Kontrollrummet

Vilka är de två bästa EZX expansionerna?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
I mail från Toontracks sägs att
Under augusti får man om man köper ett ett expansions pack till EZdrummer ytterligare ett på köpet.
Så jag undrar - vilka två är de bästa eller har man mest nytta av?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Vilken är bäst, en fender eller Gibson? En ESP eller en IBanez? Nä men ärligt såna frågor är faktiskt ganska dumma. Det kan väl ingen svara på förutom du själv vilka expansioner du har mest nytta av. Det finns väl demoljud på dem alla som du kan lyssna på. Och om du inte är helt nöjd med dem är det bara googla. Är det något som jag vill lyssna på och veta mer brukar youtube vara ett bra redskap för det.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Fertan

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Själv använder jag bara originalet och Nashville, men beror ju också lite på vad man gör för typ av musik vilka som passar. Nashville är hur som helst grymt, har provat ett antal andra också men inte riktigt fastnat för dem alls.


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Vilken är bäst, en fender eller Gibson? En ESP eller en IBanez? Nä men ärligt såna frågor är faktiskt ganska dumma. Det kan väl ingen svara på förutom du själv vilka expansioner du har mest nytta av. Det finns väl demoljud på dem alla som du kan lyssna på. Och om du inte är helt nöjd med dem är det bara googla. Är det något som jag vill lyssna på och veta mer brukar youtube vara ett bra redskap för det.

Fender er helt klart best!! ;) :P
Jag tror cykeln bara var ute efter litt input. For min del så bruker jag mest Vintage och Latin Percussion.
Jag elskar gamla "torra" trummor. Och Latin Perc har fina tamburiner och shakers m.m.
Mina två cents..


lnetzel

  • Gäst
Jag använder DFH men är sugen på att inhandla Jazz för deras Demon låter riktigt sköna.. MEN.. så såg jag demofilmen The Metal Foundry SDX till Superior Drummer 2.0 och sedan har jag inte kunnat sluta dräggla...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Varning för Jazz - skitdåligt. Ö h t tröttnat på EZD. Pappigt, kartongljud alltsom oftast på virveln.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil

Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil

asti

  • Gäst
Varning för Jazz - skitdåligt. Ö h t tröttnat på EZD. Pappigt, kartongljud alltsom oftast på virveln.

Jag beställde Jazz ungefär en timme innan jag såg ditt inlägg!  :wacko:


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Har väl också tröttnat på virvlarna och fjösigheten i ez, men i brist på annat går Vintage mest, men man får skruva en del för att få bort muffligheten och bristen på klang. Nashville låter kanske roligare än std, men har träiga baskaggar och ganska processat grundljud. Övriga har jag ingen koll på.
DON'T PANIC


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Varning för Jazz - skitdåligt. Ö h t tröttnat på EZD. Pappigt, kartongljud alltsom oftast på virveln.

Jag beställde Jazz ungefär en timme innan jag såg ditt inlägg!  :wacko:

Asti, Jazz låter skitbra!!
Och det gör de andra expansions også!
Men som med mycket annat måste man tweaka lite for at få sin egen "sound".
Och det är det jag gillar med Toontracks!!

Toontrack och Vintage Design er mine favoritt svensker ;) :D
« Senast ändrad: 16.08.2009, 12:28:32 by ydderF »


asti

  • Gäst
Varning för Jazz - skitdåligt. Ö h t tröttnat på EZD. Pappigt, kartongljud alltsom oftast på virveln.

Jag beställde Jazz ungefär en timme innan jag såg ditt inlägg!  :wacko:

Asti, Jazz låter skitbra!!
Och det gör de andra expansions også!
Men som med mycket annat måste man tweaka lite for at få sin egen "sound".
Och det är det jag gillar med Toontracks!!

Toontrack och Vintage Design er mine favoritt svensker ;) :D


Skönt!  :)
Tack för det lugnande beskedet, Freddy eller Ydderf!  :unsure: :rolleyes:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick

Asti, Jazz låter skitbra!!
Men som med mycket annat måste man tweaka lite for at få sin egen "sound".

Låter bra men var skruvar du då? Jag använder mycket hellre AD eller Battery som låter bra från första stund.
Jag är också beroende av midi-filer eftersom jag inte kan spela trummor. Vad gäller jazz-exp hittade jag inte en enda midi-fil som passade till mina
låtar iaf. Spelar man själv på digitaltrummor slipper man ju det problemet.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil

Asti, Jazz låter skitbra!!
Men som med mycket annat måste man tweaka lite for at få sin egen "sound".

Låter bra men var skruvar du då? Jag använder mycket hellre AD eller Battery som låter bra från första stund.
Jag är också beroende av midi-filer eftersom jag inte kan spela trummor. Vad gäller jazz-exp hittade jag inte en enda midi-fil som passade till mina
låtar iaf. Spelar man själv på digitaltrummor slipper man ju det problemet.

