Jag gick från stationär till bärbar för två år sedan. Jag ångrar inte det, för laptop är frihet. Laptopen heter Dell, en dual core 1,6/2GB/80GB 7200 rpm (inte mycket till lagringsutrymme så jag flyttar över gamla projekt till en annan disk då och då.)
Jag har en liten studioskrubb där jag spelar in sång, gitarr och trummor. Keyboards kan jag lägga där på 61 tangenter eller nån annanstans med mitt USB-keyboard med 25 tangenter. Men låtsnickeri är mycket editering, i mitt fall minst 80% tidsmässigt, så att slippa sitta därute och istället kunna göra det var jag vill tycker jag är mycket värt.
Mixa med monitorer gör jag sällan då min skrubb inte duger till det akustiskt. Mixar med lurar istället, bland kopplar jag in mig på stereon för att kolla hur det låter i högtalare.
Min laptop är mycket tyst, tystare än någon stationär dator jag känner. Hade problem innan med fläktljud som gärna ville vara med på inspelningar.
Har använt den till att spela in akustiskt piano på jobbet. Skulle ju ha varit besvärligt med en stationär.
Mina klassiska låtar gör jag helt och hållet i köket, får bästa inspirationen där. De hade nog inte kommit till om jag hade försökt få ihop dem ute i studion.
Prestandamässigt tycker jag inte det är några problem med laptop, man får anstränga sig lite för att hitta en 7200 rpm-disk, men i övrigt tycker jag de matchar stationära bra. Prismässigt är det väl inte så stor skillnad heller. Den orkar med så många audiospår jag behöver, kanske 30 st i 44 khz/24 bitar, eller lika många instrument från en VSTi. Funkar för mig.