Kontrollrummet

UAD-kampanj hos Fitzpatrick

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
För de som inte har uppmärksammat det ännu, så pågår en kampanj hos Fitzpatrick på de populära UAD-korten, vilket innebär att man kan beställa dem hos sin favorithandlare till dessa extra trevliga priser just nu. :)

Läs mer HÄR.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
så lägligt, jag som just var i krokarna för att köpa ett sånt  :lol: eller iaf kolla in dom lite nogrannare   ^_^
Hälsa sa Hellsa



Utloggad tsmalmbe

Jaha, så KWS har något som är bättre än UAD då? Vad?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Jag har nästan bara hört gott om UAD  :huh:
Hälsa sa Hellsa


KillwithSkill

  • Gäst
UAD-1 ett pisskort med kraft som passar i miniräknare. Kortet är 6 år gammalt och det har inte gjorts en enda förbättring prestandamässigt sen releasen. Jag tycker att UA har "skitit i det blå skåpet". Tabbat sig riktigt rejält. Nu har dom släppt ett externt kort för laptop. Och den idén är ju god. Fast det som är det helt otroliga här, är att man kan inte bygga ut det med fler kort. Och sen har dom mage att släppa en en plugin-bundle som kallas Xpander Xtreme som innebär att man får med alla pluggar släppta fram till Helios. Problemet är bara att om du köper den feta Xpander och exempelvis insertar en Neveplugg, så är det sen stop där. Pluggen drar på tok för mycket dsp. Då har man alltså köpt ett externt kort och deras största bundle. Pyntat säkert 25 papp och sen går det inte att använda!

UA har fått såå mycket idéer från UADanvändare och inget av dom har dom lyssnat på mer än att det skulle finnas till laptop. Så slår dom till en expresskortvariant där det bara finns ett enda kort. Går inte att expandera alls. Detta sågas på UAforumet för detta hån!

Vart tog idérna vägen med...

Ett externt chassi (liknande magma) för utbyggnad fast från UA?
Firewire?
Höjja taket för en licens på 4 kort?
Plug-in-chainer?
Ett UAD-1 kort utan några pluggar för ett par tusen? (bara för att öka dspkraften)

Och framför allt, Ett nytt kraftigare kort?

Folk har tjatat om det här i flera år och inget händer.
Skulle inte förvåna mig om UA sitter med överfyllda lager med proppar till korten och vill bli av med dom. Dessutom, vad är tillverkningskostnaden för ett kort med en propp på 1 ghz? 25 spänn?


Protools HD kommer med nya kraftigare kort. Lika så TC Electronic. Duende är redan kraftiga eftersom dom är så pass nya. Likaså. LiquidMix. Och Waves APA!
Och uad? Inte ett skit! Skandal! Men pluggar gör dom, som låter bra och suger skiten ur kortet. Så pass att det inte räcker med kraft. Facit? När fan ska den polletten trilla ner? GÖR NYA KRAFTIGARE KORT!

Men men, uad och alla andra dspkorttillverkare får se upp, även PT HD. 
Cuda! Och kommer att bli nåt i hästväg. Vad sägs om 387 st 25 bands EQ i 192 khz på ETT kort? Och till en kostnad av ett fett grafikkort för 5-6 tusen!

Och som tillägg i detta inlägg, svar JA jag har uadkort jag med, 3 stycken!
« Senast ändrad: 26.04.2007, 16:50:46 by KillwithSkill »


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Sen ska man väl också tillägga att UAD-1 pluggarna låter extremt bra! Så bra att det blir frustrerande att pluggtaket är så lågt..
Helst skulle man ju vilja ha en 1176'a och en Pultec Pro på varenda kanal men det går ju inte, såvida man inte köper ett eller två kort till. Fast då brottas man ju med problemet att varje nytt PCI kort sätter högre press på pci-bussen och därmed processorn. Alltså belastas datorn mer.

SAMTIDIGT ska man nog fråga sig varför Fitzpatrick plötsligt har rea på UAD-1.
Är det för att de är snälla och trevliga och gärna tjänar ett par hundra mindre per kort? Eller är det så att det är ett nytt kort på ingående som ställer de gamla i skamvrån och gör dem omöjliga att sälja?
Dolphins are gay sharks.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Eftersom det gäller alla kort, så misstänker jag att det är en kampanj som UA har initierat för att få en nytändning av intresset kring UAD-korten.
Om det hade varit för att sälja ut gammalt "skrot", så hade det bara rört sig om de minst populära varianterna...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Eftersom det gäller alla kort, så misstänker jag att det är en kampanj som UA har initierat för att få en nytändning av intresset kring UAD-korten.
Om det hade varit för att sälja ut gammalt "skrot", så hade det bara rört sig om de minst populära varianterna...

