Kontrollrummet

Studiomonitorer aktiva

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Hejsan

Nu ska jag köpa studiomonitorer, jag kan lägga 4000-5000 kronor. Dom ska vara aktiva.

Hit me!


Utloggad RMX

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
    • Cut & Paste
ja, du vet ju vad jag har.... Samson Resolv A8. Är grymt nöjd med dem! http://www.thomann.de/se/samson_resolv_a8.htm Lite billigare än dig budget iofs...
Låtskrivare, producent, remixare, A&R


freddy

  • Gäst
http://www.thomann.de/se/alesis_m1_aktiv_monitor_mk_ii.htm

Såna har jag :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Det här är ju en djungel..Att välja monitorer..

Mitt råd,ta med din bästa mix som du "kan" och vet hur den låter överallt.Testa sedan i olika monitorer,de större musik kedjorna brukar erbjuda den servicen.
Lite lättare väg att gå än att lyssna på andras råd.Som med all lyssning,så gäller det att behärska sin egen så att det funkar överallt,och det tar tid.Liten genväg alltså att lyssna på eget material,sedan välja det som funkar bäst för dina öron - för det är där det sitter.

Jag kör med Phonic P8:OR,och kan dom nu men det tog lite tid..Lite snåla i toppen,men man kan inte få allt i prisläget 4 lax..Löstes med ett par diskantigare lurar,zennheiser 280 pro.Dom är tunnare i basen så dom matchar mina burkar bra.

Mike


Utloggad SingSing

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Varför aktiva?

Min ringa erfarenhet säger mig att det inte sällan blir paj av alltihop när man ska klämma in steg och välljud för en billig penning. Begränsa dig inte (om det nu förstås inte är ett absolut måste) och titta även efter ett hederligt beggat slutsteg och ett par burkar du trivs med. Det finns hur många som helst där ute.

Lycka till...


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Absolut. Billiga monitorer har oftast standardslutsteg som går på ett par tior - och klena nätdelar, så i lägre prisklasser kan det vara smartare att skaffa passiva monitorer (åtminstone om man har en bra förstärkare redan - för annars blir det förstås dyrare...).

Sedan är det förstås bekvämt med aktiva, eftersom man slipper en extern burk när slutstegen är inbyggda, men hur ofta flyttar man monitorerna egentligen...? ;)

Man kan också få väldigt mycket bättre prylar för pengarna om man tittar på begagnat, även om det kan vara något av ett vågspel ibland, om man inte känner säljaren.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Jag kör med ett par yamaha hs-50 hemma  som jag är nöjd med. Billiga och bra. Låter inte vackert men spretigt och bra. Döljer inte så mycket (bortsett ifrån i basregionerna). Känns som att det mest handlar om att lära sig monitorerna.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil


Man kan också få väldigt mycket bättre prylar för pengarna om man tittar på begagnat, även om det kan vara något av ett vågspel ibland, om man inte känner säljaren.

Hur menar du? Om man testar dem hör man om det är något fel på dem. Värre är ju om man bara får dem skickade till sig. Men det gäller väl i såna fall all musikalisk utrustning som man får skickat till sig av säljaren. Tyvärr finns det ju en del oärliga typer där ute. <_<
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad tsmalmbe

Hur menar du?

Om man vill dra nytta av den begagnade marknaden, måste man sträcka den längre än till grannen. Annars får man nöja sig med det som grannen har till salu och till det pris han har det till salu - med den fördelen att man kan testa det på förhand.

Vill man ha det billigt, tar man risken och köper "därifrån produkten finns". Vilket med största sannolikhet INTE är grannen.

Jag tror det var ungefär så som det menades.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Ja, ungefär.
I många annonser står det också att de knappt är använda eller bara använda några få timmar. Det kan säkert stämma i vissa fall, men i de flesta fall är de säkert körda betydligt mer än vad som påstås. Man vet inte heller hur de har körts - om de ständigt har körts på discovolym, som närfältare inte är gjorda för etc - och det kan slita onormalt mycket på dem och minska livslängden.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Vill man ha det billigt, tar man risken och köper "därifrån produkten finns". Vilket med största sannolikhet INTE är grannen.

