Kontrollrummet

Cykeln - Mot Våra (EAK nr 5)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
LÅTNAMN: Mot Våra
ARTIST/GRUPP: Stefan Olsson
GENRE: Visa
LÅTLÄNGD: 4.13
KOMPOSITÖR: Stefan Olsson
TEXT: Erik Axel Karlfeldt
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE: Garritan 4
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

Här kommer den femte visan i EAK-projektet. Skulle väl ha släppts ut i våras eftersom det är våren som behandlas så fint av EAK. Men det var ju han som myntade "den vår de svage kallar höst" så det kanske den passar som höstvisa ändå. Dessutom går vi ju nu mot vår (ska bara passera vintern)

16/10 - Ny sång med mikrofon åt rätt håll, lite natur, reverb på out


När ängen, den vattensjuka,
sitt första andpar har fått
och tranbären ligga där mjuka
och skifta i rött och blått,
då öppnar jag port och dörr,
som stängdes mot vintern förr,
ty kamrarna bli mig för svåra,
så snart det lider mot våra.

Jag vill som Noak ur arken
gå ut på den torkande jord
och tända i ödemarken
ett offer av lågande ord.
Likt duvor med oljoblad
dra grågäss mot norr åstad,
och i deras luftiga fåra
sin glittrande guldsäd strör våra.

Nu sjuder likt bäckarnas vatten
min blod, som rann lugn och sval.
Nu ropar som uven i natten
vart länge förstummat kval.
Det är som vart vemodsfrö
fick groddkraft av vårens tö,
och minnena kännas så svåra,
var gång det lider mot våra.

Hör horsgökens surrande giga
och lärkornas små positiv!
Hör bölande oxe och kviga,
som längta till vildmarkens liv!
Nu vridas vidjor och hank,
nu tjäras ekor och plank;
det rustas och fejas så svåra
att hedra den ljuvliga våra.

Snart grönska gärden och vretar,
snart blomma täppa och äng,
och flickan violer letar
att dofta invid hennes säng
och suckar med sorgeligt sus
och ler som i drömmande rus --
ty flickorna bli då för svåra,
så snart det lider mot våra.
« Senast ändrad: 16.10.2009, 19:59:02 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
Snyggt arr och passande melodi, om än lite förutsägbar! Men det är väl svårt när man tar sig an sådant här!
Gillar speciellt flöjten, men gitarren och pianot är också bra! Fint stråkarr, som kanske kan putsas på något!
Tycker däremot inte att de frekventa hihatslagen efter 130 sekunder passar så bra! Hade hellre sett vispar och inte så frekventa slag.
Basen låter lite högt i mina högtalare, kanske ska ner lite?
Själv hade jag en AK-4 i lumpen, men en EAK-5 smäller högre!  :)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Karlfeldts texter är ju så lysande. Som asti påpekar, och även jag i ett tidigare inlägg, så känns inte melodin så där värst spännande, förutsägbart, alltför klichéaktig. Men å andra sidan ska det kanske va så?
Tycker reverbet på sången kan sänkas. Är inte helt förtjust i trumkompet som kommer in senare i låten, framför allt inte hihaten, bättre om den speler halvtakt istället och helst inte alls. Lite bongos hör jag nog, och det borde räcka. Snygga stråkar.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
asti
Mitt melodiskapande är nog tämligen enkelt - gillar dessutom ganska enkla melodier - kanske är den förutsägbar men jag gillar den.
Flöjten och pianot är Garritan 4
Ska kolla hihatslagen - ett försök att få fram lite vispkänsla då jag inte har några vispar annat än i köket och de låter inte så bra.
Basen ner - ok
Tack för lyssning och synpunkter!

Tokai
Angående melodin se ovan. Tråkigt att den upplevs som klichéaktig. Då är nog det mesta jag gör klichéer.
Du kan ha rätt i reverbet - har svårt att få till ett bra läge på det.
Hihaten - se ovan. Måste försöka hitta några vispar - men var finner man sådana?
Inga bongos så långt örat når - det kan vara stråkknäpp som låter lite bongaktiga
Stråkarna är Garritan
Tack för lyssning och synpunkter
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag tycker inte melodin är alltför förutsägbar, inte på en första lyssning (nu) i allafall. Men klart, tongångarna känns ju igen. EAKs text är verkligen bra. Allt funkar bra kompositionsmässigt.

Ja, vad finns det att klaga på. Får fundera på det. Kanske lite vassa s på sången. Deesser?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil


Tokai
Angående melodin se ovan. Tråkigt att den upplevs som klichéaktig. Då är nog det mesta jag gör klichéer.

Det tycker jag absolut inte - att dina andra låtar låter klichéaktiga, tvärtom. Har hört massor infallsrika melodier från dig.  Det är nog mest Karlfeldt-projektet som får mig att tycka så. Alltså, innan jag trycker på play vet jag hur melodin kommer att vara. Och det är inte så bra i min musikaliska värld. Det är som om du tycker att Karlfeldt måste man behandla med respekt och att man inte får vara för vågad utan hålla sig inom de tradionella ramarna. Begripligt?


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Dividend
Deesser på sången - det kanske jag ska prova, har aldrig använt en sån.
Frågan är - när är en melodi så igenkänningsbar att den är onödig. Jag menar den mesta musiken känner man ju igen de stora dragen i. Instrumenten, takten, klangen, melodin. Man har ju ett begränsat uttryckssätt och mycket av det man gör låter antagligen rätt lika och ofta likt något annat. Men om det inte finns något nytt då kan man ju lika bra låta bli att göra det.
Tack för lyssning, synpunkter och tips!

