Kontrollrummet

Digital till Analog-frågan igen..

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad garaget

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
    • Garaget Music
Tjena,

första inlägget här:

För att ge lite bakgrund, sitter jag alltså i Logicmiljö med ett m-audio projectmixkort i mixstudion,
i stora studion på ett Mackie d8b.

Nu har jag kammat hem två kanalstrippar från ett Amek BC3 (neve-TLA preampsen),
som även SKA ha en exceptionellt välljudande EQ (Ej NEve, tror jag, men väl ändå..)

Min huvudplan med dessa strippar är att använda Preampsen vid inspelning, som komplement till de lite plattare Mackiestärkarna,
och för att ge lite liv åt min Neumann 103:a,
men jag är även intresserad av att kunna köra nedbouncningen genom dem, om förstärkarna och EQ verkligen är så "värmande" och bra som det sägs.

KAnske även använda EQ-delen vid Mastering.

Har någon nåt att säga om detta? Bra ide eller eller dålig?
Sägas bör att jag inte fått dem än, och hunnit lyssna,

men jag undrar om det är något särskilt man behöver tänka på när man ska dra ut stereosignal från kortet till stripparna.

Visst räcker det väl att köra på balanserad ut från kortet och rätt i stripparna, utan D/A omvandlare?
För det sitter ju redan ett antal omvandlare i kedjan, både i datorn och i kortet..

Tanken är sedan att köra tillbaka det via samma kort och in datorn.

ja, tyck till!

« Senast ändrad: 22.08.2009, 00:47:44 by garaget »


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Hej garaget,
Jag gjör det du har tänkt at gjöra.
Vad jag har lärt, är at det absolut viktigaste är signalet inn på din dator.
Så det betyder bra mic, bra preamp och bra omvandlare.
Pengarna är vel det enda som stoppar processen ;)
George Massenburg sa i ett intervju att summeringsmixing ( altså mixa från digitalt til analog, for så å bli digital igjen)
är den största lureriet i musikbransjen. Han menar at man ska mixa in the box!.
Jag är tildels enig i detta, men samtidig gillar jag at kjøra mixen inn i en analog stripa.
I mitt tilfälle är det rett från ljudkortet och inn i en Vintage Design DMP mkII med Vintage Design EQ73D eq och en Vintage Design compressor CL1 ( Heia Sverige B))
Jag tycker det ger en varme.. Men det kan vara psykisk..

Så mitt poeng ( har jag ett poeng? wow) är att prova dig fram.
Tycker du det låter fetare at summeringsmixa, så gjör det ;)
« Senast ändrad: 22.08.2009, 20:57:01 by ydderF »


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Summering är ett av dessa eviga frågor som man  kan hålla på och gräla om i all oendlighet. Varje analoga summering enhet, mixer eller dedikerad, färgar ljudet medan programmen gör jobbet rent matematiskt. I kontrollerade blindtest föredrar de flesta (välgjorda) analoga summeringar. Om man gillar färgningen på sitt bord så e de ju bara att tuta och köra...

Massenburg pråklamerar i intervjuer förövrigt att Pro Tools HD skulle ha en äkta 48bits mixer och summering vilket inte ens Digidesign själv direkt vågar påstå. I själva verket så är TDM bussen än i dag 24bit medan vissa plugins kör dubbla prosesser (timeslots) för att uppnå 48bits resolution som sedan körs ner till 24bit för överföring via TDM bussen. Int för att det nu heller har någon jävla betydelse när allt hamnar på mp3 i sluändan i allafall...

Hägge 


Utloggad trombonisten

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Massenburg pråklamerar i intervjuer förövrigt att Pro Tools HD skulle ha en äkta 48bits mixer och summering vilket inte ens Digidesign själv direkt vågar påstå. I själva verket så är TDM bussen än i dag 24bit medan vissa plugins kör dubbla prosesser (timeslots) för att uppnå 48bits resolution som sedan körs ner till 24bit för överföring via TDM bussen. Int för att det nu heller har någon jävla betydelse när allt hamnar på mp3 i sluändan i allafall...

Nja. Nu fick du det om bakfoten.

1- TDM bussen är äkta 48 bitars.
2 - det är effekterna som är 24 bitars in och ut i de flesta fall. Vad som händer inuti effekten beror på programmeraren.
3 - dubbla timeslots har inget med upplösningen att göra, bara att de drar mycket kraft ur procesorn.


För övrigt spelar det ingen större roll om du inte har ett HD-system. Få har såna hemma. Skulle du ha det, lägg tid på att lära dig hur systemet beter sig. Det är lite annorlunda än de flesta andra system som går med flyttal.
G


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Massenburg pråklamerar i intervjuer förövrigt att Pro Tools HD skulle ha en äkta 48bits mixer och summering vilket inte ens Digidesign själv direkt vågar påstå. I själva verket så är TDM bussen än i dag 24bit medan vissa plugins kör dubbla prosesser (timeslots) för att uppnå 48bits resolution som sedan körs ner till 24bit för överföring via TDM bussen. Int för att det nu heller har någon jävla betydelse när allt hamnar på mp3 i sluändan i allafall...

Nja. Nu fick du det om bakfoten.

1- TDM bussen är äkta 48 bitars.
2 - det är effekterna som är 24 bitars in och ut i de flesta fall. Vad som händer inuti effekten beror på programmeraren.
3 - dubbla timeslots har inget med upplösningen att göra, bara att de drar mycket kraft ur procesorn.


För övrigt spelar det ingen större roll om du inte har ett HD-system. Få har såna hemma. Skulle du ha det, lägg tid på att lära dig hur systemet beter sig. Det är lite annorlunda än de flesta andra system som går med flyttal.
G


Du kan ju läsa Digidesign egen tekniska beskrivning här: ]http://akmedia.digidesign.com/support/docs/48_Bit_Mixer_26688.pdf]

Så behöver vi int gräla om saken. ;)

Men kort så e bussen 24bit, vissa plugins och fadern alltid 48bit och efter pluggen ner till 24bit igen...

Hägge

« Senast ändrad: 23.08.2009, 23:29:06 by Hägge@Clonework »