Forum > Färdiga produktioner

mahan - STUFF IN THE AIR

<< < (2/6) > >>

mahan:

--- Citat från: Dividend skrivet 29.04.2007, 17:58:09 ---Trevlig låt. Tillskillnad från "sommarenergi" så hamnar denna på mp3-spelaren.  ;)

Kommer kanske med mer intressant kommentar senare....

--- Slut citat ---

Takkar Per!
Känner stolthet att få "hamna" i din mp3-spelare :)
Väntar dock oxo ivrigt på kommentaren.

h.  Johan

EDIT: bota din mage innan du kommenterar, att det inte blir för beskt :)

stajo:
Tjena

Tycker du verkligen lyckats med melodin. Texten tänker jag inte så mycket på när jag lyssnar vilket innebär att den håller måttet antar jag... lyssnar aldrig så mycket på text men man hör ju när det inte känns bra så att säga.

Jag tycker dock den är lite för jämntjock som någon sa. Bygg upp lite efterhand. Börja med introt som du gör nu men skala sedan bort allt svep på första versen och ge järnet på refrängerna istället.
Någon ljus stråkstämma på refrängen hade nog gjort sitt. Andra versen gör som första fast du addar något lite extra som gör lite variation...

Skön röst har du, den känns dock inte riktigt ingjuten i låten, lite som den ligger ovanpå.

Men som sagt, det är en bra låt det här. Kör på

mahan:

--- Citat från: stajo skrivet 29.04.2007, 22:34:15 ---Tjena

Tycker du verkligen lyckats med melodin. Texten tänker jag inte så mycket på när jag lyssnar vilket innebär att den håller måttet antar jag... lyssnar aldrig så mycket på text men man hör ju när det inte känns bra så att säga.

Jag tycker dock den är lite för jämntjock som någon sa. Bygg upp lite efterhand. Börja med introt som du gör nu men skala sedan bort allt svep på första versen och ge järnet på refrängerna istället.
Någon ljus stråkstämma på refrängen hade nog gjort sitt. Andra versen gör som första fast du addar något lite extra som gör lite variation...

Skön röst har du, den känns dock inte riktigt ingjuten i låten, lite som den ligger ovanpå.

--- Slut citat ---

Tack Stajo!
Warming comment! :)

Härligt att du gillar, säckvis med nytt självförtroende här.
Precis som du och oxo andra kommenterat så måste låten få mer variation. Ska nu lägga den på hyllan en tid, såpass nöjd nu själv med den, låter den lixom mogna en tid o sen kanske jag kan kläcka ut mig en ny idé, kanske helt nytt intro?

Så märkte du oxo min lilla hemlighet med sången, den är faktiskt gjord ovanpå en mix av den instrumentala delan av låten. Hade så många VST-pluggar igång att datorn sade stopp när jag skulle börja dra in sången. Hamnade därför göra en mellanmix .  :)

h.  Johan

1up:
Tycker låten växer med tiden.

Låten skulle nog matcha rösten ännu bättre om kompet var lite tjockare och lite hårdare i sin framtoning går funderingen här.

Här i Västerås där jag bor finns radio Västmanland, P4. Din låt har ett liknande stuk som de gillar att spela. Ett ganska lugnt tempo, med sång och text som matchar och mjuk ljudbild och avslappnad känsla i låten. Pula lite till och tipsa dem vet jag! :)

På något sätt känns de olika stämmorna i arret som att de lirar lite oberoende av varandra. Ingen ny kommentar från mig ;) men ändock. Kan det vara någon tidsförskjutning på trummorna pga av någon direct X-effekt om du nu kör Cubase? Några millisekunder bara? Känns lätt otight på något sätt främst i versen. Refrängen känns bättre.

Pröva gärna trumcrashar med mjukare attack och längre release. Alternativt minska volymen. Mjukare crash behåller flödet i låten.

Några tankar. Hoppas de bidrar!

stajo:

--- Citat från: mahan skrivet 29.04.2007, 23:02:29 ---
--- Citat från: stajo skrivet 29.04.2007, 22:34:15 ---Tjena

--- Slut citat ---

Tack Stajo!
Warming comment! :)

Härligt att du gillar, säckvis med nytt självförtroende här.
Precis som du och oxo andra kommenterat så måste låten få mer variation. Ska nu lägga den på hyllan en tid, såpass nöjd nu själv med den, låter den lixom mogna en tid o sen kanske jag kan kläcka ut mig en ny idé, kanske helt nytt intro?

Så märkte du oxo min lilla hemlighet med sången, den är faktiskt gjord ovanpå en mix av den instrumentala delan av låten. Hade så många VST-pluggar igång att datorn sade stopp när jag skulle börja dra in sången. Hamnade därför göra en mellanmix .  :)

h.  Johan

--- Slut citat ---

Jösses, gissa vilken melodi jag vaknade med och gått och hummat på hela vägen till jobbet...   :angry:  :D

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion