Jättevacker melodi det här. Funkar bra i mina öron utan sång.
Kul att melodin uppfattas som vacker. Det var väl utgångspunkten, att skriva en "vacker" svensk sommarvisa på det traditionella sättet (ida m fl), och komma så nära som möjligt. Det är ambitionen

. Det finns gemensamma drag för den här typen av visor, speciellt förstås i texten, men ingen teori kan man hitta om det (?) Förmodligen för att det i grund är väldigt enkel musik. Tror jag.
Inget fel med det. Kul att göra sånt här med "låg" ambition fast snyggt resultat (förhoppningsvis), fast det är ju inte sånt man lyssnar på dagligen precis. Just nu mest Sabaton och Kr-musik faktiskt..
Undrar om nån tycker att cellomelodin som fyller i stör/konkurrerar med sångmelodin (den som spelas av pianot)? Själv tycker jag den förstärker, men det kanske inte andra tycker. Kanske har eq rätt ovan att kontrapunktering mm gör det för avancerat för genren.
Vet inte.
edit: Jo, wikipediadefinitionen av visa lyder: "Visa, strofisk dikt, ofta med enkelt språk, som är avsedd att framföras till en melodi, utan eller med enkelt ackompanjemang."
"Enkelt ackompanjemang", så jag kan kasta in handduken direkt. Eller skala ner lite och brodera på ett instrumentalt avslut istället.
« Senast ändrad: 05.09.2009, 10:31:52 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882