Beror väl på var man bor. Finns man mitt i skogen med fem olika grannar så är ju sannolikheten rätt liten att hitta det man behöver men bor man i en lite större stad så ökar chanserna betydligt. Om man väljer att köpa på avstånd så är ju faktiskt de flesta människor schyssta och ärliga, men det finns en del rötägg också. Har själv blivit blåst på 6000 kr en gång..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Ja, ungefär.
I många annonser står det också att de knappt är använda eller bara använda några få timmar. Det kan säkert stämma i vissa fall, men i de flesta fall är de säkert körda betydligt mer än vad som påstås. Man vet inte heller hur de har körts - om de ständigt har körts på discovolym, som närfältare inte är gjorda för etc - och det kan slita onormalt mycket på dem och minska livslängden.

Jo du har helt rätt. Man vet inte hur de har använts. Det är ju en risktagning och den kan i värsta fall bli kostsam och man har slängt stålarna i sjön. Och det där med knappt använd är ju ett av de vanligaste säljargumenten. Utgår alltid ifrån att det är lögn för att få ut mesta möjliga pris av produkten. Det finns ju aldrig en möjlighet motbevisa. Såtillvida inte ett kvitto som bevisar att den är ganska så ny.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Hellback

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
  • Do it with conviction!
    • Visa profil
Var och kollade monitorer idag.
Lyssnade på några olika och inser att det är - som vanligt - mycket pengar som ska ut.
Så frågan är vad man är ute efter.
Ska man ha hållbar referens hemma men göra mixningar någon annanstans eller räknar man med att kunna göra mix hemma till hållbar kvalitet?
Lyssnade på Alesis, KRK, Genelec och M-Audio.
Startade med en nivå på 4000 och slutade på 14000.  :rolleyes:
Det är såklart stor skillnad.
Men jag skulle nog säga att det är definitivt värt att spara lite till och köpa monitorer som verkligen håller i långa loppet istället för att köpa första bästa.
Personligen har jag aldrig gillat Genelec - de är för snälla i mellanregistret och (jag tycker) att mixarna ofta blir skrikiga som resultat.
(Är gammal analogslav som ärr uppväxt på Auratones, NS-10or och Tannoy.)
Av de jag lyssnade på idag fastnade jag för DSM men så vill de springa iväg till fjorton lappar. Vilket är tio fler lappar än jag tycker att jag kan spendera.
Gillade KRK också - inte lika snäll bas som Alesis.

Ingen hjälp här misstänker jag. Men ett råd i alla fall. OM det är någonstans du ska ut med en större hög med stålars är det på lyssningen.
Och du får vad du betalar för.
----------
Hellback - SpaceCommie


Utloggad garaget

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
    • Garaget Music

Ingen hjälp här misstänker jag. Men ett råd i alla fall. OM det är någonstans du ska ut med en större hög med stålars är det på lyssningen.
Och du får vad du betalar för.

Nja, som jag förstår det handlar det mer om vad du vänjer dig vid att lyssna på, som nån sa.
Min mix/masteringlyssning består av ett Sonab 2000-steg och Olle Mirsch-högtalare (signaturmodellen han designade för Expertkedjan, 70-nånting..)
Rätt brusig, visst, men klarare mellanregister och tydligare bas från ett par åttor har jag bara hört på dyrare prylar, typ ATC.

ATC: 25000 eller?

Min rigg: 50 spänn på ekorrarnas loppis, och då ingick en prima Luxor vinylspelare!

Poängen är alltså, för att inte förarga Audiofilerna, att man mixar bäst i det man själv lyssnar på musik i.

Jag tar t.ex alltid en tre fyra referensvändor i bilen innan jag levererar en mix.



Utloggad Hellback

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
  • Do it with conviction!
    • Visa profil
Nja, som jag förstår det handlar det mer om vad du vänjer dig vid att lyssna på, som nån sa.

