Kontrollrummet

Placering av subwoofer

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Jag har köpt mig ett mycket tillfälligt litet högtalarpaket till min dator, som jag vet är inte ens i närheten av kvaliteten av ett par monitorer, så ni behöver inte skriva hur kassa de är att mixa i.

Såhär ser paketet ut:



Frågan är, vart skall jag placera subwoofern? Som det är nu har jag den vid fötterna, på den lilla ytan som är till för att placera en stationär dator på, på mitt Mikael-datorbord (http://www.ikea.com/PIAimages/40894_PE135009_S3.jpg).

Var bör den stå för att jag ska få så korrekt återgivning som möjligt? Och hur skall jag ratta den enda ratten som finns, baskontrollen? Skall jag helt enkelt ställa den på klockan 12 för att det ska bli så neutralt som möjligt, eller är det bara en bas-boost som bör vridas ned helt?


Utloggad tsmalmbe

Du ska ta ner en test.wav som har en sweep fråm 20KHz till 20Hz och spela upp den och placera din subwoofer efter det. Det kommer att finnas en mass dippar och kullar redan pga youghurtburkarna till högtalare, men denna metod kommer att hjälpa dig placera subwoofern så den inte låter alltför bedrövligt. Ställ in din knob efter det, vet inte vad den gör, ställer den frekvens eller volym?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Du ska ta ner en test.wav som har en sweep fråm 20KHz till 20Hz och spela upp den och placera din subwoofer efter det. Det kommer att finnas en mass dippar och kullar redan pga youghurtburkarna till högtalare, men denna metod kommer att hjälpa dig placera subwoofern så den inte låter alltför bedrövligt. Ställ in din knob efter det, vet inte vad den gör, ställer den frekvens eller volym?
Okej, lite följdfrågor...

Var hittar man en sådan testfil?
Hur menar du att detta skall hjälpa mig med placeringen?
Hur skall knoben vara inställd under tiden jag placerar subwoofern?

Jag tror att knoben kontrollerar volymen i basfrekvenserna, men jag vet inte. Borde ju vara så.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du ska ta ner en test.wav som har en sweep fråm 20KHz till 20Hz och spela upp den och placera din subwoofer efter det. Det kommer att finnas en mass dippar och kullar redan pga youghurtburkarna till högtalare, men denna metod kommer att hjälpa dig placera subwoofern så den inte låter alltför bedrövligt. Ställ in din knob efter det, vet inte vad den gör, ställer den frekvens eller volym?
Okej, lite följdfrågor...

Var hittar man en sådan testfil?
Hur menar du att detta skall hjälpa mig med placeringen?
Hur skall knoben vara inställd under tiden jag placerar subwoofern?

Jag tror att knoben kontrollerar volymen i basfrekvenserna, men jag vet inte. Borde ju vara så.

Jag tror du har rätt att det finns filter som bara släpper fram basregistrets frekvenser och att den ratten justerar hur mycket volym som kommer från det registret.
Har läst att man inte bör ha subben för nära väggen på en plats där det kan bli mycket resonans (under bordet kanske inte är bra alltså?).

En test.wav vet jag inte om ts menar att du ska göra själv av ljudet från en synt (en sinuskurva helst tror jag). Antar att nån på KR kan tipsa om var såna finns. Jag minns inte.

Jag tror att en lyssning på olika volym på din favoritmusik med de här högtalarna hjälper dig att uppleva var subben står bäst och hur mycket volym den ska ha.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google