Kontrollrummet

Avslappnad - Cupboards in the dark

gäst · 21 · 2627

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Avslappnad

  • Gäst
Skruvat möbler hela dagen, var tvungen att köra en liten "terapisession" med Oxygene 8an. Blev till slut detta lilla neoklassiska stycke med lite filmmusik i Debussy's anda, inga andra likheter. ;)


Cupboards in the dark


[mp3=200,20,0,center]http://www.oceanmusic.se/early/Cupboards%20in%20the%20dark-17.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 13.08.2009, 14:26:48 by Avslappnad »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ok. Det är problem med ljuden ibland, låter synth men det spelar ju egentligen inte så stor roll.

Som komposition betraktad låter den likt vallmon :) (Samma tonart? a-moll?) Den har gått här i listan sen igår, mycket snyggt!
https://soundcloud.com/user7789882


Avslappnad

  • Gäst
Tack Divi! :) Jo, jag är medveten om att det låter midi här och var, har dock inte tagit mig tid att fixa till det där allra sista för att få lite mer och bättre känsla i instrumenten. Kan sakna EW's massiva instrument som inte riktigt finns i GPO. Får se när nästa tillfälle dyker upp för att fixa till det hela.


Tillagt: A-moll? Nja, snarare sagt en kombo av c-, f- och g-moll... ;)
« Senast ändrad: 05.08.2009, 15:26:07 by Avslappnad »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vilket stråkljud, liksom gnistrar eller så. Häftiga ljud!
Dina landskap kan man lätt gå vilse i. Jag tycker det låter som en hel del riktiga instrument.
Fantastiskt fina rena orkesterljud!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Avslappnad

  • Gäst
Tack MaxB! :) GPO är ok i grunden men kräver ganska mycket bearbetning för att låta riktigt bra.


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Lyssna på den här igår faktiskt och blev lite inspirerad att ha med ett lite skitit piano i min egna låt:)
Annars lät det bra och dom där stråkinstrumenten låter ju riktigt grymt!
Gjorde du låten när det va mörkt i rummet eller?:)
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
skit bra låt och grym potential här!! (Återigen ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Avslappnad

  • Gäst
Lyssna på den här igår faktiskt och blev lite inspirerad att ha med ett lite skitit piano i min egna låt:)
Annars lät det bra och dom där stråkinstrumenten låter ju riktigt grymt!
Gjorde du låten när det va mörkt i rummet eller?:)

Tack LV! :) Ja, det var mörkt, mycket mörkt...  B)


skit bra låt och grym potential här!! (Återigen ;)

Divi, tack än en gång! :D Kalaskul att du gillar!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Häftiga harmonier, skumma som bara den, men som trots allt stämmer. Jag har noterat intrycken efter jag lyssnat:
första stråkarna låter bra. Pianot finkänsligt spelat, låter lika naturligt som ett riktigt.
Vid 66s blir jag lite överraskad - här låter det västernfilm helt plötsligt! Häftigt och bekant på något sätt. ;) Men här börjar jag höra lite midi, främst om trumpeterna.
Vid 111s tror jag det skall komma något spännande när de darrande stråken tonas in, men det blir inget. Istället kommer någon form av en repris på första delen, och nu börjar man fatta melodin. Stråken mot slutet låter inte lika övertygande som de i början, kanske för att de går oktaven lägre, men jag tror att du kanske inte har lagt ner samma omsorg på editeringen.

Vibrafonen som kommer in vid 198s tycker jag är låtens höjdpunkt, den ger verkligen stycket karaktär.

Visst påminner det om Debussy, men ändå låter det väldigt eget. Är det 100% GPO? Tycker det låter lite bättre än så.
DON'T PANIC


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vilka underfundiga harmonier, riktigt spännande stycke det här-och högst eget skulle jag vilja säja :wub:

Pianot som introt söker sej nya vägar och 0:38 kommer stråken som nästan tar jazz-toner och 1:11 där det börjar bli en sammanhängande melodi ackompanjerade av trumvirvlar..häftigt. Vid 2:41 knyts alltihop till en enhet. Från 3:16 blir det en lite annan karaktär med den xylofonliknande synten till pianot, stilfull sorti på det hela.

Äventyrligt som bara den Jay, bland de mest spännande styckena du gjort!!

5/5 från mej :P

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Avslappnad

  • Gäst
Häftiga harmonier, skumma som bara den, men som trots allt stämmer. Jag har noterat intrycken efter jag lyssnat:
första stråkarna låter bra. Pianot finkänsligt spelat, låter lika naturligt som ett riktigt.
Vid 66s blir jag lite överraskad - här låter det västernfilm helt plötsligt! Häftigt och bekant på något sätt. ;) Men här börjar jag höra lite midi, främst om trumpeterna.
Vid 111s tror jag det skall komma något spännande när de darrande stråken tonas in, men det blir inget. Istället kommer någon form av en repris på första delen, och nu börjar man fatta melodin. Stråken mot slutet låter inte lika övertygande som de i början, kanske för att de går oktaven lägre, men jag tror att du kanske inte har lagt ner samma omsorg på editeringen.

