Intressant. Ibland gör jag ungeför som ydderF beskrev, men allt som oftast blir det mer:
1. får en ide i skallen, ett tema jag nynnar på, eller en sångsnutt eller något. Kan vara bara riff eller ackord.
2. Tänker igenom vad låten handlar om. kanske några textstrofer som stolpar.
3. bygger kort och tjockt: en refräng, eller en vers, ganska komplett, för att få fram känslan. grova trums.
4. bollar fram o tebax med kollaboranter eller bara rådfrågar någon, eller mig själv.
5. bygger ut låten, skriver klart. I princip alltid med piano/gitarr bara. slasksång
6. trummor och effekter.
7. Sång, effektuera sången, och mer sång.
8. Mer trum och effektfix.
Sedan lyssnar jag ofta på låten, många ggr och i olika sammahnag, och sedan tebax till studion och finjusterar.
låten "envy" som finns i demoavdelning kom till som ovan, med skillnaden att wernborg lade grunden med några riff ha tagit fram, lagt slasktrummor och bas till, och skickat över. (riffen togs fram under artbete med en annan låt -higher)
Sen kan det i logic se ut såhär:

I detta fallet saknas lite grejor, men tack vara hyfsad struktur i arrangemanget så är det lätt att jobba med.
Någon stans här brukar jag också ha en period när jag totalt lessnar på låten och undviker den en eller ett par veckor. under denna tid är det bara att bryta ihop och komma igång igen