Kontrollrummet

mahan - FLIGHT OF THE RAVEN

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Today, äntligen gurorna i famnen igen, GIPSET är history! Line6 Variax och den hemgjorda Fender Presicion basen fick stå för sounden idag,häärligt :D
Trots allt så startar jag med en mycket slow låt, den var lixåm först på listan att komma ut!

LÅTNAMN:  Flight Of The Raven
MEDVERKANDE: Mahan
GENRE:  Slow Ballad
KOMPOSITÖR: Mahan
TEXT: Spacetrucker
PLATS: Hyrkkölä stugan

Så sågarna igång gott folk och stympa detta alster :lol:

Version 1. (antar att det blir fler enligt gammalt bruk):
[mp3=200,20,0,left]http://johanm.com/music/FLIGHT%20OF%20THE%20RAVEN.mp3[/mp3]

h. (den tvåarmade Obbnäsguuuuuben!) johan :)
« Senast ändrad: 25.08.2009, 23:53:56 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare Johan.

Gott att höra att du fått förstärkning i studion  :),två armar är alltid fler än en.

Den här då:
Jorå,det funkar på mig.Snyggt att du lät orgeln följa med.Guran har inte tappat trots att armen vilat några månader,kul.Trummorna bra som vanligt,egentligen finns det inget att såga på.Men tar man till "lillfilen" kan du alltid fixa/sänka körernas volym.Pytte lite otightheter också i liret,petitesser iofs..

Nä,det får bli tummen upp för att du fått ordning på alla medverkande i studion - och snickrat ihop en bra låt.

Rock on mate

Mike


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjenare Johan.
Gott att höra att du fått förstärkning i studion  :),två armar är alltid fler än en.
Den här då:
Jorå,det funkar på mig.Snyggt att du lät orgeln följa med.Guran har inte tappat trots att armen vilat några månader,kul.Trummorna bra som vanligt,egentligen finns det inget att såga på.Men tar man till "lillfilen" kan du alltid fixa/sänka körernas volym.Pytte lite otightheter också i liret,petitesser iofs..
Nä,det får bli tummen upp för att du fått ordning på alla medverkande i studion - och snickrat ihop en bra låt.
Rock on mate
Mike
Och Boden ska ha ett tack igen en gång för kommentaren, särskilt tack til "lillfilen", den kommer alltid med goda råd! :D

Har alltid problem med både sång o stämnivåerna, delvs pga att det ofta blir flera tagningar och då har gamla inställningarna glömts. Ska se om nån kan ge tips om nån snygg plugg att använda, Kjaerhuskompressorn o Mpl-1 finns till förfogande ... fast troligtvis e det användaren som är orsaken till problemet ;)
Tack Mike o ha det gott!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Skön låt med potential. Men den behöver mycket jobb i mina öron. Mixen känns lite stökig och odefinierad, den spretar åt alla håll känns det som. Körerna som HM nämner låter inte rätt i volymerna. Sen tycker jag sången känns ovanligt ansträngd för att vara dig, du brukar ta dom högre tonerna med mer känsla i vanliga fall tycker jag. Några trumfills som känns lite malplacerade också. Samla ihop låten lite och fyll ut frekvensspektrat lite bättre. Kanske flytta den lite närmare lyssnaren också så upplevs det lite tightare.
Orgeln är störtskön....härligt ljud och skönt spelad med känsla. Fast jag hade hoppats på en lite mer vågad instrumentering nu efter dina enarmade dina synth-utforskningar........men men det kommer kanske.

Ja det blev en fogsvans här  :lol:

Jag välkomnar din andra arm tillbaka till Kr i alla fall.

Micke
« Senast ändrad: 26.08.2009, 15:09:25 by jonnerstone »


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Skön låt med potential. Men den behöver mycket jobb i mina öron. Mixen känns lite stökig och odefinierad, den spretar åt alla håll känns det som. Körerna som HM nämner låter inte rätt i volymerna. Sen tycker jag sången känns ovanligt ansträngd för att vara dig, du brukar ta dom högre tonerna med mer känsla i vanliga fall tycker jag. Några trumfills som känns lite malplacerade också. Samla ihop låten lite och fyll ut frekvensspektrat lite bättre. Kanske flytta den lite närmare lyssnaren också så upplevs det lite tightare.
Orgeln är störtskön....härligt ljud och skönt spelad med känsla. Fast jag hade hoppats på en lite mer vågad instrumentering nu efter dina enarmade dina synth-utforskningar........men men det kommer kanske.

Ja det blev en fogsvans här  :lol:

Jag välkomnar din andra arm tillbaka till Kr i alla fall.

Micke

Ansträngd.... han har väl vrålat sig hes till våran ljudväggslåt  :lol:

Nämen jo alltså... denhär blir nog bra... eller bättre, den är ju bra redan som den är nu ^_^. Gillar känslan i denna låt.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Du är en mästare på dina körer Johan (med reservation för volym och sånt som nämnts) mycket vackra vibratostämmor som lirar fint tycker jag till denna lugna och sköna låt. Efter halva någonstans satt jag och längtade efter lite slide.... tror jag skulle sitta fint på denna.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Skön låt med potential. Men den behöver mycket jobb i mina öron. Mixen känns lite stökig och odefinierad, den spretar åt alla håll känns det som. Körerna som HM nämner låter inte rätt i volymerna. Sen tycker jag sången känns ovanligt ansträngd för att vara dig, du brukar ta dom högre tonerna med mer känsla i vanliga fall tycker jag. Några trumfills som känns lite malplacerade också. Samla ihop låten lite och fyll ut frekvensspektrat lite bättre. Kanske flytta den lite närmare lyssnaren också så upplevs det lite tightare.
Orgeln är störtskön....härligt ljud och skönt spelad med känsla. Fast jag hade hoppats på en lite mer vågad instrumentering nu efter dina enarmade dina synth-utforskningar........men men det kommer kanske.
Ja det blev en fogsvans här  :lol:
Jag välkomnar din andra arm tillbaka till Kr i alla fall.
Micke

Tjou Micke!
Tack för mycket ingående och uttömande kommentar, på riktigt uppskattas!
Du söker efter gamla Mahan sound, det gör jag åxå, men sanningen at säga så har jag ingen "fläskgura" här på stugan, har gett både guran och min nya Behringer Vamp3 till TsMalmbes förfogande, men i nästa vecka kommer den tillbaks och då jäkkelen... :P
Sången då... ansträngd... hade inte tänkt på den vinklingen men om du säger så... ska  kolla upp hela rasket med inbandning o nivåer, nåt e det ju som e åt hel.... singforshållet alldeles tydligt! :D
Men det kommer meeera, så förfärdiga dig.. en låt till med lite försök till tungare guror men...
Tack för lyssning och kommentar Micke! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Nämen jo alltså... denhär blir nog bra... eller bättre, den är ju bra redan som den är nu ^_^. Gillar känslan i denna låt.
Space

Tjou Space!
Tack för en lite "lindrigare" mottagning :P
Visserligen finns det myckat att se över för att bli precision, dit försökere vi ju alla komma.
Bra att känslan kommer fram!
Tack för lyssningen o kommentaren! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Du är en mästare på dina körer Johan (med reservation för volym och sånt som nämnts) mycket vackra vibratostämmor som lirar fint tycker jag till denna lugna och sköna låt. Efter halva någonstans satt jag och längtade efter lite slide.... tror jag skulle sitta fint på denna.
Muchos takkkos EKO!
Hyrkkölä manskör tackar och spinner vidare... det kommer meeera! :D
Slidegitarr ja... vetetusan hur man lirar en sån, skulle säkert sitta snyggt nu när du nämner det.
Är det till den man ska ha ett rör, eller va de nu heter?
Så kom igen med din slide så spurtar vi detta alster till grande finaaale! :D

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Du är en mästare på dina körer Johan (med reservation för volym och sånt som nämnts) mycket vackra vibratostämmor som lirar fint tycker jag till denna lugna och sköna låt. Efter halva någonstans satt jag och längtade efter lite slide.... tror jag skulle sitta fint på denna.
Muchos takkkos EKO!
Hyrkkölä manskör tackar och spinner vidare... det kommer meeera! :D
Slidegitarr ja... vetetusan hur man lirar en sån, skulle säkert sitta snyggt nu när du nämner det.
Är det till den man ska ha ett rör, eller va de nu heter?
Så kom igen med din slide så spurtar vi detta alster till grande finaaale! :D

h.  johan


Haha nä jag har gjort ett slide-försök med synt och det blev inte bra - men det finns säkert någon som kan köra slide på denna låt - tror det skulle passa skitbra.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Du är en mästare på dina körer Johan (med reservation för volym och sånt som nämnts) mycket vackra vibratostämmor som lirar fint tycker jag till denna lugna och sköna låt. Efter halva någonstans satt jag och längtade efter lite slide.... tror jag skulle sitta fint på denna.
Muchos takkkos EKO!
Hyrkkölä manskör tackar och spinner vidare... det kommer meeera! :D
Slidegitarr ja... vetetusan hur man lirar en sån, skulle säkert sitta snyggt nu när du nämner det.
Är det till den man ska ha ett rör, eller va de nu heter?
Så kom igen med din slide så spurtar vi detta alster till grande finaaale! :D

h.  johan


Haha nä jag har gjort ett slide-försök med synt och det blev inte bra - men det finns säkert någon som kan köra slide på denna låt - tror det skulle passa skitbra.


Jag har hört Wernborg slidea, och det lät riktigt gött. Så dra iväg ett PM till honom vettja. Men ni hörde det inte från mig  ;)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Du är en mästare på dina körer Johan (med reservation för volym och sånt som nämnts) mycket vackra vibratostämmor som lirar fint tycker jag till denna lugna och sköna låt. Efter halva någonstans satt jag och längtade efter lite slide.... tror jag skulle sitta fint på denna.
Muchos takkkos EKO!
Hyrkkölä manskör tackar och spinner vidare... det kommer meeera! :D
Slidegitarr ja... vetetusan hur man lirar en sån, skulle säkert sitta snyggt nu när du nämner det.
Är det till den man ska ha ett rör, eller va de nu heter?
Så kom igen med din slide så spurtar vi detta alster till grande finaaale! :D

h.  johan


Haha nä jag har gjort ett slide-försök med synt och det blev inte bra - men det finns säkert någon som kan köra slide på denna låt - tror det skulle passa skitbra.


Jag har hört Wernborg slidea, och det lät riktigt gött. Så dra iväg ett PM till honom vettja. Men ni hörde det inte från mig  ;)

Heheee :P :rolleyes:
Inte ett ljud från mig.... :lol: :D

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Nämen jo alltså... denhär blir nog bra... eller bättre, den är ju bra redan som den är nu ^_^. Gillar känslan i denna låt.
Space

Tjou Space!
Tack för en lite "lindrigare" mottagning :P
Visserligen finns det myckat att se över för att bli precision, dit försökere vi ju alla komma.
Bra att känslan kommer fram!
Tack för lyssningen o kommentaren! :)

h.  johan

Oukkei... nu har jag lyssnat på detta i ett par "riktiga" högtalare. Krväde ett par lyssningar innan jag kom "in" i låten. Bra låt, om ändå inte min absoluta favorit bland Mahan-låtar, det bör väl medges.
Nån nämde slide här, håller med... eller nåt annat "soloinstrument"... snygga stråkar eller sånt. Gitarren låter bra trots att handen ännu är konvalescent. Kören är kanske lite väl ivrig som nån här redan konstaterade.
Ser fram emot följande version med eventuellt lite drömska stråkar :)

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil

Oukkei... nu har jag lyssnat på detta i ett par "riktiga" högtalare. Krväde ett par lyssningar innan jag kom "in" i låten. Bra låt, om ändå inte min absoluta favorit bland Mahan-låtar, det bör väl medges.
Nån nämde slide här, håller med... eller nåt annat "soloinstrument"... snygga stråkar eller sånt. Gitarren låter bra trots att handen ännu är konvalescent. Kören är kanske lite väl ivrig som nån här redan konstaterade.
Ser fram emot följande version med eventuellt lite drömska stråkar :)
Space
Tjou!
Hur ska man reparera en "för ivrig" sångare eller kör? More whisky eller... mera gips :huh:
Hör ju det själv åxå nu när vdet påpekas, kanske gräva ner låten bakom bastun o ta opp den för ny bandning på vårkvisten :rolleyes:

Ska kolla med grannen om han har ett par stråkar till övers, eller kanske tillomed en såg, :D

Tack för lyzzning o kommentar :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Nänä... gräv för allt i världen int ner låten, det vore synd och skam. Om du lyckas få mina låtar att låta bra så nog fixar du dehär också ^_^

