Kontrollrummet

Spotify - hur stort är deras utbud?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Laddade nyligen hem spotify som jag hört så mycket talas om. Att all musik inte finns där har jag förstått, det är ju bara musik från dom skivbolag man tecknat avtal med. Hur kommer det sig att The Beatles saknas? Enligt Wikipedia är avtal skrivet med EMI. Däremot kan man hitta många gamla udda artister som Snoddas, George Formby mm. Man undrar hur stor procent av västerländsk musik som spotify tillhandahåller.


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Laddade nyligen hem spotify som jag hört så mycket talas om. Att all musik inte finns där har jag förstått, det är ju bara musik från dom skivbolag man tecknat avtal med. Hur kommer det sig att The Beatles saknas? Enligt Wikipedia är avtal skrivet med EMI. Däremot kan man hitta många gamla udda artister som Snoddas, George Formby mm. Man undrar hur stor procent av västerländsk musik som spotify tillhandahåller.

The Beatles? Nytt band eller? :)
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


asti

  • Gäst
Laddade nyligen hem spotify som jag hört så mycket talas om. Att all musik inte finns där har jag förstått, det är ju bara musik från dom skivbolag man tecknat avtal med. Hur kommer det sig att The Beatles saknas? Enligt Wikipedia är avtal skrivet med EMI. Däremot kan man hitta många gamla udda artister som Snoddas, George Formby mm. Man undrar hur stor procent av västerländsk musik som spotify tillhandahåller.

The Beatles? Nytt band eller? :)

Nej, det är ett obskyrt band som kom fram under 80-talet och bestod av fem medlemmar - John Lemon, George Harekrishna, Paul MacNamara, Ringo Star (hette egentligen Ringo Starbucks) och Jerry Martin HD-28. Höll mest till på småklubbar i hamnkvarteren i Leeds och spelade en sorts Lederhosen-Boogie. Gjorde låtar som "Ticket to Ryd", "I can smell your foot", "We can walk right out", "Hey Joe",
"I saw you standing here, there and everywhere", men var aldrig riktigt i närheten av listorna. Bandet upplöstes i början av 90-talet då John Lemon flyttade till Yokohama. George Harekrishna startade bandet "Träd, gräs och opium", som hade en hit med låten "Smoke with Roger Waters". Vad övriga bandmedlemmar tog vägen är mer osäkert.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
The Beatles? Nytt band eller? :)

Nej, det är ett obskyrt band som kom fram under 80-talet och bestod av fem medlemmar - John Lemon, George Harekrishna, Paul MacNamara, Ringo Star (hette egentligen Ringo Starbucks) och Jerry Martin HD-28. Höll mest till på småklubbar i hamnkvarteren i Leeds och spelade en sorts Lederhosen-Boogie. Gjorde låtar som "Ticket to Ryd", "I can smell your foot", "We can walk right out", "Hey Joe",
"I saw you standing here, there and everywhere", men var aldrig riktigt i närheten av listorna. Bandet upplöstes i början av 90-talet då John Lemon flyttade till Yokohama. George Harekrishna startade bandet "Träd, gräs och opium", som hade en hit med låten "Smoke with Roger Waters". Vad övriga bandmedlemmar tog vägen är mer osäkert.
[/quote]
 :D :lol:
Kul, fyndigt och kunnigt!
ps
Paul provade sina vingar och gav ut hitsingeln "Bull of Kentucky"

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
The Beatles? Nytt band eller? :)

Nej, det är ett obskyrt band som kom fram under 80-talet och bestod av fem medlemmar - John Lemon, George Harekrishna, Paul MacNamara, Ringo Star (hette egentligen Ringo Starbucks) och Jerry Martin HD-28. Höll mest till på småklubbar i hamnkvarteren i Leeds och spelade en sorts Lederhosen-Boogie. Gjorde låtar som "Ticket to Ryd", "I can smell your foot", "We can walk right out", "Hey Joe",
"I saw you standing here, there and everywhere", men var aldrig riktigt i närheten av listorna. Bandet upplöstes i början av 90-talet då John Lemon flyttade till Yokohama. George Harekrishna startade bandet "Träd, gräs och opium", som hade en hit med låten "Smoke with Roger Waters". Vad övriga bandmedlemmar tog vägen är mer osäkert.
:D :lol:
Kul, fyndigt och kunnigt!
ps
Paul provade sina vingar och gav ut hitsingeln "Bull of Kentucky"


[/quote]

Det får nog bli vårt nästa projekt efter snapsvisehäftet - "Wickedpedia - rock- och popmusik såsom vi minns den",
ett uppslagsverk med samlade felaktigheter!  :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Äntligen får en som inte var med när det begav sig veta hur det egentligen var...  :huh: :) :D
Och när nu inte Beatles har sin musik med tänker inte jag heller ha med min!  -_- :P
« Senast ändrad: 23.08.2009, 21:45:46 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hur kommer det sig att The Beatles saknas? Enligt Wikipedia är avtal skrivet med EMI.
Trots att avtal är skrivet med ett skivbolag kan artister som ligger på det bolaget välja att inte finnas på Spotify. Nu senast valde tydligen Magnus Uggla att ta bort sin musik därifrån.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil

Trots att avtal är skrivet med ett skivbolag kan artister som ligger på det bolaget välja att inte finnas på Spotify. Nu senast valde tydligen Magnus Uggla att ta bort sin musik därifrån.
[/quote]
Måste vara knepigt för artister att få rätt betalt, med skivförsäljning följer ju royalty.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Citera
Trots att avtal är skrivet med ett skivbolag kan artister som ligger på det bolaget välja att inte finnas på Spotify. Nu senast valde tydligen Magnus Uggla att ta bort sin musik därifrån.
Måste vara knepigt för artister att få rätt betalt, med skivförsäljning följer ju royalty.

Det är inte många artister som tjänar några större summor på försäljning av fysiska skivor. Om man vill leva på musik som "skivartist" gäller det nog att bli spelad i Sveriges Radio titt som tätt, annars är det nog rätt kört. Tror jag.

 :unsure:
« Senast ändrad: 23.08.2009, 23:15:30 by Wernborg »


Utloggad Hellback

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
  • Do it with conviction!
    • Visa profil
Ursprungsfrågan var hur stort är utbudet.
Svaret är - stort.
Men allt finns inte så man får ju komplettera med eget ägande där det sknas.
Jag tycker Spotify funkar bra.
Jag slipper ta upp hyllspace och HD space med stuff jag bara lyssnar på ibland men ändå vill ha tillgång till.
Sen samlar jag på det som är viktigt för mig.
----------
Hellback - SpaceCommie


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Laddade nyligen hem spotify som jag hört så mycket talas om. Att all musik inte finns där har jag förstått, det är ju bara musik från dom skivbolag man tecknat avtal med. Hur kommer det sig att The Beatles saknas? Enligt Wikipedia är avtal skrivet med EMI. Däremot kan man hitta många gamla udda artister som Snoddas, George Formby mm. Man undrar hur stor procent av västerländsk musik som spotify tillhandahåller.

The Beatles? Nytt band eller? :)

Nej, det är ett obskyrt band som kom fram under 80-talet och bestod av fem medlemmar - John Lemon, George Harekrishna, Paul MacNamara, Ringo Star (hette egentligen Ringo Starbucks) och Jerry Martin HD-28. Höll mest till på småklubbar i hamnkvarteren i Leeds och spelade en sorts Lederhosen-Boogie. Gjorde låtar som "Ticket to Ryd", "I can smell your foot", "We can walk right out", "Hey Joe",
"I saw you standing here, there and everywhere", men var aldrig riktigt i närheten av listorna. Bandet upplöstes i början av 90-talet då John Lemon flyttade till Yokohama. George Harekrishna startade bandet "Träd, gräs och opium", som hade en hit med låten "Smoke with Roger Waters". Vad övriga bandmedlemmar tog vägen är mer osäkert.
:lol: :wub:
Nått av det roligaste jag läst på detta forum!! :D
''Ticket to Ryd''.... :lol:
Smoke with Roger Waters... :wub: :P
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972