Kontrollrummet

lnetzel - I see a darkness

gäst · 10 · 1801

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lnetzel

  • Gäst
Tja!

Tyckte att jag behövde sjunga lite vanligt och försöka göra låten lite mörkare även om orginalet är oslagbart!


LÅTNAMN: I see a darkness
ARTIST/GRUPP: Lars Netzel
GENRE: Visa/Cover
LÅTLÄNGD: 5.00
KOMPOSITÖR: Will Oldham, a.k.a. Bonnie 'Prince' Billy
PRODUCENT: Lars Netzel
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

[mp3=200,20,0,center]http://www.letsheadsouth.com/upload/lhs-isad.mp3[/mp3]



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Gott att lyssna på nåt som inte är så omedelbart. Gillar det återhållna, eftertänksamma uttrycket =svårmod kanske? Originellt eller också en genre jag missat. Instrumenten är som i olika rum men inte så det stör. Man kan tänka sig att fila på några sura sångtoner  men det finns en poäng i att inte göra det också.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Trevligt, låter mörkt och mysigt. ^^

Möjligtvis att sången skulle behöva fixas på sina ställen dock.


lnetzel

  • Gäst
Tack för att ni lyssnade!

equality: japp sången är bitvis sur, i versen är det medvetet men i refrängen är det för att jag inte kan sjunga bättre när jag är tvungen att ta i lite. Orginalet av Will (och även covern som Johny Cash gjorde) har ju också svårmodet... jag försökte ta det en bit längre och låta mer lidande antar jag.

Blader: det finns på tok för lite mörk musik här på KR, jag får försöka balancera upp det lite vettu:)


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Mysig ja, var tvungen lyssna på Cash också, han är ju svår att jämföras med iofs, hittade inte originalet i spotify.

Lite brus som stör tycker jag, men jag antar det är medvetet ditlagt(?), inte det runt 200 i spelaren, det var coolt, men det som ligger hela tiden.  Sången var inte perfekt nä men hyfsat bra, några ord lite svengelska men inget som stör (har själv problem med det och vet hur svårt det är jobba bort).

En gnutta Radiohead över det :)

Edit: det är alltså okej lägga upp covers?
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


freddy

  • Gäst
Inte hört låten. Men jag gillar arret, litet och skört. Gör det hela intressant. Annars instämmer jag väl på tidigare uttalanden.

Bitvis tycker jag din sång påminner om Emulator faktiskt. Fast lite olika tonfall och uttal. Men likheten finns där :D

Kul att höra lite annan stil från dig. Kan tänka mig att mixen mellan detta och den extrema metalen du sysslar med skulle bli riktigt ball.

Rocka på!


lnetzel

  • Gäst
Funderade faktiskt på att göra andra refrängen i ljudvägg-metal stil för texten skulle passa att vråla, det skulle kunnat bli riktigt desperat men det var inte metal i huvudet just då. Dessutom är den lägsta tonen C och min gitarr låter inge bra där nere och jag hade redan sjungit och orkade inte transponera upp det till D så det är ren och fin lathet som pajjade metalidéen:) Men jag gillar att du tänker likadant:)


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Är inte riktigt på humör för en sån här låt just nu, men jag är 100% säker på att den skulle funka vid ett sånt tillfälle. Riktigt Dyster och mysig precis som jag gillar det.
Tog inte många sekunder innan jag tänkte på denna låten
  sången kommer först vid 1:20 så man får ha lite tålamod.

Apploder till dig iaf! *Klapp klapp*

_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Blader: det finns på tok för lite mörk musik här på KR, jag får försöka balancera upp det lite vettu:)

Ja, indeed. D:
Men keep it ut, och se till att lyssna på mina (bara två än så länge) mörka bidrag. :3


lnetzel

  • Gäst
Flabb: Det är ett preset ljud från absynth som har det bruset i sig, jag gillade det, låter mer öde då. Var är svengelskan? Jag blir gärna medveten om det så jag kan jobba bort det också. Det var ett ställe i början med texten "Shared our thoughts" som jag lade om många gånger för jag tyckte själv det lät för svenskt men jag tror det blev bra?

Lyvarianten: japp Fisherspoonerlåten var lik till sound .. skön

Blader: Vilka trådar hittar jag dina låtar i?