Forum > Demolåtar

Avslappnad ft Harmonica Mike - 70-tals fusion eller Acid Jazz

(1/7) > >>

Avslappnad:
Tog fram diverse el-saker som jag inte trakterat på ett drygt halvår och lekte fram lite fusion, tror jag. Gitarr- och basspelet är ... sådär men jag hoppas att jag kunnat återskapa lite stämning från mitten av 70-talet. Tala gärna om för mig om jag lyckats eller inte.
Detta var dessutom den allra första låten jag gjorde med Cubase 5 och Loop Mash är flitigt använt, kanske lite för flitigt. ;)

C 5 1 V12

[mp3=200,20,0,center]http://www.oceanmusic.se/For_fun/c5_1-12.mp3[/mp3]

Inte helt lätt att spela med en 50ms latency...

SYNTH:
Najsigt lekfullt framfört JT och visst känns det sjuttiotal över det! :)

Wernborg:
Tjoho.

Soundet känns mer som något från acidjazz-vågen i början på nittiotalet än sjuttiotalsfusion i mina öron. Inte sämre för det. Brand New Heavies och Incognito och liknande.

Loop mash lät ju bra. Är det något som ingår i Cubase?

Du behöver rensa i "flöjt"-spåret där du ofta missat och spelar flera toner samtidigt. Sedan hittar du ett groove över ett par takter på basen som du klipper upp och loopar. Nu blir det knappt styrfart. Har du inget tema eller övrigt struktur kan en repetetiv basfigur göra underverk.

cykeln:
Jomendå
Det låter ju lite live om detta - musikerna söker sig fram
Bra drag i trummorna - kanske lite höga i förh till övriga instrument.
Som sagt rensa i flöjttonerna
Fusion är annars en av mina blinda fläckar

Avslappnad:

--- Citat från: SYNTH skrivet 16.08.2009, 12:03:11 ---Najsigt lekfullt framfört JT och visst känns det sjuttiotal över det! :)

--- Slut citat ---

Tack Synth! :)

--- Citat från: Wernborg skrivet 16.08.2009, 13:23:34 ---Tjoho.

Soundet känns mer som något från acidjazz-vågen i början på nittiotalet än sjuttiotalsfusion i mina öron. Inte sämre för det. Brand New Heavies och Incognito och liknande.

Loop mash lät ju bra. Är det något som ingår i Cubase?

Du behöver rensa i "flöjt"-spåret där du ofta missat och spelar flera toner samtidigt. Sedan hittar du ett groove över ett par takter på basen som du klipper upp och loopar. Nu blir det knappt styrfart. Har du inget tema eller övrigt struktur kan en repetetiv basfigur göra underverk.

--- Slut citat ---

Tack Wernborg! :)
Banden har jag hört talas om dock inte lyssnat på. Loop Mash är en ny lite skojsig grej som kom med C5an. Har inte hunnit dyka ner i den riktigt än men den verkar vara ett bra verktyg. Flöjten ja. Det var mest ekot som ställde till det, även om det mycket riktigt förekom några överlappningar. Bra idé med basen, ska se om jag kan hitta något som kan loopas. :)

--- Citat från: cykeln skrivet 16.08.2009, 14:54:15 ---Jomendå
Det låter ju lite live om detta - musikerna söker sig fram
Bra drag i trummorna - kanske lite höga i förh till övriga instrument.
Som sagt rensa i flöjttonerna
Fusion är annars en av mina blinda fläckar

--- Slut citat ---

Tackar cykeln! :)
Jo, trummorna ligger lite väl starkt, får sänka dem lite grand och dessutom som ovan nämnts rensa lite bland flöjttonerna. Fusion kan vara kalasbra och alldeles otroligt jobbigt att lyssna på. Weather Report har gjort en del som är underbart och annat som gör att jag hoppar till nästa spår.  ;)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion