Kontrollrummet

Programmerade trummor

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Hej!
Jag har i princip aldrig programmerat trummor.. har alltid lyckas fått tag i en trummis som kan spela.
Men nu sitter jag och gör "Pre-proddar" alltså inga färdiga produktioner utan bara demos och behövde
helt plötsligt prgrammera från scratch.

Det är så sjukt svårt att få till rummen när det inte finns något inspelat
och låter inte rummet bra låter trummorna genast jätte orealistiska.

Tänkte ni kunde hjälpa mig.

OBS! pukorna suger än, men dom skall jag ännu jobba med.
Kommenter inte heller låten är ni snälla.

här har ni en länk:

http://www.catherinemusic.se/trummor.mp3

Här har ni samma parti med bara trummorna:

http://www.catherinemusic.se/baratrummor.mp3

Ge mig tips och feedback, trummorna skall låta "på riktigt" är tanken, inte för polerat med andra ord.
Trummorna är gjorda från samplingar av sessioner jag spelat in med riktiga trummor.

//Olof
« Senast ändrad: 28.08.2009, 05:07:30 by olofd »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Olof.

Lyssnar man på trummorna separat så "burkar" virveln lite..Med musiken så låter det reverb dränkta trummor - men det är ju mera en fråga om tycke och smak samt vilken ljudbild man är ute efter.Samma scen för hela orkestern,avseende reverberandet,är en bra tumregel.

Jag hade kapat längden på reverbet,virveln blir liiite för lång.Rummet låter inte så pjåkigt när man hör dom tillsammans med resten.Men är det klippta samplingar,så vet jag inte om det går att fixa till - såvida du inte lagt på reverbet i efterhand..

Kort och gott:

Virveln låter stor scen typ "Ullevi",men inte resten av trumsetet.Hade nån av våra ljudtekniker mixat oss live så - då..

Jag fick ju inte kommentera låten,men gör det ändå - lovande  :)

Mvh
Mike


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Njaee du kunde lurat mig. Jag tycker det låter bra. Spökslagen finns där och cymbalerna är nyanserade. Möjligen låter virveln lite hmm "statisk" men det kan nog bero på att den är så fläskig som Harmonica Mike är inne på.  :)


Utloggad tsmalmbe

Det låter pop/torrt in a närmickad-sense, så att säga. Det låter inte som samma trumset på alla slagverk.

Låter det bra? Jo jag tycker det låter hyfsat bra. Men låter det realistiskt? Mnnjaaa... det låter pop-producerat, inte alls live.

Rummet är nog svårt att få ihop, framförallt med självinspelade samplen (jag hör lite nihilistisk pedanthet här, det skall vara självgjort, även om det är samplet -typ) om man inte förberett en session för just trumsampling. Jag tror att  du med fördel skulle kunna få bättre resultat med en trumsampler där du börjar med helt torra sound (jag talar inte om nån AD-preset alls alltså), där du lånar lite av trumsamplerns rum.

Jag gissat att du sitter på något megafett hårdvarureverb typ "Lexus" eller M-serien, så du får säkert ut det du vill där.

Det enda tipset (som du ju säkert också testat på redan), jag helt konkret kan komma med är att du spelar upp trumspåret i ditt rum, och mickar högtalarna med "overheadmickar", och mixar in dem som..ja, overheads. Då har du ditt enhetliga rum som på riktigt är rum.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Klart det skall låta pop-producerat.
Vill inte ha Livekänsla med massa överhäng nej.

Det är ju pop och producerat lixom.

Var ute efter lite paramore sound.
Som ni vet har dom ju ett modern-legendariskt sound inspelat i The house of loud.
Lyssna här om ni har spotify:

Paramore – Misery Business: http://open.spotify.com/track/6SpLc7EXZIPpy0sVko0aoU

Fantastiska trummor imo.
Gillar även MTV's trumljud..
Den där fantastiska SSL kompressionen..
Som även det är ganska världskänt.
Samma låt faktikst:


Har testat de flesta smplerna (AD, Superior, DFH, Steven Slate)
Men får faktiskt många gånger bättre resultat med mina egna samplingar.

Det räcker som sagt med ett fåtal riktigt bra slag.
« Senast ändrad: 28.08.2009, 21:54:30 by olofd »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou olof!
Du ber om tips för programmerade trummor, men efter att ha läst ditt senaste inlägg så verkar det som om ditt största problem är soundet och inte själva progeammerandet, eller hur.
För programmeringen behöver man ju bara ett medelmåtta midi-software, och med god teknik och gott öra kan man lägga up själva programmeringen, eller närmast hur trummisen kommer att bete sig med bas, virvel och pukserierna. Dessutom bör ju åxå cymbalernas och hihattens jobb beaktas. Allt detta klara man ju av med god fantasi och kreativitet. Och detta jobb kan ju ta timmar eller dagar, beroende på hur kräsen man är! ;)

Efter det kommer vi kanske in på den biten du e efter.... det slutliga trumsoundet. Och där e det väl knepigft att ge tips, smak o tycke kan änder hela stycke som nån klok sade nån gång.
Eftersom du säger att du gått igenom AD, EZ och alla dom andra vanliga trumpluggarna och inte hittat det du vill ha så är det väl klokast att samla ihop ett trumset och micka in det och sedan skruva till det så att det känns fint. En plugg e trots allt en plugg, men har enligt egna erfarenheter kommit till att om man inte har utrymmen eller möjlighet till "live trumset" så får man nog ut det som behövs med hjälp av pluggarna. Alla har vi våra "supersound" som vi söker efter, att hitta dom sounden är sen en annan femma. Och om en låt e en såkallad "hitlåt" så bygger den nog på andra greijer än bara trumsounden eller hur. Helheten e det som för låten vidare tror jag.

Lycka till med soundsökningen Olof, tydligen vet du vad du söker efteroch då e ju redan halva jobbet gjort! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............