Kontrollrummet

Melas - Somedays

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
LÅTNAMN: Somedays
ARTIST/GRUPP: Melàs
GENRE: Akustiskt
LÅTLÄNGD: 5:45
KOMPOSITÖR: P.Hellström
PRODUCENT: P.Hellström
EV. MEDVERKANDE: P.Hellström/J.Nimrodsson
INSPELNINGSÅR:2009
FORMAT: mp3

Spelade in en ny låt i min nyfixade studio. Jag använde en nyinköpt TSM bandmikrofon som närmick (eller rumsmick osäker) har även mixat och mastrat den, efter bästa förmåga, vad sägs?

[mp3=200,20,0,center]http://www.fceduc.umu.se/~patrik.hellstrom/Melas_Somedays.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 07.08.2009, 03:02:45 by Bone »
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tyckte inte den var så deppig. Lyssnade iofs inte på texten..

Är väl sammansatt och så, men jag undrar vad det är för körsynth (?) som understödjer sången i början. Tycker det låter... synth.  SLutet var intressnat men kanske nog är ett avbrott av mindre kvalitet än början.

Men överhuvudtaget en bra låt!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bra ljud tycker jag, men för mig så är sången lite lite för nära (men det är en smaksak)

Vid ca 194 börjar ett ljud som jag tycker låter mycket midi - om du håller med mig så tycker jag att du bör göra något åt det.

Gitarrerna låter som stundtals nästan helt plockade ur Pink Floyd, eller åtminstone väldigt influerade - har jag fel?  :huh:

Ha det gott
Gurano

Å förresten så tror jag att man kan polera en bajskorv :)  om den har torkat!
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Undrar också va det är för ljud som följer sången vid 44 ungefär på spelaren. Låter riktigt härligt:)
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Låter bra, men sången lite för nära som sagt, kanske med lite mycket flåsljud, men du kanske vill ha det så.

Slutet var lite väl långt, och ja, det hade fina deppkvalitéer :)

Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


asti

  • Gäst
Snygga gitarrer och bra sång! Slutpartiet tycker jag kan kortas ner och ev att gitarrerna kommer in igen tillsammans med "syntharna".
Skön låt!


Avslappnad

  • Gäst
Gillade låten väldigt mycket! :) Snygga ljud, snyggt spelat. MEN sången är alldeles för bumlig, borde EQas ganska rejält tycker jag. En justering där och du är hemma.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Oj, kul med så många kommentarer.

Dividend: Menar du andra versen? I så fall är det Majkens Chimera som ligger i bakgrunden och kör ungefär samma melodi som gitarren gör i början. I övrigt så är det bara jag som falsettkörar.

Gurano: Jag gillar nog att sången är nära. Men jag kanske kan testa att dra av lite kompressor, kanske. Pink Floyd är ett av mina absoluta favoritband, det är inget medvetet men jag blir rätt glad att du tycker dig höra Pink Floyd i min låt. Ljudet vid 194 är Rigoletto Orgel körd via SFZ med ett saftigt Glaceverb på. Jag ville ha ett ljud som bröt ordentligt. Ska lyssna och känna om jag tycker det behöver ändras.

Lyxvarianten: Vid 44? Jag antar att du menar samma som Dividend? I så fall är det som sagt Majken's Chimera allt annat är min kör- och falsettsång.

Flabb: Jo jag gillar som lite det där flåsiga. Men kanske ska kolla kompressorn på sången en gång till.

asti: Jag hade någon tanke om att gitarrerna skulle komma tillbaks men var osäker, får testa det.

Avslappnad: Ok, den kanske var lite bumlig. I studion har vi ju de näst störtsta Genelecarna och där låter ju allt bra. Hemma var det lite basigare och bumligare. Får kolla över det och kanske eq:a upp lite mer mellanregister och diskant.

Kul att så många gillade den. Tack för alla kommentarer och tips!


"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Sköna psykedeliska vibbar mot slutet. Ingenting låter MIDI i mina öron, tycker instrumenteringen är klockren rakt igenom, alltifrån krispiga gitarrer till "tramporgel". Slutet är dock för segt, skulle nog ha kapat en 30s.

Sångens kvaliteter är väl så där. Flåsig och för mycket kompressor som gör att explosiva konsonanter sticker ut.
Är ett par dissonanser i den vänstra gitarren i basen. Vid andra lyssningen hör jag den ena vid 46s, den andra missar jag, så det är inga stora grejer. Lite skärning i basen så är det borta.

Som sagt, instrumenteringen andas bra studioklass, sången är inte riktigt i paritet, men huvudintrycket är riktigt bra. :)
DON'T PANIC


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Rattlesnake: Kul att du orkade lyssna, känns som att du verkligen gett den ett par lyssningar. Riktigt bra konstruktiv kritik. Tack så mycket. Med sången menar du sångljud, sånginsats eller båda ovanstående?

Tack för kommentarerna, kul att du gillade det.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Med sången menar du sångljud, sånginsats eller båda ovanstående?



Jag menar nog mest sångljudet. Instrumenten låter så otroligt bra, så man vill som lyssnare ställa höga krav på sången också. Men den låter lite som att den är inspelad av en annan inte lika erfaren tekniker.
DON'T PANIC


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Bone.

Jag skriver under på Skallrans inlägg,fixa sång soundet då har du den.Däremot tycker jag att rummet runt sången funkar fint mot låten,drar du den längre bort så blir det iofs mer "drömskt"..Kanske är en ide´trots allt med tanke på helheten i låten..Faen vad jag svamlar,fixa sång soundets vassa ljud(p,b,t,s,osv..) så har du den kort och gott.

Rätt skön låt,till rätt stämnings läge.

Mike


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Ok, använder just nu Blockfish och Spitfish på sången och har inte eq:at den så mycket. Kanske skulle ta och dra ner lite på kompressionen och pröva en bättre de-esser och se hur resultatet blir, återkommer.

Tack för tipsen.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"