Kontrollrummet

Två mindre skärmar eller en stor?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Hej!

Ska köra logic på mac och ganska stora projekt med ca 24 audiospår. Vilket är smidigast att jobba med? En stor skärm typ 32" widescreen eller två st. typ 22" widescreen?

Kommer att sitta ganska långt ifrån skärmarna. Inte jättelångt ifrån men ändå på lite längre avstånd än vad man annars i regel brukar göra om skärmen står på ett skrivbord. Kan man förstora upp texten i logic på något smidigt sätt eller vad rekommenderar ni?


Avslappnad

  • Gäst
Har du utrymme, pengar och ett tillräckligt kraftfullt grafikkort skulle jag råda dig att välja två (mindre) skärmar. Har en själv en 24" widescreen och tycker att det fungerar ok men skulle gärna vilja ha en till för att ytterligare kunna separera de olika delarna i Cubase.


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Ok, och det hade inte blivigt bättre om du hade en 32" ?

Det är möjligheten att separera som du vill åt?


Avslappnad

  • Gäst
En poäng har du där men jag är ute efter både redundans och separering. Dessutom tror jag inte på skärpan i 32" som datorskärm jämfört med 22".

Men som mycket annat i livet är det tycke och smak som avgör... ;)


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
En poäng har du där men jag är ute efter både redundans och separering. Dessutom tror jag inte på skärpan i 32" som datorskärm jämfört med 22".

Men som mycket annat i livet är det tycke och smak som avgör... ;)

Ok, tack för synpunkterna!

Tror du att 22" wide kan bli för stora, eller för avlånga? eller borde man satsa på typ 19" 4:3?


Avslappnad

  • Gäst
Svårt att säga, det tror jag utrymmet och plånboken får avgöra. Personligen gillar jag widescreen  (16:9) framför 4:3.


Utloggad onajj

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
Det bästa i mitt tycke är två stycken. Storleken är smak sak men om jag sitter i en stor studio och gör en större produktion är det bästa med två st 24". Annars brukar 20-22" vara det vanliga.

Det är en fördel att kunna fördela programmet och arbetsflödet. Mixer-midi inspelning på en och kanske Arrange Window på andra. Slippa byta hela tiden. Eller om man har ett problem och surfar på google efter svar. Har man en till varje. Guld värt.

16:9 självklart.



   


Utloggad Karax

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil

Ok, tack för synpunkterna!

Tror du att 22" wide kan bli för stora, eller för avlånga? eller borde man satsa på typ 19" 4:3?

Två st 22" är inte onormalt stort/brett enligt mig. Lite trångt med utrymme på 19"


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings

Ok, tack för synpunkterna!

Tror du att 22" wide kan bli för stora, eller för avlånga? eller borde man satsa på typ 19" 4:3?

Två st 22" är inte onormalt stort/brett enligt mig. Lite trångt med utrymme på 19"

ok, känns som två 22" wide kan bli bra. Två 23 el 24 kanske blir lite overkill.


Utloggad tsmalmbe

Två stycken 1920x1600 (16:9) eller två stycken 1600x1200 (4:3). Själv föredrar jag 4:3, det blir lite för brett annars. Men det är smaksak. Två stycken 1600x1200 (4:3) ger mera effektiva pixlar än två 1680x1050 (16:9).

Tumstorlek kollar du efter hur stora pixlar du vill ha (hur bra syn du har, hur långt ifrån dig skärmarna placeras). Resolutionen avgör hur mycket du får att rymmas på skärmen.

Att köpa stora skärmar med leksaksresolution är bortkastade pengar (ifall man inte har jättedålig syn eller jättekänsliga ögon).
« Senast ändrad: 11.08.2009, 16:04:13 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


freddy

  • Gäst
Beror lite på hur du arbetar. Personligen gillar jag en stor skärm och föredrar det framför två stycken. Gränssnittet i Logic funkar bra på en skärm också. Men som sagt, det beror på hur du jobbar.


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Två stycken 1920x1600 (16:9) eller två stycken 1600x1200 (4:3). Själv föredrar jag 4:3, det blir lite för brett annars. Men det är smaksak. Två stycken 1600x1200 (4:3) ger mera effektiva pixlar än två 1680x1050 (16:9).

Tumstorlek kollar du efter hur stora pixlar du vill ha (hur bra syn du har, hur långt ifrån dig skärmarna placeras). Resolutionen avgör hur mycket du får att rymmas på skärmen.

Att köpa stora skärmar med leksaksresolution är bortkastade pengar (ifall man inte har jättedålig syn eller jättekänsliga ögon).


Intressanta aspekter, ska läsa lite och återkomma, men om jag förstår dig rätt. Lägre resolution=Större text.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Om jag skulle ha två skärmar skulle jag ha två st 4:3 just för att man torskar så mycket på höjden annars.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Två stycken 1920x1600 (16:9) eller två stycken 1600x1200 (4:3). Själv föredrar jag 4:3, det blir lite för brett annars. Men det är smaksak. Två stycken 1600x1200 (4:3) ger mera effektiva pixlar än två 1680x1050 (16:9).

Tumstorlek kollar du efter hur stora pixlar du vill ha (hur bra syn du har, hur långt ifrån dig skärmarna placeras). Resolutionen avgör hur mycket du får att rymmas på skärmen.

Att köpa stora skärmar med leksaksresolution är bortkastade pengar (ifall man inte har jättedålig syn eller jättekänsliga ögon).


Intressanta aspekter, ska läsa lite och återkomma, men om jag förstår dig rätt. Lägre resolution=Större text.

Jäpp - och större punkter...

Instämmer också med att två skärmar känns smidigare att jobba med, eftersom man lättare kan göra en naturlig uppdelning av systemet då, än om man har en större.
Med mina två 17" 4:3-skärmar, har jag 2560*1024 pixlar - och om jag skulle upp på en större skärm som ersättning, hade det behövts en 30" för att få samma bredd. För mig känns det som om bredden är viktigare än höjden, så att jag samtidigt skulle få 1600 pixlar på höjden, betyder inte så mycket att jag skulle vilja byta.
En annan nackdel är förstås om den enda skärmen skulle gå sönder. Då måste man få tag på en annan skärm kvickt, under tiden det tar för reparation/utbyte. Har man två skärmar så kan man klara sig hjälpligt med en under tiden som den andra är borta.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Om du kör Leopard så kan du göra som jag och använda dig av Spaces-funktionen eller vad den nu heter, där man kan växla mellan flera skärmbilder med ett knapptryck. Brukar ha arrangefönstret på en skärm och sen klickar jag bara Ctrl+piltangent så kommer jag till mixern. Definitivt billigast iaf.


Utloggad onajj

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
Om du kör Leopard så kan du göra som jag och använda dig av Spaces-funktionen eller vad den nu heter, där man kan växla mellan flera skärmbilder med ett knapptryck. Brukar ha arrangefönstret på en skärm och sen klickar jag bara Ctrl+piltangent så kommer jag till mixern. Definitivt billigast iaf.

Också en bra grej :)

Eller om du har bärbar. Använd sensorn och ett enkelt touch på sidan av datorn för den att byta skrivbord.


Utloggad Alexho

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
"""Det bästa i mitt tycke är två stycken. Storleken är smak sak men om jag sitter i en stor studio och gör en större produktion är det bästa med två st 24". Annars brukar 20-22" vara det vanliga."""

När sitter du i stora studios??? Några stora prods?