Kontrollrummet

Lustigt fel

gäst · 4 · 1750

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Aettan

  • Gäst
Helt plötsligt utan någon som helst anledning efter att ha funkat rent ut sagt skitbra under lång tid så började det spraka ungefär som gammal testbild (från förr i tiden) på TV när programmen är slut.

Jag tankade hem senaste firmware som jag iofs redan hade men för säkerhets skull, det hjälpte inte. Jag kollade och dubbelkollade inställningar både här och där startade om datorn drog ur och satte i sladdar och meckade loss men det hjälpte inte.

Som en sista desperat åtgärd så började jag kolla på mjukvarumixern som följer kortet och då visade det sig att om jag solade kanalerna i tur och ordning så visade det sig att det verkade vara nåt strul med kanal 2. Dvs om en av dom andra eller för den delen all andra utom kanal 2 fick lira på solo så funkade det av nån märklig anledning?

Då som en sista åtgärd så satte jag på Phantom matningen för kanal 1 och 2 och då försvann spraket?

Mycket märkligt anser jag i alla fall och man kan bara hoppas att det var en tillfällig formsvacka.

Är det en konding på gång eller nåt på kanal 2.

Kör Mac och Logic men det spelar ju iofs ingen roll när det gäller ett sånt här märkligt fel.

Nån som har nån idé om vartåt det barkar?

Tacksam för svar


Utloggad RMX

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
    • Cut & Paste
Svårt att säga, jag hade ett liknande problem vid en sånginspelning, vilket löste sig efter omstart, (men det visste jag ju inte då) då slutade det spraka. Dra i reglarna/kontrollerna på ljudkortet (upp och ner eller höger-vänster), starta om och se vad som händer... kolla att alla kablar är som de ska också! Checka också inställningarna till ljudkortet, ifall du råkat komma åt nåt kortkommando för nånting, som råkat störa.... Har tyvärr inte bättre tips än så...
Låtskrivare, producent, remixare, A&R


Aettan

  • Gäst
Nä som jag skriver så har jag ju inte gjort nåt utöver det vanliga och starta om och allt det har jag ju gjort. Det funkar klockrent nu igen så det var väl förhoppningsvis bara en formsvacka och en liten dos 24 volt gjorde susen. Tack för råd dock, man får hoppas att det funkar i morgon igen. Nu är det natti natti efter en intensiv dag.


Aettan

  • Gäst
Kanske bäst jag berättar hur problemet löstes jag menar iom den något låga frekvensen på svar här. Kort sagt det la av när jag satte på fantommatningen på kanal 1 o 2 och stängde av den sen. Tips på studio sa att kortet är hyperkänsligt och kan hamna i nån slags jordloop.