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bra låt!
gillar orgeln och sången
Några har föreslagit Slide - det förstår jag inte alls
bygg mer åt soul-hållet (mer orgel och bas) i kombination med CSN-stämmor - Du är på gång där.
Några partier kan för dynamikens skull lyfta fram akustiska guror.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Bra låt!
gillar orgeln och sången
Några har föreslagit Slide - det förstår jag inte alls
bygg mer åt soul-hållet (mer orgel och bas) i kombination med CSN-stämmor - Du är på gång där.
Några partier kan för dynamikens skull lyfta fram akustiska guror.
Tjou Velocipeden!
Kul att du gillar, kan väl hålla med om att jag inte heller riktigt vet vad Sliden hämtar med sig men om nån känner för att slänga upp ett spår så passar det nog, öppen för allting!
Bra point med akusterna och soulgreijen, kräver dock aningen mer fingerfärdighet på basen men skam den som ger sig! :D
Tack för lyssning o goda råd!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Du måste träna på ditt uttal!!!!
Mixen måste vara mer definerad och punchig.
Det låter nästan som att du bara använder overheadmickarna på trummorna.
lyft fram de andra mickarna och sänk overheaden och buskomprimera trummorna.



Utloggad tsmalmbe

Trumsoundet och loopen lämnar en hel del att önska. Gitarrspelet låter lite svajigt, inte så tight  som det borde. Ideerna är där, så som demo går det igenom. Orgeln är bra tycker jag. Stämmorna är skrämmande höga.

Dynamiken i arrangemanget fattas, det blir lite jämntjockt tycker jag. Alla instmenten spelar hela tiden menar jag. Ingen höjdare eller megarefräng.

Snyggt svaj på sången, lite nytt på sångfronten liksom?

Denna skulle behöva en riktig megarefräng, nu är det liksom vers på vers.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Du måste träna på ditt uttal!!!!


Nej,den är charmig hans accent..  :P Kör hårt Mahan :D

som slask går den igenom dividends-gränskontroll.. Mycket trevlig låt...

När är det dags för en mahan best of? :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Du måste träna på ditt uttal!!!!
Mixen måste vara mer definerad och punchig.
Det låter nästan som att du bara använder overheadmickarna på trummorna.
lyft fram de andra mickarna och sänk overheaden och buskomprimera trummorna.
Tjou olofd!
Kul att du tittar in Olof, trots en aningen negativ kommentar, hoppas du hittade nåt positivt i låten.
Vad det gäller uttal så e det ganska knepigt, vet ju inte exakt va du menar med uttalsproblemet men alla har vi våra myter beroende på varifrån vi kommer. Som finlandssvensk så kan jag ju bara använda mig av det jag kan, dialekter varierar från plats till plats och det tycker jag e bara berikande! :)

Hoppas du kunde definera närmare hur du önskar att punchigheten kunde förverkligas.
Överraskad över trumkommenten åxå, ingen kan väl klara svängen med bara OH :unsure:
Men huvudsaken e ju att du lussnat o kommenterat och det ska du ha ett STORT tack för Olof! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Trumsoundet och loopen lämnar en hel del att önska. Gitarrspelet låter lite svajigt, inte så tight  som det borde. Ideerna är där, så som demo går det igenom. Orgeln är bra tycker jag. Stämmorna är skrämmande höga.
Dynamiken i arrangemanget fattas, det blir lite jämntjockt tycker jag. Alla instmenten spelar hela tiden menar jag. Ingen höjdare eller megarefräng.
Snyggt svaj på sången, lite nytt på sångfronten liksom?
Denna skulle behöva en riktig megarefräng, nu är det liksom vers på vers.
Danke TSM!
Trummisen skall få bakläxa, garanterat. Och gitarristen får sparken! Organisten får löneförhöjning och kören får gå. Dynamiken kan jag ju inte sparka så den får jag jobba vidare på. Sångsvajet sparas och säljs till högst bjudande! :rolleyes:

Tackar för ingående lyssning o bra kommentar! :)

h.  Obbnäsgurun
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Du måste träna på ditt uttal!!!!
Nej,den är charmig hans accent..  :P Kör hårt Mahan :D
som slask går den igenom dividends-gränskontroll.. Mycket trevlig låt...
När är det dags för en mahan best of? :)
Tjou PER!
Najs att du lånade örat! Jou... det där med uttal e ju nåt man kan träna in på en femåring... icke en femtifemma... TROR JAG! :D
Snyggt att du fortfarande håller Mahanlåtarna arkiverade och gillar!
Best of jaaa...  finns nog redan på "privata" marknaden, gäller här för var och en att ladda ner och bränna på :lol:

OCH DET KOMMER MEEERA! :D

tack Per igen en gång! Uppskattas! :)
'
h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............