basen på detta sätt,men det är ju jag det  :D
Om nån av forumets basister vill testa att lira - kör så det ryker - och be mig om en fil utan bas.

Tack alla för vänliga kommentarer på denna fusion historia.Vi stoppar här JT efter att jag dragit in din nya pianofil,såvida ingen annan basist vill testa.

Mike


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Lite livkänsla här
Källarklubb, dämpad belysning
gott sväng
Jag gillar basliret, hammonden är god
Snyggt pianodribbel
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lite livkänsla här
Källarklubb, dämpad belysning
gott sväng
Jag gillar basliret, hammonden är god
Snyggt pianodribbel

Thanx man,din kommentar värmer  :)

Men vi har varit på den lite till...

###########################

Nytt pianolir utökat moog lir samt nytt baslir under orgelsolot och lite mixeri..Nu vill vi väldigt gärna veta hur det låter.

Så till alla tjuvlyssnare :P på förra mixen:

HUR LÅTER DET NU DÅ?

Mvh
Micael/JT


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Coolt!! Där fick man på sig slängbyxorna B)

Bra lirat på alla instrumenten.
Han där EZ Vintage, han kan spela han ;)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Coolt!! Där fick man på sig slängbyxorna B)

Bra lirat på alla instrumenten.
Han där EZ Vintage, han kan spela han ;)

Thanx freddy.

Joru,"Ezbjörn Vintage" han är grym han.Jag har fattat att du lirar med hans äldre brosa,som är något tightare  :lol:

Tvekar dock lite på basens volym i denna..är den för hög?

Mike


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hmmm.. Nej, tycker basen sitter där den ska ;)

Härligt Freddy,då får denna gå till historien som klar då..

#########################################33

Till övriga lyssnare:

Ingen basist som vill visa/inviga mig i den outforskade djungeln "Funkig slapbass",inte en susning hur sånt liras..

Mike


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Vad bra att ett annat elgureljud kom till. Låter verkligen rysansvärt bra! Får dock inte riktigt samma kick av trummorna som på JT:s ursprungsversion. Bra tryck i dem men låter aningen burkiga nu. Är de komprimerade? Som om transienten i virveln gått förlorad något. Orgeln kanske något stark. Småsaker, annars topp men om du vill fila lite till så...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Vad bra att ett annat elgureljud kom till. Låter verkligen rysansvärt bra! Får dock inte riktigt samma kick av trummorna som på JT:s ursprungsversion. Bra tryck i dem men låter aningen burkiga nu. Är de komprimerade? Som om transienten i virveln gått förlorad något. Orgeln kanske något stark. Småsaker, annars topp men om du vill fila lite till så...

Kanon tips där Mikey,om virveln..Det sista jag gjorde var att lägga ett svagt reverb på mastern för att utvidga scenen lite,glömde eliminera ett svagt på virveln,så det blev kaka på kaka..
Sen tror jag att jag måste lätta lite på master kompressorn,och bara höja trycket med limitern.För hård komprimering gör ju negativa saker med en mix,och det är inte riktigt min hemmaplan kompressorerna.. Den kanske också bidrar lite till burk fenomenet.Annars låter ez vintage bra,förmodligen jag som rattat bort mig..
Jt:s trummor var ju kraftigt överstyrda,vet inte om det passar in nu då allt är rent och snyggt - men jag håller med dig,ursprungsverren lät fett med det soundet.Drar ned orgeln lite också,håller med om att soundet på guran blev perfa!

Stort tack för mycket värdefull komment Micke.

Mike


asti

  • Gäst
Tycker det svänger finfint när trummorna drar igång! Älskar B4:an och elpianot sitter också fint!
Skulle det inte kunna ligga en omväxlande closed/open hihat som markerade takten i stället för att trummorna tystnar helt?
Jag har i alla fall lite svårt att hänga med till fullo i t.ex flöjtspelets "betoningar" när inga trummor markerar groovet!
I början är det en annan sak, då är man mer nyfiken på takten och det blir mer effektfullt när trummorna drar igång.
Moogen tycker jag ligger lite högt i mixen, men annars är mixen bra! Kul med lite jazz/fusion!


Avslappnad

  • Gäst
Coolt!! Där fick man på sig slängbyxorna B)

Bra lirat på alla instrumenten.
Han där EZ Vintage, han kan spela han ;)


Tackar Ydderf! :) Kul att du diggar. :)

Vad bra att ett annat elgureljud kom till. Låter verkligen rysansvärt bra! Får dock inte riktigt samma kick av trummorna som på JT:s ursprungsversion. Bra tryck i dem men låter aningen burkiga nu. Är de komprimerade? Som om transienten i virveln gått förlorad något. Orgeln kanske något stark. Småsaker, annars topp men om du vill fila lite till så...

Tack Equality! :) Jo, tänkte lite på vad du skrev och bytte förstärkare till en något mer jazzbetonad och det blev betydligt bättre. Hade nog i ärlighetens namn dolt mitt hyfsat taffliga spel bakom mycket dist istället för att tänka "rent". Trummorna i ursprungsversionen kommer från Loop Mash så det är kanske inte så konstigt att det var bra trycka i dem. ;)


Tycker det svänger finfint när trummorna drar igång! Älskar B4:an och elpianot sitter också fint!
Skulle det inte kunna ligga en omväxlande closed/open hihat som markerade takten i stället för att trummorna tystnar helt?
Jag har i alla fall lite svårt att hänga med till fullo i t.ex flöjtspelets "betoningar" när inga trummor markerar groovet!
I början är det en annan sak, då är man mer nyfiken på takten och det blir mer effektfullt när trummorna drar igång.
Moogen tycker jag ligger lite högt i mixen, men annars är mixen bra! Kul med lite jazz/fusion!

Tack Asti! :) Det kommer en sista (?) version där det är lite annan mix, hoppas att de sista sakerna rättar till sig då, bla moogen. Flöjtspelet är väldigt fritt på gott och ont men jag tycker ändå det fungerar i sammanhanget. Men visst, en hihat eller ride kanske kunde fungera.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Asti:

Tack för kommentaren.Sänkte moogen ett snäpp,förhoppningsvis har den sin plats i låten nu.
Lätta trummor på outrot,det hade nog funkat.Fast jag tänkte början som slutet då jag programmerade dom..

###############

Donat med en ny mix:

Sänkte orgeln lite samt moogen och bas/baskagge.Fick för mig att de sist nämnda låg lite högt i mixen.Försökte fixa till virveln enligt Eq:s tips.

Kanske har jag mixen nu?

Om ingen har nåt att tillägga så kör vi så det ryker.Super tack till alla som har följt denna från skratch till färdig.Många nyttiga tips mot slutet.

Mike