Ja självklart gör det det.
Men du kommer ha färre referensvändor till bilen med neutralare lyssning.
Allt påverkar och det finns framgångsrika tekniker och producenter som enbart mixar med AKG hörlurar.
Men icke desto mindre - målet är att ha en så korrekt återgivning av det som du spelar in som möjligt.
HiFi högtalare funkar så där eftersom de är byggda för att "låta bra" hemma och det gör att de ofta haren inbyggd loudness funktion med krispigare diskant och  mer bas för att Svenssons barn ska digga Amy Diamond på dem. De har ofta distortion (med flit) i delningen mellan mellanregister och diskant just i de frekvenser som sång , virvel, gitarr jobbar. Det vill vi inte ha när vi mixar.

Det har inte studiomonitorer på samma sätt och därför kan tex NS-10orna låta hårda och jobbiga, men en bra NS-10 mix låter bra överallt när man lärt sig använda dem.

Så åter igen. Satsa på monitorerna! Det har du igen i det långa loppet.
Så där nu har jag sålt in monitorer till mig själv för 13000 bananer....  <_<

----------
Hellback - SpaceCommie


Utloggad garaget

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
    • Garaget Music
Nja, som jag förstår det handlar det mer om vad du vänjer dig vid att lyssna på, som nån sa.


Så där nu har jag sålt in monitorer till mig själv för 13000 bananer....  <_<



HAHA! Precis som jag då, när jag försöker intala mig själv att ett par brusiga 70-talare för 50 spänn är lika bra som ett par Quested eller ATC, för att slippa lägga ut de där 13 tusingarna..

Jag håller självklart med, och ATC-lådorna jag lyssnade på lät ju SJUKT mycket bättre än mina hemma.

Så visst får man vad man betalar för.

MEn nånstans, ändå: kommer slutkunden att lyssna i ett par ATClådor? Förmodligen inte.

;Å andra sidan vill man ju som ljudnörd (eller bara duktig yrkesman) även ha koll på de områden i ljudbilden som kunden aldrig hör hemma.

För kanske,det nån gång sitter nån teknikerlegend och lyssna rpå ens diskantfattiga ursäkter till mix och skakar på huvet..:)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Fortfarande både pris och lyssnarvänligaste aktiva monitorer:
http://www.thomann.de/se/search_dir.html?xsid=25dee416a95ec7f68b0833d6fb675cae&sw=2030a
Klarat mig många år med dessa och inte ångrat anskaffningen! :)

Men smak o tycke, och tjocka plånböcker kan ju ändra på... smak o tycke ;)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Nja, som jag förstår det handlar det mer om vad du vänjer dig vid att lyssna på, som nån sa.


Så där nu har jag sålt in monitorer till mig själv för 13000 bananer....  <_<



HAHA! Precis som jag då, när jag försöker intala mig själv att ett par brusiga 70-talare för 50 spänn är lika bra som ett par Quested eller ATC, för att slippa lägga ut de där 13 tusingarna..

Jag håller självklart med, och ATC-lådorna jag lyssnade på lät ju SJUKT mycket bättre än mina hemma.

Så visst får man vad man betalar för.

MEn nånstans, ändå: kommer slutkunden att lyssna i ett par ATClådor? Förmodligen inte.

;Å andra sidan vill man ju som ljudnörd (eller bara duktig yrkesman) även ha koll på de områden i ljudbilden som kunden aldrig hör hemma.

För kanske,det nån gång sitter nån teknikerlegend och lyssna rpå ens diskantfattiga ursäkter till mix och skakar på huvet..:)

Dessutom kommer det alltid att finnas vissa kräsna lyssnare som inte bara lyssnar på sönderkomprimerade MP3:or i 50:- datorhögtalare, utan de lyssnar i riktiga anläggningar - och de kommer att höra allt det trista som kamufleras i dåliga monitorer.