Vibrafonen som kommer in vid 198s tycker jag är låtens höjdpunkt, den ger verkligen stycket karaktär.

Visst påminner det om Debussy, men ändå låter det väldigt eget. Är det 100% GPO? Tycker det låter lite bättre än så.


Tack Rattlesnake! :) Riktigt kul att du gillar harmonierna, även om de är skumma i linje med titeln. :) Jag håller med dig om blåset, GPO har ju inte blåssektioner utan bara soloblås, vilket gjorde att jag använder två trumpeter och ett horn som någon slags "minisektion". Inte nöjd med den, ska kolla om jag kan pilla till det.
Visst är vibrafonen en höjdare, rackarns nöjd med den då det blir en bra knorr av den. :)

Vilka underfundiga harmonier, riktigt spännande stycke det här-och högst eget skulle jag vilja säja :wub:

Pianot som introt söker sej nya vägar och 0:38 kommer stråken som nästan tar jazz-toner och 1:11 där det börjar bli en sammanhängande melodi ackompanjerade av trumvirvlar..häftigt. Vid 2:41 knyts alltihop till en enhet. Från 3:16 blir det en lite annan karaktär med den xylofonliknande synten till pianot, stilfull sorti på det hela.

Äventyrligt som bara den Jay, bland de mest spännande styckena du gjort!!

5/5 från mej :P

/Marr


Tack Marr! :) Jättekul att du gillar, det hela är lite lagom "skitsat" men jag tycker ändå det fungerar som helhet. :)


Det är GPO rakt igenom. Tom ganska "on the rocks", har inte lagt när särskilt mycket tid på editering eller frasering. Det tar lite tid som inte riktigt går att hitta i tillvaron just i detta nu.
Jag har dessutom gjort en återvinning i det att pianot spelar dels basen från kontran, dels melodin från blåset. :)

Tack än en gång! :wub:
« Senast ändrad: 09.08.2009, 13:04:01 by Avslappnad »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Det bästa jag har hört av dig tror jag. Dissonanserna stordiggas. Instrumentljuden är verkligen bra, särskilt pianot och stråkarna i början.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Avslappnad

  • Gäst
Det bästa jag har hört av dig tror jag. Dissonanserna stordiggas. Instrumentljuden är verkligen bra, särskilt pianot och stråkarna i början.

OJ, tack equality! :) :wub: Håller på i smyg med en uppdatering men det går inte så snabbt som jag tänkt mig...  B)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jo, vackert värre. Intressanta landskap... lite som att det i en västernfilm plötsligt är sci-fi landskap och sen plötsligt nåt helt annat. Lite som i Liftarens Guide till galaxen... fast på ett helt annat sätt... men lika oväntade vändningar. Vibrafon har jag dessutom alltid varit svag för.
Kan inte denna typs musik tillräkligt bra för att kunna säga varken det ena eller det andra om stråkar blåsare mm så jag nöjer mig med att bara säga att jag gillar detta :D.

Space
Life is too short to remove USB safely


Avslappnad

  • Gäst
Tackar Space! :) Underbara associationer och inte helt olika andras. Västerntemat återkommer och de banorna tänkte jag inte alls i när jag satt och skapade, utan mer mörka garderober med flytande harmonier.  B)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Hittade hit via en annan tråd  :)

Lysande detta JT,så långt en av dina mest spännande kompositioner.Gillade rubbet!

Mike


Avslappnad

  • Gäst
Tjenare.

Hittade hit via en annan tråd  :)

Lysande detta JT,så långt en av dina mest spännande kompositioner.Gillade rubbet!

Mike

Tack Mike! :)  :wub: Stundens inspiration föll i god jord. :)


Avslappnad

  • Gäst
Nu har jag uppdaterat både låten och instrumenteringen. Först finner ni den slutliga version med GPO/Kontakt och där under den ny version 4 av GPO med ARIA-playern.

Cupboards in the dark V33

Cupboards in the dark with GPO V4
« Senast ändrad: 13.08.2009, 15:54:22 by Avslappnad »


Avslappnad

  • Gäst
Bumpar denna då jag är nyfiken på om det blev bättre/annorlunda med V4?


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Lat som jag är går jag direkt på GPO 4 så jag kan inte säga om det låter bättre/annorlunda
Men ..
Mycket egen och inte helt lätt komposition - ändå tillgänglig och tilltalande - Bra gjort!
Mörker och spänning, oväntade partier. Några partier har lite kinesiska influenser - tänker på Divi - andra låter lätt skrämmande, hotfulla
Ljudmässigt låter det mycket bra i mina öron

OT
Du skriver att du inte editerat mycket - vad och hur kan man editera - finns det någon enkel grundkurs?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Avslappnad

  • Gäst
Tack cykeln! :)

Det ligger ganska mycket arbete bakom finliret som jag ändå inte är riktigt nöjd med. Dock är jag begränsad av en 25 tangenters klaviatur så det är inte så konstigt.

Jodå, kinesen i mig kommer också fram ibland. Har nog mer med pentatonik att göra än just kinainfluenser dock. Det hela började med kontrabasräkan och sedan fortsatte det av bara farten. ;)