Kontrollrummet

Cykeln feat Avslappnad - Takin´Garritan for a walk (in the park)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
LÅTNAMN: Takin´Garritan for a walk (in the park)
ARTIST/GRUPP: Stefan Olsson
GENRE: "Klassiskt"
LÅTLÄNGD: 9,43
KOMPOSITÖR: Stefan Olsson
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE: Garritan 4, Avslappnad på fagott i pt1
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

Ett första försök till utkast med GPO 4

16/8 - Skissen utökad med del 2 (The Park)
samt här har Avslappnad hoppat in på fagott i första delen (The Dog)

18/8 - Utökat med del 3 (The Rest) och del 4 (The Roundabout)

19/8 - Nu har kompositionen gått i mål och alla delar är klara
1. The Dog
2. The Park
3. The Rest
4. The Roundabout
5. The Toyparade
6. The Conclusion
återstår lite putsarbete utifrån era påpekanden - en del har jag åtgärdat

23/8 - Putsarbete utifrån synpunkter klart - bl.a i första delens ivriga cello
Om det inte finns några mer synpunkter så flyttar jag över den till färdiga

25/8 - Flyttat till färdiga
« Senast ändrad: 16.10.2009, 10:41:18 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
hej
En trevlig promenad hör jag.
Inget dåligt utkast som absolut måste fullföljas.

Enligt min smak är det dock lite för enformigt och instängt.
Kan bli riktigt bra med lite andra ljud och rymd.

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Avslappnad

  • Gäst
Najs! :) Gillar det enformiga temat. Kanske något instängt men en alldeles jättebra grund! :) Fick en idé om piccoloflöjt någonstans i mitten, kanske med en fagott som pumpar likt cellon. Eller något... ;)

Jag misstänker att du kör Logic? Annars hade jag bett att få projektfilen för att kunna labba/leka med. :D


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Najs! :) Gillar det enformiga temat. Kanske något instängt men en alldeles jättebra grund! :) Fick en idé om piccoloflöjt någonstans i mitten, kanske med en fagott som pumpar likt cellon. Eller något... ;)

Jag misstänker att du kör Logic? Annars hade jag bett att få projektfilen för att kunna labba/leka med. :D
Logic it is (vad mer finns det ??)  .... det enformiga (instängda) temat ...  :ph34r:  :D Jag säger bara Bolero!  :)
Shoot man, give me the midis (eller något) and we´re off to meet th world!
Tack för najset!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
hej
En trevlig promenad hör jag.
Inget dåligt utkast som absolut måste fullföljas.
Enligt min smak är det dock lite för enformigt och instängt.
Kan bli riktigt bra med lite andra ljud och rymd.
Ha det
Gurano
Kul att promenaden gillas! Tack! Men
hur ska jag fullfölja det när jag inte har några andra (bättre) ljud att erbjuda?  :D (jag som just inhandlat GPO och tycker det låter så bra!  :wacko:
Jag kan skicka hela projektet (Logic) om du kan kan göra något åt enformig- och instängdheten  :)
Vore ju kul om det kunde bli något bra av det!
Colab is tha shit!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Nämenvaf!  :D

Det låter ju kalas, tycker du lyckas få GPO att sjunga som vilken plugg som bara den! Första försöket, och du bryter redan mot panoreringskonventionerna dessutom!

Jag gillar Bolero, Bergakungens sal och jag gillar det här!
Det enda jag hör som kan förbättras är cellon/basen som låter kopierad över takterna, det blir för statiskt. Rita en velocitykurva som gör lite variation i anslaget så kommer det låta naturligare.

Instängdhet hör inte jag. Möjligen att instrumenten kunde spela i lite vidare register. Förslaget om en flöjt är bra, den skulle ligga en oktav högre och spela unisont med meldoditemat när stycket når klimax.