All HiFi är inte försedda med imponator-loudness, utan det gäller billigare prylar (och billiga "monitorer" har oftast precis samma problem). När det kommer till Hi-End, så är det en helt annan femma - för då strävar både HiFi-snubbar och studiosnubbar efter så verklighetstrogen ljudbild som möjligt. Mina egna passiva front+center-högtalare i hembioanläggningen, skulle utan problem platsa i studion också, men då är man också uppe i en del pengar - och riktigt bra HiFi är dyrare än motsvarande kvalitet bland studiomonitorer, eftersom designen också är viktig när högtalarna ska befinna sig i ett hem snarare än i en rörig studio - och designfrågor kan vara i konflikt med ljudfrågor, så ofta måste problem som skapas av designen, lösas på fördyrande sätt för att ljudet inte ska drabbas...


Jag är våldsamt irriterad på att jag inte tänkte på att spela in alla separata spår från rullbandaren som vi hade i bandet, så att jag hade dem på hårddisk innan jag sålde bandaren. På den tiden körde jag med Alesis Monitor One som lyssning - och i dag sitter jag med ADAM S3X-V, så ibland är det så att öronen blöder på grund av grova missar jag har upptäckt i de gamla mixarna.
Med de gamla monitorerna var det omöjligt att göra klart en mix utan att lyssna i flera andra anläggningar, men det behövs inte med mina nuvarande, utan låter det bra i dem, så låter det bra överallt, eftersom det inte finns någonting som kamufleras, så att det går att ta hand om alla eventuella problem utan att behöva tveka. :wub:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad garaget

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
    • Garaget Music
Skulle nog ändå vilja vidhålla att Mirschhögtalarna ÄR HIgh End. Även om de är inte är byggda som Studiomonitorer.
Det som i mitt fall färgar ljudet (eller kamouflerar, som Claes sa) är ju steget.
Eller brusar sönder, kan man också säga.

HAr kollat runt med en del hi-fi folk som säger att bruset inte går att bygga bort, utan att ändra hela ljudbilden, och då bör man mog veta vad man sysslar med, när man börjar byta ut komponenter.
Rätt vad det är kanske man har byggt om sin feta Sonab till en B-ringer...:)

Finns det något bra tips på "färglöst" steg att köpa, eller bygga för en hyfsad slant? (BEhåller gärna lådorna, och har inget emot passiva)


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Jag var inne på musikaffär och referenslyssnade mellan olika monitorer häromdagen. Men jag tyckte inte det var någon större skillnad på dem faktiskt. Jämförde tex ett par Yamaha HS80m på 5000kr med ett par beryktade Genelec, affärens största modell, som gick loss på 36 000kr.  :mellow: Nu är jag ingen hifi-nörd så kanske inte hör sånt, vad vet jag. Så för mig blir det Yamahaorna.  (inte för att jag skulle haft råd me de andra iofs..  :lol:) Mycket klarare och fylligare ljud än mina gamla små stereohögtalare iallfall.  :)

Kan återkomma med recension när jag köpt dem och lyssnat in mig. ifall någon skulle vara intresserad av den modellen.
« Senast ändrad: 22.08.2009, 15:36:47 by Memphis »


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Tjena Memphis!

Ja tack återkom gärna när du har provat dom lite grand. Jag funderar på att skaffa just sådana nu i höst.
Tycker de verkar prisvärda, också är de jäkligt snygga med :D


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Tja Max. Som jag lovade så skulle jag återkomma me recension om monitorerna, Yamaha HS80M.

Ljudmässigt:
Gillar dem mycket! Neutralt ljud där man hör mycket detaljer. Samtidigt upplever jag ljudet som fylligt.
Tydlig diskant och tydlig, stabil bas som inte blir bumlig, känner inte att det behövs någon sub för tillfället då jag sitter i ett ganska litet rum på 13kvm.
Innan köpet provlyssnade jag även den mindre modellen HS50m men tyckte det var alldeles för lite bas för min smak.
Bra med insällningsmöjligheter om man vill dra ner på bas, mid eller diskant.
Går att kräma på redigt med volym om man så vill, har knappt kommit kommit upp i fjärdedel.
Jag känner att nu hör jag hur mina mixar egentligen låter eftersom jag hör de saker som folk påpekat men jag inte hört i mina förra stereohögtalare.

