Andra fenomen än just stående våg kan skapa resonans!
Ok, vilka fall av resonans inbegriper inte stående vågor då? Resonansen i ett filter, till exempel, gör väl det på sätt och vis?
Nu vet jag inte, men jag tror, att resonansen i t ex en fiol strävar efter så lite stående vågor som möjligt, eftersom det skulle ge att vissa toner poppar fram mycket mer än andra när våglängden blir exakt så lång så att noderna möter något att studsa fram o tillbaka mot, o alla andra frekvenser skulle dö...
Lite svamligt skrivet just nu, men det känns som att en resonanslåda som endast skulle förstärka stående vågor skulle ge ett ganska ojämnt instrument?
Mja, min magkänsla säger tvärtom, eftersom de fixerade ändarna (stall och finger, tex) av en sträng automatiskt blir noder i strängens vibration. Toner vars våglängd inte är jämnt delbara med strängens längd borde helt enkelt inte uppstå. Men nu talar jag iofs bara om själva strängen, vilket du kanske inte gjorde

, oops. Resonanslådan är ju det som liknar ett rum mest, och det är ju främst rum vi diskuterar i den här delen av forumet.
Vad gäller den saken då, har du förmodligen på sätt och vis rätt. Stradivarius vill lika lite som Studiobyggar-Sture att vissa frekvenser ska dominera över andra. Därför byggs fiolkroppen/studiorummet helst inte med en kubisk form. Däremot är väl motivet inte att få så få stående vågor som möjligt (om nu dessa är synonyma med resonans), utan så MÅNGA som möjligt, men med en jämnt fördelad "styrka", så ingen sticker ut för mycket. Det är ju trots allt en "resonans"-låda, och dess uppgift är att "resonera".