Det låter märkligt, eftersom Mastersounds har distribuerat äkta Oktava-micar i några år - och blev rejält förbannade när det började dyka upp kopior... 
Är du säker på att det var Mastersounds som ville sälja kopior? 
Japp, snackade med nån kille från mastersound (som dock hävdade att det var äkta) som sa att dom hade hamnat i en tvist med oktava i ryssland och kunda därför inte längre handla från dem. Men dom hade kommit över en låda med demade mikar från den engelska tillverkaren, som han hävdade hade tillverkats då oktava i ryssland fortfarande samarbetade med den engelske tillverkaren (A.T.M).
Mickarna levererades i en vanlig liten kartong och kom inplastade utan varken dämpsattser eller hållare, dokumenten kom från svenska pearl microphones. Varning, Varning.
Äkta Oktava-micar har aldrig någonsin tillverkats utanför Ryssland, så det låter jättekonstigt. A.T.M. var kanske firman som hade Europa-agenturen på Oktava innan Mastersounds tog över. Den tidigare Europa-agenten var nämligen den som beställde Kina-kopiorna. Att Mastersounds börjar sälja kopiorna själva efter att ha kommit i bråk på något sätt med Oktava, går ju stick i stäv mot allt förnuft, eftersom de var väldigt kritiska mot kopiorna när de kom.
Det är en konstig värld vi lever i...
Mastersounds kan ju ha lämnat micarna till Pearl för att få mätdiagrammen plottade. Innan ryssarna själva började leverera individuella mätdiagram (det är några år sedan), så lämnades micarna till Line Audio Design för att få ut mätdiagram, men senare blev ryssarna övertygade om att det var smartare att lämna med sådant direkt från fabriken och på den vägen är det...

Ska kanske förtydliga min roll i det hela efter detta för mig chockerande besked - och nämna att eftersom Mastersounds inte har kunnat leverera några MK012:or på ett bra tag, så importerar jag dem själv sedan några månader tillbaka.