Utseénde/kvalité:
Snygga är de.  ^_^ Ett stabilt och robust bygge med snygg ytfinnish, känns väldigt proffsigt. Tunga bestar, väger drygt 11kg/st.

Nu har jag ju dock inte haft några riktiga monitrer innan så har ju inte jättemycket att jämföra med men detta är min syn på dem iallfall.

Mvh Memphis
« Senast ändrad: 27.09.2009, 13:37:09 by Memphis »


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Tja Max. Som jag lovade så skulle jag återkomma me recension om monitorerna, Yamaha HS80M.

Ljudmässigt:
Gillar dem mycket! Neutralt ljud där man hör mycket detaljer. Samtidigt upplever jag ljudet som fylligt.
Tydlig diskant och tydlig, stabil bas som inte blir bumlig, känner inte att det behövs någon sub för tillfället då jag sitter i ett ganska litet rum på 13kvm.
Innan köpet provlyssnade jag även den mindre modellen HS50m men tyckte det var alldeles för lite bas för min smak.
Bra med insällningsmöjligheter om man vill dra ner på bas, mid eller diskant.
Går att kräma på redigt med volym om man så vill, har knappt kommit kommit upp i fjärdedel.
Jag känner att nu hör jag hur mina mixar egentligen låter eftersom jag hör de saker som folk påpekat men jag inte hört i mina förra stereohögtalare.

Utseénde/kvalité:
Snygga är de.  ^_^ Ett stabilt och robust bygge med snygg ytfinnish, känns väldigt proffsigt. Tunga bestar, väger drygt 11kg/st.

Nu har jag ju dock inte haft några riktiga monitrer innan så har ju inte jättemycket att jämföra med men detta är min syn på dem iallfall.

Mvh Memphis

Kan bara instämma har själv just dessa monitorer, och jag har varit i hifiträsket där jag betalat 5 ggr mer för både B&W samt Dali och dessa kommer utan tvekan upp i dessa kvaliteter ! Om inte bättre ....
Ett bra köp till de pengarna anser jag!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tja Max. Som jag lovade så skulle jag återkomma me recension om monitorerna, Yamaha HS80M.

Ljudmässigt:
Gillar dem mycket! Neutralt ljud där man hör mycket detaljer. Samtidigt upplever jag ljudet som fylligt.
Tydlig diskant och tydlig, stabil bas som inte blir bumlig, känner inte att det behövs någon sub för tillfället då jag sitter i ett ganska litet rum på 13kvm.
Innan köpet provlyssnade jag även den mindre modellen HS50m men tyckte det var alldeles för lite bas för min smak.
Bra med insällningsmöjligheter om man vill dra ner på bas, mid eller diskant.
Går att kräma på redigt med volym om man så vill, har knappt kommit kommit upp i fjärdedel.
Jag känner att nu hör jag hur mina mixar egentligen låter eftersom jag hör de saker som folk påpekat men jag inte hört i mina förra stereohögtalare.

Utseénde/kvalité:
Snygga är de.  ^_^ Ett stabilt och robust bygge med snygg ytfinnish, känns väldigt proffsigt. Tunga bestar, väger drygt 11kg/st.

Nu har jag ju dock inte haft några riktiga monitrer innan så har ju inte jättemycket att jämföra med men detta är min syn på dem iallfall.

Mvh Memphis

Måste hålla med om detta! Är otroligt nöjd med mina HS80M. Just basen och detaljrikedomen tycker jag är ruskigt bra, lixom stereodefinitionen. Ändrar man lite i panoreringen så "flyttar" sig ljudet hörbart, även vid små justeringar.
Aningens vassa hi-mid och uppåt, vilket är perfekt för mig som alltid gör för vassa mixar annars.


Kan verkligen rekommendera dessa prisvärda högtalare!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Själv ska jag inom kort byta ut mina Phonic P8A, som för övrigt frambringat många trevliga mixar, mot ett par Adam A7!

/Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby