Kontrollrummet

Resonans eller Stående våg?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Har inte läst så mycket våglära, men såvitt jag vet dyker gärna stående vågor upp när avståndet mellan två ytor är lika med halva våglängden av det ljud som far omkring mellan dessa ytor.

Men detsamma gäller ju resonans, eller hur? En sträng eller ett rör med luft (dvs ett valfritt sketet instrument) "resonerar" olika beroende på längden på mediet. (Att sen man ska räkna på 1/4 av våglängden när ena änden/ytan är öppen/lös är väl en oviktig detalj för frågan som kommer här:)

Är resonans och stående vågor samma sak, eller åtminstone närbesläktade och oskiljaktiga fenomen?


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Hm... Jag skulle nog säga ja, kort sagt. Säg att du pratar om jordbävningar, och varför höga hus tar så mycket skada. Jo, det beror ju på att husets höjd är ungefär en fjärdedels våglängd? Som ett skolboksexempel tänker jag mig då.
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
När man pratar om stående vågor i ett rum, så kan man lika gärna prata om rummets resonansfrekvenser - så visst är det samma sak.
"Kärt" barn har många namn... :rolleyes:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
kan man inte säga att stående vågor är resonans, men inte all resonans är stående vågor?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
kan man inte säga att stående vågor är resonans, men inte all resonans är stående vågor?

Helt klart rätt! Andra fenomen än just stående våg kan skapa resonans!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Andra fenomen än just stående våg kan skapa resonans!

Ok, vilka fall av resonans inbegriper inte stående vågor då? Resonansen i ett filter, till exempel, gör väl det på sätt och vis?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Andra fenomen än just stående våg kan skapa resonans!

Ok, vilka fall av resonans inbegriper inte stående vågor då? Resonansen i ett filter, till exempel, gör väl det på sätt och vis?
Nu vet jag inte, men jag tror, att resonansen i t ex en fiol strävar efter så lite stående vågor som möjligt, eftersom det skulle ge att vissa toner poppar fram mycket mer än andra när våglängden blir exakt så lång så att noderna möter något att studsa fram o tillbaka mot, o alla andra frekvenser skulle dö...
Lite svamligt skrivet just nu, men det känns som att en resonanslåda som endast skulle förstärka stående vågor skulle ge ett ganska ojämnt instrument?


Utloggad swellman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Jag tänker mig det hela så här...

Resonans är väl någots benägenhet att svänga vid en viss frekvens? Ett rums resonans kan man upptäcka genom att klappa i händerna om man då i efterklangen kan urskilja en ton har man hittat rummets resonansfrekvens, eller en av dom. (Det här kan få till följd att toner som spelas och ligger i närheten av den frekvensen kan låta falska. Man spelar ett F men hör något som låter mer som F# t.ex.)
Stående vågor är när något med en viss frekvens studsar och möter direktvågen där bukar och noder, som det kallas, sammanfaller och vågen tycks stå stilla. I ett rum med reflexer så har man ju ett stort antal såna bukar och noder. Men jag är osäker på om det i det fallet har att göra med resonans? Flyttar man sig lite åt sidan så är det ju en annan frekvens som hörs mest.

 


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Andra fenomen än just stående våg kan skapa resonans!

Ok, vilka fall av resonans inbegriper inte stående vågor då? Resonansen i ett filter, till exempel, gör väl det på sätt och vis?
Nu vet jag inte, men jag tror, att resonansen i t ex en fiol strävar efter så lite stående vågor som möjligt, eftersom det skulle ge att vissa toner poppar fram mycket mer än andra när våglängden blir exakt så lång så att noderna möter något att studsa fram o tillbaka mot, o alla andra frekvenser skulle dö...
Lite svamligt skrivet just nu, men det känns som att en resonanslåda som endast skulle förstärka stående vågor skulle ge ett ganska ojämnt instrument?