Det är ju ett och samma kort i alla olika "paket", Flexipak, Ultrapak etc.
Ja förutom PCI-e då där samma PCI-e kort förekommer i olika varianter.

Ska man tala om "gammalt skrot" så är det ju just hårdvaran som är gammalt skrot.

Dolphins are gay sharks.


KillwithSkill

  • Gäst
Ja, vi får ju hoppas att det kommer nånting nytt. Fast jag är skeptisk. Det som jag skrev i mitt tidigare inlägg, skrev jag om och även läst om redan för två årsen. Frågan är ju vad dom tänker med? Har företaget en Hitler till VD som vägrar släppa nåt annat än det gamla åbäket till kort tills dom har sålt slut på förmodligen en hangar fult med pajjaschip? Hade jag vetat det jag vet idag för 2 årsen när jag slog till på ny rigg så hade det suttit 3 st TC-kort istället i burken. Eller en kombination av annat. Synd att man inte är rik. Då hade jag gjort kex av korten och ätit upp dom till frukost! JÄVLA SKRÄP!!!


Utloggad Volantiz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Jag anser fortfarande att de är väldigt prisvärda även om processorerna i dem inte är så heta.

Men vette tusan om den där kampanjen är så mycket att hurra för. Mina två Express Pak köpte jag för 3995:-/styck utan prut från 4sound för ett halvår sedan. Och nu kostar de alltså 4795:-/styck under en kampanj..


Utloggad ake

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil

Utloggad nurfen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Kortet må vara ganska klent, men jag tycker ändå att det är sjukt prisvärt. Jag kan köra rejält många LA2A-kompressorer som helst, och Pultec EQ:s, som är i stort sett det jag använder. Reverb osv kör jag med andra pluggar.
Mac Pro, Apogee Ensemble, Logic Pro 8


Utloggad Dimarino

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Har varit lite intresserad av UAD korten men priset har hindrat mig.
Men efter att ha läst den här debatten så kan dom nog sänka priserna till 1/3 och jag skulle
inte köpa något.

sista mixen jag gjorde hade jag över 50 pluggar igång bara från Nomad factory och hade mycket kvar att ge på buffer inställningarna och allt flöt på bra.
kan inte leva med ett tak som uad korten har som ni pratar om.

Det blir nog ett duende en vacker dag, om inget annat trevligt dyker upp.

Tack KillWithSkill för en utförlig, kritisk, välformulerat samt rätt fram inlägg!!


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Har varit lite intresserad av UAD korten men priset har hindrat mig.
Men efter att ha läst den här debatten så kan dom nog sänka priserna till 1/3 och jag skulle
inte köpa något.

sista mixen jag gjorde hade jag över 50 pluggar igång bara från Nomad factory och hade mycket kvar att ge på buffer inställningarna och allt flöt på bra.
kan inte leva med ett tak som uad korten har som ni pratar om.

Det blir nog ett duende en vacker dag, om inget annat trevligt dyker upp.

Tack KillWithSkill för en utförlig, kritisk, välformulerat samt rätt fram inlägg!!
Det Kill with skill tar upp är relevant kritik, men inte kritiskt för korten.
Ville jag slå rekord i plugin-counts skulle jag enbart använda SXs inbyggda eq eller nåt.
Poängen med UAD är snarare kvaliteten på pluggarna (och där tror jag t o m Kill with skill håller med mig).
Det finns inte många pluggar i respektive kategori som tävlar med UADs kompressorer och eq´s.

Och jag tror att de flesta användarna också har andra favorit-pluggar av andra tillverkare som de kör parallellt med UAD.

Funderar faktiskt på att äntligen investera i ett andra kort, så jag kan köra fler instanser av Plate 140. ;)
Arbetar på XLN Audio


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
man kan ju faktiskt mixa ned de kanaler som känns klara och frigöra pluggar så, eller skapa grupp spår om det är flera spår som har samma plugg och inställningar.

är också sugen på nått fler kort.


Utloggad trombonisten

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Trevliga priser. I stort sett samma som www.thomann.de har som ordinarie. Men hos din lokala handlare borde du kunna få 20% rabatt, storkunder har oftast det.

Gunnar


Utloggad Capitano of Funk

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Poängen med UAD är snarare kvaliteten på pluggarna (och där tror jag t o m Kill with skill håller med mig).
Det finns inte många pluggar i respektive kategori som tävlar med UADs kompressorer och eq´s.

Kolla in Sonnox Nativepluggar, SSL Duende X-pluggar och Waves API-pluggar... dom är lätt i samma klass som UAD.