Kontrollrummet

Toneport UX2 Line6

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har haft det här kortet några år nu till min Cubase 4. Jag bytte till detta externa USB-kort för att slippa latencyn som jag fick med det gamla inbyggda kortet och visst något bättre blev det väl men jag misstänker mer och mer att det handlar om att min dator inte är gjord för musik.   
Har aldrig haft problem med CPU men redan efter 4 VSTi-spår så börjar knastret och jag måste öka bufferten från 512 till 2048 för att kunna lyssna vettigt, såsmåningom så har jag blivit tvungen att sätta buffern på 4096 för att ens kunna lyssna på det hela(trots frysningar av instrument). Vid audio inspelningar och nya VSTi-spår så gör jag numer så att jag drar ner till en mp3 som jag slänger in i projektet. Trots att jag mutar alla spår utom just mp3:an och det audio spår (t.ex.) som jag spelarin så knastrar det ordentligt vid buffern 512.

Kort sagt är jag trött på dessa j***vla maskiner som förstör den kreativa förmågan. Jag vill ha nåt som funkar utan en massa latencyproblem oavsett hur många spår jag spelar in och oavsett hur många plug-in jag använder. Läste att någon här har kört Logic9 med 80 spår och 200 plugins!!!!!
Min dator skulle starta om av sig själv om jag ens försökte lyssna en sekund på det projektet.

Alltså till min korta fråga - duger Toneport UX2 till Logic och Mac eller kanske till OSX i PC´n (men det är klart att om det är PC´n som är boven så är ju inte det bra)
Edit: Alla med UX2-kortet får gärna berätta om era erfarenheter, det vore kul
« Senast ändrad: 26.08.2009, 01:04:35 by Eko »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Jag tror inte det är ljudkortet som är felet. Din dator är helt enkelt för dålig, det låter lite som min beter sig. Man blir sjukt irriterad, jag förstår dig.

Om jag var dig så skulle jag ha kvar kortet och köpa en så fet stationär PC-dator som möjligt, med Windows 7. Om du inte har 15 000+ att lägga på en Mac såklart, men det är väl inte det vanligaste. Jag skall själv lägga cirkus 9-10 000 på en PC-dator efter jul, tror att en sådan presterar mycket bättre än en 12 000-kronors Mac i inspelningssammanhang.


Utloggad dubbelv

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
Jag har ett Toneport UX2-kort, och använder Mac/Logic.
Funkar utmärkt, enligt mig iallafall!
Om jag är här, och du är där, vart är då vi??  www.myspace.com/wwwester


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tror inte det är ljudkortet som är felet. Din dator är helt enkelt för dålig, det låter lite som min beter sig. Man blir sjukt irriterad, jag förstår dig.

Om jag var dig så skulle jag ha kvar kortet och köpa en så fet stationär PC-dator som möjligt, med Windows 7. Om du inte har 15 000+ att lägga på en Mac såklart, men det är väl inte det vanligaste. Jag skall själv lägga cirkus 9-10 000 på en PC-dator efter jul, tror att en sådan presterar mycket bättre än en 12 000-kronors Mac i inspelningssammanhang.
Jo datorn har några år på nacken men alla jag pratat med menar att den ska klara Cubase utan problem Compaq Presario 8000 med Intel 4 processor 2,8 Ghz, 1,5Gb minne, Asus Blazer moderkort. Så vad är fetare? En dualprocessor 64-bitars och Win7 men det sistnämnda kan jag väl slänga in på nuvarande. Hm... 
Macarna är dyra det vet jag men Logic kostar väl hälften av Cubase - nu vart det lite mer än ljudkort detta men det hänger ijhop liksom...
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har ett Toneport UX2-kort, och använder Mac/Logic.
Funkar utmärkt, enligt mig iallafall!
Men det var bra att höra tack för det.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag kör ett KB37 (UX2+keyboard) och det vill mycket till för att det ska bli problem för Cubase. Men visst har det fordrat lite handpåläggning för att hitta "modellen"!

I Asio-setupen får du inte vara rädd för att föra "slidern" för latency åt höger dvs öka latencyn. Bry dig inte om vilka värden som kommer upp!
 :rolleyes: Nu rullar uppspelningen på utan hängningar eller knaster.

Men man blir ju tokig av att tex spela in med typ 50ms fördröjning. I Cubase kan man "klicka i" att programmet ska kompensera för latencyn - dvs spela upp lite före. Sen stänger du av medhörning/output på den kanalen du ska spela in på. Öppna Gearbox och använd monitoring här i stället! UX2 har sk "Direct monitoring" så du slipper gå via mjukvaran för medhörningen.

Klart! :)

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag kör ett KB37 (UX2+keyboard) och det vill mycket till för att det ska bli problem för Cubase. Men visst har det fordrat lite handpåläggning för att hitta "modellen"!

I Asio-setupen får du inte vara rädd för att föra "slidern" för latency åt höger dvs öka latencyn. Bry dig inte om vilka värden som kommer upp!
 :rolleyes: Nu rullar uppspelningen på utan hängningar eller knaster.

Men man blir ju tokig av att tex spela in med typ 50ms fördröjning. I Cubase kan man "klicka i" att programmet ska kompensera för latencyn - dvs spela upp lite före. Sen stänger du av medhörning/output på den kanalen du ska spela in på. Öppna Gearbox och använd monitoring här i stället! UX2 har sk "Direct monitoring" så du slipper gå via mjukvaran för medhörningen.

Klart! :)

/Jocke
Ok spännande tips - tack för det Jocke
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se