Välkommen in i den stofilistiska klassikerklubben!  :D
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 393
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul Boleroliknande stycke. Cellofiguren blir lite tjatig till slut men snyggt med påbyggnaderna så småningom.
Anslagen på cellon låter konstiga i mina öron och ljudet generellt lite burkigt. Pizzicattona har jag svårt att ta ställning till då de är så höga i tonläge. Pianot är helt ok. Är det GPO? Blåset och stråkarna låter ju riktigt bra liksom pukorna. Ömsom vin, ömsom vatten alltså. Imponerar trots allt med tanke på priset. EWQLSO Gold är väl fortfarande "da shit" men mångdubbelt dyrare och GPO verkar ha närmat sig något i kvalitet. Jag kör nog enstaka samplingar från mitt gamla Gigastudio-bibliotek även fortsättningsvis.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Nämenvaf!  :D

Det låter ju kalas, tycker du lyckas få GPO att sjunga som vilken plugg som bara den! Första försöket, och du bryter redan mot panoreringskonventionerna dessutom!
Jag gillar Bolero, Bergakungens sal och jag gillar det här!
Det enda jag hör som kan förbättras är cellon/basen som låter kopierad över takterna, det blir för statiskt. Rita en velocitykurva som gör lite variation i anslaget så kommer det låta naturligare.
Instängdhet hör inte jag. Möjligen att instrumenten kunde spela i lite vidare register. Förslaget om en flöjt är bra, den skulle ligga en oktav högre och spela unisont med meldoditemat när stycket når klimax.
Välkommen in i den stofilistiska klassikerklubben!  :D

Vad kul att du tycker det låter ok!
Du har helt rätt i fråga om cellon - den är kopierad - använde den som grund för att utveckla de olika temana - tanken är att sen fixa till den så att den blir mer varierad. Hur ritar man en velocitykurva?
Ska testa det där med flöjt
Tack för det välkomnandet - det värmer en gammal stofilifil!  :D

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Kul Boleroliknande stycke. Cellofiguren blir lite tjatig till slut men snyggt med påbyggnaderna så småningom.
Anslagen på cellon låter konstiga i mina öron och ljudet generellt lite burkigt. Pizzicattona har jag svårt att ta ställning till då de är så höga i tonläge. Pianot är helt ok. Är det GPO? Blåset och stråkarna låter ju riktigt bra liksom pukorna. Ömsom vin, ömsom vatten alltså. Imponerar trots allt med tanke på priset. EWQLSO Gold är väl fortfarande "da shit" men mångdubbelt dyrare och GPO verkar ha närmat sig något i kvalitet. Jag kör nog enstaka samplingar från mitt gamla Gigastudio-bibliotek även fortsättningsvis.

Du har helt rätt i att cellon är tjatig och stel - användes som enkel grund för att utveckla temana - ska se hur jag kan utveckla den.
Alla instrument är GPO - eftersom priset var så pass rimligt så tänkte jag att det var kul att testa - i första hand för att få lite bättre stråkar på låtarna - inte så mycket för att ge mej på "klassiska" stycken - men det är kul att prova.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten



asti

  • Gäst
Cykeln spelar en bolero, cykeln spelar en bolero
Med GPO, med GPO
och hela Garritans orkester

Melodi: Räven raskar över isen

 :rolleyes:

Låter bra tycker jag! Det är väl basen/cellon, som redan nämnts, som skulle kunna varieras lite mer!
Det är spännande och roligt att försöka sig på lite större arrangemang! Skulle själv vilja få till lite bättre stråkljud!  :wacko:
« Senast ändrad: 15.08.2009, 21:04:46 by asti »


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Cykeln spelar en bolero, cykeln spelar en bolero
Med GPO, med GPO
och hela Garritans orkester
Melodi: Räven raskar över isen
 :rolleyes:
Låter bra tycker jag! Det är väl basen/cellon, som redan nämnts, som skulle kunna varieras lite mer!
Det är spännande och roligt att försöka sig på lite större arrangemang! Skulle själv vilja få till lite bättre stråkljud!  :wacko:

eller kanske
Cykeln spelar en bolero, cykeln spelar en bolero
Vi har fått nog, vi har fått nog
Nu får det inte bli flero!

Kul att det låter bra - Det var en rolig liten rackare den här Garritan - Rekommenderas som lekstuga!
Cellisten ska jag prata allvarsord med lite senare

Ny utökad version i trådhuvud
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 393
    • Visa profil
    • SoundClick
Hänt en del här. Pianodelen (The Park) börjar bra men några kvinter i vänsterhanden under B-delen låter lite underliga i mina öron (02:57 t ex). Kanske var detta mer tänkt att dema GPO 4 än som genomarbetad komposition? Helt ok. Annars brodera ut från temat i A-delen av The Park och gör om B-delen imho.  -_- :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Avslappnad

  • Gäst
Kul! :) Hoppas att tipsen kom till nytta för längre blev den. Schysst pianospel! :)

Tack för att jag fick vara med på ett hörn! :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 251
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Deta är humor från Orsa - bra klassisk humor - det låter verkligen som om de har roligt när de spelar och influenserna från folkmusiken finns med  speciellt i pianot allt har ett bra sound (säger en icke klassiker) men anslaget på cellon i första halvan låter inte bra (säger en gammal cellist) du har ju fått fram ett bra celloljud och anslag i slutet - gör om den delen själv inte kopierat alltså så tror jag det blir bra.

Vad kostade den däringa GPO´n ?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Eq
Tack för dina öron - skall se över kvinterna
Dema GPOn kan jag inte - mer en trial-och-error historia - några till partier kommer ramla in i denna
...imho ?

Avslappnad
Tack igen för grundkursen - kommer väl till pass i de kommande delarna.
Kul att du ville vara med!

Eko
Det är verkligen roligt. Cellon ja - den ska ses över - ska bara utarbeta hela verket först så jag ser ett slut på eländet.
Tror den kostade en tusing sådär - har inte kollat vad det blev i sv valuta.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Mycket bra fram till 78. Där sker en vändning i pianot. DEssuton blir det lite enformigt därefter ett tag. Sen tycker jag du kommer in i matchen på 138 igen. Har svårt för synth som spelar klassiskt. Men man gör ju den musik man vill med de medel man har.  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lite bolero-influenser. Och melodin låter folkmusikigt svenskt.

Cellon borde byta med staccato klarinett/fagott eller kanske horn ibland/när du bygger på. :) Låter bra, både pluggen och kompositionen.

Bra partiet med enbart piano, sen kom en flöjt. :) Väldigt bra dynamik i denna, men kanske justera velocity lite mer? Speciellt vid de delar där du verkar ha tagit copy+paste.. SPeciellt cellon då..

Pianot låter klickat sista 20 sekunderna :)

Annars väldigt intressant och bra till gränsen till inspirerande! Tack för denna..

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja, nu låter det ännu bättre, och kul att den har blivit utökad. Tycker verkligen att du får det hela att låta bra, och instrumenten är välspelade. Det enda jag inte riktigt gillar är flöjten, den låter konstigt vass.

Ja, det är en lustig komposition, och nog har väl Peterson-Berger satt sina spår på pianospelet?

Ja, jag fattar inte att du har kommit så här långt redan, jag är verkligen glad att du slog till med en orkesterplugg.  :)
DON'T PANIC


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
bow35
Tack för det! Ja när man inte har en synfoniorkester tillgänglig får man hålla sig till ettor och nollor  :)

Dividend
Jag ska se över den där cellon
Nej inga klickade pianon här  :)
Kul att du gillart - Tack!

Rattlesnake
Tack för det och här kommer två delar till. Fixat lite på flöjten - Bättre?
Känner mig väl mer som Svarte Petter vid pianot än PB  :D
Ja, det var en kul plugg!

Ny version i trådhuvud
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Avslappnad

  • Gäst
Mycket imponerad över hur snabbt du har tagit till dig GPO! :)

Ett par tankar, låt cellon spela dubbelt så långa toner i början när pianot drillar omkring, växla lite mer mellan trillande och vanlig flöjt. Annars är det väldigt, väldigt snyggt. Får en liten känsla av Hugo Alfvén av delar här, väldigt mycket folkmusikstämning. :)


MEN! Du bör tänka på andningen för blåsinstrumenten. Det finns några passager på flöjten och "kornetten" som är alldeles för långa, det måste in lite andningspauser. Om nu inte spelarna har val-lungor... ;)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mjohojo!

Detta var oväntat men bra! Finns inget att såga på här,kul att du provar en annan genre.
GPO:N låter kalas.
Jag är ju lite svag för klassiskt så jag diggar detta.