1. Jag spelar digital trummor.( Inte så himla bra heller :rolleyes:)
2. Legg alla trumsporen (audiotracks) var för sig.
3. Då kan du feks legge til egen klång/comp/dist osv..
4. I Superior kan man pitcha hver enkelt trumma och blanda trummor från div expansions.
5. Om man skal anvenda midi filer, tycker jag det är viktigt å rediger beaten til sin egen. Feks legga til/ta bort ghost slag osv..



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Ja visst, jag redigerar alltid midi-spåren på det sätt du skriver med fills, spökslag, velocityändringar, klipper ut användbara fills här och där, adderar och drar ifrån. Kanske bara är några takter som passar och då brukar jag loopa just dem för att det skall funka till min låt. I övrigt gör du ju det man skall skall göra lägga upp ett spår för varje trumma. Jag är väl för lat helt enkelt. När jag nu lyssnar lyssnar på din Into the light igen, låter det verkligen bra om trummorna. Jag skulle inte kunna höra att det är EZD, vilket annars nästan alltid lyser igenom. Bra vispljud också! Är det ett skruvat jazz-exp? Jag har sökt med ljus och lykta i flera år efter bra vispljud och hittills inte
hittat nåt som slår Battery 3. Bra funktion i Superior som jag f ö också t(r)ummat på. Jag har EZ-player pro som gör att man lite förenklat kan "routa" vilket trum-midi som helst till det vilket kit som helst och det är användbar funktion. Alla respektabla märken verkar ha sin egen midi-standard.
« Senast ändrad: 16.08.2009, 20:15:42 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Så hyggligt at du tycker om trumljudet på Into The Light.
Här spenner jag ben på mig själv, fordi jag har inte tweakat nånting på dom. :rolleyes: ( EZ Nashville )
Jo vent, basskaggan har jag et lowpass som kutter vid 1khz. Och dragit ner rumsporet.



Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Hm... gäller det där erbjudandet bara prenumeranter? Hittar inget på hemsidan.  :unsure:


lnetzel

  • Gäst
Whoop!. Jag använde Jazz expansionen för första gången igår till detta... ganska lågmält men det är ju inga "stora trummor" så..

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=18495.0


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jag har dom flesta expansionerna till EZ men jag tycker dom är väldigt sega att jobba med när man provar sig fram med olika ljud. Byter man ljud tar det en evinnerlig tid att vänta på att det ska laddas in. Tillräckligt jobbigt för att istället köra AD trots att dom inte har så många expansioner, men där laddas nytt ljud in på sekunden. För att återgå till ursprungliga frågan är det mest Latinexpansionen jag nyttjar. Jazz exp som jag hoppats mycket på var en besvikelse.


freddy

  • Gäst
Jag säger: ingen!

Har provat alla och tycker det är skit faktiskt. Visst går det nog att ratta till bra ljud, men det mesta jag hört och det jag provat själv låter långt ifrån mitt ljudideal. Addicitive drums är mitt tips, bättre än alla dessa expansioner ihop.

Om jag måste välja, så tror jag att det får bli Nashville-varianten, den tror jag passar dig med, eventuellt.




Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag säger vintage och latino,vintage för virvel sounden,helt överlägset allt.Hugg nu alla AD nissar  :P

Latino för lite annorlunda sound landskap.

Jag kör alltså med dessa expansioner och är helnöjd.

Mike


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
jag tycker vintage och nashville funkar bäst till rock, punk och pop.


Utloggad Danny Dee

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
jag tycker vintage och nashville funkar bäst till rock, punk och pop.

+1

Använder dom till alla min grejer. Förutom det få gånger jag hittat rätt sound i orginalkittet.
Allting går att använda bara man rattar lite i efterhand.

/D


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tack så hemskt mycket för alla svar!
Perfekt som vägledning för mej.
Och spännade att det kan vara så olika uppfattning.

brynolf
Jag fick erbjudnadet via mail - vet inte om det gäller tidigare kunder eller alla.

Följdfråga:
Är det någon av dem som har "släpande vispar" - typ såna där som Ron Sexsmith ofta använder

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


lnetzel

  • Gäst
det är jag också på jakt efter... Jazz är inte tillräkligt bra för det.. inte heller Brushes presetten i Vintage är riktigt så där mysigt vispig ... jag letar också och vill gärna veta om någon har det.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Njaee för riktigt bra vispljud om det skall låta mer jazzigt så får man nog klättra upp ett prishack. BFD:s jazz och funkexpansion låter t e x mycket bra:
http://www.fxpansion.com/index.php?page=14&tab=37

Jag kan tycka att Nashvilleexpansionen till ez låter bra till trainbeats men då är det ju hårdare vispspel.  :)


DåligtGehör

  • Gäst
Affärsidé 1:: Gör ett riktigt bra jazzkit till en trumplugg som inkluderar alla upptänkligt sätt att använda vispar i alla tempon. Kanske behövs mer än ett kit? (För inte finns det väl redan?)

Affärsidé 2:: Om du är intresserad av jazz och kan spela bra trummor, bli en levande trumplugg och livnär dig väl på alla beställningar och härliga samarbeten med behövande låtmakare. Visp on!