Mja, min magkänsla säger tvärtom, eftersom de fixerade ändarna (stall och finger, tex) av en sträng automatiskt blir noder i strängens vibration. Toner vars våglängd inte är jämnt delbara med strängens längd borde helt enkelt inte uppstå. Men nu talar jag iofs bara om själva strängen, vilket du kanske inte gjorde   :unsure: , oops. Resonanslådan är ju det som liknar ett rum mest, och det är ju främst rum vi diskuterar i den här delen av forumet.

Vad gäller den saken då, har du förmodligen på sätt och vis rätt. Stradivarius vill lika lite som Studiobyggar-Sture att vissa frekvenser ska dominera över andra. Därför byggs fiolkroppen/studiorummet helst inte med en kubisk form. Däremot är väl motivet inte att få så få stående vågor som möjligt (om nu dessa är synonyma med resonans), utan så MÅNGA som möjligt, men med en jämnt fördelad "styrka", så ingen sticker ut för mycket. Det är ju trots allt en "resonans"-låda, och dess uppgift är att "resonera".
« Senast ändrad: 28.04.2007, 02:28:55 by brynolf »


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Däremot är väl motivet inte att få så få stående vågor som möjligt (om nu dessa är synonyma med resonans), utan så MÅNGA som möjligt, men med en jämnt fördelad "styrka", så ingen sticker ut för mycket. Det är ju trots allt en "resonans"-låda, och dess uppgift är att "resonera".
Kan vara. Frågan är ju bara om resonans måste vara stående vågor? O om man tittar på en fiollåda, kan det bli stående vågor i en sån öht? Finns det några parallella ytor?
Är det ingen som VET här???
Som kan döda den här diskussionen o ge oss ro!?  :lol:


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Däremot är väl motivet inte att få så få stående vågor som möjligt (om nu dessa är synonyma med resonans), utan så MÅNGA som möjligt, men med en jämnt fördelad "styrka", så ingen sticker ut för mycket. Det är ju trots allt en "resonans"-låda, och dess uppgift är att "resonera".
Kan vara. Frågan är ju bara om resonans måste vara stående vågor? O om man tittar på en fiollåda, kan det bli stående vågor i en sån öht? Finns det några parallella ytor?
Är det ingen som VET här???
Som kan döda den här diskussionen o ge oss ro!?  :lol:

Där handlar det väl egentligen inte om resonans på samma sätt, utan i stället om någon form av snillrik akustisk (inte att förväxla med elektrisk) förstärkning?
Resonanslådan på en fiol, akustisk gitarr etc, är till för att förstärka ljudet utan att några stående vågor uppstår och gör att vissa toner blir mer förstärkta än andra. På liknande sätt förstärker ju också en hornhögtalare sin drivers utsignal.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Däremot är väl motivet inte att få så få stående vågor som möjligt (om nu dessa är synonyma med resonans), utan så MÅNGA som möjligt, men med en jämnt fördelad "styrka", så ingen sticker ut för mycket. Det är ju trots allt en "resonans"-låda, och dess uppgift är att "resonera".
Kan vara. Frågan är ju bara om resonans måste vara stående vågor? O om man tittar på en fiollåda, kan det bli stående vågor i en sån öht? Finns det några parallella ytor?
Är det ingen som VET här???
Som kan döda den här diskussionen o ge oss ro!?  :lol:

Där handlar det väl egentligen inte om resonans på samma sätt, utan i stället om någon form av snillrik akustisk (inte att förväxla med elektrisk) förstärkning?
Resonanslådan på en fiol, akustisk gitarr etc, är till för att förstärka ljudet utan att några stående vågor uppstår och gör att vissa toner blir mer förstärkta än andra. På liknande sätt förstärker ju också en hornhögtalare sin drivers utsignal.
Jamen dåså. Kul när man tänker rätt :D
Stående vågor är resonans, men inte all resonans är stående vågor.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Däremot är väl motivet inte att få så få stående vågor som möjligt (om nu dessa är synonyma med resonans), utan så MÅNGA som möjligt, men med en jämnt fördelad "styrka", så ingen sticker ut för mycket. Det är ju trots allt en "resonans"-låda, och dess uppgift är att "resonera".
Kan vara. Frågan är ju bara om resonans måste vara stående vågor? O om man tittar på en fiollåda, kan det bli stående vågor i en sån öht? Finns det några parallella ytor?
Är det ingen som VET här???
Som kan döda den här diskussionen o ge oss ro!?  :lol:

Där handlar det väl egentligen inte om resonans på samma sätt, utan i stället om någon form av snillrik akustisk (inte att förväxla med elektrisk) förstärkning?
Resonanslådan på en fiol, akustisk gitarr etc, är till för att förstärka ljudet utan att några stående vågor uppstår och gör att vissa toner blir mer förstärkta än andra. På liknande sätt förstärker ju också en hornhögtalare sin drivers utsignal.

Jag tror nog att lådorna är utformade för att tillåta en mängd stående vågor, för att inte bara en del skall vara förstärkta?

akustisk förstärkning...görs väl med studsar eller stående vågor? :unsure:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag tror nog att lådorna är utformade för att tillåta en mängd stående vågor, för att inte bara en del skall vara förstärkta?

akustisk förstärkning...görs väl med studsar eller stående vågor? :unsure:
Stående vågor får ju just den effekten att EN DEL frekvenser blir mer förstärkta än andra frekvenser.
Ett rum utan parallella ytor behöver ju inte sakna akustik.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag tror nog att lådorna är utformade för att tillåta en mängd stående vågor, för att inte bara en del skall vara förstärkta?

akustisk förstärkning...görs väl med studsar eller stående vågor? :unsure:
Stående vågor får ju just den effekten att EN DEL frekvenser blir mer förstärkta än andra frekvenser.
Ett rum utan parallella ytor behöver ju inte sakna akustik.

Precis. Titta på de gamla amfi-teatrarna, som ligger utomhus och är byggda så smart att t o m en viskning går fram tydligt till hela publiken. Där finns det inga stående vågor som sköter förstärkningen.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag tror nog att lådorna är utformade för att tillåta en mängd stående vågor, för att inte bara en del skall vara förstärkta?

akustisk förstärkning...görs väl med studsar eller stående vågor? :unsure:
Stående vågor får ju just den effekten att EN DEL frekvenser blir mer förstärkta än andra frekvenser.
Ett rum utan parallella ytor behöver ju inte sakna akustik.

Precis. Titta på de gamla amfi-teatrarna, som ligger utomhus och är byggda så smart att t o m en viskning går fram tydligt till hela publiken. Där finns det inga stående vågor som sköter förstärkningen.

jo, min poäng exakt! Men hur funkar det, det måste ju vara hur det studsar!?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
En amfiteater funkar väl som en parabolantenn, dvs det mesta ljudet fokuseras i en punkt ute i publiken. Sitter man inte i den punkten lär det inte låta så värst bra, misstänker jag.

Men det har ju ingenting med resonans att göra; att ljudet blir starkt för publiken i amfiteatern beror ju på att ljudvågorna som reflekterats mot bakre scenväggen korsas, och (förutsatt att de är i rätt fas) förstärks.


Utloggad Pazo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Min fina och kuliga blogg
Ja exakt, ljudförstärkning i amfiteatrar sker väl mest för att ett ljud får en mer fokuserad och utrbredd riktning.
Det som gör att en resonanslåda förstärker ljud är inte att det bildas stående vågor utan att man försöker få själva materialet att vibrera när strängen slås an, och på så vis skapa mer yta som får luften runtom att vibrera. Vet inte ifall det är just ståendevågor i själva resonanslådmaterialet som gör detta, orkar inte tänka nu efter några groggar! :D
Gwörf...Gwörf... Mjäh mjäh