Kontrollrummet

Asti - Höst

gäst · 27 · 4999

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Som den Dysterkvist man är tar man givetvis ut hösten i förskott och gör sitt bästa för att få ner stämningen!  :)
Vore tacksam för synpunkter på det mesta, men kanske speciellt vad gäller arrangemanget!
La upp den här pga problem med att lägga den under Halvfärdiga!

Har försökt ta åt mig era kommentarer i version 2! Bättre?

Låtnamn: Höst
Artist: Asti
Genre: Vispop
Låtlängd: 3:22
Kompositör: Asti
Producent: Asti
Ev. medverkande: Jonny Depp
Inspelningsår: 2009
Format: mp3

Höst

Mörkret sänker sig sakta ner
kortar dagen allt mer och mer
De ljumma sommarvindar, som börjat svalna av
sveper hotande runt huset och rör upp i öppna hav
Det är höst

Det som gjorde mig dyster då
kan jag delvis alltmer förstå
Med vemodet som följer lägrar sig ett lugn
Man får tid att reflektera och begrunda för en stund
Det är höst

Det finns alltid en mening
i varje liten händelse som omger våra liv

Varje tid har sin egen skatt
Det finns ljus i det svartaste svart
Om du låter dig besegras finns bara mörker kvar
Det är bara du själv som bestämmer dina dar
Det är höst

Det finns alltid en mening
i varje liten händelse som omger våra liv

Så ge dig hän i naturens kraft
Det du ser har vi alltid haft
Man kan låta sig förföras - det skrämmer nog en del
Men förneka vår tillvaro - det måste vara fel
Det är höst
« Senast ändrad: 15.04.2011, 16:58:04 by asti »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
 :huh:...å jag som tänkte bada i helgen :rolleyes:. Trevlig låt som puttrar på bra. Visparna lite dova men helt ok. EZD jazz pack?
 Kanske skulle dra in hi-haten mot mitten något? Annars jättebra mix och arr. Flöjter, cello, sång - snyggt! Fint när trummorna gör uppehåll också.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
:huh:...å jag som tänkte bada i helgen :rolleyes:. Trevlig låt som puttrar på bra. Visparna lite dova men helt ok. EZD jazz pack?
 Kanske skulle dra in hi-haten mot mitten något? Annars jättebra mix och arr. Flöjter, cello, sång - snyggt! Fint när trummorna gör uppehåll också.
Nej, nu är det slutbadat!!!  :ph34r: :D
Nej, det är faktiskt Groove Agent, har inte fått hem EZD jazz ännu.
Kul att arret gillas! Tror att jag kan "fila" lite på cellon, sången och texten. Texten känns lite ansträngd på sina ställen....
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Mitt första intryck är att det är för stor ensemble som deltar denna vackra höstvisa. Det märks speciellt vid uppehållet i mitten, då man slipper den jämntjocka bakgrundsmattan då alla spelar samtidigt. Kanske  låta cello, flöjt mm framträda endast på vissa återkommande ställen? Då skulle dom bli igenkännbara på ett helt annat sätt.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Fin, lite vemodig visa - Mycket Asti-känsla
Mycket bra och klar ljudbild
Håller med 91an om att det är för mycket instrument samtidigt.
Tror att låten kommer fram bättre om den får vistas med några instrument i taget och så släppa på alla vid några tillfällen
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Njaee jag hade nog inget problem med instrumenteringen. Jag gillade inte alls flöjten däremot varken spelet eller melodin. Det känndes "sladdrigt" syntigt och harmonierna gav en dissonant känsla som inte alls tilltallade mig. Sången var lite ansträngd på några ställen och eftersom det andra låter så bra så skulle jag nog sjunga om den en gång till om jag var som du.  Annars håller det god standard är vackert och vemodigt på samma gång. Precis vad man väntar sig av en höstlåt.

Förresten skulle det inte komma en värmebölja till?  :)

Eggs


asti

  • Gäst
Mitt första intryck är att det är för stor ensemble som deltar denna vackra höstvisa. Det märks speciellt vid uppehållet i mitten, då man slipper den jämntjocka bakgrundsmattan då alla spelar samtidigt. Kanske  låta cello, flöjt mm framträda endast på vissa återkommande ställen? Då skulle dom bli igenkännbara på ett helt annat sätt.
Cellon skulle man kunna dra ner på, men flöjterna förekommer sparsamt redan nu,tycker jag. Man kan ju annars t.ex "lugna ner" basspelet och ev ta bort någon gitarr i verserna.
Får nog pröva det!Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Fin, lite vemodig visa - Mycket Asti-känsla
Mycket bra och klar ljudbild
Håller med 91an om att det är för mycket instrument samtidigt.
Tror att låten kommer fram bättre om den får vistas med några instrument i taget och så släppa på alla vid några tillfällen
Ska som sagt testa att minska ner arrangemanget en del i verserna!
Kul att du tycker visan är fin!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Bra input av 91:an så jag konstaterar bara att du snickrat ihop en fin höstvisa.Fint vemod om hösten,men här uppe i Norrbotten lovar dom en värmebölja till som startar på fredag  :)
Sen är det nog frost och snö som gäller så småningom :(

Gott jobbat Asti.

Mvh
Mike


asti

  • Gäst
Njaee jag hade nog inget problem med instrumenteringen. Jag gillade inte alls flöjten däremot varken spelet eller melodin. Det känndes "sladdrigt" syntigt och harmonierna gav en dissonant känsla som inte alls tilltallade mig. Sången var lite ansträngd på några ställen och eftersom det andra låter så bra så skulle jag nog sjunga om den en gång till om jag var som du.  Annars håller det god standard är vackert och vemodigt på samma gång. Precis vad man väntar sig av en höstlåt.

Förresten skulle det inte komma en värmebölja till?  :)

Eggs

Ska se om jag kan göra något åt flöjtpartierna! Sången ska jag göra ett nytt försök med, den är osäker! Tänkte även korrigera texten en del.
Roligt att "det andra" låter bra!  :) Är nöjd om det uppfattas "vackert och vemodigt", vilket var intentionen!
"Förresten skulle det inte komma en värmebölja till?" - Inte för mig! För mig är det alltid höst!  B)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Tjenare.

Bra input av 91:an så jag konstaterar bara att du snickrat ihop en fin höstvisa.Fint vemod om hösten,men här uppe i Norrbotten lovar dom en värmebölja till som startar på fredag  :)
Sen är det nog frost och snö som gäller så småningom :(

Gott jobbat Asti.

Mvh
Mike

Jo, 91:an är nog inne på rätt spår! Får se över arrangemanget, så att variationen blir lite bättre!
Roligt att du gillar höstvisan!
"Frost och snö", kyla och mörker - jag kan knappt bärga mig!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Har försökt ta till mig era tips i version 2!
Har lagt på ny sång, kompletterad med en andrastämma i vissa partier, dragit ner arret i verserna, samt editerat lite i cellospåret!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Vilken fullträff! Jättebra visa asti... Och vilken text! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Vilken låt du har gjort, mycket bra!
Allt låter perfekt, mixen och sången, skitfint!
Väldigt skön låt är det, gillar att det är tempo i den även om den är lugn och vemodig..
När jag kommenterar dina låtar brukar det ofta innehålla orden "det här är en av dina bästa låtar tycker jag" och den här gången är inget undantag. Tyckte mycket om den här!!

/Åsa

http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


asti

  • Gäst
Vilken fullträff! Jättebra visa asti... Och vilken text! :)

Tack för de orden! Verkligen roligt att höra!
/Asti


asti

  • Gäst
Vilken låt du har gjort, mycket bra!
Allt låter perfekt, mixen och sången, skitfint!
Väldigt skön låt är det, gillar att det är tempo i den även om den är lugn och vemodig..
När jag kommenterar dina låtar brukar det ofta innehålla orden "det här är en av dina bästa låtar tycker jag" och den här gången är inget undantag. Tyckte mycket om den här!!

/Åsa



Skönt att höra! Då gjorde antagligen mina justeringar en del nytta!
Speciellt kul att höra att de flesta tycker mixen och ljudbilden är bra, vilket jag brukar ha problem med.
Ja, jag är rätt förtjust i det tempot, vilket säkert framgått av en del tidigare låtar!  :rolleyes:
Väldigt roligt och inspirerande när det uppskattas så här!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
ASTI i kvadrat!!!

Det är hur bra som helst men lite intetsägande - hösten kommer varje år vid den här tiden ju.

Nä gör en riktig rebellisk låt om den Afganska familjen som utplånas av krigets kulor hur amerikanerna våldför sig på de civila i Irak hur Putin mejar ner Tetjenien vad som helst - jag vill ha mer protest - du har ju alla förutsättningar inklusive dialekten. Ta ställning mot nåt för tusan!!!!!
 :rolleyes:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
ASTI i kvadrat!!!

Det är hur bra som helst men lite intetsägande - hösten kommer varje år vid den här tiden ju.

Nä gör en riktig rebellisk låt om den Afganska familjen som utplånas av krigets kulor hur amerikanerna våldför sig på de civila i Irak hur Putin mejar ner Tetjenien vad som helst - jag vill ha mer protest - du har ju alla förutsättningar inklusive dialekten. Ta ställning mot nåt för tusan!!!!!
 :rolleyes:

Hade först tänkt kalla låten "Viktor Jara, Jara tjing tjing tjing", men kom inte på några bra rim på Jara!
Eller "Ingen övervintrar som Evita Perenn", men hade väl fått Azaleans Vänner på mig!
 :rolleyes:
Tack för lyssning och uppläxande kommentar!  :D
/Asti


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
ASTI i kvadrat!!!

Det är hur bra som helst men lite intetsägande - hösten kommer varje år vid den här tiden ju.

Nä gör en riktig rebellisk låt om den Afganska familjen som utplånas av krigets kulor hur amerikanerna våldför sig på de civila i Irak hur Putin mejar ner Tetjenien vad som helst - jag vill ha mer protest - du har ju alla förutsättningar inklusive dialekten. Ta ställning mot nåt för tusan!!!!!
 :rolleyes:
:D

Hade först tänkt kalla låten "Viktor Jara, Jara tjing tjing tjing", men kom inte på några bra rim på Jara!
Eller "Ingen övervintrar som Evita Perenn", men hade väl fått Azaleans Vänner på mig!
 :rolleyes:
Tack för lyssning och uppläxande kommentar!  :D
/Asti
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tänkvärd text och bra låt. När du sjunger "Det finns en mening..." så skulle jag inte vilja den där förskjutningen (det finns...en mening) utan mer som att det går i ett, småsaker egentligen. Gediget, bra spelat, bra sjunget och får man säga: en typisk astilåt. Hihaten som gör små öppna slag i varje takt borde kanske inte vara där hela tiden. Instrumenteringen kunde kanske göras så att vissa instrument t.ex flöjterna träder fram medan andra instrument går tillbaka och vice versa.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
ASTI i kvadrat!!!

Det är hur bra som helst men lite intetsägande - hösten kommer varje år vid den här tiden ju.

Nä gör en riktig rebellisk låt om den Afganska familjen som utplånas av krigets kulor hur amerikanerna våldför sig på de civila i Irak hur Putin mejar ner Tetjenien vad som helst - jag vill ha mer protest - du har ju alla förutsättningar inklusive dialekten. Ta ställning mot nåt för tusan!!!!!
 :rolleyes:
:D

Hade först tänkt kalla låten "Viktor Jara, Jara tjing tjing tjing", men kom inte på några bra rim på Jara!
Eller "Ingen övervintrar som Evita Perenn", men hade väl fått Azaleans Vänner på mig!
 :rolleyes:
Tack för lyssning och uppläxande kommentar!  :D
/Asti

Ha ha..mera protest till folket :D
Sant det..du har den perfekta protest-rösten..det skulle bli ännu mer substans..för man lyssnar ju så uppmärksamt till din röst-som alltid berör :P

Annars är det skitbra som vanligt Asti.
Och-jag gillar oxå hösten :rolleyes:

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


asti

  • Gäst
Tänkvärd text och bra låt. När du sjunger "Det finns en mening..." så skulle jag inte vilja den där förskjutningen (det finns...en mening) utan mer som att det går i ett, småsaker egentligen. Gediget, bra spelat, bra sjunget och får man säga: en typisk astilåt. Hihaten som gör små öppna slag i varje takt borde kanske inte vara där hela tiden. Instrumenteringen kunde kanske göras så att vissa instrument t.ex flöjterna träder fram medan andra instrument går tillbaka och vice versa.
Är med på det du säger om "en mening", kanske ska prova det!
Trumprogrammering är inte min starka sida, tyvärr! Ska försöka ta tag i det  :wacko: :)
Det finns nog en del jag kan göra också vad gäller variationen i styrka på de olika instrumenten, det är helt rätt!
Tack för lyssning och bra kommentarer!
/Asti


asti

  • Gäst
ASTI i kvadrat!!!

Det är hur bra som helst men lite intetsägande - hösten kommer varje år vid den här tiden ju.

Nä gör en riktig rebellisk låt om den Afganska familjen som utplånas av krigets kulor hur amerikanerna våldför sig på de civila i Irak hur Putin mejar ner Tetjenien vad som helst - jag vill ha mer protest - du har ju alla förutsättningar inklusive dialekten. Ta ställning mot nåt för tusan!!!!!
 :rolleyes:
:D

Hade först tänkt kalla låten "Viktor Jara, Jara tjing tjing tjing", men kom inte på några bra rim på Jara!
Eller "Ingen övervintrar som Evita Perenn", men hade väl fått Azaleans Vänner på mig!
 :rolleyes:
Tack för lyssning och uppläxande kommentar!  :D
/Asti

Ha ha..mera protest till folket :D
Sant det..du har den perfekta protest-rösten..det skulle bli ännu mer substans..för man lyssnar ju så uppmärksamt till din röst-som alltid berör :P

Annars är det skitbra som vanligt Asti.
Och-jag gillar oxå hösten :rolleyes:

/Marr

Har svårt för att göra "protestsånger"! Det blir gärna pekpinnar och för pretentiöst på något sätt!
Skulle förstås kunna protestera mot att man börjar bli gammal och har ont i ryggen, men det är väl inte så intressant.......?  :unsure:
Kul att du tycker det är bra! Tack för visat intresse och uppmuntrande kommentarer!  :)
/Asti


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bra blir bättre med den variation du har lagt in nu.
Kunde tänka mej att första versen hade ungefär den instrumentering som versen "Varje tid .."
Och trummor är ju ett otyg att handskas med - men de är ganska ok - grunden stämmer med låten

Nu väntar jag på protestvisan (eller protesvisan) :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
Bra blir bättre med den variation du har lagt in nu.
Kunde tänka mej att första versen hade ungefär den instrumentering som versen "Varje tid .."
Och trummor är ju ett otyg att handskas med - men de är ganska ok - grunden stämmer med låten

Nu väntar jag på protestvisan (eller protesvisan) :D

Ja, jag har ofta svårt att få till trummorna! Tycker det är svårt att editera midifiler till trummor.
Vet inte om det finns ryggproteser?  :unsure: :)
Tack för att du orkade lyssna igen!
/Asti


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Fint mann!!!
Skön låt och arr. Lite "datoraktig" trumming, men klar och fin ljudbild.
Säj ifrån om du trenger lite bluegrass instrumenter. Jag hjälper til ;)


asti

  • Gäst
Fint mann!!!
Skön låt och arr. Lite "datoraktig" trumming, men klar och fin ljudbild.
Säj ifrån om du trenger lite bluegrass instrumenter. Jag hjälper til ;)

Jättekul att du gillar låten!
Som jag sagt tidigare, trumprogrammering är inte min starka sida, tyvärr! Önskar jag kunde få till det lite bättre!
Det lär säkert dyka upp tillfällen när en dobro, steel-guitar eller mandolin skulle sitta fint! Tack för erbjudandet!
Tack även för lyssning och kommentar!
/Asti