Kan inte skriva rock on mate så det får bli: Klassificera på - för detta gör du bra!

Mike


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Avslappnad
Tack för de orden!
Har ändrat ett parti av cellospelet i början
OK andningen ska jag tänka på - Tack för tips!

HM
Inget att såga på! OJ - tar åt mig!
Har klassifierat på med två delar till

Ja nu finns hela stycket klart i sin fulla längd (9.43) i trådhuvudet
Återstår en del putsningar - Ni som orkar lyssna kom gärna med tips på vad som behöver hyvlas och vad som bör förbättras!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Har putsat och fejat utifrån synpunkter som förts fram - TACK! -  och nu tycker jag att jag är färdig med denna.
Om det inte finns några ytterligare invändningar så flyttar jag över den till färdiga (det har jag tränat på nu  :D)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
ALlt låter bättre i arret nu tycker jag.
SKön lyssning.

Tycker melodin innan den blir mer varierad på minner om en AL Webber-melodi (tror jag, från nån musikal?). Inte stulen, men väldigt lik.. Får kolla upp det där..

Jättebra! Laddat hem nu.. Får gå här ofta denna vecka

.. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tack Divi
Då går jag på dina ord och flyttar över till färdiga
Meddela gärna om något är alltför likt - inte kul om det skulle vara så
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Avslappnad

  • Gäst
Jodu, jag ber att få buga och lyfta på hatten! :) Det var en obefintlig inlärningströskel du hade. :D Mycket rik och mångfacetterad komposition, än en gång tack för att jag fick vara med och framförallt för att jag fick lyssna. :)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Heja grabs, eget och utstickande :D

Me like, gillar detta :)

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Avslappnad
Min inlärningströskel är förskräckande hög - det är GPO som tillåter en fuskare att klara av detta (efter din grundkurs)

Marre
Heja själv
Kul att du gillar och att något sticker ut!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Avslappnad

  • Gäst
Vill gärna bumpa denna då jag tycker den är så rackarns bra och "mångfärgad"...


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Vill gärna bumpa denna då jag tycker den är så rackarns bra och "mångfärgad"...
Tack - vad glad jag blev för den!
Lyssnade själv och tyckte faktiskt att den blev helt ok!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det låter lite Bizet's Carmen eller Bolero som redan sagts.
Sen är det det det där med begynnelsemelodin.. Inte stulet, men andra halvan av melodin som börjar stycket låter oerhört likt nåt annat, iallafall i uttrycket om inte i noter. Den återkommer vid 100..

Börjar ana Verdi, eller möjligtvis nåt av Puccini. Äh, får återkomma, kanske är det inte likt alls, men funderar över det här varje gång jag lyssnar! :)

Stycket är mysigt.

edit: Det är nåt av Andrew Lloyd Webber, tonspråket är precis som hans vad gäller melodin. (iallafall på ett par sånger.) Kanske tonspråket som verkar lika, och inte notföljden :)


« Senast ändrad: 16.10.2009, 06:24:20 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
det här skulle passa bättre till min senaste Farbror-film än mitt eget trudeluttande  :D

ps. det stavas conclusion  ;)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Dividend
Meddela om du kommer på vilken det är så får jag se om jag måste skriva om det
Tack för myset!

Kon-trollet
Som sagt tycker dina musikstycken är förträffliga och borde lyftas fram mer
Det är fritt fram att göra en film med utgångspunkt från detta stycke - det handlar ju om promenader som är farbrors specialitet
Stavas ... nu förstår jag inte riktigt ...  :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Cykeln!
Kollade just upp en video med musik som väldigt påminner om denna! :P
Kommenterade videoavdelningen som så att musiken e snygg o bildeverket e gott men dom möter inte varann.
Nu när jag lyssnar på din låt så är jag övertygad om att så är fallet.

Snyggt arrad låt som har en snygg melodigång. Om man ska vara kräsen så kunde det ju jobbas lite mer på att låta lite mindre MIDI.... you know.
Särskilt pianot låter altför jämntjockt nu. Så gå igenom hela prodden och sätt in lite mer tid på velociteten så att instrumenten låter mer naturliga, tycker att låten e definitivt värd att jobbas mer på nu när du har lyckats med arret så fint! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............