Tokai
Javisst är det begripligt!
Skönt att du tycker så! Melodin är för mej musikens guld - allt annat är bara "mök",  därför är jag nog extra känslig för hur mina melodier uppfattas. När man "tonsätter" dikter är ju melodins uppgift att lyfta fram orden och diktens mening och känsla. Sen är det förstås extra kul om melodin kan stå för sig själv och inte uppfattas som en autogenerad sak.

Det är lite spännade (alt deprimerande för mej) att du vet hur melodin är innan du trycker på play. Det innebär att du kan skapa såna här melodier en masse medan jag tycker att jag har tur som kan komma upp med en!  :) Dessutom så gillar jag den här, så där ser man hur olika man kan uppfatta något så enkelt!  :)

Jag tycker inte att man måste behandla EAK med respekt - tvärtom - jag vill försöka hitta det mindre seriösa och det mer enkla omedelbara uttrycket hos honom. Det är såna dikter jag har tagit fram, det finns ganska många som jag upplever som mossiga.
Tolkningarna av "Sub luna", "Värdshuset" och "Den misskände spelmannen" tycker jag inte är så respektfulla.  :D "Mot våra" är mer av typen traditionell visa (vårkänslor, livet blir enkelt och glatt) men jag vill förstås ändå att det ska vara något nytt med den, annars är den ju poänglös.

Tack igen för synpunkter!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
asti
Mitt melodiskapande är nog tämligen enkelt - gillar dessutom ganska enkla melodier - kanske är den förutsägbar men jag gillar den.
Flöjten och pianot är Garritan 4
Ska kolla hihatslagen - ett försök att få fram lite vispkänsla då jag inte har några vispar annat än i köket och de låter inte så bra.
Basen ner - ok
Tack för lyssning och synpunkter!

Tokai
Angående melodin se ovan. Tråkigt att den upplevs som klichéaktig. Då är nog det mesta jag gör klichéer.
Du kan ha rätt i reverbet - har svårt att få till ett bra läge på det.
Hihaten - se ovan. Måste försöka hitta några vispar - men var finner man sådana?
Inga bongos så långt örat når - det kan vara stråkknäpp som låter lite bongaktiga
Stråkarna är Garritan
Tack för lyssning och synpunkter

Med enkelt menar jag inte simpelt, tvärtom kan det vara nog så svårt att hitta en enkel och passande melodi till en text!
Och här är det mycket text och fokus på den, så det är säkert helt rätt att inte "krångla till" harmonierna för mycket!
Tycker du är väldigt hemtam i den här musikformen och personligen tycker jag det är som mest intressant när du skriver texten själv!
Kör hårt!  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Frågan är - när är en melodi så igenkänningsbar att den är onödig. Jag menar den mesta musiken känner man ju igen de stora dragen i. Instrumenten, takten, klangen, melodin. Man har ju ett begränsat uttryckssätt och mycket av det man gör låter antagligen rätt lika och ofta likt något annat.

Det där är ett problem jag brottats med en hel del. Tror man skall köra sitt race som delvis innefattar uttryck utifrån, så blir det automatiskt innovativt. Ingen teori, annan än möjligtvis de som kan beskriva känslolivet behövs. Trots att en annan av dina EAK-visor låter väldigt lik "sweet home alabama", så är det till syvende och sist det intryck låtens helhet gör som är viktig... ;)


https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Jättefint! Det här kan du. Effektiv (om man nu får använda ett så okänsligt ord i musikalikska sammanhang?) melodi som texten surfar suveränt på. Trodde f ö aldrig att jag skulle få höra det gamla namnet på enkelbeckasin, horsgök, på KR! Härligt! Jag börjar längta till våren när jag hör detta trots en vacker sensommar. Tänker lite på Scaffel Pikes utmärkta vistolkningar när jag hör detta. Bra jobbat!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Nej jag tycker det är skitbra.  :) Arrangemanget är smart och ledigt och melodin är vacker enkel och passar utmärkt till texten. Jag gillar stråkpartiet men tycker kanske att stråkljuden skulle vara lite mer realistiska.

Sångljudet är onödigt vasst. Reverbet blir burkigt och jag önskar mer närhet eftersom din röst har så många vackra övertoner. Bort med det vassa reverbet och akta essen som slår igenom i reverbsvansen.
 :)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Divi
Hoppas att intrycket är något bättre nu med ny sång

equality
Tak som f-n! - Nu ny sång

egghuvud
Tack så hemskt mycket! Ja visst skull man vilja ha riktiga stråkar.
Nu ska sångljudet vara åtgärdat - med hopp om bättring!

Ny version med ny sång sjungen från rätt håll och allt - Bättre?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Cykeln!
JA du känner dig hemma med detta, det hör man. Tolkningen e fantastiskt snygg! Härligt knarr på sången. Arret e åxå schmäck på platz.
Mixen då, lyzznar med lurar och sången låter lite vass, och basen dundrar lite onödigt hårt.
Ackeliret och blåsarna får medalj, bra jobbat! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tjou själv därborti öst och tack för lyssning och synpunkter
Man bugar för fina omdömen här - kul!
Hmm fortafarande lite vasst säger du ...
ja, jag jobbar på det som man säger här
endera dan kanske jag kan få till det
Vad gäller basen så inväntar jag en ny sådan i slutet av denna månad - får då se om den kan underlätta de underverk som behövs här... tar en Bowmore dark cask strength så länge  .. slainte!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten