Kontrollrummet

Avslappnad ft Harmonica Mike - 70-tals fusion eller Acid Jazz

gäst · 32 · 4027

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Avslappnad

  • Gäst
Tog fram diverse el-saker som jag inte trakterat på ett drygt halvår och lekte fram lite fusion, tror jag. Gitarr- och basspelet är ... sådär men jag hoppas att jag kunnat återskapa lite stämning från mitten av 70-talet. Tala gärna om för mig om jag lyckats eller inte.
Detta var dessutom den allra första låten jag gjorde med Cubase 5 och Loop Mash är flitigt använt, kanske lite för flitigt. ;)

C 5 1 V12

[mp3=200,20,0,center]http://www.oceanmusic.se/For_fun/c5_1-12.mp3[/mp3]


Inte helt lätt att spela med en 50ms latency...
« Senast ändrad: 18.08.2009, 17:16:32 by Avslappnad »


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Najsigt lekfullt framfört JT och visst känns det sjuttiotal över det! :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tjoho.

Soundet känns mer som något från acidjazz-vågen i början på nittiotalet än sjuttiotalsfusion i mina öron. Inte sämre för det. Brand New Heavies och Incognito och liknande.

Loop mash lät ju bra. Är det något som ingår i Cubase?

Du behöver rensa i "flöjt"-spåret där du ofta missat och spelar flera toner samtidigt. Sedan hittar du ett groove över ett par takter på basen som du klipper upp och loopar. Nu blir det knappt styrfart. Har du inget tema eller övrigt struktur kan en repetetiv basfigur göra underverk.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jomendå
Det låter ju lite live om detta - musikerna söker sig fram
Bra drag i trummorna - kanske lite höga i förh till övriga instrument.
Som sagt rensa i flöjttonerna
Fusion är annars en av mina blinda fläckar
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Avslappnad

  • Gäst
Najsigt lekfullt framfört JT och visst känns det sjuttiotal över det! :)

Tack Synth! :)

Tjoho.

Soundet känns mer som något från acidjazz-vågen i början på nittiotalet än sjuttiotalsfusion i mina öron. Inte sämre för det. Brand New Heavies och Incognito och liknande.

Loop mash lät ju bra. Är det något som ingår i Cubase?

Du behöver rensa i "flöjt"-spåret där du ofta missat och spelar flera toner samtidigt. Sedan hittar du ett groove över ett par takter på basen som du klipper upp och loopar. Nu blir det knappt styrfart. Har du inget tema eller övrigt struktur kan en repetetiv basfigur göra underverk.


Tack Wernborg! :)
Banden har jag hört talas om dock inte lyssnat på. Loop Mash är en ny lite skojsig grej som kom med C5an. Har inte hunnit dyka ner i den riktigt än men den verkar vara ett bra verktyg. Flöjten ja. Det var mest ekot som ställde till det, även om det mycket riktigt förekom några överlappningar. Bra idé med basen, ska se om jag kan hitta något som kan loopas. :)

Jomendå
Det låter ju lite live om detta - musikerna söker sig fram
Bra drag i trummorna - kanske lite höga i förh till övriga instrument.
Som sagt rensa i flöjttonerna
Fusion är annars en av mina blinda fläckar

Tackar cykeln! :)
Jo, trummorna ligger lite väl starkt, får sänka dem lite grand och dessutom som ovan nämnts rensa lite bland flöjttonerna. Fusion kan vara kalasbra och alldeles otroligt jobbigt att lyssna på. Weather Report har gjort en del som är underbart och annat som gör att jag hoppar till nästa spår.  ;)
« Senast ändrad: 16.08.2009, 22:47:34 by Avslappnad »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Absolut 70-tal den där synten i andra halvan har jag inte hört sen Wetherreport tror jag - lite jobbigt att lyssna i lurar speciellt i början är det den där loopen som gör det kanske? Jäkligt tight för att vara 50ms men det är väl kvantat antar jag - fast jobbigt att lira jepp! Snygga lekfulla vandringar på tangenterna oxo.
Juste fusion JT
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Avslappnad

  • Gäst
Absolut 70-tal den där synten i andra halvan har jag inte hört sen Wetherreport tror jag - lite jobbigt att lyssna i lurar speciellt i början är det den där loopen som gör det kanske? Jäkligt tight för att vara 50ms men det är väl kvantat antar jag - fast jobbigt att lira jepp! Snygga lekfulla vandringar på tangenterna oxo.
Juste fusion JT

Tackar Eko! :)
Jag ruttnade på latencyn till slut och la örat vid strängarna när jag spelade in gitarren. Basen, flyttade jag ett litet snäpp manuellt. Den är dock inte bra än, det kommer. Ingen kvantisering på audion dock. Midin fick lite puffar men det var välbehövligt. ;)

Ny version finns med bättre flöjt, dock inte utlagd än.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lägg gärna in en grön spelare för låten :)
Så slipper man pausen när det laddas ner...

Låten låter bra. Innovativ uppbyggnad som det ofta är i dina låtar. Den kom upp till nåt slags jazz-house. Proffsig ljudbild och känslan ger mig ett kompositionsmässigt sammanhängande intryck.  Alltså allt låter välordnat i valet av dynamikförändring. Melodier låter som avslappnad.

Gillade denna... :)


https://soundcloud.com/user7789882


Avslappnad

  • Gäst
Lägg gärna in en grön spelare för låten :)
Så slipper man pausen när det laddas ner...

Låten låter bra. Innovativ uppbyggnad som det ofta är i dina låtar. Den kom upp till nåt slags jazz-house. Proffsig ljudbild och känslan ger mig ett kompositionsmässigt sammanhängande intryck.  Alltså allt låter välordnat i valet av dynamikförändring. Melodier låter som avslappnad.

Gillade denna... :)

Tackar Divi! :) Jazz-house, det låter det. :) Kul att du diggar. 


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ljud från 70-talet jepp. George Duke har använt dem och Weather Report så klart.
Ja de jammar, de små gossarna. Be dem fortsätta jamma.
Jag saknar en tung bas som pumpar tungt hela tiden.
Och trumloopen i början är lite hög -> han går på speed - de andra har rökt...  B)
« Senast ändrad: 17.08.2009, 17:20:51 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra! Kul att lyssna på. Väcker en del minnen från 70- 80-tal med grupper som Kornet, Weather Report, Chick Corea...
Vilket tryck i trummorna! Tycker inte resten av ensemblen matchar det. OK om de trevar lite innan trummorna men
när de drar igång tycker jag resten måste låta supertajt och bestämt. Finns många bra ansatser men det  vill inte riktigt lyfta.
Jobba på med detta det finns ju en jäkla potential!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Helt klart acidjazz. Det är trummorna som sätter det hela i den genren. Sen håller jag med om att trummorna öppnar scenen för de andra instrumenten och att de andra instrumenten måste våga ta plats på den scenen. Nu är det bara trummorna som gör ett ordentligt avtryck i min upplevelse. Förutom helhets-vibbarna som också är bra.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Helt klart acidjazz. Det är trummorna som sätter det hela i den genren. Sen håller jag med om att trummorna öppnar scenen för de andra instrumenten och att de andra instrumenten måste våga ta plats på den scenen. Nu är det bara trummorna som gör ett ordentligt avtryck i min upplevelse. Förutom helhets-vibbarna som också är bra.

Härligt att nån mer fattar att detta inte är 70-tal utan tangerar betydligt senare stilar.  :D

Jobba på JT.


Avslappnad

  • Gäst
Ljud från 70-talet jepp. George Duke har använt dem och Weather Report så klart.
Ja de jammar, de små gossarna. Be dem fortsätta jamma.
Jag saknar en tung bas som pumpar tungt hela tiden.
Och trumloopen i början är lite hög -> han går på speed - de andra har rökt...  B)

Hehe tack MaxB! :) George Duke, där ser man. ;)

Bra! Kul att lyssna på. Väcker en del minnen från 70- 80-tal med grupper som Kornet, Weather Report, Chick Corea...
Vilket tryck i trummorna! Tycker inte resten av ensemblen matchar det. OK om de trevar lite innan trummorna men
när de drar igång tycker jag resten måste låta supertajt och bestämt. Finns många bra ansatser men det  vill inte riktigt lyfta.
Jobba på med detta det finns ju en jäkla potential!

Tack Equality! :) Jodå, det ska jobbas på detta när tid finnes. Husbygget kommer lite i vägen, igen...
Ska kolla då om jag kan "spänna upp" det hela lite grand.

Helt klart acidjazz. Det är trummorna som sätter det hela i den genren. Sen håller jag med om att trummorna öppnar scenen för de andra instrumenten och att de andra instrumenten måste våga ta plats på den scenen. Nu är det bara trummorna som gör ett ordentligt avtryck i min upplevelse. Förutom helhets-vibbarna som också är bra.

Tack Bow35! (eller kanske suur tänu) :) Acidjazz är inte riktigt en genre som jag lyssnar på men det låter spännande. Ska se om modet kommer.


Helt klart acidjazz. Det är trummorna som sätter det hela i den genren. Sen håller jag med om att trummorna öppnar scenen för de andra instrumenten och att de andra instrumenten måste våga ta plats på den scenen. Nu är det bara trummorna som gör ett ordentligt avtryck i min upplevelse. Förutom helhets-vibbarna som också är bra.

Härligt att nån mer fattar att detta inte är 70-tal utan tangerar betydligt senare stilar.  :D

Jobba på JT.

Wernborg, sure thing! ;)


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Citera
(eller kanske suur tänu)

Vad är det för språk och vad betyder det!?


Avslappnad

  • Gäst
Citera
(eller kanske suur tänu)

Vad är det för språk och vad betyder det!?

Oj, jag trodde du var bekant med estniskan. Tack så mycket betyder det.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Kunde liksom inte hålla mig..Lirade in lite "Jaco Pastorius" på bas :D

Håll till godo och såga på!

Mvh
mike


Avslappnad

  • Gäst
Tänk att jag väntade på det lite grann i smyg... ;) Kanon, lyfte ett gäng snäpp. Antingen skickar dig en mp3a utan bas eller så skickar du mig basen, vad sägs? Ditt basspel är för övrigt grymt nu. :)


En tackar och bockar, djupt! :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
He He kul att du diggade  :D

Kör över en mp 3:a så skall jag snygga till några passager,visst går detta att utveckla helt klart.Du får filen(basen) sedan då jag lirat klart..en tagning detta lite stressad.Måste iväg strax..

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Avslappnad och HM! Här är det plötsligt mycket mer samarbete och liv i alla instrument, då denna bas moldar samman allt till en enhet. The missing link to a diamond, kind of!  :wub:
Samarbete => 1 + 1 = 5
Respekt!
« Senast ändrad: 18.08.2009, 13:52:45 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Ojojoj vilken tidsmaskin :lol:
Skit bra (ursäkta). Superbra på alla sätt... å basen... wow. Abe Laboriel? :D

Nämen, mer sånthär...vill ha en hel platta..

Lyfter på hatten för detta

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Underbart! Låten kunde vara längre. Längre avsnitt med bara bas och trummor, kanske plus pianot.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Gott klös i den basen - Väl spelat Mike!
Tillför låten en hel del tyngd och sväng
Bra jobbat!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Avslappnad

  • Gäst
Här hade det ramlat till! Javisst lyfte låten med HM's schyssta basspel. :) Mer på gång så håll öronen öppna! ;)

Tack för lyssning och feedback MaxB, Spacetrucker, Bow35 och cykeln! :)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Njaee inte min kopp te alls. Har svårt att förstå meningen med det. lite slarvigt och stökigt. Som ett rep i en källare ungefär, där man försöker jamma fram en låt. Kul för de som gör det men inte så kul att höra på.  :)


Avslappnad

  • Gäst
Tack egghuvud för feedback! :) Jag förstår hur du tänker men när repet väl är över, tror jag att det kan bli kanon!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag tycker inte detta är slarvigt och stökigt. Snarare hurtigt och intensivt. Kräver uppmärksamhet.
Vad är det för bas eller basljud? Bra lirat av hm i vilket fall...

Hjälper nog om man har hört den i tidigare version. För skillnaden mot den första jag hörde är enorm.. Nu kan jag verkligen uppskatta det hela :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag tycker inte detta är slarvigt och stökigt. Snarare hurtigt och intensivt. Kräver uppmärksamhet.
Vad är det för bas eller basljud? Bra lirat av hm i vilket fall...

Hjälper nog om man har hört den i tidigare version. För skillnaden mot den första jag hörde är enorm.. Nu kan jag verkligen uppskatta det hela :)

Den tackar vi för Per.

Jag slängde på basen på JT:s skiss.Vi får se vad som kommer ut ur detta.Helt klart måste det till nåt mer,kanske ett utflippat piano(orgel?)solo under svänget.Ingen flöjt som funkar dessvärre,det hade varit coolt..
Basen(Warvick 5 strängad),körde jag genom en Mackie mixer lajnad och la på en svag chorus effekt via Baspluggen Ampeg(eller hur det nu stavas),och lite hårdare komprimering samt skar bort lite oljud/dämpmissar ur övre mellan registret,that´s it.

Tack alla som uppskattade mitt baslir på detta alster,jag har ju inte lirat så länge - i vart fall så försökte jag göra mitt bästa och det svänger ju katten  :D
Lite till skall denna låt få,piano,orgel eller nåt,så hang in there mates.

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Japp det blev en ordentlig lyftning med den basen tycker fortfarande att själva låten är svår i lurar i början och på slutet nåt pumpar men jag vet inte vad. Men skön låt som sagt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Skön låt som inspirerar till att vilja kliva in i replokalen och spela med bandet (Avslappnad ft HM). SÅn här låt kan ju göras evighetslång utan att det stör.


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Citera
(eller kanske suur tänu)

Vad är det för språk och vad betyder det!?

Oj, jag trodde du var bekant med estniskan. Tack så mycket betyder det.

Nej, fast min mor mycket riktigt är från Estland. Så inte helt fel tippat. Eller har jag möjligtvis svamlat om detta tidigare.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Detta är ju jätteskönt...härligt groove-sväng helt enkelt :P

Jag får 90-talsvibbar så det stänker om det, grunge och gud vet vad!! HM skänker extra krydda här med sin fina flöjt. Men-jag tycker trum-looparna är lite väl starka, dra ner dem en aningens...annars kanon ju:-)

Snyggt jobb från er.

/Marr
« Senast ändrad: 23.08.2009, 11:20:53 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan