Kontrollrummet

Ramayana - Find Yourself (Caged In Fear)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
LÅTNAMN: Find Yourself (Caged In Fear)
ARTIST/GRUPP: Ramayana
GENRE: Melodic Death/Thrash Metal
LÅTLÄNGD: 2.52
KOMPOSITÖR: Noa Söderberg (Blader), Gustav Enell
PRODUCENT: Noa Söderberg
EVENTUELLA MEDVERKANDE: EZDrummer DFH
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: Mp3

Yes, en låt från bandet! :)
Dock inget som de andra bandmedlemmarna medverkar på, trummor och bas är gjorda med pluggar och gitarr är inspelat med min nya SM57:a. Inspelningen kommer säkert att skrotas, eftersom de andra i bandet säkerligen vill vara med och spela de med, men det är ju alltid kul att spela in själv och se hur det blir. :)

Sång skall självklart läggas senare, så detta är egentligen ingen färdig version, men jag tänkte att det vore lite kul att visa den musiken jag skriver till bandet. :)

Ni som har hört "The End Of It All" känner nog igen introt. :3
Dock skall det kanske bytas ut mot någon form av samplat tal.

[mp3=200,20,0,center]http://www.weebly.com/uploads/2/4/5/5/2455999/ramayana_-_find_yourself_caged_in_fear_instrumental.mp3[/mp3]

[mp3=200,20,0,center]http://www.weebly.com/uploads/2/4/5/5/2455999/ramayana_-_find_yourself_caged_in_fear_version_2_1.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 18.08.2009, 19:46:26 by Blader »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
It sounds like sounds from ""The Industrialized World". I´m a bit to old for this kind of music.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hörde The end of it all, men tänkte inte på om det fanns likheter.

Låter bra. Trummorna låter hyfsat realistiska. Basen tänkte jag inte på. SKitsnyggt med tyngden runt 80 och framåt...

RAmayana låter som nån trance-DJ elelr nåt :D Men schysst lirat, och schysst låt!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Hörde The end of it all, men tänkte inte på om det fanns likheter.

Låter bra. Trummorna låter hyfsat realistiska. Basen tänkte jag inte på. SKitsnyggt med tyngden runt 80 och framåt...

RAmayana låter som nån trance-DJ elelr nåt :D Men schysst lirat, och schysst låt!
Introt är samma som den lugna delen i The End Of It All, fast nedsänkt ett steg. ;)

Ja, Drumkit From Hell gör sitt jobb mycket bra i min mening!

Trance-DJ, jag vet inte... xD
Men tack för komplimangerna! :)


Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Ny version. Ny mixning, helt ny kompinspelning, m.m.

Nu känns den ganska fördig (fast det säger jag ju alltid). Dock skulle jag vilja ha bort det lilla skorret som blir av den lösa D2-strängen i leadfiguren ibland. Hur fixar man till sånt i en EQ?


Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Den undre är det.
« Senast ändrad: 18.08.2009, 19:45:58 by Blader »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fruktat hårt och grymt, lite otajt mellan trummor och högljudda gitarrer på något ställe!
Ljudmässigt känns det totalt sett onödigt överstyrt men det kanske ska va' så i genren.

Putsa på volymen på respektive ljud (instrument) och ge låten en vända till!
Tycker mycket är på sin rätta plats ljudmässigt sett!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hmm tanken kanske inte var att man skulle kommentera mixen. (typ gnälla som jag gör då.... :rolleyes:)
Låter som ett standardverk inom genren. Blir inte så rolig utan sång. Trummorna låter tråååkiga och lite konstigt programmerade. Kom tillbaka när någon sjunger så blir det roligare att höra.
eggs :)


Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Fruktat hårt och grymt, lite otajt mellan trummor och högljudda gitarrer på något ställe!
Ljudmässigt känns det totalt sett onödigt överstyrt men det kanske ska va' så i genren.

Putsa på volymen på respektive ljud (instrument) och ge låten en vända till!
Tycker mycket är på sin rätta plats ljudmässigt sett!
Ja, har för mig att det blev otajt på något litet ackord. Får väl spela in den delen igen...
Eller, menar du kompguran?

Så jag borde sänka hela grejen några decibel, menar du? Eller är balansen i volym mellan instrumenten också knas?


Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Hmm tanken kanske inte var att man skulle kommentera mixen. (typ gnälla som jag gör då.... :rolleyes:)
Låter som ett standardverk inom genren. Blir inte så rolig utan sång. Trummorna låter tråååkiga och lite konstigt programmerade. Kom tillbaka när någon sjunger så blir det roligare att höra.
eggs :)
Ja, det är ju lite ett standardverk. Jag har ju bara skrivit två handfull med låtar inom denna genren ungefär, så jag är ganska ny och inspireras mycket av typ Machine Head, Lazarus A.D, Exodus, Krator osv.

Tråkiga, hur menar du då? Ljudet eller kompet?

Sång skall på, så fort jag har skaffat mig en fin liten sångmick. :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hmm tanken kanske inte var att man skulle kommentera mixen. (typ gnälla som jag gör då.... :rolleyes:)
Låter som ett standardverk inom genren. Blir inte så rolig utan sång. Trummorna låter tråååkiga och lite konstigt programmerade. Kom tillbaka när någon sjunger så blir det roligare att höra.
eggs :)

Det är jäkligt svårt att vara originell i denna genre, det är det eller att helt enkelt spela snabbare än alla andra för det är också okej. :)

Tycker det har en potential iaf. Måste nog sång på. Gillar de envetna gitarrerna runt 67.

Men å andra sidan är jag en sån som inte hör skillnad på olika band av den typen längre. Möjligtvis Kreator eller Morbid Angel, för de lyssnar jag fortfarande på.
Så har inte så mycket vettigt att säga. :)


https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fruktat hårt och grymt, lite otajt mellan trummor och högljudda gitarrer på något ställe!
Ljudmässigt känns det totalt sett onödigt överstyrt men det kanske ska va' så i genren.

Putsa på volymen på respektive ljud (instrument) och ge låten en vända till!
Tycker mycket är på sin rätta plats ljudmässigt sett!
Ja, har för mig att det blev otajt på något litet ackord. Får väl spela in den delen igen...
Eller, menar du kompguran?

Så jag borde sänka hela grejen några decibel, menar du? Eller är balansen i volym mellan instrumenten också knas?

Erkänner att jag inte har tid att lyssna fler gånger men minns att det var väldigt mycket press på nån eller några gitarrer. Jag tror inte jag reagerade på att det var högre volym utan mer "komprimerat" liksom.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hmm tanken kanske inte var att man skulle kommentera mixen. (typ gnälla som jag gör då.... :rolleyes:)
Låter som ett standardverk inom genren. Blir inte så rolig utan sång. Trummorna låter tråååkiga och lite konstigt programmerade. Kom tillbaka när någon sjunger så blir det roligare att höra.
eggs :)
Ja, det är ju lite ett standardverk. Jag har ju bara skrivit två handfull med låtar inom denna genren ungefär, så jag är ganska ny och inspireras mycket av typ Machine Head, Lazarus A.D, Exodus, Krator osv.

Tråkiga, hur menar du då? Ljudet eller kompet?

Sång skall på, så fort jag har skaffat mig en fin liten sångmick. :)

Tja dels är jag lite allergisk mot de där DFH ljudet. Man har hört det i lite för många låtar och jag tycker att den där bastrumman klipper på ett sätt som inte alls låter kul. Vad gäller själva spelet så är det små detaljer som stör mig. T e x så slutar hihaten att slå när bastrumorna gör trioler. (Typ ett två tre tyst ett två tre tyst) Så skulle jag aldrig spela. Sedan blir det väl brötigt med crashcymabler som markerar så mycket, den halvöppna hihatten som aldrig låter nyanserad osv osv. Ljudbilden är överlag ganska massiv, vilket iofs funkar men gör att det blir lite onyanserat och brötigt.- Nyanserna går inte igenom och det som gör att metla låter bra (tycker jag-högst personlig åsikt) är inte den massiva väggen av distade gitarrer utan om det är bra gjort så hör man nyanserna.
Sedan tycker jag att sådana här låtar är lite tråkiga att höra på utan sång. En bra sånginsats kan göra att det lyfter riktigt ordentligt  :) :)