sorry att jag är lite seg på att svara.
har varit bort några dagar.
grundligt hur jag gått till väga:
1. Lyssna på trummor endast och fixa otajtheterna i självaste spelet.
Alltså mellan baskagge och virrvel, fill o.s.v.
2. fixa otjajtheter i instrumenten (Alltså varje instrument för sig)
3. Grida upp baskaggen och virrvel mot ett alternativt tempo så att jag kan
kvantisera saker exakt till trummorna.
4. Fixa otjatheter mellan instrumenten med det nya rutnätet till guide.
5. När allt är tajt gör jag om hela trummsettet till midi och blendar mickarna med samplingar.
Först använde jag Superior 2.0, men inte direktmickarna utan endast rummen.
Det finns 3 rummickar i superior. en overhead, en rumsmick och en bulletmick.
Bullet hårdkomprimerar jag med en FET-comp.
5. I detta projekt använde jag samplingar från "Steven Slate Drums" som direktmickar, dessa är ganska förfixade, så jag eq:ade lite och komprimerade en aning.
6. Routar alla trummor till en bus i sequensern. Där jag kör på en kompressor (I detta fall T-racks 3 Fairchild 670) och en Sonakisis EQ, plus en Sonalksis maxlimit på slutet, bara för att eliminera att det
slår i taket.
Lägger även på ett rum från "Space Designer" på hela kittet.
Trummorna är inspelade med 8 mickar, men är uppe i 24 kanaler med alla rum och samplingar jag lagt in.
7. Mixar bas. I detta fall körde jag "Ampeg SVX" och en Side-chainad kompressor mot baskagge.
Den var Line-inspelad så jag skickade den till ett cabinet så att man fick lite stärkarljud.
Lägger på en transient shaper då jag inte tycker den har rätt klös.
8. Mixar gitarrer. Lite kompression och ett rumsdelay från "Space Designer" i logic, Psp Vintagewarmer, bussar sedan dessa och panorerar på bussarna.
9. Klipper lite i sången, tajtar till och klipper bort luft. Lägger på Auto-Tuner, Sonalksis komp, PSP vintagewarmer, Soundtoys Echoboy och lite andra grejer.
10. Lägger på några mattor från Omnisphere för att proffsa till det hela.
På output kör jag Sonnox, Ozone 4 och några T-racks pluggar.
Totalt 84 spår, runt 200 plugins.
Rummen är som sagt det svåra här och i många andra fall.
Det är hur man behandlar sina rum och sin kompression som avgör om det låter proffsigt eller oproffsigt.
Det är tyvärr väldigt väldigt svårt att efterkonstruera rum, men det går..
//Olof